Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Ja, inte så mycket diversifiering längre då jag rensade för att köpa crypto för ett tag sedan.
Jag funderade igår på om jag skulle sälja lite mer och köpa mer crypto men gjorde inte det, ångrar det nu men crypto kanske håller sig "lågt" tills på måndag. Jag har några tusenlappar som jag har sparat för att köpa DDR5 så fort det finns i lager någonstans men de kanske åker in i någon crypto istället för DDR5 ser ju ut att ta ett tag..

Utöver det på bilden så hade även mini long på OMX som blev knockad
https://i.imgur.com/SQPHTBu.png

Kanske inte så dumt att inte köpa crypto igår. Rea idag!

/Björn

Permalänk
Medlem

Till skakiga investerare, se dessa två videos:

Strunta helt i titeln, se videon

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Nvidia aktie dippade ner till 280 dollar så köpte den vid 286 dollar xd

Permalänk
Medlem

Ingen garanti nedgången är klar än, rättare sagt så har den bara börja för LargeCap men så gott som stagnera för SmallCap.

$250 i Nvidia inte omöjligt.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Dahle86: ISK Classic står det, klickar men vidare hittar man ett fondkonto, Nordea Stratega 30, som gett 2,85% avkastning och med 1,35% i avgift (på 1 år). Går ju inte back direkt, men blir ju inte rik heller. Drar mig lite för att byta bank, (för oss båda skulle det bli då) då jag inte vet om jag skulle tjäna några märkbara summor på det. Har en hyfsad ränterabatt som måste räknas med också (minns inte exakt vad den låg på nu).

Nordea har en svensk småbolagsfond som har gått bra ganska länge. I år har den gett ca 28%.
Annars har de en global passivfond(låg avgift) som också har gått bra i år med 31% i år men det är nog inte bra varje år.
Personligen gillar jag deras Kinafond men i år har den inte gått bra men övriga år har den varit bra.

Man kan ha flera banker så komplettera Nordea med t.ex. Avanza eller SEB.
Om du blir rik kan du inte ta med dig pengarna till nästa liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

@Bananus: Ja du kan göra direktöverföring till Avanza och sedan placera pengarna var du vill.
Sparkonto, fonder, aktier. Dock så kan det ta en bankdag att få dem tillbaka till Swedbank.

Vill man maximera räntan kan man välja kreditinstitut som ger typ 1.2% ränta, men då är dem låsta 1 eller 2år.

Men valde Avanza för att inte röra till det och ha fler än 2 banker.

https://www.avanza.se/sparkonto.html

Information från Avanza är inte alltid helt rätt.
De aktier du kan ha är vad jag vet de som finns på Stockholmsbörsen och 11 länder till.
Fonder har de ca 1500 st men det är inte alla. Har tvingats till SEB för att få vissa fonder och alla banker lägger inte ut alla sina fonder hos Avanza.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

@Bananus: det finns väldigt många banker

Storbanker:
_ Handelsbanken
_ Nordea
_ SEB
_ Swedbank

Andra banker (urval)
_ Avanza (Nätmäklare)
_ Forex
_ ICA-banken
_ Ikano
_ Nordnet (Nätmäklare)
_ SBAB

Du kan se vilka som banker som är med i dataclearingen här:
https://www.bankgirot.se/globalassets/dokument/anvandarmanual...

Det finns några banker som inte ingår men ändå är banker men de har då ett/flera kontonummer i någon bank som är med i bankkontonumren ovan, t.ex. Hoist.

Permalänk
Skrivet av Ghost93:

Nvidia aktie dippade ner till 280 dollar så köpte den vid 286 dollar xd

Visst farligt att köpa fallande kniv men Nvidia kommer nog växa så det knakar. Även utan ARM affären som alla verkar vara emot utom jag.

Permalänk
Medlem

Om GME går ner under 100$-strecket är det en stor köpsignal, kommer gå all in då.
Jag tror personligen historien kan upprepa sig som vi såg i slutet av Januari.

Jag är ingen finansiell rådgivare och detta är inget finansiellt tips, jag gillar bara aktien!

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Om GME går ner under 100$-strecket är det en stor köpsignal, kommer gå all in då.
Jag tror personligen historien kan upprepa sig som vi såg i slutet av Januari.

Jag är ingen finansiell rådgivare och detta är inget finansiellt tips, jag gillar bara aktien!

GLHF

Otroligt riskfyllt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Om GME går ner under 100$-strecket är det en stor köpsignal, kommer gå all in då.
Jag tror personligen historien kan upprepa sig som vi såg i slutet av Januari.

Jag är ingen finansiell rådgivare och detta är inget finansiellt tips, jag gillar bara aktien!

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Om GME går ner under 100$-strecket är det en stor köpsignal, kommer gå all in då.
Jag tror personligen historien kan upprepa sig som vi såg i slutet av Januari.

Jag är ingen finansiell rådgivare och detta är inget finansiellt tips, jag gillar bara aktien!

Den kommer tyvärr inte göra det, men vad får dig annars att tro att den skulle göra det? är själv redan ALL IN med miljonbelopp i GME.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

GLHF

Otroligt riskfyllt.

vad är meningen med livet om man inte tar risker? låter som ett tråkigt liv...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Mitt tips är Exela.
https://finance.yahoo.com/quote/XELA/

snart 52w low med bra nyheter.

Ligger dock ganska mycket minus nu men tror ändå starkt på denna.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Om GME går ner under 100$-strecket är det en stor köpsignal, kommer gå all in då.
Jag tror personligen historien kan upprepa sig som vi såg i slutet av Januari.

Jag är ingen finansiell rådgivare och detta är inget finansiellt tips, jag gillar bara aktien!

Skrivet av Gilgamesh:

Den kommer tyvärr inte göra det, men vad får dig annars att tro att den skulle göra det? är själv redan ALL IN med miljon belopp i GME.

Vad får er att tycka att Gamestop är 10x mer värt nu jämfört med för ett år sedan? Det som hände i januari var väl trollande av internet för att sänka ett hedgeföretag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Vad får er att tycka att Gamestop är 10x mer värt nu jämfört med för ett år sedan? Det som hände i januari var väl trollande av internet för att sänka ett hedgeföretag?

Jag gillar aktien och gillar att "trolla" med miljonbelopp...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Jag gillar aktien och gillar att "trolla" med miljonbelopp...

Sarkasm fungerar inte så bra på internet.

Permalänk
Medlem

Trolla bort miljonen menar du?

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Vad får er att tycka att Gamestop är 10x mer värt nu jämfört med för ett år sedan? Det som hände i januari var väl trollande av internet för att sänka ett hedgeföretag?

Är Tesla värt 1 triljon $?
Dvs mer än alla andra bilmärken som säljer x10 mer?

Gamestop som företag är absolut inte värt x100 mer.

Men det finns mängder av data som visar att många hedgefonder inte har täckt sin position och att den största uppgången inte har skett ännu. Ingen trodde på Bitcoin ingen trodde på Tesla men se var vi är nu.

När hedgefonderna blir tvunga att täcka så kommer priset öka igen vilket skapar en FOMO 2.0.

Jag tror kanske inte på x100 men iallafall 1000$ inom 1 år.
Jag tror dock det kommer en dip innan därav avvaktar jag denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Är Tesla värt 1 triljon $?

Nu är Tesla värt 1 biljon dollar, inte triljon. Det hade varit på tok för mycket

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nu är Tesla värt 1 biljon dollar, inte triljon. Det hade varit på tok för mycket

typo my bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Vad får er att tycka att Gamestop är 10x mer värt nu jämfört med för ett år sedan? Det som hände i januari var väl trollande av internet för att sänka ett hedgeföretag?

Bland annat. Men det fanns en del substans i uppgången också om man får tro Michael Burrys argumentation till varför han gick lång i bolaget.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Väldigt grönt på börsen idag, någon som vet varför?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Väldigt grönt på börsen idag, någon som vet varför?

Allmän rekyl? Sen har väl folk kommit över omikronchocken.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Väldigt grönt på börsen idag, någon som vet varför?

Skrivet av MeSaber:

Ingen garanti nedgången är klar än, rättare sagt så har den bara börja för LargeCap men så gott som stagnera för SmallCap.

Gillar när folk får en chock över gröna siffror när det gått fallande i flera månader

Nästa fallande trend blir storbankerna.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Detta kanske har debatterats tidigare, men är lite nyfiken: Vad kör ni för procent likviditet? Pga bostadsförsäljningar och snålt fondplacerande så har det bara blivit så att jag är typ 70% likvid, vilket känns rätt jäkla overkill.

(Fattar att totalsumman spelar roll här så kan säga att det är så att den likvida "bufferten" skulle kunna täcka ett par års månadslöner... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Detta kanske har debatterats tidigare, men är lite nyfiken: Vad kör ni för procent likviditet? Pga bostadsförsäljningar och snålt fondplacerande så har det bara blivit så att jag är typ 70% likvid, vilket känns rätt jäkla overkill.

(Fattar att totalsumman spelar roll här så kan säga att det är så att den likvida "bufferten" skulle kunna täcka ett par års månadslöner... )

Kör ingen specifik procent likviditet men har ca 2% just nu.
Motsvarar ca 2 månadslöner. Skulle mer behövas använder jag kreditkort som buffert.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Min 10, Max 30.

Under 10% så strävar jag efter att bli mer likvid för att ha en investerarbuffert vid dippar.

Över 30% är jag för passiv men kan vara ok om marknaden är sval (som nu) men försöker sätta pengarna i jobb så fort som möjligt går.

Har för övrigt inga problem med att bara låta pengarna ligga på ISK. Det är absolut bättre än att fel positionera sig i ett papper pga hets att få pengarna i jobb.

Extra: Min moder kör med strategin: "Oj pengarna tog slut! Kan inte handla!" 😂

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Detta kanske har debatterats tidigare, men är lite nyfiken: Vad kör ni för procent likviditet?

Runt 75%, motsvarande ett par årslöner brutto.

Jag har blivit för feg i mitt investerande sista åren och har i tillägg till att samla pengarna på hög även amorterat av huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Detta kanske har debatterats tidigare, men är lite nyfiken: Vad kör ni för procent likviditet? Pga bostadsförsäljningar och snålt fondplacerande så har det bara blivit så att jag är typ 70% likvid, vilket känns rätt jäkla overkill.

(Fattar att totalsumman spelar roll här så kan säga att det är så att den likvida "bufferten" skulle kunna täcka ett par års månadslöner... )

Ca 1-2 %

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB