Testpilot: WD Blue SN570 1 TB – bra prestanda till bra pris

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: WD Blue SN570 1 TB – bra prestanda till bra pris

Testpiloten Björn Endre sätter tänderna i Western Digitals WD Blue SN570, en SSD med bra prestanda och ett bra pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Playstation 5 kraven på M.2 SSD hastigheterna har verkligen fått mig att säga "Meeeh" till allt under 5500MB/s. Vilket är rätt löjligt egentligen, detta är ju en väldigt snabb SSD. Tack för recension!

Permalänk
Medlem

Jag beställde en när den nu var nedsatt på inet.se till 699kr för oss medlemmar på forumet. Kanske det var en bra deal med tanke på prestanda som man ändå fick för 400 mindre.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Undrar hur lång tid det tar tills de byter till QLC som de gjorde på SN550 utan att säga till...

Skrivet av NightFred:

Jag beställde en när den nu var nedsatt på inet.se till 699kr för oss medlemmar på forumet. Kanske det var en bra deal med tanke på prestanda som man ändå fick för 400 mindre.

Hade nog satsat på SN750 (724 kr hos Komplett) eller Kingston A2000 (590 kr hos Netonnet).
Samsung 980 finns på Amazon för 640kr också.

Och A2000 1TB ligger på 799 kr, så en hundring till och du får dubbelt så många GB...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tomle:

Undrar hur lång tid det tar tills de byter till QLC som de gjorde på SN550 utan att säga till...

Hade nog satsat på SN750 (724 kr hos Komplett) eller Kingston A2000 (590 kr hos Netonnet).
Samsung 980 finns på Amazon för 640kr också.

Och A2000 1TB ligger på 799 kr, så en hundring till och du får dubbelt så många GB...

1 TB > 500 GB.
Köper inga ssder under 1TB.

Swec calender SN570 var 1TB för 699 kr i inlägget du citerade.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

1 TB > 500 GB.
Köper inga ssder under 1TB.

Swec calender SN570 var 1TB för 699 kr i inlägget du citerade.

Har börjat tänka i samma banor. Spel nuförtiden börjar vara så hiskeligt stora, så en 500GB eller mindre M.2 disk känns närmast som slöseri med fysiskt utrymme i datorn.

Permalänk
Medlem

En djungel detta, vad för 1TB systemdisk ska man sikta på? Billig och snabb ska den ju helst vara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

1 TB > 500 GB.
Köper inga ssder under 1TB.

Swec calender SN570 var 1TB för 699 kr i inlägget du citerade.

Skrivet av TheFlyingFin:

Har börjat tänka i samma banor. Spel nuförtiden börjar vara så hiskeligt stora, så en 500GB eller mindre M.2 disk känns närmast som slöseri med fysiskt utrymme i datorn.

Ja, särskilt vad gäller PCIe-baserad lagring är det svårt att försvara enheter med (relativt) liten kapacitet, åtminstone så länge det ska snålas så förfärligt med PCIe-banorna från plattformssidan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

1 TB > 500 GB.
Köper inga ssder under 1TB.

Swec calender SN570 var 1TB för 699 kr i inlägget du citerade.

Check, tittade nyss och då låg 500GB-versionen på 699.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tomle:

Check, tittade nyss och då låg 500GB-versionen på 699.

https://www.sweclockers.com/artikel/33307-lucka-3-julen-radda...

Det var visst 799 för 1 TB och inte 699. Detta var julkalendersluckan som det pratades om ovan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TheFlyingFin:

Har börjat tänka i samma banor. Spel nuförtiden börjar vara så hiskeligt stora, så en 500GB eller mindre M.2 disk känns närmast som slöseri med fysiskt utrymme i datorn.

Skrivet av evil penguin:

Ja, särskilt vad gäller PCIe-baserad lagring är det svårt att försvara enheter med (relativt) liten kapacitet, åtminstone så länge det ska snålas så förfärligt med PCIe-banorna från plattformssidan.

Det som är stökigt med de mindre SSD:erna är att det blir lägre hastigheter då det ofta är färre minneskapslar på korten rent fysiskt. Det halverar bandbredden och resulterar i färre celler att skriva på. Dvs enheten kommer paja efter färre skrivningar. Ska man då hålla på och avinstallera/installera spel för att det är lite utrymme så tar enheten snabbt slut.

Vidare, jag har bara en M.2-plats i datorn idag som tyvärr redan är ockuperad. 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Undrar hur lång tid det tar tills de byter till QLC som de gjorde på SN550 utan att säga till...

Hade nog satsat på SN750 (724 kr hos Komplett) eller Kingston A2000 (590 kr hos Netonnet).
Samsung 980 finns på Amazon för 640kr också.

Och A2000 1TB ligger på 799 kr, så en hundring till och du får dubbelt så många GB...

Skrivet av DavidtheDoom:

1 TB > 500 GB.
Köper inga ssder under 1TB.

Swec calender SN570 var 1TB för 699 kr i inlägget du citerade.

Ja, det stämmer att det var SN750 och inte SN550. Disken var på 1TB. Annars hade jag inte slått till. Inte lönt att köpa 500GB disk i dagsläget. 1 eller 2 TB var min tanke att jag skulle köpa men 2 TB disken var för dyr och inte på erbjudande. Så därför slog jag till på 1TB disken.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NightFred:

Ja, det stämmer att det var SN750 och inte SN550. Disken var på 1TB. Annars hade jag inte slått till. Inte lönt att köpa 500GB disk i dagsläget. 1 eller 2 TB var min tanke att jag skulle köpa men 2 TB disken var för dyr och inte på erbjudande. Så därför slog jag till på 1TB disken.

Nu blev det extra förvirrande. Köpte du:
WD Blue SN570 1 TB för 799 på Sweclockers Julkalenderlucka 3
WD Black SN750 1 TB för 699 kr vid annat tillfälle?

Oavsett så är det båda dugliga M.2-enheter. Själv har jag 2 st SN750 1 TB hemma och är nöjd!
Ingen Blue SN550 eller SN570 men båda ser ok ut för i princip allt jag använder datorn till.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Testpilot
Skrivet av tomle:

Undrar hur lång tid det tar tills de byter till QLC som de gjorde på SN550 utan att säga till...

Hade nog satsat på SN750 (724 kr hos Komplett) eller Kingston A2000 (590 kr hos Netonnet).
Samsung 980 finns på Amazon för 640kr också.

Och A2000 1TB ligger på 799 kr, så en hundring till och du får dubbelt så många GB...

Skrivet av DavidtheDoom:

1 TB > 500 GB.
Köper inga ssder under 1TB.

Swec calender SN570 var 1TB för 699 kr i inlägget du citerade.

Skrivet av TheFlyingFin:

Har börjat tänka i samma banor. Spel nuförtiden börjar vara så hiskeligt stora, så en 500GB eller mindre M.2 disk känns närmast som slöseri med fysiskt utrymme i datorn.

Och själv sitter jag och tycker 1TB börjar bli gränsfall för lite då man får in knappa 7st moderna titlar på disken..

Min blick är vänd mot 4TB-diskar just nu för att det ska kännas "värt" att ens bemöda att hålla på och öppna upp, installera om mjukvaror o.s.v.
2x1TB som jag kört fram tills nu fungerar väl, men börjar kännas lite drygt att skyffla runt datan mellan NAS-enheten och datorn faktiskt.

För lite kontext sitter det 14TB i NAS:en och 5TB moln-lagring genom OneDrive, samt en 8TB cold storage extern gammal snurrdisk. Mycket foton och videon och avskyr generellt att behöva installera om spel och dylikt, så brukar flytta hela det installerade spelbiblioteket fram och tillbaka vid formateringar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Playstation 5 kraven på M.2 SSD hastigheterna har verkligen fått mig att säga "Meeeh" till allt under 5500MB/s. Vilket är rätt löjligt egentligen, detta är ju en väldigt snabb SSD. Tack för recension!

Enligt tester jag har sett så påverkas inte prestandan mot de krav PS5an kräver av M.2 SSDs.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Och själv sitter jag och tycker 1TB börjar bli gränsfall för lite då man får in knappa 7st moderna titlar på disken..

Min blick är vänd mot 4TB-diskar just nu för att det ska kännas "värt" att ens bemöda att hålla på och öppna upp, installera om mjukvaror o.s.v.
2x1TB som jag kört fram tills nu fungerar väl, men börjar kännas lite drygt att skyffla runt datan mellan NAS-enheten och datorn faktiskt.

För lite kontext sitter det 14TB i NAS:en och 5TB moln-lagring genom OneDrive, samt en 8TB cold storage extern gammal snurrdisk. Mycket foton och videon och avskyr generellt att behöva installera om spel och dylikt, så brukar flytta hela det installerade spelbiblioteket fram och tillbaka vid formateringar.

Kan nog egentligen hålla med om att 1TB är gränsfall, hamnade formatera alla mina diskar häromdagen, och noterade i samband med detta att exempelvis Black Ops Cold War med 4k texturer tar hela 224(!) GB. Man är ju nere i blott 4 titlar om alla håller samma storlek då.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av TheFlyingFin:

Kan nog egentligen hålla med om att 1TB är gränsfall, hamnade formatera alla mina diskar häromdagen, och noterade i samband med detta att exempelvis Black Ops Cold War med 4k texturer tar hela 224(!) GB. Man är ju nere i blott 4 titlar om alla håller samma storlek då.

jo men precis!

Installerade Forza 5 häromdagen, är la sådär härliga 114GB stort. Fallout 4 utan mods drygt 73GB och 89GB med mods. Släng på lite spel som Battlefield, Asscreed Valhalla och 1TB är uppätet innan jag ens hunnit med morgonkaffet. Det känns inte orimligt att vilja ha åtminstone ett dussintal installerade spel samtidigt heller, speciellt om det är en bunt singleplayer och en annan med diverse multiplayer för vänkretsar

För att inte nämna de titlar jag har på lager för tester när jag skriver en testpilot också, bara den Steam-mappen är på 562GB, chillandes på NAS:en i skrivande stund.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

För spel är den bra, däremot använder man mest office och övrig produktivitet så finns det bra mycket bättre alternativ.
Avsaknad av ram cache och en begränsning av SLC cache till 12 GB sänker WD Blue SN570 avsevärt.
NH testade den den 2'a Dec...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu blev det extra förvirrande. Köpte du:
WD Blue SN570 1 TB för 799 på Sweclockers Julkalenderlucka 3
WD Black SN750 1 TB för 699 kr vid annat tillfälle?

Oavsett så är det båda dugliga M.2-enheter. Själv har jag 2 st SN750 1 TB hemma och är nöjd!
Ingen Blue SN550 eller SN570 men båda ser ok ut för i princip allt jag använder datorn till.

Ursäkta, såg sen på kvittot i mobilen att det var 799kr jag betalade på julkalenderluckan. Fick för mig att det var 699 när jag skrev inlägget. Disken skall komma imorgon i alla fall. Tänkte sätta den i sonens dator.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NightFred:

Ursäkta, såg sen på kvittot i mobilen att det var 799kr jag betalade på julkalenderluckan. Fick för mig att det var 699 när jag skrev inlägget. Disken skall komma imorgon i alla fall. Tänkte sätta den i sonens dator.

Jo, jag övervägde att köpa en, men hade inte spikat att det skulle byggas en hel dator så det blev inte riktigt av! 😅 Nu i efterhand ångrar jag mig lite när testet kom ut och visade på fina siffror för pengen.

Tror det blir kanoners för er!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en WD Black SN850 1 TB och inte skulle jag säga att den är sämre än 980 Pro på något sätt (har dock endast 500 GB versionen att jämföra med).
Måste säga att jag överlag har varit nöjd med Western Digitals produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Undrar hur lång tid det tar tills de byter till QLC som de gjorde på SN550 utan att säga till...

Hade nog satsat på SN750 (724 kr hos Komplett) eller Kingston A2000 (590 kr hos Netonnet).
Samsung 980 finns på Amazon för 640kr också.

Och A2000 1TB ligger på 799 kr, så en hundring till och du får dubbelt så många GB...

A2000 har utgått och ersatts med https://www.inet.se/produkt/4302381/kingston-nv1-1tb-m-2-nvme.

Permalänk

Köpte två styck wd black sn750 2tb för under 4000kr. Ganska nöjd. Sekunder efter var priset tillbaka till 4000kr styck
Man blir snabbt van vid grymma hastigheter. Vill redan ha ännu snabbare diskar. Mycket vill ha mera

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hej
Hur bra står sig fortfarande denna disken så här ca 1,5 år senare mot sinna konkurrenter?
Är sugen på en extra sekundär (som gjärna håller lite längre) som jag kan ha spel och lite filmer och annat på.

Samt vad jag vet så stödjer inte min dator (Legion 7 med med 5800H och 3080) mer än 3.0x4 så snabbare är nog meningslöst.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.