Skall din ISP höja priset pga sitt avtal med Oppenfiber?

Permalänk
Medlem

Skall din ISP höja priset pga sitt avtal med Oppenfiber?

Fick ett mail från Bahnhof där de aviserar prishöjning med en dryg 50-lapp från februari pga att Telia Oppenfiber höjt sina priser.

Nu är kanske en 50 spänn inte så mycket att jämra sig över, men sker det hos andra ISP med?

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid

Kikar du på zmarket ser du att det inte längre finns någon annan med lägre pris - förrutom bredband2 408 under första året. Jag hade 459 tills förra månaden och fick sänkt till 409 när jag bad om det och fick nu höjningen via epost till 459 igen fr.o.m. februari.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homdax:

Fick ett mail från Bahnhof där de aviserar prishöjning med en dryg 50-lapp från februari pga att Telia Oppenfiber höjt sina priser.

Nu är kanske en 50 spänn inte så mycket att jämra sig över, men sker det hos andra ISP med?

Det där är BS fick samma mail men vi har inte Telia Openfiber tur att jag gick ifrån Banhof nu under BF och tog Telia 500/500 för 299kr vilket är helt OK pris
Och nu när man ser att man kommer arbeta hemifrån längre så är det ännu mer ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Det där är BS fick samma mail men vi har inte Telia Openfiber tur att jag gick ifrån Banhof nu under BF och tog Telia 500/500 för 299kr vilket är helt OK pris
Och nu när man ser att man kommer arbeta hemifrån längre så är det ännu mer ok

Hur är det BS när du inte är berörd av detta eftersom du inte har Telia Oppenfiber? Det är nämligen de som står för installationen, via nån leverantör då förstås.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har också fått det mailet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Det där är BS fick samma mail men vi har inte Telia Openfiber tur att jag gick ifrån Banhof nu under BF och tog Telia 500/500 för 299kr vilket är helt OK pris
Och nu när man ser att man kommer arbeta hemifrån längre så är det ännu mer ok

Om du kan/kunde ha Bahnhof förut och nu kör Telia så har du nog Telia Öppenfiber

Permalänk
Medlem

Fick också ett sådant mail från Bahnhof och jag har Svenska Stadsnät.
Dom höjde för någon månad sedan? Vafan...

Permalänk
Medlem

Hade samma med stadsnätet i somras och de avbröt helt enkelt sina avtal (!) och gav en ny månadsavgift.
Tecknade om nu vid BF till ännu billigare än vad det var tidigare så någon måste gå back någonstans

Permalänk
Medlem

Fick samma mail, har Zmarket. Jag bytte till Bredband2 för 346kr/mån i 12 månader(inkl. 12 mån Viaplay) samt att de fixar ett publikt IP vilket av någon anledning kostar 50kr/mån hos Bahnhof. Bahnhof skickade tillbaka ett otroligt lockade erbjudande när jag valde att säga upp:

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Du ser det inte på fakturan förrän i februarifakturan, alltså förmodligen i mars. Syns inte ännu på "Mina sidor"...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan inte se några som helst skäl till att Telia skulle ha väntat och inte meddelat om prisökningen tills efter Black Week, tvärtom.
Kan se ett uppenbart skäl till att Banhof valde att hålla inne på det här tills efter Black Week.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Fick samma mail, har Zmarket. Jag bytte till Bredband2 för 346kr/mån i 12 månader(inkl. 12 mån Viaplay) samt att de fixar ett publikt IP vilket av någon anledning kostar 50kr/mån hos Bahnhof. Bahnhof skickade tillbaka ett otroligt lockade erbjudande när jag valde att säga upp:
https://i.imgur.com/dTVb9O3.jpg

Var det före eller efter du sade upp det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Var det före eller efter du sade upp det?

Detta var efter jag ringt och sagt upp abonnemanget.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Fick samma mail, har Zmarket. Jag bytte till Bredband2 för 346kr/mån i 12 månader(inkl. 12 mån Viaplay) samt att de fixar ett publikt IP vilket av någon anledning kostar 50kr/mån hos Bahnhof. Bahnhof skickade tillbaka ett otroligt lockade erbjudande när jag valde att säga upp:
https://i.imgur.com/dTVb9O3.jpg

Undrar lite om vem som skulle få för sig att välja alternativ två över alternativ tre. Båda har 12 månaders bidningstid, men alternativ tre är 330kr billigare. (Alla är dock skräp...)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donhoz:

Om du kan/kunde ha Bahnhof förut och nu kör Telia så har du nog Telia Öppenfiber

Nej, har zitunus eller vad det heter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homdax:

Hur är det BS när du inte är berörd av detta eftersom du inte har Telia Oppenfiber? Det är nämligen de som står för installationen, via nån leverantör då förstås.

Som att jag också fick mailet och en prisökning även om jag inte längre är kund fick jag mailet utav någon anledning det jag menar som är BS är att dom höjer priserna här hos mig och vi har inte Telia Oppenfiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Detta var efter jag ringt och sagt upp abonnemanget.

...och gick du tillbalka?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Nej, har zitunus eller vad det heter.

Skrivet av anon300311:

Som att jag också fick mailet och en prisökning även om jag inte längre är kund fick jag mailet utav någon anledning det jag menar som är BS är att dom höjer priserna här hos mig och vi har inte Telia Oppenfiber.

Zitius är en del av Telia.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Zitius är en del av Telia.

Aha du ser. Då förstår jag

Permalänk
Medlem

kommer byta, antingen blir det telia 500/500 för 379/kr månad (tvekade vid black friday) eller telenor, vet dock inte vad de erbjuder då de skulle registrera min adress i deras register.
betalar nu 329:-/månad för 100/100, går det upp till 349:-/månad lägger jag hellre på lite och får högre hastighet

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Lego Master

Är inte detta lite knutet till artikeln som dök upp för nån vecka sen, om att nätleverantörerna vill att de stora tech-jättarna ska betala en del av kakan eftersom de står för stor andel av trafiken som alstras?
Här ser vi i första hand effekten av att de inte betalar för sig, än. Vem får då stå för notan (precis som vanligt)? Slutkund.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Är inte detta lite knutet till artikeln som dök upp för nån vecka sen, om att nätleverantörerna vill att de stora tech-jättarna ska betala en del av kakan eftersom de står för stor andel av trafiken som alstras?
Här ser vi i första hand effekten av att de inte betalar för sig, än. Vem får då stå för notan (precis som vanligt)? Slutkund.

Fast det har ju inte aviserats några höjningar för de som har Telia som ISP.

Möjligt att Telias nätleverantörer anser att kostnaden de har för andra bredbandsleverantörer är högre än vad de får in av dem, eller så är det något annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast det har ju inte aviserats några höjningar för de som har Telia som ISP.

Möjligt att Telias nätleverantörer anser att kostnaden de har för andra bredbandsleverantörer är högre än vad de får in av dem, eller så är det något annat...

eller så är det för att telia äger "telia öppet fiber" och de andra leverantörerna köper in sig på deras nät?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

eller så är det för att telia äger "telia öppet fiber" och de andra leverantörerna köper in sig på deras nät?

Det är det jag menar, telia får mer från sina egna kunder, kan mycket väl anse att de inte får tillräckligt från de som köper in sig.

---

Har ingen som helst aning om vad kostnaderna är för en bredbandsleverantör i någon annans nät, om man exkluderar kostnaderna till nätleverantören, och vad de faktiska kostnaderna för nätleverantören är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Fick ett mail från Bahnhof där de aviserar prishöjning med en dryg 50-lapp från februari pga att Telia Oppenfiber höjt sina priser.

Nu är kanske en 50 spänn inte så mycket att jämra sig över, men sker det hos andra ISP med?

Tja. Jag börjar faktiskt "fundera" gällande Bahnhofs strategier:
Fick för kanske ett halvår sedan, kan också varit ett år sedan, tiden går fort när jag har kul, kul har jag oftast:
"Vi tvingas tyvärr höja din bredbandsavgift, då Telia har ökat kostnaden för oss att leverera din tjänst".
(Fritt ur mitt minne).

Jag köpte den höjningen. Tänkte "skit också!", givetvis. Men "okej dådå", typ.

Men nu skriver Bahnhof:
Hej!
Vi samarbetar med Telia Öppen Fiber när vi levererar bredband i det nät som du är ansluten till. Nu har de bestämt sig för att sluta leverera den hastighet som du har idag. Därför kommer du uppgraderas till 1000/1000 Mbit/s, med det nya priset 779 kr/månad. Ändringen sker 1 februari 2022.
Ring oss gärna på 010-510 00 00 om du har frågor om ändringen eller ditt bredband.
Vi hoppas att du ska trivas med din nya hastighet, och är glada att du har valt oss!
Vänliga hälsningar,
Bahnhof
010-510 00 00 | bahnhof.se
Bahnhof AB ‒ Internet med sekretess

Öh??
Är det Telia (Eller deras "quislingbolag" jag tappat namnet på eftersom jag är upprörd och mer "förbannand än INSERT RANDOM HISTORISK DIKTATOR SOM STARTAT VÄRLDSKRIG HÄR FRÅN LÄMPLIG JOURNALFILM FRÅN 1930-talet!") som står för infrastrukturen, svar ja kanske, men är det Telia som bestämmer Bahnhofs hastigheter på Bahnhofs abonnemang? Really?

PTS borde väl kontaktas kanske i så fall?

Jag vet inte. Men jag börjar bli "förargad".. (Min mellanstadiefröken sa för många år sedan att jag inte borde använda ordet "förbannad".. Må hon vila i frid..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Är inte detta lite knutet till artikeln som dök upp för nån vecka sen, om att nätleverantörerna vill att de stora tech-jättarna ska betala en del av kakan eftersom de står för stor andel av trafiken som alstras?
Här ser vi i första hand effekten av att de inte betalar för sig, än. Vem får då stå för notan (precis som vanligt)? Slutkund.

Kör du adblock så slipper du 99% av skiten som belastar dina enheter och ditt bredband!

(Reklam tar typ 50% av bandbredden i elaka fall/slöar ner framförallt bärbara enheter. Och slurpar bort batteriet!)
Trafiken som belastar nätverken är "trams" typ reklam. -"Installo Addo-blocko por favor!"
-Min låtsasspanska, sorry för den..

Edit: Syftar på att man ska ha Adblock installerat. Så ingen missförstår.

Klargörande Adblock
Permalänk
Medlem

Kan säga att jag inte tagit någon diskussion med bahnhof ang. Uppsägning än, men har tagit nytt internetabbonnemang från Telenor, 250/250 för 299:-/månad 1års bindningstid med möjlighet att förlänga till samma pris.
90:-/månad billigare än Telias motsvarande och 60kr/månad billigare än bahnhof sämre hastighet.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare