Alla visste detta utom jag...

Permalänk
Medlem

Höll på bra jäkla länge och öppnade konservburkar åt fel håll! Hade en sån där öppnare med två hjul som man klämmer över kanten och vrider runt, runt tills man skurit loss hela locket. Det jävlades något enormt och jag fattade inte hur detta kunde vara standardförfarande.

Facepalmen den dagen man till slut satte öppnaren horisontellt...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Det var inte alls många år sedan jag lärde mig att pömsig inte är samma sak som trött. Inte undra på att jag fått konstiga blickar när jag frågat folk om de är trötta....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Det var inte alls många år sedan jag lärde mig att pömsig inte är samma sak som trött. Inte undra på att jag fått konstiga blickar när jag frågat folk om de är trötta....

Där hade du väl ändå rätt från början?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Där hade du väl ändå rätt från början?

Pömsig betyder på vissa platser trött och på andra platser kåt, trött efter sex, var det visst.

rättning
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Där hade du väl ändå rätt från början?

Enligt SAOL och Wiktionary så ja.

https://sv.wiktionary.org/wiki/p%C3%B6msig

Jag hörde det också som bara "trött", och precis som de skriver främst som barn. Har aldrig hört talas om annan betydelse.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Maneter har ingen hjärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

När jag var lite, kanske 8-9 år, så spelade jag ishockey precis som många andra klasskamrater. Vi spelade då tvärs över rinken för att vi inte orkade åka skridskor så mycket och planen var avdelad med små sarger som kanske var 15 cm höga eller så.

Vid ett tillfälle som av en händelse stod en stooor hockey-trunk (kasse) vid sida av denna sarg. Det var matchspel och tränaren förklarade att det var superviktigt att undvika att pucken hamnade i motståndarens händer "framför kassen". Jag fattade då inte varför det skulle vara så farlig, men kämpade väldigt ihärdigt med att flytta pucken från den delen av isen.

Jag minns inte hur långt efteråt det var som jag insåg att kassen också var en benämning för målburen.

Hahahaha. Det här var fan magiskt!

Visa signatur

NZXT H400i Black N Blue | ASUS ROG STRIX B350-I GAMING | AMD Ryzen 7 1700 @ 4.0GHz | G.Skill 16GB DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB GameRock Premium Edition | Fractal Design Celsius S24 240mm | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB | Samsung 960 EVO 250GB | Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Jag uttalade länge spelföretaget "Bethesda" som "Betseda".

Bethesda är tydligen en ort i USA.

Jag också! Och tack för upplysningen om att det faktiskt är en ort också. Man lär sig något nytt varje dag

Visa signatur

NZXT H400i Black N Blue | ASUS ROG STRIX B350-I GAMING | AMD Ryzen 7 1700 @ 4.0GHz | G.Skill 16GB DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB GameRock Premium Edition | Fractal Design Celsius S24 240mm | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB | Samsung 960 EVO 250GB | Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Jag har trott i många år att det sjungs "Rakamakafon" i Bomfunk MC's - Freestyler.

Ingen sjöng "Rock the microphone."

Det var mind-blowing för hela världen. Allt vändes upp och ner när man insåg fakta och hur den populära låten verkligen skulle sjungas. Folk började ifrågasätta sin barndom och uppväxt... Alla discon...

Visa signatur

NZXT H400i Black N Blue | ASUS ROG STRIX B350-I GAMING | AMD Ryzen 7 1700 @ 4.0GHz | G.Skill 16GB DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB GameRock Premium Edition | Fractal Design Celsius S24 240mm | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB | Samsung 960 EVO 250GB | Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

Permalänk
Medlem

Jobbade på universitetet i Linköping under slutet av 90 talet och skulle äta en bit mat med en amerikansk doktorand. Men fick förhinder och mailade henne att jag inte kunde och bad om en "reigncheck"... fick sedan förklaringen till ordet, att det är "rain check" det heter och stavas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Att ordet "boklådor" som jag läst några gånger men aldrig förstått vad som menas tills en kollega förklarade att det var plural av bokhandel. Hur det nu har kunnat bli så...

Det är mest töntiga kultursnobbar som använder formen "boklåda"/"boklådor". "Låda" kommer från tyskan där "Laden" betyder "butik", så "Buchladen" blev "boklåda".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Enligt SAOL och Wiktionary så ja.

https://sv.wiktionary.org/wiki/p%C3%B6msig

Jag hörde det också som bara "trött", och precis som de skriver främst som barn. Har aldrig hört talas om annan betydelse.

Detta togs upp i ett avsnitt av radioprogrammet Språket för några år sen. Efter det frågade jag folk i bekantskapskretsen (som har stor geografisk spridning, från Luleå i norr till Svedala i söder) vad de ansåg att "pömsig" betyder. Ingen svarade nåt annat än " lite trött". En hade hört talas om att den andra betydelsen finns, men använde den aldrig själv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0bbec:

Ingen sjöng "Rock the microphone."

Det var mind-blowing för hela världen. Allt vändes upp och ner när man insåg fakta och hur den populära låten verkligen skulle sjungas. Folk började ifrågasätta sin barndom och uppväxt... Alla discon...

My time to shine!

Jag sjöng allt ”rock the microphone” på alla skoldiscon 😎😎😎

Däremot var ju allting annat ren rappakalja, förutom Fr-f-f-fre-fr-freeestyler förstås.

Den låten, Cardigans och Metallica var i stort sett allt som kom ut från mina högtalare de åren.

Permalänk
Medlem

En gammal vän hade levt rätt länge som vuxen och var fortfarande övertygad om att lejonet Scar minsann hette Scarf. Vi visste inte om detta. Ni kan ju gissa om vi garvade when we found out. Detta skedde på en pub i London och ganska snart engagerade sig bartendern i diskussionen. "How could you possibly be so daft to think that anyone would name a lion, coincidentally with a scar, 'SCARF'??!!"

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Fräckepelle:

Ja jag dök rätt långt ner i kyrkbänken och stannade där.. 😁
Men din anal-ys om var kisset kommer ifrån går inte av för hackor, haha!

Ah jag blir Själv förvånad 🙈

Skrivet av Dreijer:

Skojar du nu?

Nä….morsan satt ju alltid på toan o då antog ja bara det. Ifrågasatte aldrig det. Var inget viktigt.

Skrivet av Borgers:

Det var inte alls många år sedan jag lärde mig att pömsig inte är samma sak som trött. Inte undra på att jag fått konstiga blickar när jag frågat folk om de är trötta....

Pömsig är ju barn-slang för trött. Alltid betytt det för mig.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Att teak uttalas tik, lärde jag mig för 2 år sen (när jag var 38).

Permalänk
Medlem

Trodde att Golf (bilmodellen) var namnet på tillverkaren av nämnda modell fram tills jag var iaf runt 14-15.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just att ha hört fel på något sånt där känns inte så konstigt, men vad skulle "settsan" isf betyda?

Någon som heter Set blir tilltalad av en japan som inte känner Set så väl. Då är man som japan artig och lägger till suffixet "san" (さん) och då blir det Set-san (セットさん) men när man säger det låter det som "settsan".

Permalänk
Medlem

Tidigare ikväll lärde jag mig att trots att jag tycker mig kunna Engelska, så kan jag tydligen inte skilja mellan ch- och sh-. Jag pratade med en Irländare och skulle beskriva folk som pratar med varandra utan att ha något specifikt att säga, typ socialt småprat. Jag hittade inte ordet "smalltalk" just då så jag beskrev det som "chit-chat". Det hade han mycket kul åt då det för honom (som alltså har Engelska som förstaspråk) lät som "shit-chat".

Sen försökte han lära mig skillnaden genom att säga "chit" och "shit" om vartannat, och jag tyckte att det lät precis likadant. När jag försökte själv med båda orden så tyckte jag att jag fick till det helt olika, men han menade att det lätt likadant, och att det lät som sh-, oavsett vad jag sa.

Så jag lärde mig att "chit-chat" nog inte är ett uttryck jag ska använda, någonsin.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Ah jag blir Själv förvånad 🙈

Nä….morsan satt ju alltid på toan o då antog ja bara det. Ifrågasatte aldrig det. Var inget viktigt.

Pömsig är ju barn-slang för trött. Alltid betytt det för mig.

Haha, alright. Det finns andra kvinnor än mor, mr. Bates!

Håller med om att pömsig är barn-slang för trött.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Håller med om att pömsig är barn-slang för trött.

Nej, pömsig betyder sömnig, inte trött. Trött blir man när man jobbat hårt eller ansträngt sig mycket på något annat sätt, alltså fysisk tillfälligt utarmad och i behov av att vila. Sömnig/pömsig blir man när man behöver sova. Det är skillnad och för mig har pömsig alltid betytt sömnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nej, pömsig betyder sömnig, inte trött. Trött blir man när man jobbat hårt eller ansträngt sig mycket på något annat sätt, alltså fysisk tillfälligt utarmad och i behov av att vila. Sömnig/pömsig blir man när man behöver sova. Det är skillnad och för mig har pömsig alltid betytt sömnig.

Du har så rätt. Din formulering var mycket bättre. Tack, serafim. Du är alltid en trevlig skribent på Sweclockers.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Tidigare ikväll lärde jag mig att trots att jag tycker mig kunna Engelska, så kan jag tydligen inte skilja mellan ch- och sh-. Jag pratade med en Irländare och skulle beskriva folk som pratar med varandra utan att ha något specifikt att säga, typ socialt småprat. Jag hittade inte ordet "smalltalk" just då så jag beskrev det som "chit-chat". Det hade han mycket kul åt då det för honom (som alltså har Engelska som förstaspråk) lät som "shit-chat".

Sen försökte han lära mig skillnaden genom att säga "chit" och "shit" om vartannat, och jag tyckte att det lät precis likadant. När jag försökte själv med båda orden så tyckte jag att jag fick till det helt olika, men han menade att det lätt likadant, och att det lät som sh-, oavsett vad jag sa.

Så jag lärde mig att "chit-chat" nog inte är ett uttryck jag ska använda, någonsin.

Skitsnack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oegat:

Tidigare ikväll lärde jag mig att trots att jag tycker mig kunna Engelska, så kan jag tydligen inte skilja mellan ch- och sh-. Jag pratade med en Irländare och skulle beskriva folk som pratar med varandra utan att ha något specifikt att säga, typ socialt småprat. Jag hittade inte ordet "smalltalk" just då så jag beskrev det som "chit-chat". Det hade han mycket kul åt då det för honom (som alltså har Engelska som förstaspråk) lät som "shit-chat".

Sen försökte han lära mig skillnaden genom att säga "chit" och "shit" om vartannat, och jag tyckte att det lät precis likadant. När jag försökte själv med båda orden så tyckte jag att jag fick till det helt olika, men han menade att det lätt likadant, och att det lät som sh-, oavsett vad jag sa.

Så jag lärde mig att "chit-chat" nog inte är ett uttryck jag ska använda, någonsin.

Skrivet av OllO:

Skitsnack!

Jag har inte tänkt på detta själv, men det är faktiskt skillnad.
"chit" börjar med ett t-ljud, medan "shit" börjar med s-ljud.
Eller, IPA: /tʃɪt/ mot /ʃɪt/

Google har till och med uttal som stämmer som man kan lyssna på (använd "slow").
chit
shit

Så typ "tshit" mot "shit".

På liknande ämne, och nåt jag inte lyckats greppa ordentligt, är att "close" som i nära och "close" som i stänga uttalas olika.
Även "Ms" och "Miss" har olika uttal.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Tidigare ikväll lärde jag mig att trots att jag tycker mig kunna Engelska, så kan jag tydligen inte skilja mellan ch- och sh-. Jag pratade med en Irländare och skulle beskriva folk som pratar med varandra utan att ha något specifikt att säga, typ socialt småprat. Jag hittade inte ordet "smalltalk" just då så jag beskrev det som "chit-chat". Det hade han mycket kul åt då det för honom (som alltså har Engelska som förstaspråk) lät som "shit-chat".

Sen försökte han lära mig skillnaden genom att säga "chit" och "shit" om vartannat, och jag tyckte att det lät precis likadant. När jag försökte själv med båda orden så tyckte jag att jag fick till det helt olika, men han menade att det lätt likadant, och att det lät som sh-, oavsett vad jag sa.

Så jag lärde mig att "chit-chat" nog inte är ett uttryck jag ska använda, någonsin.

Du kan trösta dig med att de flesta svenskar har oerhörda svårigheter att skilja på sh- och ch- i engelska. Ännu sämre är det med tonlöst och tonande s-ljud som nästan ingen svensktalande fixar korrekt på engelska. De flesta har tonlösa s överallt. En minoritet kör tonande s nästan överallt, dvs överanvänder. Många gör rätt på vissa ord men missar på andra.

En exempelmening: "Her eyes were cold as ice". De flesta svenskar uttalar "eyes" så det låter som "ice".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Man kan också trösta sig med att en irländare inte har mycket att komma med när det rör hur engelska ska uttalas

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du kan trösta dig med att de flesta svenskar har oerhörda svårigheter att skilja på sh- och ch- i engelska. Ännu sämre är det med tonlöst och tonande s-ljud som nästan ingen svensktalande fixar korrekt på engelska. De flesta har tonlösa s överallt. En minoritet kör tonande s nästan överallt, dvs överanvänder. Många gör rätt på vissa ord men missar på andra.

En exempelmening: "Her eyes were cold as ice". De flesta svenskar uttalar "eyes" så det låter som "ice".

Många utlänningar har svårt med svenska språket också. Fransmän, engelsmän och många asiater har svårt med vår satsmelodi och med tonfall (säkert flera andra också men dessa har jag erfarenhet av). Änder (fåglarna) och änder (som en del uttalar ändor = rumpor) är svårt likaså "hälsa på" som beroende på tonfall kan vara "besöka" eller "säga hej till någon". Asiater har notoriskt svårt me "R" och "L", som fonetiskt är mycket nära varandra. Min fru (japanska) frågar ofta efter bokstavering (är det "Ludvig" eller "Rudolf").

Skämtet i inlägg 19356560 utsatte jag en fransk dam för och hon blev rasande på mig när hon berättat om sin nya "insikt" för några vänner som skrattade sig halvt fördärvade åt det.

Har tydligen själv svårt med stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Trodde att bambi var det faktiska namnet på rådjur fram till jag va kanske 8-10 år gammal. Mina klasskamrater skrattade åt mej när jag sa "åh kolla en bambi" när bussen åkte förbi några rådjur som stod på ett gärde. Fattade de dock inte då, tyckte de va riktigt skumt att dom tyckte de var så roligt.

No worries, jag är 35 och säger fortfarande Bambi (även om jag vet att det heter rådjur).

Skrivet av toerne:

”Kan du lägga till mig som CC på det där mailet?”. ”CC:ar du chefen?”

CC är alltså Carbon Copy. Karbonkopia. Var väl 35 när jag lärde mig det. Så nästa gång du ber om att vara med i en mejltråd. Be om att bli tillagd som karbonkopia.

Var dag lär man sig något nytt, jag har alltid undrat vad CC stod för men inte orkat kolla upp det. Tack! ^^,

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du kan trösta dig med att de flesta svenskar har oerhörda svårigheter att skilja på sh- och ch- i engelska. Ännu sämre är det med tonlöst och tonande s-ljud som nästan ingen svensktalande fixar korrekt på engelska. De flesta har tonlösa s överallt. En minoritet kör tonande s nästan överallt, dvs överanvänder. Många gör rätt på vissa ord men missar på andra.

En exempelmening: "Her eyes were cold as ice". De flesta svenskar uttalar "eyes" så det låter som "ice".

Till vårt försvar så är även många med engelska som modersmål långt ifrån "felfria" gällande just tonande 's', men ja, vi är av förståelig anledning urkassa på det då vi inte har det fonemet. Likaså är vi tämligen kassa på att skilja mellan y och j (jmf. "He went to Yale" och "He went to jail").
Själv hade jag inte en aning om att [z] var såpass vanligt i engelska innan jag började läsa engelska på universitetet. Det blev en del att lära om då.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bebben:

No worries, jag är 35 och säger fortfarande Bambi (även om jag vet att det heter rådjur).

Bambi är väl en hjortkalv - inte ett rådjurskid ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled