Permalänk
Medlem

Oj det gick snabbt, en plats kvar nu sen drar turneringen igång

(länk till turnering på förra sidan)

Permalänk
Medlem

visserligen älskar jag schack men hur vanligt är det med fusk? kan tänka mig att det finns rätt många stormästare i världens alla skogar. tyvärr är det jo väldigt lätt att fuska vilket fick mig att tröttna på allt som heter schack och internet

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Avstängd

Tror inte det är så många på de lägre nivåerna. Fuskarna är väl grandmasters

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

De är snabba på banna på chess.com. Jag rapporterade en som jag misstänkte fuska och 3 dagar senare så var hen bannad.

Ofta är det ju lite uppenbart, de har ett nytt konto eller har knappt spelat alls på kontot. Varje drag de gör tar 8-10 sekunder oavsett om det är ett enkelt drag, öppnings drag eller om det är ett super komplicerat drag.

Men förhoppningsvis så har vi inga fuskare som går med i våra turneringar

Permalänk
Medlem

En plats kvar!
Klicka inte på länken!
https://www.chess.com/tournament/sweclockers-mini/join/a45f2d
om ni inte vill vara med

6 platser totalt. 3 dagars, ingen semester tillåten.

Turneringen startar så fort någon tar den sista platsen.

Permalänk
Medlem

Komiskt när man får till en pin såhär och sedan inte tar hästen.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar turneringsupplägget? Alla spelar mot alla fattar jag, men är det något slags slutspel sen? Eller är det bara den med bäst resultat som vinner direkt efter dessa 3 dagar?

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkarn:

Hur fungerar turneringsupplägget? Alla spelar mot alla fattar jag, men är det något slags slutspel sen? Eller är det bara den med bäst resultat som vinner direkt efter dessa 3 dagar?

Jag vet faktiskt inte. ^^
Jag ändrade inga inställningar när jag startade den. Men verkar som vi kör de här partierna som är nu och får poäng och sen är det nog klart tror jag.

Permalänk
Avstängd

Nu verkar det vara final(?) mellan klassiska norsken Carlsen och någon ny filur jag inte känner igen.

Råka halka in på streamen här: https://www.twitch.tv/chess när jag kolla runt.

Det jag inte förstår är att ena spelarens klocka tickar nedåt fast ingen av dem är vid bordet? Borde(ha!) inte ena spelaren meddelas om att det är dennes tur och att dennes klocka tickar ned?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu verkar det vara final(?) mellan klassiska norsken Carlsen och någon ny filur jag inte känner igen.

Råka halka in på streamen här: https://www.twitch.tv/chess när jag kolla runt.

Det jag inte förstår är att ena spelarens klocka tickar nedåt fast ingen av dem är vid bordet? Borde(ha!) inte ena spelaren meddelas om att det är dennes tur och att dennes klocka tickar ned?

Det är varje spelares ansvar att själv hålla reda på när han är vid draget och hur han vill använda sin tilldelade betänketid. När motståndaren är vid draget så har en spelare rätt att lämna brädet (spelaren måste dock alltid hålla sig inom tävlingsområdet, ett område som anvisats av domaren och som normalt innefattar spellokalen, toaletterna och ett utrymme med förfriskningar).

När man har lämnat brädet finns naturligtvis möjligheten att motståndaren gör sitt drag, och att den saknade spelarens klocka då går...det är något man får räkna med kan ske om man lämnar brädet.

Permalänk
Avstängd

Skönt med helg så man kan komma igång lite. Redan blundrat en vinst mot herr elektron insåg jag som alltid 2 minuter efter jag gjort draget höll jag på att säga men så räkna igen och såg det fungerade inte som jag tänkt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Skönt med helg så man kan komma igång lite. Redan blundrat en vinst mot herr elektron insåg jag som alltid 2 minuter efter jag gjort draget höll jag på att säga men så räkna igen och såg det fungerade inte som jag tänkt

Vad heter du på chess.com?
Jag hängde mate i öppningen i ett annat parti i turneringen.^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Vad heter du på chess.com?
Jag hängde mate i öppningen i ett annat parti i turneringen.^^

casper12

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Aha men denna match lär du vinna, min position är helt horribel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Aha men denna match lär du vinna, min position är helt horribel.

Ja hade man vart GM så hade man nog vunnit det här men jag blundrar med jämna mellanrum men ja min match att förlora om jag inte räknar fel igen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Ja hopp skoj. Alzheimers hann glömma ställningen lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

De får ta och fixa reglerna för VM så spelarna inte kan fly brädet konstant. Max två timeouts för toalettbesök borde räcka de kör ju ändå bara korta 2h matcher.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De får ta och fixa reglerna för VM så spelarna inte kan fly brädet konstant. Max två timeouts för toalettbesök borde räcka de kör ju ändå bara korta 2h matcher.

Många GM är så grymma så de kommer ihåg positionen och kan spela i blindo. Det jag menar är att om de lämnar bordet så kan de fortfarande beräkna i huvudet. Jag är osäker på vad du vill komma åt genom att införa restriktioner. Är det för att det ska bli roligare att kolla på? Själv föredrar jag att kika på blitz. Jag tycker de vanliga matcherna som är någon timma långa blir lite för långa. Sedan föredrar jag att kolla när streamaren själv spelar framför när de kommenterar andras matcher.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Många GM är så grymma så de kommer ihåg positionen och kan spela i blindo. Det jag menar är att om de lämnar bordet så kan de fortfarande beräkna i huvudet. Jag är osäker på vad du vill komma åt genom att införa restriktioner. Är det för att det ska bli roligare att kolla på? Själv föredrar jag att kika på blitz. Jag tycker de vanliga matcherna som är någon timma långa blir lite för långa. Sedan föredrar jag att kolla när streamaren själv spelar framför när de kommenterar andras matcher.

Ja de flesta om inte alla har nog fotografiskt minne. Men de har monitorer så de vet ändå när drag görs i vilorummrt och kan följa brädet där från annan vy än den naturliga.
Ta bort monitorerna skulle nog begränsa utflykterna.

Det är ju en kamp det här vore ju som att boxare närhelst de vill ska få lämna ringen så fort de blir lite stressade.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Här skrev han GG i chatten, övertygad att spelet var slut

Och så hoppar vi fram i tiden lite till

Han fick visst slut på tid i den här positionen när han försökte vinna.

Klantigt av att hänga bakre ranken såhär men det blev ett vinst i slutändan ändå även om det var på tid istället för matt.

Jag har förövrigt stängt av så att jag inte ser min eller motståndarens rating på Lichess. Så det är rätt skönt att bara kunna spela utan tänka på vilken rating man är. Jag tycker det är stressande med de här rating siffrorna.

Permalänk
Avstängd

Jag trodde han skulle offra tornet istället för damen genom att blocka med hästen och sen bara schacka sig till remi. Nu så verkar ju kungen till slut nog kunna fly till schackfri ruta men risken är ju han får slut på tid eller råkar sätta en schack med Tornet som inte längre är skyddad.

Smart drag att ignorera rating. jag har märkt i blixtschack på lichess att man får lättare matcher då motståndarna har för stor respekt för rankingen så ju högre ranking desto lättare matcher.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag trodde han skulle offra tornet istället för damen genom att blocka med hästen och sen bara schacka sig till remi. Nu så verkar ju kungen till slut nog kunna fly till schackfri ruta men risken är ju han får slut på tid eller råkar sätta en schack med Tornet som inte längre är skyddad.

Smart drag att ignorera rating. jag har märkt i blixtschack på lichess att man får lättare matcher då motståndarna har för stor respekt för rankingen så ju högre ranking desto lättare matcher.

Det är jag som är svart eller var svart. Jag var tvungen att ta ner drottningen och blocka annars skulle jag bli matt. Men efter han yog min drottning så kunde han inte komma åt min kung längre.

Men ah jag kanske hade kunnat överleva om jag blocka med hästen istället för drottningen också.

Permalänk
Medlem

börjat spela schack för typ 2 veckor sedan. Mestadels kört mot bottarna på chess.com men jag fastnar på Nelson. Jag kommer nästan alltid till slutet där jag ofta leder med en eller två matrial och helt plötsligt börjar han spela som en j*vla kung och checkar mig tills jag antingen förlorat allt övertag eller tills det blir schack matt. Jag vet att Nelson är ganska känd för att vara jobbig men den innan på 1100 eller vad det är vinner jag 9/10 gånger mot och mot Nelseon 1300 förlorar jag 9.98/10 av. Jag försöker spela London-setup och det fungerar som sagt bra ända mot slutet.

Jag har lirat typ 10 games online då jag tyckte jag var för dålig för att lira mot riktiga spelare haha

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

börjat spela schack för typ 2 veckor sedan. Mestadels kört mot bottarna på chess.com men jag fastnar på Nelson. Jag kommer nästan alltid till slutet där jag ofta leder med en eller två matrial och helt plötsligt börjar han spela som en j*vla kung och checkar mig tills jag antingen förlorat allt övertag eller tills det blir schack matt. Jag vet att Nelson är ganska känd för att vara jobbig men den innan på 1100 eller vad det är vinner jag 9/10 gånger mot och mot Nelseon 1300 förlorar jag 9.98/10 av. Jag försöker spela London-setup och det fungerar som sagt bra ända mot slutet.

Jag har lirat typ 10 games online då jag tyckte jag var för dålig för att lira mot riktiga spelare haha

Finns riktiga spelare som är hur dåliga som helst, skit bara vilken siffra din rating ligger på och kör. Mycket roligare mot riktiga människor än botar IMO.
I början kommer alla nybörjare torska för att ta sig ner till sin riktiga rank.

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem

Vilken snubbe jag precis mötte. Spelade 15+10. Killen har kört mycket bullet och han spelar snabbt och bra. Men jag använder min tid som jag har och beräknar. Så i slutet så lyckas jag få hans drottning genom att pusha en bonde. Han har då 20 min kvar och två bönder medan jag har tre bönder och en drottning. Efter det gör han ingenting på 20 min, han lämnar inte spelet, ger inte upp, gör inga drag, skriver inte. Jag måste vara halv alert utifall han gör ett drag så att jag inte förlorar på tid. Det slutar 20 min senare då hans tid tar slut, forfarande ingen respons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är jag som är svart eller var svart. Jag var tvungen att ta ner drottningen och blocka annars skulle jag bli matt. Men efter han yog min drottning så kunde han inte komma åt min kung längre.

Men ah jag kanske hade kunnat överleva om jag blocka med hästen istället för drottningen också.

Sannolikt hade det funkat med springaren också, men damen är det bättre valet eftersom det blir betydligt mindre att räkna på.

Vad man behöver inse är att vits bönder aldrig kommer kunna åstadkomma något då de är blockerade. Svarts torn kan då pendla mellan f8 och e8, två rutor där det är garderat (av kungen respektive springaren, som i sin tur är garderad av g-bonden). Vits kung kan inte komma nära nog för att hjälpa damen i en attack, och att byta damen mot torn och springare fungerar inte heller då svart har såväl en merbonde som en bättre bondestruktur. Svart har alltså en lätt väg till remi; en som man kan resonera sig fram till snarare än att beräkna exakt.

Svart behöver dock inte nöja sig med remi, utan kan försiktigt spela på vinst (men då blir det massor att beräkna). Det gäller att se till att kung, springare och torn skyddar varandra samt att vits bönder inte släpps in i spelet, samtidigt som svart långsamt avancerar. Vid korrekt spel kan sannolikt vit hålla ihop det, men svart är den enda som har en reell chans att vinna.

Om man istället spelar ner springaren och släpper tornet, så måste man hitta rätt rutor att schacka på så inte vits kung lyckas smita undan (gömma sig nära de vita bönderna, nära det vita tornet eller kunna blockera ngn schack med damen), vilket kräver mer exakt beräkning.

Genom att ge damen för tornet, istället för att ge ett torn för inget, så får vit färre pjäser kvar att spela med (1 mot 2 istället för 2 mot 2). En dam är visserligen en stark pjäs, men utan understöd är den klart svagare än med.

Skrivet av Elektron:

Vilken snubbe jag precis mötte. Spelade 15+10. Killen har kört mycket bullet och han spelar snabbt och bra. Men jag använder min tid som jag har och beräknar. Så i slutet så lyckas jag få hans drottning genom att pusha en bonde. Han har då 20 min kvar och två bönder medan jag har tre bönder och en drottning. Efter det gör han ingenting på 20 min, han lämnar inte spelet, ger inte upp, gör inga drag, skriver inte. Jag måste vara halv alert utifall han gör ett drag så att jag inte förlorar på tid. Det slutar 20 min senare då hans tid tar slut, forfarande ingen respons.

Jag brukar resonera som så att jag kan vänta, jag väntar ju iaf på en vinst medan motståndaren väntar på en förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Jag brukar resonera som så att jag kan vänta, jag väntar ju iaf på en vinst medan motståndaren väntar på en förlust.

Jag testade han lite på slutet när hans klocka gick under 30s så gav jag honom lite mer tid för att se om han reagera. Så vet inte men totalt kanske 2 min extra hehe. Han började spela bullet efter matchen efter. Han hade typ 25k bullet matcher och 1st Rapid.

Jag hade en snubbe en annan gång där vi körde 180min och han hängde en pjäs och fråka efter takeback vilket jag nekade, då vänta han 30 min sen fråga efter takeback igen. Så gick väl en timme innan nästa drag. Jag skrev till han att jag drar och handlar så kommer snart tillbaka, då gjorde han ett drag direkt. Men den gången var det rätt lugnt för då spela jag på datorn så jag gjorde lite pussel medan jag vänta och sedan tvätta och diska.

Den matchen idag så spela jag på telefonen och då vart det lite mer frustrerande.

Permalänk
Medlem

Nu vann jag över Nelson 1300, första gången vann jag men på att kungen inte kunde röra sig någonstans, alltså inte schack matt. Andra matchen vann jag på Schack matt. När jag gick igenom matchen i efterhand kunde jag vunnit tre gånger mycket tidigare om jag sett det jag såg då haha. Inga blunders eller misstag under hela matchen, vilket var riktigt roligt.

https://gfycat.com/impracticalbreakablecoral

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Nu vann jag över Nelson 1300, första gången vann jag men på att kungen inte kunde röra sig någonstans, alltså inte schack matt. Andra matchen vann jag på Schack matt. När jag gick igenom matchen i efterhand kunde jag vunnit tre gånger mycket tidigare om jag sett det jag såg då haha. Inga blunders eller misstag under hela matchen, vilket var riktigt roligt.

https://gfycat.com/impracticalbreakablecoral

Bra spelat! Schack blir extremt kul och beroende framkallande när man väl kommer in i det. Att bara gå igenom varje match lite snabbt efteråt gör en väldigt gott, tycker du ser ut att vara mer än redo att spela mot andra

Permalänk
Avstängd

Alpha zero nästa.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x