LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

5% via Benify.

Okey. När jag kollar där står det att det endast gäller för presentkort på max 5000 kr samt att man var tvungen att vänta ett eller två dygn för att det skall aktiveras. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Okey. När jag kollar där står det att det endast gäller för presentkort på max 5000 kr samt att man var tvungen att vänta ett eller två dygn för att det skall aktiveras. 🤔

Ok, jag köpte 3 presentkort med samlat värde på 17k. Fick kortet inom 2 min efter beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SEBBL_85:

Nye har jag följt den här tråden ett tag och då landat i att köpa en LG OLED B1 65tum (tittar på C1, men tror inte det) och då dök idag möjligheten att klippa en QN90A Neo QLED 4K från samsung med kraftig rabatt (17000).

Då började jag kolla på skillnader etc varav en enda egentligen stod ut, vilket var hur ljust rummet var där QLED verkade vara snäppet bättre för detta. Till saken hör att vardagsrummet är väldigt ljus med eventuellt motljus på TVn beroende på placering (kommer oavsett ha gardiner fördragna) - är det någon som har bra input på detta? Är det så stor skillnad på hur dessa TVs opererar i ljusa rum?

Var ju så inställd på LG OLED…

Jag tog några steg bak, såg hur 65” skulle ta upp hela väggen 😂 gick på OLED C1 55” från Webhallen - får tacka för allas hjälp i TV-djungeln…!
Får väl köpa mig nåt bra spel på PS5 när jag ändå hämtar ut TVn imorgon..

Permalänk
Medlem

Beställde precis en LG C1 55" från Webhallen.
Köpte presentkort via mecenatalumni, slutade på 10450kr. Fick presentkorten direkt via sms och kunde även använda dem direkt på webhallens hemsida.

Permalänk

Which TV is the best alternative to C1 77 "? Just can not spend 33K (max I would spend 25K).

So, I have 2 options right now -

1. Either to settle with C1 65 today & regret that I did not get the extra 12 "!!

2. Or buy a 75 "QLED / ULED or a Sony LED in 15K range.

Currently using 3 years old Philips 55 "4K TV.

This dilemma is so crazy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Which TV is the best alternative to C1 77 "? Just can not spend 33K (max I would spend 25K).

So, I have 2 options right now -

1. Either to settle with C1 65 today & regret that I did not get the extra 12 "!!

2. Or buy a 75 "QLED / ULED or a Sony LED in 15K range.

Currently using 3 years old Philips 55 "4K TV.

This dilemma is so crazy!

Buy a 77B1 at Elgiganten for 29990kr
Get a Refunderpay card and buy 5 Elgiganten 5000kr giftcards at Zupergift with 10% cashback for 25k = cashback 2500kr
Use the refunder card for the remaining 4990kr 2% cashback = 100kr
29990-2600=27390kr
So pretty close to 25k
That's what I plan to do with the 77C1.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Finns det någon risk att priserna kommer gå upp innan riktiga Black friday dvs den 26e? Står tex på Elgigantens hemsida att priserna gäller till den 21e. Hade gärna velat vänta lite med inköpet eftersom det är dubbla poäng på Ecster-kortet 26-29 nov. Men det är ju skitsamma ifall det är så att priset skulle vara en tusenlapp eller mer högre då.

Permalänk
Medlem

För er som tänkt köpa TV via Webhallen först minst 10.000kr. Köp presentkort här så får ni ytterligare 500kr rabatt.

https://partner.getgifted.com/se/

Permalänk

Nästan beredd att sälja stjärten för den här TVn alltså...
Jag fattar inte hur man kan få alla dessa "PC-features" (VRR/Gsync, 120hz och nära noll input lag) i en TV-apparat och samtidigt inte dra tillbaka på andra saker utan den har även perfekta färger, betraktningsvinklar och svärta.

Jag har bara provat den hos en vän än sålänge och blev helt blow away. Kunde inte tro det var sant att en TV kunde ha lika låg input lag som mina "gaming skärmar" VG27AQ och VG248QE, oavsett om det är "game mode" m.m.

Jag är extremt känslig för minsta input lag och måste uppriktigt säga att denna TV var lika snabb, om inte snabbare(?) än mina Asus-skärmar.

Vart vill jag komma? Jo, kommer inte dessa OLEDs från LG helt göra "gaming skärmar" obsolete? Dom är ju antikt gammalt skrot i jämförelse med dessa mirakelapparater.

Men varför släpper inte LG denna serie i storlekar runt 30" riktade mot PC marknaden? Ta bort allt oväsentligt TV-jux och behåll det användbara till PC och sälj runt 5-7k? Skulle ju vara döds stöten för TN-paneler, IPS-paneler och allt vad det heter.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Nästan beredd att sälja stjärten för den här TVn alltså...
Jag fattar inte hur man kan få alla dessa "PC-features" (VRR/Gsync, 120hz och nära noll input lag) i en TV-apparat och samtidigt inte dra tillbaka på andra saker utan den har även perfekta färger, betraktningsvinklar och svärta.

Jag har bara provat den hos en vän än sålänge och blev helt blow away. Kunde inte tro det var sant att en TV kunde ha lika låg input lag som mina "gaming skärmar" VG27AQ och VG248QE, oavsett om det är "game mode" m.m.

Jag är extremt känslig för minsta input lag och måste uppriktigt säga att denna TV var lika snabb, om inte snabbare(?) än mina Asus-skärmar.

Vart vill jag komma? Jo, kommer inte dessa OLEDs från LG helt göra "gaming skärmar" obsolete? Dom är ju antikt gammalt skrot i jämförelse med dessa mirakelapparater.

Men varför släpper inte LG denna serie i storlekar runt 30" riktade mot PC marknaden? Ta bort allt oväsentligt TV-jux och behåll det användbara till PC och sälj runt 5-7k? Skulle ju vara döds stöten för TN-paneler, IPS-paneler och allt vad det heter.

OLED har väl fortfarande problem med "inbräningar" om det är mycket statiska bilder? Risken finns ju att det flesta kommer sitta med windows logga tatuerad på skärmen

Köpte förövrigt själv en 55" C1 igårkväll på webhallen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Vart vill jag komma? Jo, kommer inte dessa OLEDs från LG helt göra "gaming skärmar" obsolete? Dom är ju antikt gammalt skrot i jämförelse med dessa mirakelapparater.

OLED har fortfarande problemen med inbränning vid desktop och i vissa fall även spel. Köper du nytt efter 2-3 år så är det dock inte ett direkt jätteproblem. Men hade du plaerat att använda den dagligen till dekstop/spel i 5+ år kommer du med största sannorlikhet att få problem med inbränning.

Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Men varför släpper inte LG denna serie i storlekar runt 30" riktade mot PC marknaden? Ta bort allt oväsentligt TV-jux och behåll det användbara till PC och sälj runt 5-7k? Skulle ju vara döds stöten för TN-paneler, IPS-paneler och allt vad det heter.

För att det är en liten marknad och LG har problem att tillverka små paneler. Var inte så länge sen vi till slut fick 48" och 42" tummaren som skulle komma i år blev försenad. Samsung har haft det motsatta problemet och deras AMOLED teknik har främst lämpat sig för små paneler. Det har helt enkelt varit dåligt med paneler i den storleken samt att de som sagt har sina problem med desktop/heavy use.

Permalänk
Medlem

Verkar som Webhallen har höjt priserna på C1 med 1000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

Verkar som Webhallen har höjt priserna på C1 med 1000:-

Japp, tur man inte väntade. Men sen kanske det ändå innebär att dom sänker priserna igen på självaste BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Buy a 77B1 at Elgiganten for 29990kr
Get a Refunderpay card and buy 5 Elgiganten 5000kr giftcards at Zupergift with 10% cashback for 25k = cashback 2500kr
Use the refunder card for the remaining 4990kr 2% cashback = 100kr
29990-2600=27390kr
So pretty close to 25k
That's what I plan to do with the 77C1.

Fast det står ju på Zupergift "Endast en zupergiftkod kan användas per köp på zupergift.com" Är det något jag missar?

Permalänk

Jag slog till på en 55C1! Jag har ett litet dilemma där ni gärna får hjälpa mig att tänka. Jag har en nvidia shield och en äldre förstärkare kopplad till 2.0 högtalare. Tanken är att koppla Shielden via hdmi till tvn och använda optisk ut till förstärkaren. Jag skulle vilja kunna använda spotify connect (som finns på shielden) utan att ha tvn igång. Är det möjligt på C1:an? Eller ska man investera i en separat streamer för musik som man kopplar direkt till förstärkaren? Eller finns det någon annan smart lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Which TV is the best alternative to C1 77 "? Just can not spend 33K (max I would spend 25K).

So, I have 2 options right now -

1. Either to settle with C1 65 today & regret that I did not get the extra 12 "!!

2. Or buy a 75 "QLED / ULED or a Sony LED in 15K range.

Currently using 3 years old Philips 55 "4K TV.

This dilemma is so crazy!

Skrivet av Markusas:

Buy a 77B1 at Elgiganten for 29990kr
Get a Refunderpay card and buy 5 Elgiganten 5000kr giftcards at Zupergift with 10% cashback for 25k = cashback 2500kr
Use the refunder card for the remaining 4990kr 2% cashback = 100kr
29990-2600=27390kr
So pretty close to 25k
That's what I plan to do with the 77C1.

See it like this: If you choose to settle with anything less than you're aiming for it's probably going to be "OK".
But, you are going to continue to follow the pricing, check on Prisjakt etc. and probably regret that you didn't went with the model you originally planned for.

You probably going to have the TV at least 5 years so I would buy it and cry once
If you need it today or can wait a few months it's only for you to decide.

77B1 vs 77C1 is not a ton of difference so think you will be happy with the B1!

Good luck!

Permalänk
Medlem

I'm in the same spot 65" is the bare minimum i need to have a pleasant viewing distance. But I'm not sure if i will in time regret myself for not going for the slightly bigger model.

I'm sitting somewhere between 3,5 - 4 meters. That's why I feel like 77" is perfect. I do also think that it's a bit overpriced and i can't sadly ignore the fact they are so much cheaper in the states. You get two 65" for the price of one 77" in Sweden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Fast det står ju på Zupergift "Endast en zupergiftkod kan användas per köp på zupergift.com" Är det något jag missar?

https://zupergift.com/se/hemelektronik/presentkort-elgiganten

Observera att du kan använda max 5 presentkort per köp.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av JesperDa:

OLED har väl fortfarande problem med "inbräningar" om det är mycket statiska bilder? Risken finns ju att det flesta kommer sitta med windows logga tatuerad på skärmen

Köpte förövrigt själv en 55" C1 igårkväll på webhallen.

Problemet liknar det som CRT också kunde lida av. Nu är väl OLED ännu känsligare men problematiken är inte ny på PC-sidan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på 83” bra länge men frågan är om detta är lägsta pris eller om den kan gå ännu lägre? Svårt att veta såklart, men vad är magkänslan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Har varit sugen på 83” bra länge men frågan är om detta är lägsta pris eller om den kan gå ännu lägre? Svårt att veta såklart, men vad är magkänslan?

Nej. Ja.

Permalänk
Medlem

När ska man realistiskt tro att 42" finns att köpa, förutsatt att den nu lanseras på CES i januari som det ryktas? Jag har för mig att det brukar vara först på vårkanten som de faktiskt går att köpa TV-apparater i Sverige som lanseras på CES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

När ska man realistiskt tro att 42" finns att köpa, förutsatt att den nu lanseras på CES i januari som det ryktas? Jag har för mig att det brukar vara först på vårkanten som de faktiskt går att köpa TV-apparater i Sverige som lanseras på CES.

Stämmer, tippar tidigast runt mars-april om modellen presenteras på CES.

Permalänk
Medlem

Angående denna nyhet: https://www.sweclockers.com/nyhet/33215-lgs-tv-apparater-far-... vad är det för handkontroll man kan köpa som fungerar direkt med tvn? Helst trådlöst. Fungerar en stadia kontroll om man kör trådat?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av gwingis:

Angående denna nyhet: https://www.sweclockers.com/nyhet/33215-lgs-tv-apparater-far-... vad är det för handkontroll man kan köpa som fungerar direkt med tvn? Helst trådlöst. Fungerar en stadia kontroll om man kör trådat?

Bra fråga.

Det står i nyheten att det enda som krävs är en kompatibel gamepad. Så jag gick in på Nvidias hemsida och kollade på kompatibla kontroller och det verkade mest vara till mobiler. Står ingenting om PS eller XBOX.

Dock står det också att Nvidias hemsida att de rekommenderar en Bluetooth-kontroll och att de vidare föreslår en lista av kontroller.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce-now/recommended/

Min gissning är att PS och XBOX troligen kommer funka.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Suck, upptäckte imorse att kattjäveln varit och petat på tv skärmen i natt. Den fick vara ifred en vecka. Någon som har något bra tips hur man får bort ett kattavtryck från en LG oled B1 skärm?
har dåliga erfarenheter av att torka av äldre TV-skärmar.

Uppdatering: Kom på att jag inte tagit bort plastskyddet som följde med ännu (eftersom jag väntar för att se om det dyker upp något bättre erbjudande närmare BF). Men frågan kvarstår. Hur rengör man bäst OLED skärmar?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Suck, upptäckte imorse att kattjäveln varit och petat på tv skärmen i natt. Den fick vara ifred en vecka. Någon som har något bra tips hur man får bort ett kattavtryck från en LG oled B1 skärm?
har dåliga erfarenheter av att torka av äldre TV-skärmar.

Uppdatering: Kom på att jag inte tagit bort plastskyddet som följde med ännu (eftersom jag väntar för att se om det dyker upp något bättre erbjudande närmare BF). Men frågan kvarstår. Hur rengör man bäst OLED skärmar?

Det ska räcka med en microfiber-trasa om det är lite fettfläckar, eventuellt lite vatten på trasan. Använd absolut inte något fettavlösningsmedel, fönsterputs kan innehålla slipmedel. Använder du något annat än vatten kan det förstöra "emaljen" på tv-skärmen.

Permalänk
Medlem

Kan GTX 1070 använda g-sync med LG oled B1? 1440p120hz eller 4k60hz. Många inlägg pekar på att det krävs GTX 1660 eller RTX.

Jag sitter förvisso även på ett RTX 2070S, men det skall snart vidare till min bror. Beställde precis en B1 55" från Netonnet.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av eas@tetris:

Kan GTX 1070 använda g-sync med LG oled B1? 1440p120hz eller 4k60hz. Många inlägg pekar på att det krävs GTX 1660 eller RTX.

Jag sitter förvisso även på ett RTX 2070S, men det skall snart vidare till min bror. Beställde precis en B1 55" från Netonnet.

HDMI VRR kräver Turing och senare vilket är precis generationen efter GTX1070. Som du skriver är det GTX 1660 eller RTX 2xxx och nyare som gäller för VRR.

Det går också att köra 4K/120 med 18 Gbps genom att köra 4:2:0-subsampling med 8-bitars färg.