Permalänk
Medlem
Skrivet av Pahwn:

Bra spelat! Schack blir extremt kul och beroende framkallande när man väl kommer in i det. Att bara gå igenom varje match lite snabbt efteråt gör en väldigt gott, tycker du ser ut att vara mer än redo att spela mot andra

Tack! Jag har kört lite olika öppningar, London, Sicilianskt, italienskt och även franskt men jag har nästan uteslutande spelat vitt då jag tänkte att det är lättare att fatta en sida först Det jag tycker fungerar bra just nu är just London. Jag gör säkert inte rätt då jag ibland märker att jag är väldigt inaktiv med min Dam och inte riktigt vet var jag ska attackera. Det jag testade först var Franskt men märkte att alla körde den så tänkte att de är säkert bättre än mig haha

Jag kör på, tänker testa lite mer online men jag är ju sån jävla tävlingsmänniska så tänker alltid att man måste vara mycket bättre när man väl ger sig in i det haha

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Tack! Jag har kört lite olika öppningar, London, Sicilianskt, italienskt och även franskt men jag har nästan uteslutande spelat vitt då jag tänkte att det är lättare att fatta en sida först Det jag tycker fungerar bra just nu är just London. Jag gör säkert inte rätt då jag ibland märker att jag är väldigt inaktiv med min Dam och inte riktigt vet var jag ska attackera. Det jag testade först var Franskt men märkte att alla körde den så tänkte att de är säkert bättre än mig haha

Jag kör på, tänker testa lite mer online men jag är ju sån jävla tävlingsmänniska så tänker alltid att man måste vara mycket bättre när man väl ger sig in i det haha

Kör bara
Matchmaking är väldigt bra i schack så du möter spelare på samma nivå. Sedan kanske du vinner eller förlorar extra mycket i början tills din rating har justerat in sig på rätt nivå. Men sedan när din rating ligger på rätt nivå så kan du räkna med att vinna/förlora 50% av matcherna. Det blir inte riktigt 50% efter som det finns en tredje alternativ, dvs draw/oavgjort.

Dock så kommer du nog märka skillnad hur spelare spelar jämfört med hur bottar spelar. Samt att du inte kan jämföra rating mellan bottar och spelare. Min erfarenhet säger mig att spelare är svårare än bottar på samma rating nivå.

Permalänk
Medlem

Lånade min första Schackbok idag på bibloteket. Träna Schack med Jesper Hall. Det är lite tungt att läsa notationer men jag gissar att det är lite en vanesak? Iaf kan det ju knappast vara negativt att skumma igenom en bok

Permalänk
Medlem

Skaffa fotografiskt minne. Men känns ju som videoguider borde underlätta. Jag kör enbart på känsla inte lärt mig en enda öppning förbi drag två

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Många GM är så grymma så de kommer ihåg positionen och kan spela i blindo. Det jag menar är att om de lämnar bordet så kan de fortfarande beräkna i huvudet...

Skrivet av oqvist:

Ja de flesta om inte alla har nog fotografiskt minne...

Skrivet av oqvist:

Skaffa fotografiskt minne...

Det är sannolikt väldigt få GMs som har eidetiskt/fotografiskt minne (kanske något större andel än i befolkningen som helhet, men det är nog ändå väldigt sällsynt). Däremot förstår de dragen som spelats så väl att de har ett sammanhang att relatera dragen till (jmfr med att lära sig historia - att komma ihåg årtal för en stor mängd enskilda händelser är svårt, men har man hela storyn så blir det betydligt lättare).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det är sannolikt väldigt få GMs som har eidetiskt/fotografiskt minne (kanske något större andel än i befolkningen som helhet, men det är nog ändå väldigt sällsynt). Däremot förstår de dragen som spelats så väl att de har ett sammanhang att relatera dragen till (jmfr med att lära sig historia - att komma ihåg årtal för en stor mängd enskilda händelser är svårt, men har man hela storyn så blir det betydligt lättare).

Nja då bra minne ger sådan fördel så är de nog bra mycket större hos grandmasters än gemene befolkning

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nja då bra minne ger sådan fördel så är de nog bra mycket större hos grandmasters än gemene befolkning

Bra minne och eidetiskt/fotografiskt minne är dock inte samma sak.

Precis som (nästan) alla som regelbundet övar minnet får bättre minne så får självklart även schackspelare det. Så att bra schackspelare har hyfsat minne, åtminstone när det handlar om schack, det säger jag inte emot.

Det man minns är dock inte bara ställningar och drag, utan i mycket hög grad analyser och tankar (egna och andras) kring dessa ställningar och drag. Att komma ihåg exempelvis 30 olika varianter i spanskt, som var och en sträcker sig 15-25 drag djupt, vore för de allra flesta hopplöst utan något att relatera dem till.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Minne när det gäller schack eller annat hänger ju ihop. Dessa minnesmästare har bara valt att fylla huvudet med schack istället för annat.

Det här är ju ganska imponerande https://www.youtube.com/watch?v=eC1BAcOzHyY

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/ylIEpZY

Så här går det med två spelare som blundrar friskt och inte gillar defensiv schack. Vart tillbakapressad sedan länge pga blunder och gick ut med kungen i ren desperation för att hitta någon counterplay. Sen tillbakakaka på blundersidan men fortfarande pressad

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Yayy fick till en vinst via en högrankad idag. Inte den snyggaste vinsten men jag tar den.

Jag missade lite taktik innan hans drag. Med hjälp av datorn fick jag fram tricket i analysen efter matchen. Ser ni att hans häst hänger?

Iaf nytt rekord för mig på chess.com, över 1400 på daily nu.

Skrivet av oqvist:

Skaffa fotografiskt minne. Men känns ju som videoguider borde underlätta. Jag kör enbart på känsla inte lärt mig en enda öppning förbi drag två

Jag tänker lite att det beror på vilken tid du spelar på. Spelar du 3 dagars så har du ju gott om tid att stanna upp och leta efter det bästa draget. Men om du spelar Blitz så förlorar du väldigt dyrbar tid om du på drag tre måste börja leta efter vilket drag som är bra. Sedan beror det ju på vilken öppning din motspelare spelar. Men spelar de typ Evans gambit eller Stafford gambit så kan ett litet feldrag i öppningen avgöra matchen.

Men nu kör jag på bok, chess.com lektioner, youtubevideos etc. Och detta är inte bara på öppningar utan jag vill bli en bättre spelare överlag.

Skrivet av oqvist:

https://imgur.com/a/ylIEpZY

Så här går det med två spelare som blundrar friskt och inte gillar defensiv schack. Vart tillbakapressad sedan länge pga blunder och gick ut med kungen i ren desperation för att hitta någon counterplay. Sen tillbakakaka på blundersidan men fortfarande pressad

Jösses vilken match. Grattis till att du lyckas komma tillbaka. Jag hittade matchen på din chess sida. Det ska bli intressant att se vem som vinner. Hästar kan vara lite luriga om de kommer för nära ens kung och pjäser.

Permalänk

Provade några rapid-matcher på Lichess. Får bjuda på en komisk blunder av mig som otroligt nog min motståndare lyckades missa på något sätt: https://lichess.org/vrywIYfr/#57

Jag är svart. Vits kung har just gått till a2 och attackerar väldigt uppenbart mitt torn. Jag tappar huvudet och attackerar en bonde med drottningen, och precis när jag flyttat inser jag att "jaha det var den matchen". Då tror min motståndare att hen är på väg att bli schackmatt och satsar då på oavgjort genom threefold repetion. ¯\_(ツ)_/¯

Skrivet av Elektron:

Lånade min första Schackbok idag på bibloteket. Träna Schack med Jesper Hall. Det är lite tungt att läsa notationer men jag gissar att det är lite en vanesak? Iaf kan det ju knappast vara negativt att skumma igenom en bok

Ge gärna ett omdöme sen om den var bra Och ja, att läsa sånt lär ju tvinga en att bli bättre att visualisera notationer så det är säkert bra.

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av culliford:

Provade några rapid-matcher på Lichess. Får bjuda på en komisk blunder av mig som otroligt nog min motståndare lyckades missa på något sätt: https://lichess.org/vrywIYfr/#57

Jag är svart. Vits kung har just gått till a2 och attackerar väldigt uppenbart mitt torn. Jag tappar huvudet och attackerar en bonde med drottningen, och precis när jag flyttat inser jag att "jaha det var den matchen". Då tror min motståndare att hen är på väg att bli schackmatt och satsar då på oavgjort genom threefold repetion. ¯\_(ツ)_/¯

Ge gärna ett omdöme sen om den var bra Och ja, att läsa sånt lär ju tvinga en att bli bättre att visualisera notationer så det är säkert bra.

Haha sicken miss av han. Det var synd att du flytta fel bonde på drag 15 där också. För du hade ju drottning och torn mot hans kung så han kunde inte flytta på hästen. Nu fick han lite extra tempo och kunde försvara bönderna framför kungen. Men ah det är lätt hänt att man blir stressad under Rapid och Blitz och så ser man bara halva brädan som för han där i slutet.

Ibland när jag har tabbat mig tidigt så offrar jag massa pjäser mot hans kung och spar min drottning och scackar kungen i hopp om draw eller att han ska ödsla bort för mycket tid.

Den här matchen spelade jag på lichess häromdagen.
https://lichess.org/5NX9CiNs/white#48
Den är jag lite nöjd med. Min kung är i mitten och jag pushar på kingside samtidigt som min queenside är öppen. Fast samtidigt är min kung relativt säker i mitten. Planen var ifrån början att castla queenside men ja ibland får man anpassa sig. I slutet skicka han en draw offer, jag skrev "lol" I chatten som respons på det och därefter resignade han.

Skrivet av culliford:

Ge gärna ett omdöme sen om den var bra Och ja, att läsa sånt lär ju tvinga en att bli bättre att visualisera notationer så det är säkert bra.

Den blir lite som mer skumläsning. Jag hoppar över de mesta notationer och läser mer texten för att få lite tankar och idéer.
Man får tex se en bild sen kommer notationer, och tre kanske fyra drag frammåt går fint men när det blir liksom 8-10 drag frammåt i text utan en ny bild då är jag inte med längre på vad som händer. Men det är ju ett sätt som är väldigt bra att träna på. För det är ju faktiskt extremt värdefullt att kunna visualisera många drag frammåt och se nya taktiker som kan ske 3 drag frammåt. Och de tar det ju även upp i boken, när tex mästare spelar och de tittat bort ifrån brädet för att visualisera drag frammåt och samtidigt inte bli störd av nuvarande position. Och det är väl förmodligen därför spelare lär sig att spela i blindo, inte för att flexa utan för att just förbättra förmågan att visualisera och kalkylera frammåt.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Haha sicken miss av han. Det var synd att du flytta fel bonde på drag 15 där också. För du hade ju drottning och torn mot hans kung så han kunde inte flytta på hästen. Nu fick han lite extra tempo och kunde försvara bönderna framför kungen. Men ah det är lätt hänt att man blir stressad under Rapid och Blitz och så ser man bara halva brädan.

Helt rätt, jag missade att han kunde försvara med löparen. Märkte att jag missade ganska enkla taktiska möjligheter för att jag kände mig stressad av att se klockan ticka ner.

Citat:

Den här matchen spelade jag på lichess häromdagen.
https://lichess.org/5NX9CiNs/white#48
Den är jag lite nöjd med. Min kung är i mitten och jag pushar på kingside samtidigt som min queenside är öppen. Fast samtidigt är min kung relativt säker i mitten. Planen var ifrån början att castla queenside men ja ibland får man anpassa sig. I slutet skicka han en draw offer, jag skrev "lol" I chatten som respons på det och därefter resignade han.

Ja, du hanterade den där bra, när svart attackerade vilt så avvärjde du lugnt och sansat och när han väl gjorde misstaget att missa att du hade en gaffel redo så gjorde du allt rätt.

Hur länge ska man tillåta sig själv att tänka per drag om man spelar tex 10 eller 15 min? Jag tänker att i öppningen så bör man inte slösa tid, men efter det? Typ 15 sekunder i snitt och max 30 sekunder?

Angående visualisering så märker jag att man blir tvungen att visualera rejält när man löser pussel.

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av culliford:

Helt rätt, jag missade att han kunde försvara med löparen. Märkte att jag missade ganska enkla taktiska möjligheter för att jag kände mig stressad av att se klockan ticka ner.

Ja, du hanterade den där bra, när svart attackerade vilt så avvärjde du lugnt och sansat och när han väl gjorde misstaget att missa att du hade en gaffel redo så gjorde du allt rätt.

Hur länge ska man tillåta sig själv att tänka per drag om man spelar tex 10 eller 15 min? Jag tänker att i öppningen så bör man inte slösa tid, men efter det? Typ 15 sekunder i snitt och max 30 sekunder?

Angående visualisering så märker jag att man blir tvungen att visualera rejält när man löser pussel.

Du pausar när du behöver det. Tex i min match på lichess när han flytta hästen i slutet så stannade jag. Jag lista snabbt ut vart hästen var påväg. Frågan jag ställde mig var, kan jag norpa några bönder för att sedan hinna tillbaka med drottningen och försvara. Sedan var det ju lätt att spela och gick snabbare för jag visste ju vad han skulle göra.

Så det finns ju faktiskt taktik i början ibland också. Kan du vinna en pjäs eller riskera att förlora en pjäs så använd tid. Det är ju på de kritiska lägena man behöver tiden som mest. Säg att man i 10min Rapid lägger 2-3min i början sen spenderar 4 min för att lyckas med en taktik som vinner en pjäs då har du ju kanske 3 min kvar i slutspelet. Så det beror ju på vad man är bekväm med. Och det beror nog på hur mycket blitz och bullet man har spelat. Jag har ju spelat en del 3 min blitz och då har man ju 3 min på hela matchen så skulle jag ha 3 min kvar när jag har två torn medan min motståndare har ett torn så skulle jag känna mig bekväm.

Nu är det väl sällan man stannar 4 min, oftast kanske det är 1-2 min för det kan ju hända att man behöver tänka lite extra någon mer gång under matchen.

Så det blir en balansgång, man vill inte förlora på tid men samtidigt så vill man ju inte förlora på brädan och ha 9 min kvar av 10 ifrån början.

Är din motståndare långsam så hinner du ju tänka på hans tid och listar du ut hans drag före han har gjort det så kommer du ju ligga steget före.

Om min motståndare gör ett oväntat drag på drag tre så är jag inte rädd för att stanna till. Gör han ett oväntat drag så kan han ju ha något trick på gång men han kan ju också ha gjort ett rent ut sagt dåligt drag och då kanske jag kan straffa han för det om jag får tänka efter lite.

Så för att inte förlora på tid så, spela ofta, ha lite koll på diverse öppningar och bra drag, göra mycket pussel, fokus på antal pussel och inte så mycket pussel rating för att vänja dig vid att snabbare se taktik både för dig men även för din motståndare.

Men nu låter det kanske som jag är kollugn när jag spelar och så är ju inte fallet, jag drabbas ju av stress och adrenalinpåslag när jag spelar Blitz och Rapid och det är väl lite tjusningen också. Man märker ju ofta väldigt tydligt på ens prestanda om man är lite trött och då kan man förlora många matcher i rad.

Sedan är ju du och jag på väldigt lika nivå ser det ut som av rating att dömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

https://imgur.com/a/ylIEpZY

Så här går det med två spelare som blundrar friskt och inte gillar defensiv schack. Vart tillbakapressad sedan länge pga blunder och gick ut med kungen i ren desperation för att hitta någon counterplay. Sen tillbakakaka på blundersidan men fortfarande pressad

Haha, det är jag som är vit Vet inte hur många gånger jag lyckats sabba mitt övertag med att blundra min drottning. Känns som att det börjar bli en vana

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkarn:

Haha, det är jag som är vit Vet inte hur många gånger jag lyckats sabba mitt övertag med att blundra min drottning. Känns som att det börjar bli en vana

Jag infogar en snabblänk så vi kan följa den spännade avslutningen på matchen. Väldigt jämt. Torn och häst mot en drottning.
Blurk92 vs casper12 - https://chess.com/daily/game/369703397

Permalänk
Medlem

118 drag
https://lichess.org/ugLa02BG/black#236
Han hängde sin drottning men han var en hajjare på att överleva. Slutspelet var lite klurigt att få till min häst i position.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

118 drag
https://lichess.org/ugLa02BG/black#236
Han hängde sin drottning men han var en hajjare på att överleva. Slutspelet var lite klurigt att få till min häst i position.

Haha xD Brukar det inte bli draw efter ett visst antal drag när ingen pjäs blivit tagen på ett tag?

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkarn:

Haha xD Brukar det inte bli draw efter ett visst antal drag när ingen pjäs blivit tagen på ett tag?

Regeln lyder:

9.3 Partiet är remi efter ett korrekt påpekande av spelaren vid draget om:
9.3.1 han skriver ner sitt drag (vilket inte får ändras) i protokollet, och
förklarar sin avsikt för domaren att göra detta drag, vilket kommer att
innebära att de senaste 50 dragen av båda spelarna har utförts utan att
någon bonde flyttats eller pjäs slagits, eller
9.3.2 de senaste 50 dragen av båda spelarna har fullbordats utan att någon
bonde har flyttats eller pjäs slagits.

Vidare finns följande:

9.6 Om endera eller båda av följande inträffar är partiet remi (domaren ska
döma remi):
...
9.6.2 någon serie av minst 75 drag har utförts av båda spelarna utan att någon
bonde flyttats eller pjäs slagits. Om det sista draget resulterade i matt har
det företräde.

Dock brukar det i onlineschack vara så att 50-dragsregeln träder i kraft automatiskt (d.v.s. behöver inte påpekas av spelaren vid draget).

Se https://schack.se/wp-content/uploads/pdf/Regler%202018-PUBL.p... för fullständiga regler i svensk översättning.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkarn:

Haha xD Brukar det inte bli draw efter ett visst antal drag när ingen pjäs blivit tagen på ett tag?

Ja precis som han innan skrev så finns det lite regler kring det. Så man får hålla koll på så att det inte blir Stalemate, draw by repetition eller 50 move regeln.

Men jag flyttar ju en pawn ofta så 50 regeln är ju lugn. Det viktigaste är att hålla koll sen så man inte råkar stalemata han. Men jag hade ju rätt så gott om tid.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Du pausar när du behöver det. Tex i min match på lichess när han flytta hästen i slutet så stannade jag. Jag lista snabbt ut vart hästen var påväg. Frågan jag ställde mig var, kan jag norpa några bönder för att sedan hinna tillbaka med drottningen och försvara. Sedan var det ju lätt att spela och gick snabbare för jag visste ju vad han skulle göra.

Så det finns ju faktiskt taktik i början ibland också. Kan du vinna en pjäs eller riskera att förlora en pjäs så använd tid. Det är ju på de kritiska lägena man behöver tiden som mest. Säg att man i 10min Rapid lägger 2-3min i början sen spenderar 4 min för att lyckas med en taktik som vinner en pjäs då har du ju kanske 3 min kvar i slutspelet. Så det beror ju på vad man är bekväm med. Och det beror nog på hur mycket blitz och bullet man har spelat. Jag har ju spelat en del 3 min blitz och då har man ju 3 min på hela matchen så skulle jag ha 3 min kvar när jag har två torn medan min motståndare har ett torn så skulle jag känna mig bekväm.

Nu är det väl sällan man stannar 4 min, oftast kanske det är 1-2 min för det kan ju hända att man behöver tänka lite extra någon mer gång under matchen.

Så det blir en balansgång, man vill inte förlora på tid men samtidigt så vill man ju inte förlora på brädan och ha 9 min kvar av 10 ifrån början.

Är din motståndare långsam så hinner du ju tänka på hans tid och listar du ut hans drag före han har gjort det så kommer du ju ligga steget före.

Om min motståndare gör ett oväntat drag på drag tre så är jag inte rädd för att stanna till. Gör han ett oväntat drag så kan han ju ha något trick på gång men han kan ju också ha gjort ett rent ut sagt dåligt drag och då kanske jag kan straffa han för det om jag får tänka efter lite.

Så för att inte förlora på tid så, spela ofta, ha lite koll på diverse öppningar och bra drag, göra mycket pussel, fokus på antal pussel och inte så mycket pussel rating för att vänja dig vid att snabbare se taktik både för dig men även för din motståndare.

Bra tankar, jag tror som du att man generellt bör hålla högt tempo så att man kan ta sig tid i mer kritiska lägen. Och nog bra med pussel med högre tempo, tänker att puzzle rush 5 min kanske är perfekt.

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Brukar ni köra keymoments?
Jag brukar köra det ibland efter en match, speciellt om det är på daily. Så man ser vad man missar.

Fick det här idag. 3 drag. Har inte sett keymoments ge så högt resultat förut.

Bilden är ifrån denna matchen:
https://www.chess.com/game/daily/371832997

Permalänk
Medlem

Dagens 10 min Rapid
https://lichess.org/rto5VgEC/black#66
Jädrar vilken match det blev, så mycket taktik i den. Jag satt framåtlutat och koncentrerade mig fullt ut. Går det inte se precisionsnummer efter matchen på Lichess så som man kan på chess.com?

Inte varje dag man får en Rapid match där båda är nere på en minut i slutet.
Jag ska medge att många rapid så har jag ibland kvar 8 min av 10 efter matchen är över. Ibland har man flyt med drag men jag får medge att ofta när jag spelar så snabbt är det för att jag inte orkar riktigt koncentrera mig. Ibland får det en komiskt effekt på motståndaren som håller samma tempo, vilket kan leda till en blunder ifrån motståndaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag infogar en snabblänk så vi kan följa den spännade avslutningen på matchen. Väldigt jämt. Torn och häst mot en drottning.
Blurk92 vs casper12 - https://chess.com/daily/game/369703397

Färdigspelad nu god match vet inte vad som hände i slutspelet dock

Analysen är helt bonkers. Datorn tycker det rena damoffret var ett bra drag. Även efter det verkar den föreslå pjäsoffer utan någon som helst uppenbar kompensation men just rena damoffret sprängde skallen på mig hur det skulle vart nödvändigt.

Analysbaren var iaf balanserat 50/50 så hade ingen tvingad mattsekvens mot mig iaf tydligen även om man var rejält pressad.

Får nog gratulera Elektron till vinsten. Svårt se hur lime kan nå mer än remi.
Men annars gäller väl inbördes möten oavsett

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

börjat spela schack för typ 2 veckor sedan. Mestadels kört mot bottarna på chess.com men jag fastnar på Nelson. Jag kommer nästan alltid till slutet där jag ofta leder med en eller två matrial och helt plötsligt börjar han spela som en j*vla kung och checkar mig tills jag antingen förlorat allt övertag eller tills det blir schack matt. Jag vet att Nelson är ganska känd för att vara jobbig men den innan på 1100 eller vad det är vinner jag 9/10 gånger mot och mot Nelseon 1300 förlorar jag 9.98/10 av. Jag försöker spela London-setup och det fungerar som sagt bra ända mot slutet.

Jag har lirat typ 10 games online då jag tyckte jag var för dålig för att lira mot riktiga spelare haha

Får citera mig själv.

Jag har fortsatt spela dagligen sen detta inlägget och det känns som man är sämst från dag till dag men sen inser man att man nog är bättre än vad man iaf var för två veckor sedan. Nu klarar jag väldigt ofta Nelson och håller på med botten på 1500 där jag har svårt. Jag spelade ett av mina snabbaste games mot Nelson (1300) nyss och blev riktigt glad då jag bytte taktik. Jag brukar spela väldigt defensivt men sedan några dagar har jag börjat köra mer aggressivt och det passar ju London-systemet ganska bra. Så jag vann på 29 drag, mina vanliga matcher brukar hamna runt 50 drag och när jag sedan är nära vinsten så blir det oavgjort.. Är detta pga. 50-drag regeln? Jag rörde dock min pawn och då ska den väl starta om? Fattar inte ibland varför den blir oavgjort utan då kungen inte har några giltiga moves utan Schackmatt.

Är kul att se att man utvecklats, även om jag igår var så disträ att jag förlorade 99 % av alla matcher jag spelade, även de som är runt 1000 haha

När jag tittar på analysen efter matchen ovan så är ett (vad jag trodde) misstag att jag flyttar kungen till e2 istället för f1 när jag hamnar i chack. Dock ser jag nu att hade jag inte flyttat den dit hade jag fått välja mellan att ta hans häst oc hbli av med min löpare eller förlora min dam.

https://gfycat.com/untidyhauntingflyinglemur

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Fattar inte ibland varför den blir oavgjort utan då kungen inte har några giltiga moves utan Schackmatt.

Kan det vara patt/stalemate du tänker på?

Om en spelare vid sitt drag inte har några giltiga drag (du får aldrig ställa din kung i schack) så slutar partiet i remi. Vanligast när pjäserna är tagna och det bara är några bönder som blockerar varandra och kungarna kvar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Patt

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Lös detta pussel. Vit har matt i tre! https://drive.google.com/file/d/1AN_rdvS0OccfGqRMtV_nMTx7fqqX...

Det finns ju inte så många kombinationer möjliga tycker man jag har testat alla men inga fungerar :p.

Chess Ultra VR är helt suveränt för schack. Det går att köra längre partier där inte bara blixt då det är så otroligt tråkigt och svårt fokusera på mobil datorskärm. Jag spelar hellre schack med döden i Chess Ultra VR I VR sjunker jag in totalt och en 45 minuters match känns som 2 minuters blitz i tidsperspektiv. Man hamnar som i trans. Det är faktiskt bättre än att spela schack på bräde för då kan man ju inte zona ut totalt och miljöerna man lirar är ju inte så här balla.

Santa Monica brädet i länken är ju inte favoriten de har sölat ner bra mycket med snabbmat, cola och skräp. Allt för immersionen

Drömmen vore ju att kunna länka mot lichess eller chess.com så man får lite mer underlag att spela mot. Men de lär ju inte kunna fixa samma grafik som Chess Ultras grafiker men ändå då hade man kunnat spendera farligt mycket tid.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Lös detta pussel. Vit har matt i tre! https://drive.google.com/file/d/1AN_rdvS0OccfGqRMtV_nMTx7fqqX...

Det finns ju inte så många kombinationer möjliga tycker man jag har testat alla men inga fungerar :p.

Vit: Kg3 Sf1 Sf4, Svart: Kh1 g4
Lösning: 1. Sh3 gxh3 2. Kf2 h2 3. Sg3#

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

"Nu är det klart för premiären av Fragbites och Sveriges Schackförbunds e-sportliga Svenska schackligan.

Starten sker den 15 december, och kommer att spelas på chess.com som är partner till Svenska schackligan.

Alla svenska spelare bjuds in till tävlingen, och det är gratis att delta.

Fragbite har också nyheten att prispotten i premiärtävlingen blir 25000 kronor, där vinnaren får 10000 kronor"
https://schack.se/nyhet/sverige/2021/12/e-sportpremiar-svensk...

"För att delta krävs det att du är en registrerad medlem på chess.com och att du går med i Svenska Schackligans klubb på siten, du hittar den här. Turneringen är gratis att delta i, och är öppen för alla svenska schackspelare."

Länkarna följde inte med när jag kopierade och citerade men ni hittar dom på länken ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Vit: Kg3 Sf1 Sf4, Svart: Kh1 g4
Lösning: 1. Sh3 gxh3 2. Kf2 h2 3. Sg3#

Tackar. Räckte med första draget sen blev det enkelt. Måste vart det enda man inte lyckades testa

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x