Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Klart jag vet. Se filmen om Nio som jag hade länk till. På youtube finns mycket att se om Nio. Nio blir en hård konkurrent för Tesla! Batteribyte på tre minuter gör att många kommer välja bort att krångla med laddning. Om tio år kommer alla laddstolpar demonteras!

Påminn mig om 10 år. Om du har rätt ska jag äta upp en sko.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Klart jag vet. Se filmen om Nio som jag hade länk till. På youtube finns mycket att se om Nio. Nio blir en hård konkurrent för Tesla! Batteribyte på tre minuter gör att många kommer välja bort att krångla med laddning. Om tio år kommer alla laddstolpar demonteras!

Jag tycker idén är genial. Bara å hoppas att det förverkligas och batteribytes-depåerna blir tillräckligt stora så att folk slipper köa utanför och vänta på sin tur i 10-15 minuter. Inom ett par år lär de flesta bilar ladda 10-80% inom 15 minuter. Vissa gör det redan idag såsom EV6. Därmed måste batteribyten vara ytterst snabba för att det ska va värt mödan.

Sen en annan tanke. Låt oss säga att man köper en Nio med utbytbart batteri. Kommer man ens vilja att få sitt sprillans nya batteri utbytt mot något random slitet 2-3 år gammalt batteri?

Och hur blir det med batteribyten på leasing bilar? Kommer försäljarna tillåta batteribyte, tror ni? De vet ju inte i vilket skick batteriet kommer vara när bilen återlämnas efter 2-3 år. Kan bli att de får sin 3 åriga bil tillbaka med ett 6+ år gammalt batteri.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

3*400V*10A => 12 kW borde räcka för de flesta som laddar hemma. I framtiden får man betala väldigt dyr nätavgift för den timme varje månad där det dras mest ström.

Du får 11 kW ur 3*16 A så det är snarare ca 7 kW om du skulle ha 3*10 A. 230*10*3=6900 W och 230*16*3=11040 W, även om detta inte tar hänsyn till alla kuligheter som kan förekomma i ett växelströmssystem. Det finns andra vägar som bär till Rom också, t ex sqrt(3)*400*10 (eller 16) och att räkna om baserat på känd maxeffekt som jag gjorde tidigare i tråden. Det förutsätter att man utgår från en korrekt siffra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag tycker idén är genial. Bara å hoppas att det förverkligas och batteribytes-depåerna blir tillräckligt stora så att folk slipper köa utanför och vänta på sin tur i 10-15 minuter. Inom ett par år lär de flesta bilar ladda 10-80% inom 15 minuter. Vissa gör det redan idag såsom EV6. Därmed måste batteribyten vara ytterst snabba för att det ska va värt mödan.

Sen en annan tanke. Låt oss säga att man köper en Nio med utbytbart batteri. Kommer man ens vilja att få sitt sprillans nya batteri utbytt mot något random slitet 2-3 år gammalt batteri?

Och hur blir det med batteribyten på leasing bilar? Kommer försäljarna tillåta batteribyte, tror ni? De vet ju inte i vilket skick batteriet kommer vara när bilen återlämnas efter 2-3 år. Kan bli att de får sin 3 åriga bil tillbaka med ett 6+ år gammalt batteri.

Varför skulle dom inte ha någon form av health check på batterierna menar du? Har dom lyckats konstruera en så pass teknisk bil som en elbil med batterbyte så lär dom väl inte ramla på målsnöret kring batteriets hälsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Varför skulle dom inte ha någon form av health check på batterierna menar du? Har dom lyckats konstruera en så pass teknisk bil som en elbil med batterbyte så lär dom väl inte ramla på målsnöret kring batteriets hälsa?

Ja, du har nog rätt. Jag visste faktiskt inte att dessa batterier hade någon sorts health check, men det låter rimligt.

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Så när man kommer in med sin 6 år gamla bil måste de hitta ett batteri på hyllan med motsvarande värden på denna health check? och motsvarande vid byte på en sprillans ny? Eller får man vänja sig vid tanken om att batterikapacitet är ett snittvärde +-20%
Sen binder sig tillverkaren till att ha samma batterimodul på alla framtida bilar i kapacitet och formfaktor. Låter omständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Byte av batteriet tycker jag faller på så många punkter, jag gissar att bytesdepåerna kommer stänga senast 1 år efter dom öppnat.
Elbilsägare ser oftast till att alltid ha batteriet laddat eftersom dom fyller på hela tiden via laddare antingen hemma eller på jobbet och då finns det ingen anledning.
Sen som redan nämnts så blir risken för stor att man får ett sämre batteri än det man får när bilen köps.
Tiden är det som nämnts, men vad kommer kostnaden ligga på för att byta batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Så när man kommer in med sin 6 år gamla bil måste de hitta ett batteri på hyllan med motsvarande värden på denna health check? och motsvarande vid byte på en sprillans ny? Eller får man vänja sig vid tanken om att batterikapacitet är ett snittvärde +-20%
Sen binder sig tillverkaren till att ha samma batterimodul på alla framtida bilar i kapacitet och formfaktor. Låter omständigt.

Fast det fina i det hela är väl att det inte är din huvudbry?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Tror nog ni måste tänka på andra grejer än bara månadskostnaden för själva leasing av bilen, vad kostar t ex försäkring?

Hur och vart kör ni bil, kolla om det finns teslaladdare där ni åker annars är ju inte det något argument?

I Tesla erbjudandet ingår "allt", så det är försäkring, skatt (även vägassistans).

EV6 har jag tyvärr inte totalkostnaden för än, har skickat lite frågor till säljaren om just deras priser för försäkring/vinterdäck (mest som referens så man har något att jämföra med).

Inser dock nu att Tesla RWD inte verkar ha en värmepump, så uppvärmning vintertid kommer ta 3 ggr så mycket energi än en Tesla Model 3 med värmepump (typ LongRange eller Performance). Så då kommer ju energieffektiviteten bli lidande under vinterhalvåret.

När det kommer till laddningen och Teslas Laddnätverk, så hade jag tänkt ladda majoriteten av min laddning på jobbet.
Fördelen jag listade till Tesla och deras laddnätverk är just långresor, då jag ännu inte har en EV så har jag ingen förstahandsupplevelse, men av allt material jag konsumerat så har jag förstått det som så att Teslas laddnätverk underhålls relativt väl jämfört med andra laddnätverk, därav den konkurrensfördelen. Samt att planeringen för långresor är lättare då bilen själv förselår laddstopp längsmed rutten till slutmålet. Något inte EV6 gör (men som potentiellt kan mitigeras av android auto med tredejpartsmjukvara som t.ex. ABRP)

Update ifrån säljaren;

Så om man kör Kias erbjudande, så är det 4695 + 375 (IF försäkring) + 658/mån för vinterdäck +30kr/mån för skatt (alternativt köpa dem av dem för 22995kr och äga dem själv Kia original fälg + goodyear däck)
Så totalkostnaden Kia: 5758 inkl allt eller 5100 utan vinterdäck (som man kan köpa själv och sen sälja)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

I Tesla erbjudandet ingår "allt", så det är försäkring, skatt (även vägassistans).

EV6 har jag tyvärr inte totalkostnaden för än, har skickat lite frågor till säljaren om just deras priser för försäkring/vinterdäck (mest som referens så man har något att jämföra med).

Inser dock nu att Tesla RWD inte verkar ha en värmepump, så uppvärmning vintertid kommer ta 3 ggr så mycket energi än en Tesla Model 3 med värmepump (typ LongRange eller Performance). Så då kommer ju energieffektiviteten bli lidande under vinterhalvåret.

När det kommer till laddningen och Teslas Laddnätverk, så hade jag tänkt ladda majoriteten av min laddning på jobbet.
Fördelen jag listade till Tesla och deras laddnätverk är just långresor, då jag ännu inte har en EV så har jag ingen förstahandsupplevelse, men av allt material jag konsumerat så har jag förstått det som så att Teslas laddnätverk underhålls relativt väl jämfört med andra laddnätverk, därav den konkurrensfördelen. Samt att planeringen för långresor är lättare då bilen själv förselår laddstopp längsmed rutten till slutmålet. Något inte EV6 gör (men som potentiellt kan mitigeras av android auto med tredejpartsmjukvara som t.ex. ABRP)

Update ifrån säljaren;

Så om man kör Kias erbjudande, så är det 4695 + 375 (IF försäkring) + 658/mån för vinterdäck +30kr/mån för skatt (alternativt köpa dem av dem för 22995kr och äga dem själv Kia original fälg + goodyear däck)
Så totalkostnaden Kia: 5758 inkl allt eller 5100 utan vinterdäck (som man kan köpa själv och sen sälja)

Fast det går ju förhandla.. Jag betalar 4990 inkl vinterdäck sen tillkommet försäkring för 243 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Byte av batteriet tycker jag faller på så många punkter, jag gissar att bytesdepåerna kommer stänga senast 1 år efter dom öppnat.
Elbilsägare ser oftast till att alltid ha batteriet laddat eftersom dom fyller på hela tiden via laddare antingen hemma eller på jobbet och då finns det ingen anledning.
Sen som redan nämnts så blir risken för stor att man får ett sämre batteri än det man får när bilen köps.
Tiden är det som nämnts, men vad kommer kostnaden ligga på för att byta batteriet?

Ja detta är en sak som jag har tänkt på mycket, elbilsägare mååååste ha full laddning hela tiden? Hur ofta krävs den fulla räckvidden ett batteri faktiskt kräver. Jag pendlar 6mil varje dag till jobbet och jag kan inte se hur jag kommer ladda denna varje dag, nu är det av enkla logistiska själ också då jag inte har egen laddstolpe och bor i lägenhet men jag ser inte hur bilen måste vara fullladdad hela tiden. Kommer ladda 1-2 två gånger i veckan kanske

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

3*400V*10A => 12 kW borde räcka för de flesta som laddar hemma. I framtiden får man betala väldigt dyr nätavgift för den timme varje månad där det dras mest ström.

Du måste räkna rätt - dvs. Stot=400V * 10 Ampere * 1.73 = 6.93 kVA effekt vid 3-fas

S används här för skenbar effekt.

Skall man räkna i reel effekt Ptot = 400V * 10 Ampere * 1.73 * cos(fi) = 6.93 kW effekt om cos(fi)=1 och är bara vid rent resistiva laster.

vid 16 Ampere säkring ger det 11.09 kVA max effektuttag vid 3-fas.

- vid helt resistiv last så är kVA = kW men är lasten dominerande av direktkopplade elmotorer kan cos(fi) vara 0.7 och lägre (elmotor på tomgång utan last ligger under cos(fi)=0.1)

konstanten 1.73 kommer från roten ur 3 och beror på att faserna ligger 120 grader fasvinkel mellan sig i 3-fas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tool:

Ja detta är en sak som jag har tänkt på mycket, elbilsägare mååååste ha full laddning hela tiden? Hur ofta krävs den fulla räckvidden ett batteri faktiskt kräver. Jag pendlar 6mil varje dag till jobbet och jag kan inte se hur jag kommer ladda denna varje dag, nu är det av enkla logistiska själ också då jag inte har egen laddstolpe och bor i lägenhet men jag ser inte hur bilen måste vara fullladdad hela tiden. Kommer ladda 1-2 två gånger i veckan kanske

Jag kan bara se till mig själv. Laddade till 80% igår, ca 240km då, har nu 113km kvar till 0 batteri, har kört va 5,4 mil totalt. Dessa 113km kommer inte att räcka till kontoret imorgon ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag kan bara se till mig själv. Laddade till 80% igår, ca 240km då, har nu 113km kvar till 0 batteri, har kört va 5,4 mil totalt. Dessa 113km kommer inte att räcka till kontoret imorgon ens.

Fast din bil verkar vara ett måndagsexemplar så den räknas inte 😂

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Cove:

Update ifrån säljaren;

Alla Tesla Model 3 har numera värmepump, så det behöver du inte oroa dig för åtminstone
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhy...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det där verkar ju helt sjukt... kör din elbil på 12v batteriet månne?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Fast din bil verkar vara ett måndagsexemplar så den räknas inte 😂

Och söndagsexemplar.

Skrivet av SweViver:

Det där verkar ju helt sjukt... kör din elbil på 12v batteriet månne?

Har fottat av lite info före uppvärmning, osv sedan i morse, när jag nu har laddat i upp till en timme igen, och tagit mig hem tänkte jag sammanställa lite siffror för dagens batteribekymmer. Får se vad det landar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Tror inte att dom måste utan det är mer att man gör det smidigt eftersom dom flesta har laddare hemma (eller nära) och/eller på sitt jobb, det är ju inte speciellt tidskrävande att koppla in bilen när man parkerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Makes no sense

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vilka som kör elbil här har effektavgift på hemmaladdningen?

Pratade med farsan om potentiell elbil och det fanns inte en chans kalkylen gick igenom.
Om man någon gång under en månad behöver ladda full fart på sin 22kw hemmaladdare (som man behöver skaffa då ofc) så åker man på effektskatt på 25kr* använd max förbrukningen under någon timme den månaden.

Inte många bilar som har 22kw, och på de som har är det ett tillval. 11kw är det vanligaste. Inte ofta man kommer hem med tomt batteri och ska iväg lika fort igen på en långresa heller.

Skrivet av Beamy:

När bilen är vald (EV6), kommer nästa fråga!
Vad väljer ni för laddboxar? Easee, Garo, annan? Det har diskuterats en del i tråden redan, men det kan diskuteras mer

Utan att ha så mycket kunskap än, så tänker jag mig dynamisk lastbalansering (trådlös är ok) och uttag (inte fast kabel). Byta huvudsäkring, har 16A idag.

Vad mer behöver jag fundera över?

Elskåpet med mätare sitter på garageväggen och laddboxen tänkte jag ha bredvid.

När det sitter så nära ska du nästan ha fast lastbalansering, över wifi krånglar till det känner jag. Då går tyvärr easee bort.

Annars är easee och zappi populära. Zaptec tror jag ska vara bra också.

--
Idag och igår snö-oväder. Inget trevligt med laddporten fram på kia e-niro. Laddluckan full av snö, går inte stänga riktigt och bilen gnäller stup i kvarten att man ska stänga den. Laddning startade heller inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Inte många bilar som har 22kw, och på de som har är det ett tillval. 11kw är det vanligaste. Inte ofta man kommer hem med tomt batteri och ska iväg lika fort igen på en långresa heller.

När det sitter så nära ska du nästan ha fast lastbalansering, över wifi krånglar till det känner jag. Då går tyvärr easee bort.

Annars är easee och zappi populära. Zaptec tror jag ska vara bra också.

--
Idag och igår snö-oväder. Inget trevligt med laddporten fram på kia e-niro. Laddluckan full av snö, går inte stänga riktigt och bilen gnäller stup i kvarten att man ska stänga den. Laddning startade heller inte riktigt.

Verkar dock inte vara många som har problem trots att lastbalanseringen jobbar via wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är det inte till elcentralen inne i huset lastbalansering måste gå? Jag har inkommande el med huvudsäkring och elmätare på garaget.

Permalänk
Medlem

Jag får nog säga efter ha haft elbilen snart 2 veckor(på fredag) sär jag väldigt nöjd med min e208 finns en sak som jag inget tycker om och det är att man måste ha minst 50% batteri för att kunna starta värmen i bilen så att den är varm när man kommer till den borde räcka med typ 35-40% men är kanske något man vänjer sig vid.

Skönt med varm bil på morgonen och när man åker hem från jobbet.
Har inte åkt någon långtur än heller men det kommer säkert.

Åker mest 120 väg till jobbet och då ligger förbrukning på 2,5-3kw
Kan tänka mig att en del går till att hålla bilen varm när det varit runt -10 när man åker till jobbet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Givetvis lagras all data om batteriet. Iden är att systemet sköter allt åt dig. Allt hålls rent och fint av roboten som byter batteri. Dåliga sorteras ut. En stor fördel är att laddningen kan optimeras map elpriser och batterilivslängd. Stationen kan till och med sälja el när elpriset är mycket högt, och köpa tillbaka när det är lågt. Denna optimering är svår att göra som privatperson. Fyra stationer är på gång i Oslo som ligger långt före Sverige. Det blir som "bensinstationer", man kommer att klara sig när de blir några tusen fördelade över landet. Bytet sker på tre minuter. Så snabbt fyller jag inte min Skoda med bensin idag!

Permalänk
Avstängd

Har troligen kommit på varför jag har sådan brutal förbrukning.
Har troligen problem med luftfjädringen eller pumpen.
Lite högre förbrukning på morgonen när det är ca -9 grader.
Nästan dubbla förbrukningen på eftermiddagen när det blivit lite varmare och runt -5 grader.
Så på eftermiddagen så kanske luftpumpen behöver gå konstant för att hålla nivån på bilarschlet som då ger mig sådan brutal förbrukning.

Service bokad preliminärt den 7:e

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Har troligen kommit på varför jag har sådan brutal förbrukning.
Har troligen problem med luftfjädringen eller pumpen.
Lite högre förbrukning på morgonen när det är ca -9 grader.
Nästan dubbla förbrukningen på eftermiddagen när det blivit lite varmare och runt -5 grader.
Så på eftermiddagen så kanske luftpumpen behöver gå konstant för att hålla nivån på bilarschlet som då ger mig sådan brutal förbrukning.

Service bokad preliminärt den 7:e

Är verkligen kompressorn så stor att den kan göra av med så mycket energi, om det inte har skett en härdsmälta och det är kortslutning? Var tar luften vägen? Den borde inte kunna försvinna ljudlöst i tomma intet, kan tyckas, dessutom utan felmeddelande? Och bilen sjunker trots detta läckage inte när den står parkerad, eller?

Jag obefintlig erfarenhet av Mercedes, men spontant låter det rätt märkligt, även om bilar är märkliga ibland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Är verkligen kompressorn så stor att den kan göra av med så mycket energi, om det inte har skett en härdsmälta och det är kortslutning? Var tar luften vägen? Den borde inte kunna försvinna ljudlöst i tomma intet, kan tyckas, dessutom utan felmeddelande? Och bilen sjunker trots detta läckage inte när den står parkerad, eller?

Jag obefintlig erfarenhet av Mercedes, men spontant låter det rätt märkligt, även om bilar är märkliga ibland.

Det som förnaledde mig till den slutsatsen var början på detta:
https://i.imgur.com/F2DQnld.jpg

Vilket en del andra på MB-forum har haft vilket betydde byte av kompressor eller andra delar till luftfjädringen. Och felmeddelanden dök upp för 2-3 dagar sedan, samtidigt som jag noterade en sådan brutal förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Är det inte till elcentralen inne i huset lastbalansering måste gå? Jag har inkommande el med huvudsäkring och elmätare på garaget.

Det är något komplicerat att lastbalansera din hushållsel, därför styr man ju laddarens effekt.
Hade heller inte varit så kul att inte kunna köra spisen eller att datorn fimpar i en facing worlds instagib för att bilen ska ladda klart några minuter tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jag får nog säga efter ha haft elbilen snart 2 veckor(på fredag) sär jag väldigt nöjd med min e208 finns en sak som jag inget tycker om och det är att man måste ha minst 50% batteri för att kunna starta värmen i bilen så att den är varm när man kommer till den borde räcka med typ 35-40% men är kanske något man vänjer sig vid.

Kan tänka mig att en del går till att hålla bilen varm när det varit runt -10 när man åker till jobbet.

50%? Det är ju i min värld alldeles för stort krav på laddat batteri för att få förvärma. Som du säger, runt 30-40% är ju mer relevant.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

nein nein. förbrukning mäter vi i wh/km din ac drar 1-5-3 kw när du värmer kupen! det drar ca 10kw när du ligger i 80 platt väg. och 30-150 kw när du trycker plattan i mattan! Det är hur mycket ström bilen drar live, inte hur mycket förbrukningen är över en sträcka.

dubbelkolla din förbrukning en tesla som extremt bra förbrukning ligger på 160 wh/km och en törstig Audi E-tron på kanske 280 wh/km!

Jag hoppas på snitta 180 wh/km med min E-Niro som kommer i mars! Såg i historiken att några resor va nere på 160wh/km