Bra högtalare (+ förstärkare) för klassisk musik?

Permalänk
Medlem

Bra högtalare (+ förstärkare) för klassisk musik?

Hallå!

Jag har ett litet vardagsrum där jag skulle vilja ha ett par högtalare för att lyssna ffa på klassisk musik men också film, spel osv. Som är inkopplat till min PC. Jag vill ha så mycket trådlöst så möjligt för att undvika sladdar.

Jag har läst att högtalaren Yamaha NS-333 är ett okej alternativ via denna sida https://primesound.org/best-speakers-for-classical-music/ Den ligger inom min budget (2k kr men gärna mindre). Vilken högtalare skulle ni föreslå? Behöver jag förstärkare, och i så fall vilken billig lämplig variant skulle ni föreslå?

Permalänk
Medlem

De Yamaha du tittat på är passiva så då behövs en förstärkare också. Är budgeten på 2k total budget för både högtalare och förstärkare? Om du vill slippa separat förstärkare så får du titta efter aktiva högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Hallå!

Jag har ett litet vardagsrum där jag skulle vilja ha ett par högtalare för att lyssna ffa på klassisk musik men också film, spel osv. Som är inkopplat till min PC. Jag vill ha så mycket trådlöst så möjligt för att undvika sladdar.

Jag har läst att högtalaren Yamaha NS-333 är ett okej alternativ via denna sida https://primesound.org/best-speakers-for-classical-music/ Den ligger inom min budget (2k kr men gärna mindre). Vilken högtalare skulle ni föreslå? Behöver jag förstärkare, och i så fall vilken billig lämplig variant skulle ni föreslå?

Ska allt köras genom en PC eller vill du ha "uppkopplade" högtalare (wifi) så du kan streama till dom med Airplay eller spotify connect utan att ha din PC igång?
Har du behov av bättre högtalare till din TV?

Permalänk
Medlem

Jag har inget bättre förslag i prisklassen, men jag hade inte velat lyssna på klassisk musik enbart på ett par högtalare som bara går ner till 60hz. Mycket av basen kommer att saknas.

Vill du kunna köra trådlöst, och slippa en förstärkare, så är det aktiva högtalare du behöver. Däremot kommer du ju fortfarande behöva ström till högtalarna, och oftast en kabel mellan de två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

De Yamaha du tittat på är passiva så då behövs en förstärkare också. Är budgeten på 2k total budget för både högtalare och förstärkare? Om du vill slippa separat förstärkare så får du titta efter aktiva högtalare.

Jag tänkte 2k för högtalare enbart. Egentligen är jag ointresserad av förstärkare, men det är nog också för att jag är okunnig om nyttan med dom. Ex om man vill koppla in vinylspelare i framtiden, spelar det roll om man har passiv eller aktiv högtalare?

Skrivet av reverend benny:

Ska allt köras genom en PC eller vill du ha "uppkopplade" högtalare (wifi) så du kan streama till dom med Airplay eller spotify connect utan att ha din PC igång?
Har du behov av bättre högtalare till din TV?

Tänkte att allt ska köras genom PC, som också fungerar som min TV. Spotify connect behövs inte, däremot vore det trevligt om högtalarna kunde koppla upp till Bluetooth på datorn utan sladd.

Skrivet av jaqob:

Jag har inget bättre förslag i prisklassen, men jag hade inte velat lyssna på klassisk musik enbart på ett par högtalare som bara går ner till 60hz. Mycket av basen kommer att saknas.

Vill du kunna köra trådlöst, och slippa en förstärkare, så är det aktiva högtalare du behöver. Däremot kommer du ju fortfarande behöva ström till högtalarna, och oftast en kabel mellan de två.

Tack för input! För att få mer bas, vilken högtalare skulle du rekommendera som närmar sig den prisklassen? Vilken högtalare jag än väljer, vore det smidigt om man kunde ställa in att ha mindre bas ex på sena kvällar för att inte störa grannar i lägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Hallå!

Jag har ett litet vardagsrum där jag skulle vilja ha ett par högtalare för att lyssna ffa på klassisk musik men också film, spel osv. Som är inkopplat till min PC. Jag vill ha så mycket trådlöst så möjligt för att undvika sladdar.

Jag har läst att högtalaren Yamaha NS-333 är ett okej alternativ via denna sida https://primesound.org/best-speakers-for-classical-music/ Den ligger inom min budget (2k kr men gärna mindre). Vilken högtalare skulle ni föreslå? Behöver jag förstärkare, och i så fall vilken billig lämplig variant skulle ni föreslå?

Om det både är högtalare OCH förstärkare du vill ha för 2k tror jag du får vara beredd att tumma rätt hårt på något/några av de användningsområden du vill ha.

Annars skulle jag föreslå dessa Audio Pro T14 som fungerar över allt förväntan. För 1990:- tror jag inte man hittar "bättre" ljud som fungerar som "all-around". Har ett par till datorn och ett par till sovrumstv'n. Deras efterträdare Audio Pro A26 finns ute men kostar också det dubbla trots att de är nedsatta med 1k.

De är aktiva så ingen förstärkare behövs, bluetooth 4.0 med aptX, optisk utgång och du kan koppla in en sub direkt till dem om du skulle önska mer bas i ett senare läge. Jag har det varken till datorn eller tv'n i sovrummet.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du ha både förstärkare och högtalare för 2000 kr bör du bara leta begagnat om du har krav på bra ljud, ökar du budgeten lite till 3-4 000 kr kan du leta aktiva monitorer men det blir ju i så fall bara ett par högtalare och inga tillbehör för det priset.
Trådlöst bör du inte tänka på om du är ute efter bra ljud om du inte vill öka budgeten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Du bor hyfsat nära Skövde så skulle tipsa att kolla ifall dessa finns kvar:
Denon + Canton för en tusenlapp
https://hifitorget.se/visa_annons.php/aldre_canton_hogtalare_...
Förstärkaren är nog en Denon 2308 och den är fantastiskt bra och neutral.
Även fast högtalarna är stora så kan de fungera i mindre rum för de är inte några basmonster.

Vill du köra ljud trådlöst så kan du senare skaffa t.ex. en Topping DX3 Pro+ som ger dig bluetooth, grym DAC och hörlursgförstärkare i samma apparat. Dock 2000kr, men prisvärdheten är mycket bra.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Du bor hyfsat nära Skövde så skulle tipsa att kolla ifall dessa finns kvar:
Denon + Canton för en tusenlapp
https://hifitorget.se/visa_annons.php/aldre_canton_hogtalare_...
Förstärkaren är nog en Denon 2308 och den är fantastiskt bra och neutral.
Även fast högtalarna är stora så kan de fungera i mindre rum för de är inte några basmonster.

Tack för förslag! Bor numera i Malmö, har bara inte ändrat mina uppgifter. Har du några förslag på bra annonser här nere?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thelias:

Tack för förslag! Bor numera i Malmö, har bara inte ändrat mina uppgifter. Har du några förslag på bra annonser här nere?

https://hifitorget.se/
kan möjligen ha nått nära dig. Fyll i rätt område så kanske hittar du en del tänkbara köp.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR