LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HDMI VRR kräver Turing och senare vilket är precis generationen efter GTX1070. Som du skriver är det GTX 1660 eller RTX 2xxx och nyare som gäller för VRR.

Det går också att köra 4K/120 med 18 Gbps genom att köra 4:2:0-subsampling med 8-bitars färg.

Tack för besked!

Jag planerar använda subsampling med bilspel, där väger mängden pixlar tyngre än korrekta färger. "Tyvärr" krävs hög detaljrikedom i ett litet område just där vägen möter horisonten, periferin kunde lika gärna haft Minecraft-polygoner vad mig anbelangar.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HDMI VRR kräver Turing och senare vilket är precis generationen efter GTX1070. Som du skriver är det GTX 1660 eller RTX 2xxx och nyare som gäller för VRR.

Det går också att köra 4K/120 med 18 Gbps genom att köra 4:2:0-subsampling med 8-bitars färg.

Så mitt 1080ti fungerar inte med G-sync/Freesync på en C1a?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Songless:

Så mitt 1080ti fungerar inte med G-sync/Freesync på en C1a?

1080Ti fungerar inte med HDMI VRR som LG OLED C1 använder.

Permalänk
Medlem

42" mer eller mindre bekräftad till C2-lineupen!

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Såg just denna och tänkte kommentera det! Blir perfekt som datorskärm! (om det blivit bättre med burn-ins)

Permalänk
Snusfri

Är rejält sugen på att uppgradera från min Philips BDM4065UC (40" 2160p) till en LG 2021 48" OLED48C15LA nu när Webhallen säljer de för 9990:-

Har kört med min Philips nu i 5 år eller så, så är van storleken, men är lite orolig att 48" blir lite för stort ändå.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Någon mer som fick sin C1 mördad av Postnord?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Är rejält sugen på att uppgradera från min Philips BDM4065UC (40" 2160p) till en LG 2021 48" OLED48C15LA nu när Webhallen säljer de för 9990:-

Har kört med min Philips nu i 5 år eller så, så är van storleken, men är lite orolig att 48" blir lite för stort ändå.

Om du är orolig över storleken, se inläggen ovan

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Najj vad tråkigt. Min B1 kom fram helskinnad, såg dock att brevbäraren rullade hit tvn på högkant. Jag hade förväntat mig en "This side up"-märkning på kartongen.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Najj vad tråkigt. Min B1 kom fram helskinnad, såg dock att brevbäraren rullade hit tvn på högkant. Jag hade förväntat mig en "This side up"-märkning på kartongen.

Gissar att dom ligger ganska säkert i kartongerna, så länge dom inte tappas eller blir mosade på plattsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

För mig så skulle den kommit igår, men de dök aldrig upp så jag fick hämta det själv idag hos posten, vart en del skador på kartongen och specifikt ett hål nere nära högra delen av kartongen som missade frigoliten, tyvärr gick det rakt in i rutan med =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

LG 77 Oled A1 ligger just nu på 25k , förväntad nästa rea 22k.
LG77 Oled B1 28k
LG77 Oled C1 33k /32k

Jag är sugen på C1 enbart för "bättre" ljusstyrka. Är det sommar-rea som gäller om jag vill pusha priset ytterligare? 25-27k?

Dock tycker jag att A1 blir riktigt köpvärd på 20k/21k

Permalänk
Medlem
Skrivet av koffe18:

LG77 Oled B1 28k
LG77 Oled C1 33k /32k

Jag är sugen på C1 enbart för "bättre" ljusstyrka. Är det sommar-rea som gäller om jag vill pusha priset ytterligare? 25-27k?

Känns som en rimligt gissning om man kollar på föregående år.

Permalänk
Skrivet av koffe18:

LG77 Oled B1 28k
LG77 Oled C1 33k /32k

I'm waiting for the C1 77 to reach 25-26K. Will buy it then. Maybe in Feb / March timeframe we can expect this price.

Permalänk
Medlem

För er som bor i Malmö och kan ta bilen över Öresundsbron till Elgiganten.dk finns det pengar att spara.

LG B1 55" - 8211 SEK
LG B1 65" - 12166 SEK

LG C1 55" - 9116 SEK
LG C1 65" - 12215 SEK

Permalänk
Medlem

Beställde nyss en 55" C1 som ska upp på väggen. Hoppade till nu efter när jag tittar på bilder av baksidan/profilen, den är ju ordentligt djup nertill + idiotiska kontakter rakt ut. Någon som satt en sån på väggen och är nöjd med resultatet? Vad körde ni för fäste och hur mycket bygger det? Börjar fundera på om jag ska gå tillbaka till Samsung redan, G1an som är mer slim kostar ju en bra slant till.

Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

Har läst på LG:s hemsida att de ska fraktas ståendes (absolut inte liggandes) p.g.a. att skärmen kan spricka annars, och mina fördomar säger mig att chaufförer skiter fullständigt i "this side up" markeringar. Har en beställning på en 65" B1. Vill ju inte packa upp en trasig skärm... det är ganska svårt att bevisa att det inte var mitt fel och få ersättning tänker jag. Så lite nervös är man.

Har du varit i kontakt med ÅF? Vad säger dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma6b:

Beställde nyss en 55" C1 som ska upp på väggen. Hoppade till nu efter när jag tittar på bilder av baksidan/profilen, den är ju ordentligt djup nertill + idiotiska kontakter rakt ut. Någon som satt en sån på väggen och är nöjd med resultatet? Vad körde ni för fäste och hur mycket bygger det? Börjar fundera på om jag ska gå tillbaka till Samsung redan, G1an som är mer slim kostar ju en bra slant till.

Kolla på rtings video nedan, typ vid 15:14 så ser du att ingångarna på sidan kan användas.

Adderar en bild as well:

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yugoboy:

För er som bor i Malmö och kan ta bilen över Öresundsbron till Elgiganten.dk finns det pengar att spara.

LG B1 55" - 8211 SEK
LG B1 65" - 12166 SEK

LG C1 55" - 9116 SEK
LG C1 65" - 12215 SEK

Hur kan det vara såpass mycket billigare där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yugoboy:

LG B1 55" - 8211 SEK
LG B1 65" - 12166 SEK

LG C1 55" - 9116 SEK
LG C1 65" - 12215 SEK

Jag kunde inte hitta LG C1 65" på deras hemsida, så jag antar att den är slutsåld. Vilket inte skulle vara särskilt konstigt med tanke på att den endast kostar 49 SEK mer är B1.
Även jag har svårt att förstå hur den kan kosta ca 30% mindre än vad den kostar här i Sverige.
Jag hade utan tvekan köpt en därifrån om det gick att få den hemleverad. Frakten hade fått kostat 3000:- med nöööje!

Visa signatur

- 𝕻𝖔𝖓𝖙𝖚𝖘

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Har läst på LG:s hemsida att de ska fraktas ståendes (absolut inte liggandes) p.g.a. att skärmen kan spricka annars, och mina fördomar säger mig att chaufförer skiter fullständigt i "this side up" markeringar. Har en beställning på en 65" B1. Vill ju inte packa upp en trasig skärm... det är ganska svårt att bevisa att det inte var mitt fel och få ersättning tänker jag. Så lite nervös är man.

Har du varit i kontakt med ÅF? Vad säger dem?

Har kontaktat ÅF och fått en pallfraktsedel och bokade hämtning idag. Posten var här och hämtade TVn omkring 15.00. Fick ta en massa bilder på TVn och emballage så de kunde se tydliga skador på allt som jag skickade in till ÅF. Har fått bekräftat att de ska skicka ut en ny TV redan så ÅF löser det bra, kommer nog tyvärr inte denna veckan dock.

Visste däremot inte att de var så känsliga för att fraktas liggandes, får kanske ta risken med hemkörning av postmord igen då jag bara kan frakta den liggandes i bilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur känner folk inför PC-Mode? Bör man ha det aktiverat om man kör en PS5 både för spel och streaming/film? Vet att det ger tillgång till 4:4:4 men vad förlorar man? Och spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Kolla på rtings video nedan, typ vid 15:14 så ser du att ingångarna på sidan kan användas.

https://www.youtube.com/watch?v=NLlW_VsiWRs

Adderar en bild as well:
https://i.rtings.com/assets/products/86yvNT8k/lg-c1-oled/inputs-side-large.jpg

Jo, såg det, tack. tyvärr sitter ethernet med kontakten rakt bak, bara detta kommer bygga flera cm om man inte kör trådlöst då vilket är trist. Dock verkar enheten i sig vara en riktig tjocktv på nästan 5cm.

Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma6b:

Jo, såg det, tack. tyvärr sitter ethernet med kontakten rakt bak, bara detta kommer bygga flera cm om man inte kör trådlöst då vilket är trist. Dock verkar enheten i sig vara en riktig tjocktv på nästan 5cm.

Du kan ju alltid använda ett usb-nätverkskort. Då får du ju dessutom bättre hastighet än de ynka 100mbit man får med det inbyggda.

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

Har kontaktat ÅF och fått en pallfraktsedel och bokade hämtning idag. Posten var här och hämtade TVn omkring 15.00. Fick ta en massa bilder på TVn och emballage så de kunde se tydliga skador på allt som jag skickade in till ÅF. Har fått bekräftat att de ska skicka ut en ny TV redan så ÅF löser det bra, kommer nog tyvärr inte denna veckan dock.

Visste däremot inte att de var så känsliga för att fraktas liggandes, får kanske ta risken med hemkörning av postmord igen då jag bara kan frakta den liggandes i bilen.

Skönt att det löste sig.

Läste förövrigt här hur man transporterar:
https://www.lg.com/au/support/product-help/CT20088015-2015035...

Permalänk

Finns där någon bra guide på hur man bäst ställer in bilden på en LG B1 OLED?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Finns där någon bra guide på hur man bäst ställer in bilden på en LG B1 OLED?

Vill minnas att jag set rtings ha något på youtube, iaf gällande c1 men det är väl i princip samma.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma6b:

Finns ju vinklade ethernetkablar som inte bygger speciellt mycket annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Finns ju vinklade ethernetkablar som inte bygger speciellt mycket annars.

Absolut, det gör det. Men även utan ethernet tänker jag att skärmen kommer stå ut nästan 5cm plus det som väggfästet lägger på.

Visa signatur