Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Tillbaka till EL-bilsämnet, frågan är, ska man köpa vinterdäck eller dubbdäck till sin elbil? I mitt fall Kia E-niro. KÖpt bilen på leasing utan däck och försäkring, så nu gäller det att fixa fram däck.

Ni andra elbilsfantaster, hur har ni gjort/tänkt?
Har vi nån som kört elbil förra vintern? Erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Tillbaka till EL-bilsämnet, frågan är, ska man köpa vinterdäck eller dubbdäck till sin elbil? I mitt fall Kia E-niro. KÖpt bilen på leasing utan däck och försäkring, så nu gäller det att fixa fram däck.

Du menar dubbfritt eller dubbade däck? Nu kör jag bara phev men har kört dubbfritt i 10 år med någon skidresa till sälen i bagaget och har bara vid ett tillfälle känt att dubbat kanske skulle ha hjälpt, annars låter det bara en jävla massa när det är barmark och drar mer energi.

Så utgå ifrån ditt egna körmönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Värmen drog ~3 kW i min Ioniq 38kWh igår när jag åkte hem från jobbet och de var -15. Skulle vara intressant att se vad den skulle behöva om man inte körde bilen.

Jag kom hem med ~20% (runt 7.6 kWh) efter att vi kört 130km sedan fulladdat så jag skulle väl inte ha några massiva marginaler om jag hade behövt stå några timmar på vägen.

Nu var dock inte batteriet fulladdat när jag åkte utan jag bytte bara av min sambo när hon kom hem från sitt jobb där bilen hade stått ute på natten utan möjlighet till laddning. Men så är det ibland att man inte har möjlighet att åka hemifrån med 100%. Tex. så hade inte bilen laddat klart när jag åkte till jobbet idag. Jag kopplade in den när jag kom hem men blåste en säkring (16A inkommande) då jag skulle laga mat så jag drog ur den då och satte i den vid kl 20 ungefär. Det hade varit bättre med en bil med 3-fas laddare men det får bli nästa

Du kanske skulle be dom sätta laddaren på en annan fas som inte belastas så hår typ fas 3 eller nåt?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag kör med dubbfritt på min, sambon har dubbat. Det låter en hel del på motorväg i hennes bil när det är barbacke, så beroende på vart man bor och körmönstret så väljer man efter det. Bor du i Skåne med typ ingen snö så skulle jag säga dubbfritt. Bor du i Norrlandsinland så dubbat. Så länge det inte är is så är det inte så stor skillnad, man får köra med lite eftertanke så kommer det fungera bra oavsett.
Har alltid kört med dubbat annars på mina fossilbilar tidigare där märks det inte av så mycket.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag kör med dubbfritt på min, sambon har dubbat. Det låter en hel del på motorväg i hennes bil när det är barbacke, så beroende på vart man bor och körmönstret så väljer man efter det. Bor du i Skåne med typ ingen snö så skulle jag säga dubbfritt. Bor du i Norrlandsinland så dubbat. Så länge det inte är is så är det inte så stor skillnad, man får köra med lite eftertanke så kommer det fungera bra oavsett.
Har alltid kört med dubbat annars på mina fossilbilar tidigare där märks det inte av så mycket.

Du har nog missförstått, är det snö behöver man inte dubb, barbacke kan vara isväglag, det är då man behöver dubb.

Dubb vill du ha där det finns risk för isbildning, dvs i södra sverige där det kan gå över nollan.

Dubb gör nytta även innan det blivit vinter, då många olyckor sker för de byter till vinterdäck (dubbat) försent.

Personligen tycker jag vinterdäck utan dubb är att försätta andra i fara i onödan, för en sån skit sak som mindre oljud. Då borde man hellre kika på andra däck då alla dubbade däck inte har samma ljudbild.

https://vianor.se/vianor/nyheter/dubb-eller-inte-dubb/
"Hur pass relaterat är det att ha dubb beroende på var man bor?
– Är det risk för isiga underlag så ska man ha dubb. Punkt. Det paradoxala är att det säljs 90% dubbdäck i Norrland, där underlaget oftast är packad snö. I södra Sverige säljs det däremot mest odubbat. Men det borde vara tvärt om."

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

I södra skåne tror jag t o m rekommendationen var Europeiska friktionsdäck, speciellt om man bara kör större vägar. Skall man uppåt landet ibland funkar det självklart inte.

Jag som pendlar runt Malmö-Lund funderar i alla fall allvarligt på att välja dem nästa gång. Mest barmark där jag kör året om (motorvägarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

nej flertalet bilar har det i de lite finare klasserna, alla tesla, polestar, Kia E-niro, E6, osv. Bilen drar inte mer om bilen är "på" eller "motorn" igång, drar bara när du gasar, det ser man enkelt via en OBD avläsare. 12 voltsystemet blir inte heller urladdat i en elbil då det laddas av det stora batteripacket!

Det enda lär vara för låg SoC möjligtvis.

Jo ha är en sak, men när det ligger gömt flera menyer ner är det ingen som kommer ihåg hur man hittar dit. Tycker kia tex. har gömt sitt.

Det känns som att bilen borde tjuvdra lite ström vs. att bara ha HVAC och infotainment igång. Men det är kanske försumbart

På Kia så drar den 12v om man inte har camp mode, alt. motorn igång. Men samtidigt slocknar infotainment efter några minuter i det läget för att man inte ska dränera 12v batteriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Du har nog missförstått, är det snö behöver man inte dubb, barbacke kan vara isväglag, det är då man behöver dubb.

Dubb vill du ha där det finns risk för isbildning, dvs i södra sverige där det kan gå över nollan.

Dubb gör nytta även innan det blivit vinter, då många olyckor sker för de byter till vinterdäck (dubbat) försent.

Personligen tycker jag vinterdäck utan dubb är att försätta andra i fara i onödan, för en sån skit sak som mindre oljud. Då borde man hellre kika på andra däck då alla dubbade däck inte har samma ljudbild.

https://vianor.se/vianor/nyheter/dubb-eller-inte-dubb/
"Hur pass relaterat är det att ha dubb beroende på var man bor?
– Är det risk för isiga underlag så ska man ha dubb. Punkt. Det paradoxala är att det säljs 90% dubbdäck i Norrland, där underlaget oftast är packad snö. I södra Sverige säljs det däremot mest odubbat. Men det borde vara tvärt om."

Det är ju snarare som så att det är dubbdäcksförare som försätter medtrafikanter i fara när de har någon sorts övertro i väggrepp när de anser att det är ok att brassa på i 140-160km/h i ren snöstorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Det beror ju på var du bor och hur ditt körmönster är. Har du mycket isiga vägar där du kör, barmark eller är det snö på vägarna?
Är det barmark eller isiga vägar är dubb att föredra enligt mig.
Körde förra året med dubbfria vinterdäck och fick en gratis glidtur på alla fyra nerför en lång smal backe, då det var svartis.

Inget jag ville göra om, så i år blev det dubbat. Nokian Hakkapeliitta 10 EV. Nya dubbdäck som är anpassade till vikten på elbilar, samt tystare. Dessutom har jag en lägre Wh/km med dessa, än vad jag hade på mina Michelin sommardäck........
Har kört några hundra mil nu och tycker de är väldigt bra, både grepp, ljudnivå och rullmotstånd. E22 har varit rena isbanan de senaste dagarna, så dubb har varit uppskattat.
Enda nackdelen var att de var rätt dyra..... för min bil i alla fall.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sandos:

Vet inte vad du pratar om...

/Passatägare med kamera bakom emblemet

Den lösningen är rätt smart då den inte blir skitig på samma sätt som många andra. Hade en passat -15 med den funktionen och efter det en tiguan -18 med någon annan lösning där kameran ofta var skitig och oanvändbar.
Nu har jag en V60 -20 som också skitar ner kameran väldigt lätt och med lite snö så är den oanvändbar.
Passats lösning var rätt smart och då var jag ändå ingen fantast av passaten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det beror ju på var du bor och hur ditt körmönster är. Har du mycket isiga vägar där du kör, barmark eller är det snö på vägarna?
Är det barmark eller isiga vägar är dubb att föredra enligt mig.
Körde förra året med dubbfria vinterdäck och fick en gratis glidtur på alla fyra nerför en lång smal backe, då det var svartis.

Inget jag ville göra om, så i år blev det dubbat. Nokian Hakkapeliitta 10 EV. Nya dubbdäck som är anpassade till vikten på elbilar, samt tystare. Dessutom har jag en lägre Wh/km med dessa, än vad jag hade på mina Michelin sommardäck........
Har kört några hundra mil nu och tycker de är väldigt bra, både grepp, ljudnivå och rullmotstånd. E22 har varit rena isbanan de senaste dagarna, så dubb har varit uppskattat.
Enda nackdelen var att de var rätt dyra..... för min bil i alla fall.

Håller med.

Redan nu i år så har jag kännt det extra greppet dubbdäck ger kontra dubbfritt i en sån simpel grej som rondeller runt om i stan. Och då är vi endast några dagar in på december.

Det är på gränsen att greppet förlorats ett par gånger till och med med mina helt nya dubbdäck av bra kvalitet i vissa svängar.

Har behövt nita en gång pga snubbe som svängde in på körfältet. Hade nog klarat det med dubbfria men ABS-en jobbade och man glider ju endel ändå med dubbdäck så hade definitivt varit med väldigt knapp marginal där med dubbfritt skulle jag tro.

Jag bor runt Örebro så är inte alls något norrut heller.

Däremot bor man i skåne/blekinge eller endast kör mitt i Göteborg osv så kan jag förstå man vill köra dubbfritt.

Körde dubbfritt på gamla bilen o med dem kunde man ha kul o slira runt när det var is och riktigt hårdpackad snö

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

https://cleantechnica.com/2021/12/03/norway-again-over-90-plu...

Norge visar vägen!

Wow såg nu att det var 417 nya Porsche Taycans...
Galet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem

Nästan så man ångrar man beställt en ev6 nu när det kommer så många roliga bilar framöver!

Börjar bli riktigt spännande på elbilsmarknaden

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så är runt 15% av bilarna på norska vägar rena elbilar och andelen ökar rätt snabbt.

54% av nyregistrerade bilar i november i Sverige är laddbara. Det är därmed nytt rekord.
Men fortfarande säljs fler laddhybrider (28%) än BEV, så det är tyvärr en bit kvar.

https://www.mynewsdesk.com/se/vroom/pressreleases/bilmarknade...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serdyllon:

Avråder från att tillämpa samma tävlingsinstikt i en elbil i december, men you do you

Krasst sett är det gott att ha marginalerna på sin sida. När infrastrukturen är mer mogen och laddning finns runt varje hörn, eller inbyggt i motorvägarna, så kan vi återgå till sporten att den som rulla in i neutralläget till laddstationen med 0% vinner.

Sedan drar ju bilen mer när tanken är tom, but I digress.

Jo, är nog inget att satsa på om man åker elbil, jag kör ju diesel än så länge. Ren elbil ligger långt fram då mitt körmönster inte passar för elbil med den infrastrukturen som finns idag.

Nyfiken fråga, varför drar bilen mer när tanken har låg nivå? Borde dra mindre med tanke på att bilen är lättare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Alrik:

Nästan så man ångrar man beställt en ev6 nu när det kommer så många roliga bilar framöver!

Börjar bli riktigt spännande på elbilsmarknaden

Har sneglat en del på just ev6:an, vilka andra modeller är det du tänker på?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Har sneglat en del på just ev6:an, vilka andra modeller är det du tänker på?

Id buzz verkar cool tex. Men ja, just nu finns inget bättre men under 2022-23 så kommer nog mycket roligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Håller med.

Redan nu i år så har jag kännt det extra greppet dubbdäck ger kontra dubbfritt i en sån simpel grej som rondeller runt om i stan. Och då är vi endast några dagar in på december.

Det är på gränsen att greppet förlorats ett par gånger till och med med mina helt nya dubbdäck av bra kvalitet i vissa svängar.

Har behövt nita en gång pga snubbe som svängde in på körfältet. Hade nog klarat det med dubbfria men ABS-en jobbade och man glider ju endel ändå med dubbdäck så hade definitivt varit med väldigt knapp marginal där med dubbfritt skulle jag tro.

Jag bor runt Örebro så är inte alls något norrut heller.

Däremot bor man i skåne/blekinge eller endast kör mitt i Göteborg osv så kan jag förstå man vill köra dubbfritt.

Körde dubbfritt på gamla bilen o med dem kunde man ha kul o slira runt när det var is och riktigt hårdpackad snö

Förra säsongen hade jag testvinnande dubbdäck. Tror aldrig jag har behövt köra så försiktigt som då på grund av dåligt grepp. 😁

Permalänk
Medlem

Fast det var nog en "smula" överdrivet 😄
https://sverigesradio.se/artikel/mystiken-kring-overgivna-elb...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av snajk:

Extremfallet här var inte snö utan köerna som snön orsakade. Jag vet inte varför det blev så extrema köer, sannolikt lastbilar som hamnade på snedden och liknande, men de var verkligen undantag från det normala. Min kollega fick hämta hans grannes barn för att de satt fast i fyra timmar på just E6, andra satt fast i åtta timmar, någon lastbilschaufför var tydligen fast i elva timmar och så. Tomgång och krypkörning med värme på i så många timmar kan ju göra slut på ganska mycket soppa också, så det lär ha varit en del icke-elbilar som också "övergavs".

Köerna berodde väl på lastbilar med slicks som körde fast, välte mm. Dessa lastbilar kommer mig veterligen sällan norr om dalälven, därför är det sällan problem i Norrland. Sedan är budgeten för snöröjning i norr lite större än i söder. Körde i centrala Varberg igår. Det var som att köra runt på en skogsväg i Norrlands inland. Inte plogat öht trots 25 cm snö, helt galet.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

hahahaha så typiskt media att blåsa upp det till sådana proportioner

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Kanske det, men tänk på hur liten andel elbilar utgör. Två elbilar motsvarar nog statistiskt runt 130-140 bilar totalt om 100 % av elbilarna lade av. Den statistiska osäkerheten blir förstås hög, men två är ändå inte så lite det till hur många det finns. Nu vet jag inte hur många det var i kön, men det är nog ca 1 km bilar med mellanrum i enkelfil om man tänker sig 7 m per bil, så om hälften av elbilarna lade av hade du haft två filer med 1 km kö eller 2 km om en fjärdedel packade ihop. Då ingår inte andra fordon och det är nog inte omöjligt att bilarna står längre isär. Den här beräkningen är förstås väldigt osäker, men bara som illustration utifrån hur liten andel elbilarna utgör av avtalet registrerade bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kanske det, men tänk på hur liten andel elbilar utgör. Två elbilar motsvarar nog statistiskt runt 130-140 bilar totalt om 100 % av elbilarna lade av. Den statistiska osäkerheten blir förstås hög, men två är ändå inte så lite det till hur många det finns. Nu vet jag inte hur många det var i kön, men det är nog ca 1 km bilar med mellanrum i enkelfil om man tänker sig 7 m per bil, så om hälften av elbilarna lade av hade du haft två filer med 1 km kö eller 2 km om en fjärdedel packade ihop. Då ingår inte andra fordon och det är nog inte omöjligt att bilarna står längre isär. Den här beräkningen är förstås väldigt osäker, men bara som illustration utifrån hur liten andel elbilarna utgör av avtalet registrerade bilar.

Fast basera din teori här på en elbil är Lite komiskt.. Alla kan ju glömma tanka oavsett drivmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Fast basera din teori här på en elbil är Lite komiskt.. Alla kan ju glömma tanka oavsett drivmedel.

"Min teori"?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort en §1.5-oneliner samt resten av sidospåret. Vänligen respektera att tråden inte är en "min far (bensinbil) är starkare än din (elbil)", dvs. håll diskussionen på en saklig och icke-trollande nivå.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet (och för att byta ämne lite grann):

Du som köpt elbil eller planerar att köpa elbil, vilka är era främsta anledningar till att ni kör/bytt/kommer att byta till elbil?

Om jag själv skulle svara på frågan, så är den främsta anledningen helt enkelt för att den nya tekniken lockar mig något enormt och bil-intresset är som pånyttfött igen (ja åtminstone för mig så är elbilar fortfarande en nyhet, och äntligen börjar de få överkomliga priser). Jag är väl lite av en teknik-nörd rent generellt, så en elbil blir lite av en kul "novelty".

Den näst största anledningen är väl att man slipper den absurt höga skatten. Och på tredje plats att (många) elbilar är så fruktansvärt mycket piggare i accelerationen, vilket något jag alltid saknat med mina tidigare kärror.

Helt ärligt så struntar jag fullständigt i miljötänket eller utsläppen, så det är knappast något som ensamt skulle få mig att byta till elbil. Men lite kul är det trots allt att domedags-profeterna världen över tvingat fram denna spännande utveckling av elbilar.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Skrivet av SweViver:

Du som köpt elbil eller planerar att köpa elbil, vilka är era främsta anledningar till att ni kör/bytt/kommer att byta till elbil?

Om jag själv skulle svara på frågan, så är den främsta anledningen helt enkelt för att den nya tekniken lockar mig något enormt och bil-intresset är som pånyttfött igen (ja åtminstone för mig så är elbilar fortfarande en nyhet, och äntligen börjar de få överkomliga priser). Jag är väl lite av en teknik-nörd rent generellt, så en elbil blir lite av en kul "novelty".

Den näst största anledningen är väl att man slipper den absurt höga skatten. Och på tredje plats att (många) elbilar är så fruktansvärt mycket piggare i accelerationen, vilket något jag alltid saknat med mina tidigare kärror.

Helt ärligt så struntar jag fullständigt i miljötänket eller utsläppen, så det är knappast något som ensamt skulle få mig att byta till elbil. Men lite kul är det trots allt att domedags-profeterna världen över tvingat fram denna spännande utveckling av elbilar.

Just accelerationen är ju helt störd på vissa elbilar. Testade syrrans Tesla S 100D. Jag gjorde två försök på 0-100 sedan blev jag rätt åksjuk. Accelerationen är ju på samma gång en av nackdelarna, det äter gummi! Egentligen lite samma med diesel kontra bensin. Vridmomentet är väldigt högt på diesel men ännu högre på elbilar. Det kommer ju göra så att man får köpa nya däck oftare. På min V60 CC har jag 235/55 på 17". 2000 kr per däck var fjärde år 😱

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Kan ju inte annat än att hålla med om att då vi hänger på ett forum med teknik på fokus så känns detta ganska naturligt för mig då jag är ganska gadget och teknikintresserad av mig så var det dags för mig att gå över till elsidan för det blir inte mycket mer teknik än så att gå att gå över till elbil, anledning två är de skyhöga bensinkostnaderna.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Förra säsongen hade jag testvinnande dubbdäck. Tror aldrig jag har behövt köra så försiktigt som då på grund av dåligt grepp. 😁

Oj då vill jag inte veta hur det skulle vara för dig med dåliga dubbdäck eller dubbfria!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag ville ha elbil för att alla mina sossekompisar/kompisar/kollegor anser att det går inte köra en elbil normalt då de är "dåliga". SÅ det måste motbevisas, samt att jag har solceller, gillar va early addopter och jag anser att det är en bra sak för miljön.

Sen hatar man ju tanka bensin i sin Subaru som drar 1.1L/mil också Samt att de nya elbilarna har massa roliga inställningar större displayer och nice GUI, är man data/tekniknörd vem gillar inte en snygga displayer/GUI och sitta och knappa runt i?