Microsoft slutar porta Xbox- och Xbox 360-spel till nyare spelkonsoler

Permalänk
Melding Plague

Microsoft slutar porta Xbox- och Xbox 360-spel till nyare spelkonsoler

En sista salva bakåtkompatibla spel blir svanesången för Microsofts projekt att leverera gamla godingar till moderna spelkonsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Plockar fram popcornen...

[sarcasm] Detta är bara MS cyniska affärsmetoder. "ALLA andra" kan minsann gör saker bakåtkompatibla.[/sarcasm]

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Gamla spel kvittar, de kan jag köra på en gammal konsol i så fall. Ge mig nya bra spel istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasse_L:

Gamla spel kvittar, de kan jag köra på en gammal konsol i så fall. Ge mig nya bra spel istället!

I många fall är det förbättringar som prestanda och bild. Ex Red dead redemption 1 har en stabilare framerate än Xbox 360 och ps3 och kan köras i 4k istället för 720p om man spelar på OneX/SeriesX.
Call of duty 5 är ett spel jag spelar ganska ofta även det har bättre prestanda på one/Series än xbox 360.
De gamla konsolerna lider även av att de är gamla och börjar gå sönder ex som att lasern som läser skivor börjar bli dålig. Så det finns många fördelar med att fler av spelen går att köra på modernare hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Dishonored 2 borde verkligen få en boost. Riktigt hackig upplevelse pga fps:en.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Förväntar mig bara stöd för föregående generations spel ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasse_L:

Gamla spel kvittar, de kan jag köra på en gammal konsol i så fall. Ge mig nya bra spel istället!

Och när din gamla konsol kastar in handduken? Både Xbox och Xbox 360 led av allvarliga brister. Xbox var en brandfara, och fick du inte problemet utbytt genom deras återkallelse back in the days så är den med stor sannolikhet det fortfarande. Och 360 led ju av den mytomspunna RROD. Så även om du plockar upp en begagnad när din går sönder så finns det inga garantier för hur länge den håller. Därför är det bra att det finns någon som satsar på bakåtkompatibilitet. Att de kommer med visuella- och prestandaförbättringar är även ett plus.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Dishonored 2 borde verkligen få en boost. Riktigt hackig upplevelse pga fps:en.

Det är verkligen synd! Köpte det direkt vid release men slutade spela då det hackade för mycket på min PC. Först nu med 3080 och modern AMD har jag kört det igen, med en såklart bra upplevelse. Men fpsen är absolut inte där de ska vara för den grafiken. Det är ett mästerverk rakt igenom när det funkar så verkligen tråkigt att det blev så!

Permalänk

Går ju inte att komma ifrån att den mängden xbox och 360-spel dom fixat är ju en bonus som andra inte tillhandahåller.
Frågan är om det hade varit en dealbreaker om dom bara haft föregående konsoll med.
Måste ju ändå vara lite jobb med varje spel att fixa till så det funkar bra. Undrar hur mycket dom behöver tillgång till och tillstånd av utgivare osv.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag önskar Singularity !

Ser dock mörkt ut eftersom de inte skall porta fler spel, och det inte finns med på den sista listan heller :/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av orig_rejser:

Går ju inte att komma ifrån att den mängden xbox och 360-spel dom fixat är ju en bonus som andra inte tillhandahåller.
Frågan är om det hade varit en dealbreaker om dom bara haft föregående konsoll med.
Måste ju ändå vara lite jobb med varje spel att fixa till så det funkar bra. Undrar hur mycket dom behöver tillgång till och tillstånd av utgivare osv.

I och med att de nämner licensfrågan som en anledning till att de inte kan porta fler spel låter det sista du skriver rimligt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

I många fall är det förbättringar som prestanda och bild. Ex Red dead redemption 1 har en stabilare framerate än Xbox 360 och ps3 och kan köras i 4k istället för 720p om man spelar på OneX/SeriesX.
Call of duty 5 är ett spel jag spelar ganska ofta även det har bättre prestanda på one/Series än xbox 360.
De gamla konsolerna lider även av att de är gamla och börjar gå sönder ex som att lasern som läser skivor börjar bli dålig. Så det finns många fördelar med att fler av spelen går att köra på modernare hårdvara.

Så det spelar någon roll nu? Innan på den eran kunde man inte se mer än 24-30FPS eller uppfatta mer än 720P?! Alla PC-spelare var ''superhjältar'' pga deras ability att se mer än 30fps eller skarpare än 720P

Lustigt hur saker och ting fungerar

Permalänk
Medlem

Max Payne och Dead or Alive-spelen ska jag lätt gnugga igenom!

Permalänk
Medlem

Efter "succén" med gta trilogin så kanske detta är en bra idé ändå? :/

https://www.metacritic.com/game/pc/grand-theft-auto-the-trilo...

Nej men helt ärligt så valde jag Xbox Series X just för att de hade stöd för äldre titlar som även ibland blev enhancade med 4k upplösning och 60 fps så om Sony springer om dem i framtiden ser jag ingen anledning att köpa ett Xbox nästa gång.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Microsoft har faktiskt gjort ett sjukt bra jobb med detta ändå. Tror ingen kan förvänta sej ett större bibliotek av gamla titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag önskar Singularity !

Ser dock mörkt ut eftersom de inte skall porta fler spel, och det inte finns med på den sista listan heller :/

den finns ju dock på steam i brist på annat
https://store.steampowered.com/app/42670/Singularity/

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Fenix:

den finns ju dock på steam i brist på annat
https://store.steampowered.com/app/42670/Singularity/

Jo jag vet, har det nog där med förvisso...

Men sjukdomen jag dras med stavas ”achievements” och då ihop med e-penisen Gamerscore.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Den enda anledningen till att jag en gång i framtiden kommer köpa en begagnad xbox nyare än 360.

RDR 1 och Gears of War 2 är amazing att spela med Xenia och ge dom FSR genom Magpie.
Det duger nu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om mina gamla konsoler går sönder så får det vara så. Om det finns nya bra spel så spelar jag hellre dem än de gamla "renoverade" spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

I många fall är det förbättringar som prestanda och bild. Ex Red dead redemption 1 har en stabilare framerate än Xbox 360 och ps3 och kan köras i 4k istället för 720p om man spelar på OneX/SeriesX.
Call of duty 5 är ett spel jag spelar ganska ofta även det har bättre prestanda på one/Series än xbox 360.
De gamla konsolerna lider även av att de är gamla och börjar gå sönder ex som att lasern som läser skivor börjar bli dålig. Så det finns många fördelar med att fler av spelen går att köra på modernare hårdvara.

Skrivet av Gender Bender:

Och när din gamla konsol kastar in handduken? Både Xbox och Xbox 360 led av allvarliga brister. Xbox var en brandfara, och fick du inte problemet utbytt genom deras återkallelse back in the days så är den med stor sannolikhet det fortfarande. Och 360 led ju av den mytomspunna RROD. Så även om du plockar upp en begagnad när din går sönder så finns det inga garantier för hur länge den håller. Därför är det bra att det finns någon som satsar på bakåtkompatibilitet. Att de kommer med visuella- och prestandaförbättringar är även ett plus.

Om mina gamla konsoler går sönder så får det vara så. Om det finns nya bra spel så spelar jag hellre dem än de gamla "renoverade" spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasse_L:

Om mina gamla konsoler går sönder så får det vara så. Om det finns nya bra spel så spelar jag hellre dem än de gamla "renoverade" spelen.

Ja men då är det ju bra för dig att det kommer nya spel. Det blir inte färre nya spel bara för att vi som gärna spelar klassiker kan göra det också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hmmm...
Synd att inte Jet Set Radio Future var med på listan. Annars gillar kag Xbox bakåtkompatibilitet och har spelat Morrowwind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Dishonored 2 borde verkligen få en boost. Riktigt hackig upplevelse pga fps:en.

Vad har det med ämnet att göra?

Permalänk
Medlem

Inget Jet Set Radio Future med andra ord, vilket är mycket tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Vad har det med ämnet att göra?

Antog att det även var slut för förbättringar för Xbox One spel. D2 är ett bakåtkompat-spel och borde få sig en fps-boost via programmet.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Inget Blur då riktigt synd bra bilspel för party (4st split screen)

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
DingDongerMcDongface

Fick en god dos nostalgi av att se Oddworld: Munch’s Oddysee i listan. Spelades väldigt många timmar tillsammans med brorsan när vi var små