Android 10 från 2019 fortfarande vanligast

Permalänk
Avstängd

För min del så spelar inte versionen så stor roll längre. Säkerhetsuppdateringar är dock trevligt att få förstås, men mycket av säkerheten ligger i apparna och Google har ju flyttat allt mer av det som utgör Android till deras appar så i allmänhet är man ganska säker även på en lite äldre version. Det sagt så kör jag numera Pixel och kommer inte gå tillbaka till något annat om jag kan undvika det. Inte så mycket för uppdateringarna även om de är trevliga, mer för att slippa bloat och få en telefon som inte blir segare med tiden (tittar på Samsung här främst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

En Av IPhones absolut största styrkor är just att de uppdateras så länge.

Synd bara att uppdateringarna ofta gör mobilen nästan oanvändbar.
Känns nästan som att Apple uppdaterar gamla mobiler bara för att dom ska bli sämre och folk ska köpa nytt.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Buddaz112:

Hadde ej sett. Uppdaterae nu till Android 12.
Tack
Text blev så litet med nya uppdateringen så blev tvungen att gå in i inställningar och öka.

Vad är det för enhet du sitter på?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Hela arkitekturen i Android/telefoner är helt fel till att börja med. Det är inte Asus eller MSI som uppdaterar din Windows-installation, det är Microsoft direkt eftersom allt är standardiserat och mikrokärnan i Windows har ett väldefinierat drivrutins-API som alla måste förhålla sig till. Det är därför du i teorin kan installera Windows 10/11 (TPM åsido) på en 20 år gammal dator om du så vill, från ett standardinstallationsmedium.

Detta borde vara den riktiga lösningen på problemet på Android/ARM/telefon-fronten. Gör Samsung, Xiaomi, whoever, helt irrelevanta i processen. Google har börjat att röra sig i den riktningen men det är långt kvar.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

Tycker att det är riktigt synd att Microsoft brände in Windows Phone satsning. De hade ju hyfsat bra tillväxt, och jag tycket väldigt mycket om operativsystemet, men allt gick åt skogen med Windows 10.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Jag sitter med min mobil från 2016 och kör Android 8 Oreo.

Vilka funktioner är det ni som använder nyare versioner säger att jag mest går miste om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Synd bara att uppdateringarna ofta gör mobilen nästan oanvändbar.
Känns nästan som att Apple uppdaterar gamla mobiler bara för att dom ska bli sämre och folk ska köpa nytt.

Ändå gången jag märkt något sådant är när det blev tjall med batteri hälsan vilket jag vill minnas att de uppdaterade efter ett tag.

Sedan har vissa uppdateringar absolut gjort telefonen något segare i vissa lägen eller när nya funktioner introducerats, men det är väl något man får vara beredd på om hårdvaran inte är ny.
Alla telefoner får hellre inte alla nya funktioner då de troligen också har med hårdvara att göra i vissa fall.
Kan inte se att det skulle vara negativt utan mer realistiskt.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag sitter med min mobil från 2016 och kör Android 8 Oreo.

Vilka funktioner är det ni som använder nyare versioner säger att jag mest går miste om?

Svår att säga. Jag skulle gissa på att det är flytande filmuppspelningsruta som jag använder ibland. Annars knappt något. Då det är hårdvaran som begränsar och inte mjukvaran för mig.
Min mobil är för slö, för liten, för dålig kamerasensor och objektiv, för dålig skärm emot solljus, batteritid osv, osv. Långt ner i listan kommer det att jag inte har android 12. Vissa verkar ha motsats ordning än mig, det viktigaste är att mjukvaran är det senaste. Sedan kan de köra med dålig hårdvara i hur många år som helst. -Den blir dålig jämför emot vad som finns på de nya.

och ja det mesta av min dålighetslista på min mobil som idag är värd 2500kr hade en sprillans ny iPhone för 13000kr utklassad min mobil på. Men inte allt. Kameran är säkert bättre men ändå kass zoom osv.

Permalänk
Medlem

Både EU och Tyskland verkar ju jobba på att det ska komma uppdateringar något längre än det gör idag.
Dock handlar det mest om säkerhetsuppdateringar men är ju oftast den viktigaste delen hur som.
EU vill ha 5 år, Tyskland vill ha 7 år.
Källa

Visa signatur
Permalänk
Medlem

10:an, på en FP3+.

Så länge som det fortsätter komma säkerhetsuppdateringar, villet det gör, så spelar det mig ingen roll vilken version det är dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

10:an, på en FP3+.

Så länge som det fortsätter komma säkerhetsuppdateringar, villet det gör, så spelar det mig ingen roll vilken version det är dock.

De har väl lovat 11 på FP3 år 2022, tror inte du behöver vara orolig

Permalänk
Medlem

Om det blir lag/krav på att android ska uppdateras mer än säkerhet längre så faller hela marknads-idéen för androidlurar.
Tillräckligt många är nöjda med telefonen som den är för att skita i att köpa en ny.
Detta suger. För det vore verkligen på sin plats med en längre uppdateringsplan.

Här kunde dom åtminstone gett dom som vill lägga in den själv en version att ladda ned.
Supporta xda-developers.com och miljön samtidigt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Vad är det för enhet du sitter på?

S21u
Har problem med ögonen. Den här Uppdateringen gjorde att texten blev för liten även fast jag har stor text sedan för.. Enkelt ändrat.

Permalänk
Medlem

Var inte det här som "Project Treble" skulle fixa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Synd bara att uppdateringarna ofta gör mobilen nästan oanvändbar.
Känns nästan som att Apple uppdaterar gamla mobiler bara för att dom ska bli sämre och folk ska köpa nytt.

Fast det stämmer inte enligt min erfarenhet.

Min 4:a (eller var det 4S?) var användbar även med dens sista os. Inte jätterapp ska jag väl erkänna men så länge man inte jagar tiondels sekundrar i sitt liv så fungerade den bra.

Den 6S jag har nu fungerar bättre än bra med dens senaste os, som gissningsvis även blir den sista.

Däremot så var den seg som sirap innan jag bytte ut batteriet men att mobilbatterier blir smått värdelösa efter flera års daglig användning kan man ju inte beskylla Apple för direkt.

Permalänk
Rekordmedlem

På den primära mobilen är det Android 6 eftersom både mobiltillverkarna och Google tillåts överge sina produkter så snabbt, jag hoppas det blir lagkrav på minst 10 års mjukvarustöd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på Android 9, kan inte uppgradera längre än så.

Sneglar lite mot Apple av just den anledningen, visst är en iPhone betydligt dyrare, men om jag kan använda den tre gånger längre vägs ju det liksom upp

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Sitter fortfarande på Android 9, kan inte uppgradera längre än så.

Sneglar lite mot Apple av just den anledningen, visst är en iPhone betydligt dyrare, men om jag kan använda den tre gånger längre vägs ju det liksom upp

Mja, du har äldre hårdvara i telefonen istället för att få nyare hårdvara efter säg 3 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Sitter fortfarande på Android 9, kan inte uppgradera längre än så.

Sneglar lite mot Apple av just den anledningen, visst är en iPhone betydligt dyrare, men om jag kan använda den tre gånger längre vägs ju det liksom upp

3 gånger längre? Hur gammal är din mobil nu, när blir det för riskabelt at sluta att använda den.
Säg att din mobil håll i 4 år innan du ville byta, då skulle du få behålla iPhone i 12år,. Det blir som att sitta med en Iphone 4S idag.

Av de som inte vågar sitta med mobil som ej har uppdateras direkt. Så är jag nyfiken på om ni också byter ut routrar och annat i hemmet med samma argument. Routern fungerar hur bra som helst, inga som helst fördelar ser man att byta. Men tillverkaren har ej släppt en uppdatering på ett år så därför köper man en ny.
Samma sak gäller såklart tv, snart ska man byta kylskåp, micro, tvättmazkin och annat. Inte för att de på något sätt har slutat att fungera, bara för att tillverkaren ej har skickat någon säkerhetsuppdatering på länge.

Permalänk
Medlem

Man skulle ju kunna kräva att telefoner byggs mindre låsta än idag. Upprepat det förut, men jag gör det igen:

En laptop från 2012 får samma uppdateringar i Windows eller Ubuntu som en laptop från 2021. Hög tid att telefoner blir lika flexibla; det går ju bevisligen

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Man skulle ju kunna kräva att telefoner byggs mindre låsta än idag. Upprepat det förut, men jag gör det igen:

En laptop från 2012 får samma uppdateringar i Windows eller Ubuntu som en laptop från 2021. Hög tid att telefoner blir lika flexibla; det går ju bevisligen

Utvecklingen ser ju dock ut att gå åt motsatt håll, se på Windows 11, dess hårdvarukrav och hur Microsoft relativt snart (knappt 4 år) kommer upphöra med uppdateringar till Windows 10.
Det finns många nya datorer som inte kan köra Windows 11 och att dom ska tappa uppdateringar och stöd efter så kort livslängd är en utveckling i HELT fel riktning.

Permalänk
Medlem

Kör 10 på en Moto G7, efter jag gjorde rent USB-porten har jag ingen anledning att byta egentligen. Allt fungerar utmärkt, men dags nu p.g.a säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mja, du har äldre hårdvara i telefonen istället för att få nyare hårdvara efter säg 3 år

Jag tycker dock att dagens utveckling på hårdvarufronten har avstannat såpass att det inte finns någon anledning att byta så ofta. Enda anledningen är väl kanske om man använder sin mobil till lite mer halvseriös fotografering. Men för det som vanliga medelsvenssons använder mobilen till så finns det ingen anledning att uppgradera så ofta. Som sagt, i mitt tycke.

Skrivet av NodCommander:

Man skulle ju kunna kräva att telefoner byggs mindre låsta än idag. Upprepat det förut, men jag gör det igen:

En laptop från 2012 får samma uppdateringar i Windows eller Ubuntu som en laptop från 2021. Hög tid att telefoner blir lika flexibla; det går ju bevisligen

Lite orättvis jämförelse dock. En dator som var någorlunda bra år 2012 kan fortfarande köra ett modern os på ett tillfredsställande sätt (surf, office och dyl.). En mobil från 2012 skulle däremot gå på knäna med ett modernt os.

Men för att gå tillbaka till mitt första stycke så har ju utvecklingen avstannat lite så dagens mobiler kanske skulle klara av ett nästan tio år nyare os, det återstår att se.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja 10 är det här. Inte så konstigt att folk tvingas vara kvar på gamla versioner när företagen vägrar att uppdatera i mer än 2 år. Det borde vara lagkrav på att de måste tillhandahålla uppdateringar längre. Som det är nu måste man ju köpa ny hårdvara om man vill ha ny mjukvara vilket känns väldigt stenålder.

Det är inte företagen utan det är Qualcomm som inte uppdaterar sina kernels till sina cpu:er. Företagen kan då inte uppdatera längre än tre år där Qualcomm slutar uppdatera ge ut uppdaterade kernels för nya versioner.

Skyll på Qualcomm nästa gång!

Microsoft går lite åt andra hållet de slutar stödja fullt fungerade datorer med hårdvara som inte kommer kunna köra Windows 11 när de prestandamässigt kan. Livsfarlig utveckling som kommer leda till att ransomware och virus löper amok när Windows 10 slutar stödjas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är inte företagen utan det är Qualcomm som inte uppdaterar sina kernels till sina cpu:er. Företagen kan då inte uppdatera längre än tre år där Qualcomm slutar uppdatera ge ut uppdaterade kernels för nya versioner.

Skyll på Qualcomm nästa gång!

Microsoft går lite åt andra hållet de slutar stödja fullt fungerade datorer med hårdvara som inte kommer kunna köra Windows 11 när de prestandamässigt kan. Livsfarlig utveckling som kommer leda till att ransomware och virus löper amok när Windows 10 slutar stödjas.

Samsung har ju sin Exynos i alla fall i Europa så de har allt sin skuld i det hela med. Företagen kan i sin tur ta strypgrepp på Qualcom och säga att får de inte uppdateringar i X antal år så blir det ingen beställning. Det gör såklart inte någon nytta om det är ett litet företag som knappt gör en plupp i deras orderbok, men är det ett stort företag så.

Sen är väl för den delen Qualcomm också ett företag, med makt över sin egen hårdvara, och stämmer det du säger så är det ju maktmissbruk och något som de borde kunna släpas till domstol för. Klart att man ska kunna kräva ett visst antal års mjukvaruunderhåll liksom. Tittar man på t. ex routrar eller moderkort så släpper ju de flesta ny firmware i åtminstonne 3-4 år och ofta längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

3 gånger längre? Hur gammal är din mobil nu, när blir det för riskabelt at sluta att använda den.
Säg att din mobil håll i 4 år innan du ville byta, då skulle du få behålla iPhone i 12år,. Det blir som att sitta med en Iphone 4S idag.

Av de som inte vågar sitta med mobil som ej har uppdateras direkt. Så är jag nyfiken på om ni också byter ut routrar och annat i hemmet med samma argument. Routern fungerar hur bra som helst, inga som helst fördelar ser man att byta. Men tillverkaren har ej släppt en uppdatering på ett år så därför köper man en ny.
Samma sak gäller såklart tv, snart ska man byta kylskåp, micro, tvättmazkin och annat. Inte för att de på något sätt har slutat att fungera, bara för att tillverkaren ej har skickat någon säkerhetsuppdatering på länge.

Tre gånger längre var kanske att överdriva, men för mig handlar det inte så mycket om att inte "våga" använda en gammal version, utan snarare att appar som jag tycker är direkt nödvändiga, exempelvis BankID, Swish, m.m slutar att fungera.
Nu fungerar dessa fortfarande på Android 9, men det är ju bara en tidsfråga innan dem inte gör det längre.

Skrivet av jnsson:

Mja, du har äldre hårdvara i telefonen istället för att få nyare hårdvara efter säg 3 år

Det mest avancerade jag gör på mobilen är slösurfande, så nyare hårdvara i form av prestandalyft har jag inget behov av. Såvida inte webben plötsligt blir skittung, då

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Samsung har ju sin Exynos i alla fall i Europa så de har allt sin skuld i det hela med. Företagen kan i sin tur ta strypgrepp på Qualcom och säga att får de inte uppdateringar i X antal år så blir det ingen beställning. Det gör såklart inte någon nytta om det är ett litet företag som knappt gör en plupp i deras orderbok, men är det ett stort företag så.

Sen är väl för den delen Qualcomm också ett företag, med makt över sin egen hårdvara, och stämmer det du säger så är det ju maktmissbruk och något som de borde kunna släpas till domstol för. Klart att man ska kunna kräva ett visst antal års mjukvaruunderhåll liksom. Tittar man på t. ex routrar eller moderkort så släpper ju de flesta ny firmware i åtminstonne 3-4 år och ofta längre.

Samsung kör också Qualcomm. De fabar åt Qualcomm. Rykten nämner Qualcomm 898 i vissa modeller och andra Enyxos/AMD

3 år räcker långt. Efter de åren är man ändå less på det man använder. Som sagt finns de som vill hålla liv i sin telefon längre. Därav har du 3 år vilket är helt ok. Du kan ändå ha kvar efter de 3 åren så länge det kommer en säkerhetsuppdatering. Android 10 mot 12 är noll skillnad på till exempel Samsung. Min telefon ser helt lika ut från 10:an mot 12:an och UI:et är samma.

Permalänk
Medlem

*Klappar på min Pixel*

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Tre gånger längre var kanske att överdriva, men för mig handlar det inte så mycket om att inte "våga" använda en gammal version, utan snarare att appar som jag tycker är direkt nödvändiga, exempelvis BankID, Swish, m.m slutar att fungera.
Nu fungerar dessa fortfarande på Android 9, men det är ju bara en tidsfråga innan dem inte gör det längre.

BankID fungerar på Android 6.0 som är över sex år gammalt. Man får idag en helt okej mobil för dryga tusenlappen om man inte har särskilda behov. Säg att du behöver byta var sjätte år för att behålla stödet för viktiga appar. Så jag ser det som ett dåligt argument för att köpa senaste iPhonen för ca åtta gånger priset. Verkar väldigt oekonomiskt om man inte behöver det senaste.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag lämnade Android för Apple enbart pga det urusla stödet med uppdateringar. Nya versioner kan jag strunta i, men jag vill ha säkerhetsuppdateringar till en så kritisk apparat som en mobil.