Microsoft öppnar miljövänliga datacenter i Gävle

Permalänk
Melding Plague

Microsoft öppnar miljövänliga datacenter i Gävle

Enligt Microsoft är de tre datacentren i Gävle, Sandviken och Staffanstorp bland de mest avancerade bolaget har och drivs med enbart förnybar energi.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men hur ska de nu tjäna pengar på vår data?
De kan ju inte nöjja sig med att bara räkna på den?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Skumt att dom inte har solceller på taket. Borde ju hjälpa en del. När solen lyser behövs mer kylning som man då får från solen.

Försökte kolla på deras övriga pressbilder men dom har lagt dom på onedrive så dom gick inte att komma åt.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Kommer det bli lika "bra" som när det upprättades datacenter i Luleå? Behöver MS inte heller betala energiskatt? Fick dom också skattepengar i fickan som plåster på såret att dom behöver komma ända till Sverige?

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/14/30-000-utlovade-job...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Kommer det bli lika "bra" som när det upprättades datacenter i Luleå? Behöver MS inte heller betala energiskatt? Fick dom också skattepengar i fickan som plåster på såret att dom behöver komma ända till Sverige?

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/14/30-000-utlovade-job...

Citat:

De nya anläggningarna i Gävle och Sandviken har cirka 190 anställda och det väntas bli fler arbetstillfällen i framtiden.

Precis. 190 anställda och fler arbetstillfällen i framtiden? Är det anställda på plats, eller är det folk som jobbar i irland/indien som remote:ar in till servrarna och det egentligen bara är några enstaka "vaktmästare" som behövs on-site för att sköta driften?

Trevligt att se 1700MW per år försvinna till något som inte skapar jobb här i sverige när vi har så mycket el till övers... Men säkert någon kommunpolitiker som fick en trevlig resa till turistort betald å kan skryta med "Ja men ja fixade så microsoft byggde feta serverhallar här och genererar flera hundra jobb (utomlands)!" och sannolikt betalar låg/ingen skatt på det heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JBerger:

Precis. 190 anställda och fler arbetstillfällen i framtiden? Är det anställda på plats, eller är det folk som jobbar i irland/indien som remote:ar in till servrarna och det egentligen bara är några enstaka "vaktmästare" som behövs on-site för att sköta driften?

Trevligt att se 1700MW per år försvinna till något som inte skapar jobb här i sverige när vi har så mycket el till övers... Men säkert någon kommunpolitiker som fick en trevlig resa till turistort betald å kan skryta med "Ja men ja fixade så microsoft byggde feta serverhallar här och genererar flera hundra jobb (utomlands)!" och sannolikt betalar låg/ingen skatt på det heller.

Microsoft har gått ut med att dessa är anställda på plats. Så en del jobb har det absolut skapats. El har vi till övers i norr. Spillvärmen går ut i fjärrvärmen, så allt går inte "förlorat".

Nej, kommunpolitiker har förmodligen inte mutats. Sådana anklagelser blir bara löjliga.

Skrivet av Nbwu:

Men hur ska de nu tjäna pengar på vår data?
De kan ju inte nöjja sig med att bara räkna på den?

I och med att molntjänsterna hanterar specifikt Microsoft 365 och Azure så är det knappast datan som ligger lagrad man tjänar pengar på, utan de hutlösa summor företag och länder betalar för att använda dessa tjänster. Det hade du vetat om du läst artikeln och inte bara rubriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Precis. 190 anställda och fler arbetstillfällen i framtiden? Är det anställda på plats, eller är det folk som jobbar i irland/indien som remote:ar in till servrarna och det egentligen bara är några enstaka "vaktmästare" som behövs on-site för att sköta driften?

Trevligt att se 1700MW per år försvinna till något som inte skapar jobb här i sverige när vi har så mycket el till övers... Men säkert någon kommunpolitiker som fick en trevlig resa till turistort betald å kan skryta med "Ja men ja fixade så microsoft byggde feta serverhallar här och genererar flera hundra jobb (utomlands)!" och sannolikt betalar låg/ingen skatt på det heller.

Väldigt många från Irland här i Sandviken i alla fall
...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Microsoft har gått ut med att dessa är anställda på plats. Så en del jobb har det absolut skapats. El har vi till övers i norr. Spillvärmen går ut i fjärrvärmen, så allt går inte "förlorat".

En smula oärligt att påstå att Staffanstorp ligger i norr kan jag tycka.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

I och med att molntjänsterna hanterar specifikt Microsoft 365 och Azure så är det knappast datan som ligger lagrad man tjänar pengar på, utan de hutlösa summor företag och länder betalar för att använda dessa tjänster. Det hade du vetat om du läst artikeln och inte bara rubriken.

Både jobbar med Azure och läste artikeln, men tycker min kommentar summerade ganska väl,
Från ett annat MS. uttalande gällandes datacenter i EU:

"We’re encouraged by the ongoing discussions between the European Commission and the United States government to build a new framework for Europeans’ personal data that is transferred to the United States. We are optimistic that there will be a resolution in the near future."
https://blogs.microsoft.com/eupolicy/2021/05/06/eu-data-bound...
Ovan låter en del som data-sales som blir svårare i samband med dessa center.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Hur kan de drivas enbart med förnyelsebar energi? Jag trodde det var nästan omöjligt att spara el och att produktion och konsumtion av el måste matcha varandra vid varje givet tillfälle.

Jag kan förstå hur det funkar om de är off the grid och har all "förnyelsebar" produktion de behöver själva, som solceller på taket och egen vindsnurra och så vidare, men det verkar ju inte vara fallet.

Hur fungerar det en svinkall vindstilla vintervardag när alla företag och hushåll konsumerar el för fullt? Om de har första-tjing på "förnyelsebar" el, borde inte det bara betyda att någon annan måste importera MP-kol från Tyskland och att nettoeffekten inte ändras och deras datacenter tvärtom gör att konsumtionen av icke-förnyelsebar el ökar, även om "bokföringen" säger att det inte är de som konsumerar den?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon134512:

El har vi till övers i norr.

Jag tycker du ska undersöka de privata vindkraftverken i norr och klura ut vem som tingat/köpt den energin.

Permalänk
Medlem

Fast bygget i Staffanstorp, är väl inget att hurra för. Föråldrade backup generatorer och var det något om att när liggande vatten blev nersmutsat?
Länk till artikel om det, kan vara bakom betalvägg.
https://www.sydsvenskan.se/2021-09-18/hemliga-spelet-bakom-mo...

la till länk
Permalänk
Medlem

BiTcOiN Är DåLiGt DeT äR bäTrE å Ge MicRoSoft GRatiS eL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Hur kan de drivas enbart med förnyelsebar energi? Jag trodde det var nästan omöjligt att spara el och att produktion och konsumtion av el måste matcha varandra vid varje givet tillfälle.

Jag kan förstå hur det funkar om de är off the grid och har all "förnyelsebar" produktion de behöver själva, som solceller på taket och egen vindsnurra och så vidare, men det verkar ju inte vara fallet.

Hur fungerar det en svinkall vindstilla vintervardag när alla företag och hushåll konsumerar el för fullt? Om de har första-tjing på "förnyelsebar" el, borde inte det bara betyda att någon annan måste importera MP-kol från Tyskland och att nettoeffekten inte ändras?

Känns som att det bara är ett jippo och en rökridå.
Snackar vi om vätgas? då kan jag ställa mig bakom detta.

Allt annat är bara skitsnack. Vi vet hur läget är och kommer vara under minst 10år framåt i tiden.
Dvs brist på el och import från kol-länder.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Citat:

Genom att förlägga datacenter i Sverige kan även "EU Data Boundary for the Microsoft Cloud" nyttjas, vilket innebär att lagring och bearbetning av data stannar lokalt inom EU.

Problemet är att detta är bara Microsofts PR-avdelning.

Domstolsbeslut efter domstolsbeslut säger något annat.
Detta är bara ett sätt att lura in organisationer att tro att det är lagligt. Storpolitik på global nivå som potentiellt möjliggör att amerikanska myndigheter har rätt till all data där i och ingen skyldighet att berätta att de använder datat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dracc:

En smula oärligt att påstå att Staffanstorp ligger i norr kan jag tycka.
https://i.imgur.com/4eRRaPz.png

Nej, men jag skulle säga att de andra två gör. Ber om ursäkt till alla från Staffanstorp. Vi får hoppas Europa slutar sno er el

Skrivet av Aloysius:

Hur kan de drivas enbart med förnyelsebar energi? Jag trodde det var nästan omöjligt att spara el och att produktion och konsumtion av el måste matcha varandra vid varje givet tillfälle.

Jag kan förstå hur det funkar om de är off the grid och har all "förnyelsebar" produktion de behöver själva, som solceller på taket och egen vindsnurra och så vidare, men det verkar ju inte vara fallet.

Hur fungerar det en svinkall vindstilla vintervardag när alla företag och hushåll konsumerar el för fullt? Om de har första-tjing på "förnyelsebar" el, borde inte det bara betyda att någon annan måste importera MP-kol från Tyskland och att nettoeffekten inte ändras och deras datacenter tvärtom gör att konsumtionen av icke-förnyelsebar el ökar, även om "bokföringen" säger att det inte är de som konsumerar den?

Ja, det där är otroligt konstigt tycker jag med. Stor del av elen vi har i Sverige är ju inte förnyelsebar (tänker främst då på kärnkraft). Hur kan microsoft få garantier att man bara får från förnyelsebar energi? Låter inte rimligt att det skulle vara möjligt. Men jag kan såklart ha fel. Har också svårt att tro att man skulle stänga ned verksamheten när det blir svinkallt i hela Sverige och vi måste importera el, och den är ju absolut inte förnyelsebar. Brukar ju ske någon gång per år.

Hade gärna önskat mer info om det där samarbetet med Vattenfall och vad "mäta och matcha energiförbrukning per timme." innebär i praktiken.

Permalänk
Medlem

Samma center som tvingar på vaktbolaget tystnadsplikt ang arbetsmiljön? Verkar vara farlig miljö.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Inaktiv

”Miljövänlig”..
Ju mer förnyelsebara energikällor vi får desto mer beroende blir vi av fossila källor för att balansera elnätet.
Hade varit bättre för alla om man satsade 100% på kärnkraft istället. Förstör inte miljön, tar mycket mindre plats, inga utsläpp, slår inte ihjäl utrotningshotade fåglar och förhindrar inte fisk från att vandra i sina vattendrag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SellahiR:

Samma center som tvingar på vaktbolaget tystnadsplikt ang arbetsmiljön? Verkar vara farlig miljö.

Vart kan man läsa om att det har skett? Aldrig hört talats om. Hade såklart varit intressant att få mer info om det.

Permalänk
Medlem

190 anställda är inte så mycket i sammanhanget. Det blir ca. 9 MW per år per anställd. Hur mycket "drar" en genomsnittlig kontorsarbetare?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

190 anställda är inte så mycket i sammanhanget. Det blir ca. 9 MW per år per anställd. Hur mycket "drar" en genomsnittlig kontorsarbetare?

Förmodligen inte närheten lika mycket, men det blir väl en lite konstig jämförelse? Här är framtidens industri varken vi vill eller inte tror jag.

Fossilfritt stål i sin tur lär dra bra mycket mer än det här. Olika industrier och olika behov, och de olika typerna av jobb behövs oavsett vem som drar mest per anställd.

Permalänk
Avstängd

Även om dessa drivs med förnybar energi så är det likväl energi som vi inte har i detta land
Varför ska vi svenskar betala hutlösa priser för elen då dessa bolag säkerligen sitter på superavtal och betalar småören per kw.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej, men jag skulle säga att de andra två gör. Ber om ursäkt till alla från Staffanstorp. Vi får hoppas Europa slutar sno er el

Ja, det där är otroligt konstigt tycker jag med. Stor del av elen vi har i Sverige är ju inte förnyelsebar (tänker främst då på kärnkraft). Hur kan microsoft få garantier att man bara får från förnyelsebar energi? Låter inte rimligt att det skulle vara möjligt. Men jag kan såklart ha fel. Har också svårt att tro att man skulle stänga ned verksamheten när det blir svinkallt i hela Sverige och vi måste importera el, och den är ju absolut inte förnyelsebar. Brukar ju ske någon gång per år.

Hade gärna önskat mer info om det där samarbetet med Vattenfall och vad "mäta och matcha energiförbrukning per timme." innebär i praktiken.

Skrivet av Nyhet:

De tre svenska anläggningarna är belägna i Gävle, Sandviken och Staffanstorp och ska enligt Microsoft vara bland de mest avancerade och hållbart designade datacenter bolaget har. Detta då de byggts utefter nya hållbarhetsprinciper och helt ska drivas med förnybar energi. Detta ska ske genom ett samarbete med statliga Vattenfall, som har en lösning för att mäta och matcha energiförbrukning per timme.

Det här går ju inte att tolka på något annat sätt än att Vattenfall stänger av elen för dem när den förnyelsebara elen tar slut. Eftersom de mäter och matchar elen varje timme så vet de ju när den förnyelsebara elen tar slut.

Så antingen är det här bara lögn och påhitt av Microsoft som de räknar med att pressen gör nyheter av utan att ifrågasätta eller så kan man räkna med att molntjänster från Microsoft ligger nere då och då eftersom elen stängs av.

Undra vilket av alternativen det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Microsoft har gått ut med att dessa är anställda på plats. Så en del jobb har det absolut skapats. El har vi till övers i norr. Spillvärmen går ut i fjärrvärmen, så allt går inte "förlorat".

Nej, kommunpolitiker har förmodligen inte mutats. Sådana anklagelser blir bara löjliga.

I och med att molntjänsterna hanterar specifikt Microsoft 365 och Azure så är det knappast datan som ligger lagrad man tjänar pengar på, utan de hutlösa summor företag och länder betalar för att använda dessa tjänster. Det hade du vetat om du läst artikeln och inte bara rubriken.

Nej, hade ni haft el till övers i norr hade inte kommuner i norr behövt neka industrier som vill starta upp där som faktiskt producerar något riktigt jämfört med microsoft å facebooks servrar, pga just brist på el.

Att du tycker sådana anklagelser är löjliga får stå för dig, det är ju inte särskillt främmande i detta land.

I dagsläget beskattas de där deras huvudkontor ligger, dvs irland, som tjänar pengar på att microsoft har servrar här. Framförallt när de sannolikt inte behöver betala någon eller i varje fall lite skatt på elen de förbrukar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vart kan man läsa om att det har skett? Aldrig hört talats om. Hade såklart varit intressant att få mer info om det.

Transportarbetareförbundet har delat det väldigt mycket på FB.

https://www.transportarbetaren.se/skyddsombud-stoppas-av-tyst...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Microsoft har gått ut med att dessa är anställda på plats. Så en del jobb har det absolut skapats. El har vi till övers i norr. Spillvärmen går ut i fjärrvärmen, så allt går inte "förlorat".

Med tanke på hur mycket dessa bolagen kostar regionerna så genererar dom på tok för lite jobb.
Marken som dom tex köper säljs oftast för små pengar till dessa bolagen plus infrastrukturen står även regionen för.
Sen ska vi inte prata om alla galna energirabatter dom får av staten plus andra förmåner som är helt otroliga.

Vi ska även inte glömma hur bolag som FB, MS och andra liknande aktörer är kända för att se till att pengar inte når svenska statskassan!

https://www.svd.se/sa-undviker-facebook-att-skatta-i-sverige
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/facebook-tjanade-mil...
https://nyadagbladet.se/ekonomi/facebook-gar-med-miljardvinst...

https://solelunarestaurant.com/microsofts-irlandska-dotterbol...

Skrivet av JBerger:

Precis. 190 anställda och fler arbetstillfällen i framtiden? Är det anställda på plats, eller är det folk som jobbar i irland/indien som remote:ar in till servrarna och det egentligen bara är några enstaka "vaktmästare" som behövs on-site för att sköta driften?

Trevligt att se 1700MW per år försvinna till något som inte skapar jobb här i sverige när vi har så mycket el till övers... Men säkert någon kommunpolitiker som fick en trevlig resa till turistort betald å kan skryta med "Ja men ja fixade så microsoft byggde feta serverhallar här och genererar flera hundra jobb (utomlands)!" och sannolikt betalar låg/ingen skatt på det heller.

Mycket bra sagt!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Även om dessa drivs med förnybar energi så är det likväl energi som vi inte har i detta land
Varför ska vi svenskar betala hutlösa priser för elen då dessa bolag säkerligen sitter på superavtal och betalar småören per kw.

Om jag förstått avtalen rätt så betalar de samma som alla andra, dock mindre i skatt. Så staten och privatkonsumenter förlorar väl på det. Medans datacenterägarna och elproducenterna tjänar på det. De som tjänar mest på det är väl förmodligen producenterna. En skattelättnad på ca 33 öre/kWh för datacenter enligt skatteverket.

Skrivet av Aloysius:

Det här går ju inte att tolka på något annat sätt än att Vattenfall stänger av elen för dem när den förnyelsebara elen tar slut. Eftersom de mäter och matchar elen varje timme så vet de ju när den förnyelsebara elen tar slut.

Så antingen är det här bara lögn och påhitt av Microsoft som de räknar med att pressen gör nyheter av utan att ifrågasätta eller så kan man räkna med att molntjänster från Microsoft ligger nere då och då eftersom elen stängs av.

Undra vilket av alternativen det är?

Ja, det är väl egentligen så jag tolkade det men det låter som en sjukt dålig deal för Microsoft om det skulle vara så. Därför ställer jag mig tveksam. För då kan de ju rent hypotetiskt bli av med sin el lite hur som helst när det blir kallt eller whatever.

Skrivet av Paw:

Med tanke på hur mycket dessa bolagen kostar regionerna så genererar dom på tok för lite jobb.
Marken som dom tex köper säljs oftast för små pengar till dessa bolagen plus infrastrukturen står även regionen för.
Sen ska vi inte prata om alla galna energirabatter dom får av staten plus andra förmåner som är helt otroliga.

Vi ska även inte glömma hur bolag som FB, MS och andra liknande aktörer är kända för att se till att pengar inte når svenska statskassan!

https://www.svd.se/sa-undviker-facebook-att-skatta-i-sverige
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/facebook-tjanade-mil...
https://nyadagbladet.se/ekonomi/facebook-gar-med-miljardvinst...

https://solelunarestaurant.com/microsofts-irlandska-dotterbol...

Ja, det finns mycket dåligt med det. Det är framtidens industri och det är dags att staten täpper till de luckor där de kan undvika skatt. Det ska såklart vara fördelaktigt att etablera sig i Sverige men det ska inte heller vara utan motprestation.

I grunden är jag dock för att dessa företag lockas till Sverige. Vi behöver framtidens industrier här när våra gamla dör ut.

Skrivet av SellahiR:

Transportarbetareförbundet har delat det väldigt mycket på FB.

https://www.transportarbetaren.se/skyddsombud-stoppas-av-tyst...

Microsoft kräver, via Securitas, att de anställda väktarna skriver på omfattande sekretessavtal. De som bryter mot någon punkt riskerar att dömas – i USA.

Fullkomligt oacceptabelt. Hoppas man tar rättslig strid mot det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

En smula oärligt att påstå att Staffanstorp ligger i norr kan jag tycka.
https://i.imgur.com/4eRRaPz.png

Norra Danmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Om jag förstått avtalen rätt så betalar de samma som alla andra, dock mindre i skatt. Så staten och privatkonsumenter förlorar väl på det. Medans datacenterägarna och elproducenterna tjänar på det. De som tjänar mest på det är väl förmodligen producenterna. En skattelättnad på ca 33 öre/kWh för datacenter enligt skatteverket.

Ja, det är väl egentligen så jag tolkade det men det låter som en sjukt dålig deal för Microsoft om det skulle vara så. Därför ställer jag mig tveksam. För då kan de ju rent hypotetiskt bli av med sin el lite hur som helst när det blir kallt eller whatever.

Ja, det finns mycket dåligt med det. Det är framtidens industri och det är dags att staten täpper till de luckor där de kan undvika skatt. Det ska såklart vara fördelaktigt att etablera sig i Sverige men det ska inte heller vara utan motprestation.

I grunden är jag dock för att dessa företag lockas till Sverige. Vi behöver framtidens industrier här när våra gamla dör ut.

Microsoft kräver, via Securitas, att de anställda väktarna skriver på omfattande sekretessavtal. De som bryter mot någon punkt riskerar att dömas – i USA.

Fullkomligt oacceptabelt. Hoppas man tar rättslig strid mot det här.

Att de matchar varje timme betyder säkert bara att de läser av förbrukningen varje timme och köper in motsvarande mängd förnybar energi. Inte att de köper den nödvändigtvis just då..

Det är en svår balansgång med skatt och stora företag. Det borde styras globalt eller via EU. Som det är idag skulle säkert många stora företag välja ett annat land om de inte kunde komma undan med låg skatt här. I så fall tappar vi arbetsgivare och möjligheter i Sverige, och det vill vi ju inte heller. Nä, Eu eller någon annan skulle bestämma skatten för stora bolag i hela EU, lika överallt. Då kanske stora företag lägger verksamhet utanför EU men detta kan också EU hindra med begränsningar för företag utanför regionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, det finns mycket dåligt med det. Det är framtidens industri och det är dags att staten täpper till de luckor där de kan undvika skatt. Det ska såklart vara fördelaktigt att etablera sig i Sverige men det ska inte heller vara utan motprestation.

I grunden är jag dock för att dessa företag lockas till Sverige. Vi behöver framtidens industrier här när våra gamla dör ut.

Problemet är att dessa så kallade framtids industrierna skapar på tok för lite jobb med tanke på vad dom kostar skattebetalarna.
Jag menar vad är 190+ jobb för att vara helt ärlig, hade det handlat dom 10000+ ok då kanske vi kan börja argumentera att det är bra.

Angående Staffanstorp anläggningen så har även den inte skapat några enorma arbetstillfällen och då befinner den sig i Skåne som har Sveriges dyraste el samt lider av energibrist. Så tex 1700MW per år känns bra i den här regionen.

Angående mutor, man kan alltid kalla det för något annat men i slutändan är det ändå en muta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/staffanstorp-vill-run...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/staffanstorpspolitike...

Att politiker och andra makthavare fjäskar så mycket dom kan för dessa bolagen är inte direkt något nytt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •