Hackare stal krypto för 1,4 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kryptovalutor har mer likheter med ett ponzibedrägeri än ett pyramidspel.

Det är definitivt en bättre liknelse, men jag är inte helt övertygad om att den är särskilt bra heller.

I ett ponzibedrägeri används pengar från nya investerare till att betala avkastning till tidigare investerare. Det ger ett sken av att verksamheten genererar mer vinst än vad den gör, vilket lockar fler investerare.

I fallet kryptovalutor är investeringen i form av beräkningskraft. En relevant skillnad här är att det är inte mängden beräkningskraft som avgör värdet hos valutan. Din investerade beräkningskraft kan du inte heller begära ut på något annat vis än den valutan du redan fått. Dvs bara för att några få spelare bestämmer sig för att casha ut på sin vinst kommer inte hela systemet kollapsa som i ett ponzibedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Bara förbjud allt som berör kryptovaluta. Handla med tulpanlökar och frimärken istället!

Jo... Det skulle ju säkert t.o.m. vara billigare att frakta skiten än transaktionsavgifterna

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Mycket text

"Är det inte 99% spekulation?"
"Hör aldrig nån som köpt ett "3080/tvättmaskin/mat/bubbelbadkar" för pengarna?"

Jag försöker inte på något sätt spela dum nu men visst stämmer ändå dessa påståendena?
Kanske "aldrig" var lite hårt då jag vet att exempelvis Webhallen som jag skrev har använt BTC eller vad det var förut men tror du är med vad jag menar.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

"Är det inte 99% spekulation?"
"Hör aldrig nån som köpt ett "3080/tvättmaskin/mat/bubbelbadkar" för pengarna?"

Jag försöker inte på något sätt spela dum nu men visst stämmer ändå dessa påståendena?
Kanske "aldrig" var lite hårt då jag vet att exempelvis Webhallen som jag skrev har använt BTC eller vad det var förut men tror du är med vad jag menar.

Du spelar absolut dum, varför ens försöka dig på en åsikt när du uppenbarligen inte ens har förmågan eller orken att lägga ner 5 minuter på att göra grundläggande research, gjorde det dessutom väldigt enkelt för dig med sammanfattad information jag har samlat på mig under flera år inom krypto.. Nej det är inte 99% spekulation men avkastning är givetvis en viktig aspekt i att locka intresse för att driva utveckling inom krypto och blockkedjor framåt, på det sättet är det likt aktier, är väl inget konstigt med det, alla motiv i denna kapitalistiska värld grundar sig i avkastning. Jag har använt krypto för konsumtion men det är inte nödvändigt för att krypto i sig ska erhålla en praktisk funktion, vilket min wall of text belyser på flera fronter. Ser inte behovet att ersätta fiat som betalningsmedel idag, krypto fungerar bra som parallellekonomi och växlingen däremellan är smidig.

Permalänk
Medlem

Den gamla energin av förbjud allt man inte förstår har sällan fungerat i människans evolution. Informationen hittar en ny väg och förbjudarna blir förpassade till fågelskrämmor i historien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Du spelar absolut dum, varför ens försöka dig på en åsikt när du uppenbarligen inte ens har förmågan eller orken att lägga ner 5 minuter på att göra grundläggande research, gjorde det dessutom väldigt enkelt för dig med sammanfattad information jag har samlat på mig under flera år inom krypto.. Nej det är inte 99% spekulation men avkastning är givetvis en viktig aspekt i att locka intresse för att driva utveckling inom krypto och blockkedjor framåt, på det sättet är det likt aktier, är väl inget konstigt med det, alla motiv i denna kapitalistiska värld grundar sig i avkastning. Jag har använt krypto för konsumtion men det är inte nödvändigt för att krypto i sig ska erhålla en praktisk funktion, vilket min wall of text belyser på flera fronter. Ser inte behovet att ersätta fiat som betalningsmedel idag, krypto fungerar bra som parallellekonomi och växlingen däremellan är smidig.

Kan vi enas i att jag hade rätt kring att kryptovalutor är spekulation? Vad benämner du det som annars? Om man inte kan göra något med själva värdet, du har ännu inte visat vad man kan köpa med det eller använda det till förutom att spekulera ännu mer med dom, så får jag ännu mer vatten på min kvarn. Det kan vara ett parallel"universum" precis som Second Life en gång var men det gör det fortfarande inte till något användbart förutom att just spekulera i.

En annan sak med blockkedjan DEN kan man däremot använda till något bra men det är en annan femma.

Jag klipper in en förklaring från https://www.etfmarknaden.se/skillnaden-pa-investering-vs-spek...

Förstå skillnaden i att investering vs spekulation
Alla definitioner varierar något, men de flesta följer samma linje. En investering är en tillgång eller en vara som förvärvats för att generera inkomst eller värdeökning i framtiden. Spekulation är en finansiell transaktion som har stor risk att förlora allt värde, men med förväntan om en betydande vinst.

Observera hur definitionen på investeringar inte innehåller ordet ”risk”. Naturligtvis innebär varje investering en viss risknivå. Emellertid är potentialen att förlora hela huvudinvesteringsbeloppet i stort sett vad som skiljer sig från att spekulera. Andra faktorer att överväga inkluderar tidshorisont, beslutskriterier och investerarattityd.

Exempel på välkända och populära investeringar är börsen, obligationer, amerikanska statsobligationer, ETFer, börshandlade fonder och fonder. Tillgångar som faller i spekulativt territorium inkluderar optioner, terminer, utländska valutor, start up företag och kryptovalutor.

Ta exempelvis kryptovalutor. Dessa digitala mynt, som bitcoin och ethereum, ökade i popularitet i slutet av förra året och är kända för att ha hög volatilitet eller prissvingningar. Många betraktar kryptovalutor som spekulativa tillgångar på grund av deras relativt korta existens i finansvärlden, avsaknad av sund reglering och de många okända som handlar om handelsmönstren.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Kan vi enas i att jag hade rätt kring att kryptovalutor är spekulation? Vad benämner du det som annars? Om man inte kan göra något med själva värdet, du har ännu inte visat vad man kan köpa med det eller använda det till förutom att spekulera ännu mer med dom, så får jag ännu mer vatten på min kvarn.

Bara för att ge dig ett konkret exempel på vad nätverken används till:

https://www.eib.org/en/press/all/2021-141-european-investment...

Kryptovalutor KAN användas för ren spekulation, och det är vad du gör om du t.ex köper ett certifikat på Avanza. Din tes om att det endast är spekulation stämmer bättre in på saker som Shiba Inu och Dogecoin dock.

Nu bad du mig tidigare att ge exempel på användningsområden i tråden utan att svara på det jag skrev så jag antar att du helt enkelt missade mitt tidigare svar, men där har du fler exempel på fler användningsområden.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Kan vi enas i att jag hade rätt kring att kryptovalutor är spekulation? Vad benämner du det som annars? Om man inte kan göra något med själva värdet, du har ännu inte visat vad man kan köpa med det eller använda det till förutom att spekulera ännu mer med dom, så får jag ännu mer vatten på min kvarn. Det kan vara ett parallel"universum" precis som Second Life en gång var men det gör det fortfarande inte till något användbart förutom att just spekulera i.

En annan sak med blockkedjan DEN kan man däremot använda till något bra men det är en annan femma.

Jag klipper in en förklaring från https://www.etfmarknaden.se/skillnaden-pa-investering-vs-spek...

Förstå skillnaden i att investering vs spekulation
Alla definitioner varierar något, men de flesta följer samma linje. En investering är en tillgång eller en vara som förvärvats för att generera inkomst eller värdeökning i framtiden. Spekulation är en finansiell transaktion som har stor risk att förlora allt värde, men med förväntan om en betydande vinst.

Observera hur definitionen på investeringar inte innehåller ordet ”risk”. Naturligtvis innebär varje investering en viss risknivå. Emellertid är potentialen att förlora hela huvudinvesteringsbeloppet i stort sett vad som skiljer sig från att spekulera. Andra faktorer att överväga inkluderar tidshorisont, beslutskriterier och investerarattityd.

Exempel på välkända och populära investeringar är börsen, obligationer, amerikanska statsobligationer, ETFer, börshandlade fonder och fonder. Tillgångar som faller i spekulativt territorium inkluderar optioner, terminer, utländska valutor, start up företag och kryptovalutor.

Ta exempelvis kryptovalutor. Dessa digitala mynt, som bitcoin och ethereum, ökade i popularitet i slutet av förra året och är kända för att ha hög volatilitet eller prissvingningar. Många betraktar kryptovalutor som spekulativa tillgångar på grund av deras relativt korta existens i finansvärlden, avsaknad av sund reglering och de många okända som handlar om handelsmönstren.

Som jag sa, informationen går in i örat och ut genom andra, går inte argumentera med människor som redan bestämt sig och vägrar ta till sig kunskap, påminner lite om flat-earthers och anti-vaxxers. Och nej du har fel och jag har redan skrivit ett långt inlägg som går in på detta. Blockkedjan och kryptovalutor hänger ihop, det är en nödvändig symbios, för hur drivs och utvecklas blockkedjan om det inte finns några ekonomiska incitament? Blockkedjan är alltså ett peer-to-peer nätverk som tillsammans bildar en databas. Hur skulle det praktiskt gå till att skapa dessa peer noder om ingen tjänar något på det? Det är i dess ursprungliga design ämnat för att ha en kompletterande valuta. Du kan inte ha blockkedjan utan kryptovalutor, då är det inget annat än ett nätverk som vilket annat.

Citat:

du har ännu inte visat vad man kan köpa med det eller använda det till

Du kan köpa allt med krypto idag, finns betalningssystem som gör direktväxlingar mellan fiat och krypto och således kan du använda t.ex. Visa, PayPal, MasterCard som samtliga har gjort ett aktivt val att inkorporera krypto till deras globala betalsystem.
https://usa.visa.com/solutions/crypto.html#2

Vidare uppfattar jag det från denna kommentar att du inte alls läste igenom något av det jag skrev, du kan redan idag använda krypto till en hel del, bl.a. NTFs, DeFi, olika dApps, för att decentralisera och demokratisera det monetära systemet, för att öka effektiviteten och transparensen i de finansiella flödena, att öka säkerheten i det finansiella systemet, att användas som tillgångsslag för att ge vanliga människor en möjlighet att hedga sig mot inflation och hyperinflation i fiatvalutorna. Behövs det några fler funktioner i dagsläget? Denna tekniken möjliggör en teknikrevolution likt internet, idioterna som predikade om hur värdelöst internet var på 90-talet är samma idioter som idag sitter fastklistrade på Facebook och tycker kryptovalutor är en "ponzischeme". Antar att man får acceptera att människor har svårt för framförhållning och inte kan se längre än en dag in i framtiden, men vi som förstår att Bitcoin en dag kommer vara värt mer än 1 miljon dollar/Bitcoin, vi sitter lugna i båten oavsett kortsiktig volatilitet.

Spekulation vs. investering är ett irrelevant sidospår men när du ändå är inne på det, Bitcoin faller absolut in i definitionen av investering, alltså ett tillgångsslag som förväntas generera avkastning i framtiden. Vi kan utgå från historiska mått över ett deccenium, årlig snittavkastning på 230% sedan dess skapande, 10x mer än Nasdaq100, ingen seriös skulle sagt att köpa Nasdaq100 indexfonder är något annat än en investering. Spekulation är att köpa in sig i ett tillgångsslag som förväntas ge avkastning på kort sikt, jag förväntar mig inte någon avkastning på kort sikt och det gäller för de flesta kryptoinvesterare, vi tänker över 5-10-20-30-40 år och som deflationär tillgång som är ankrat mot den kraftig inflaterade dollarn (6.8% idag, börjar närma sig hyperinflation) är det nästan oundvikligt att priset kommer fortsätta stiga, det krävs inget geni för att förstå detta, det gäller såväl för oöppnade retrospel, oanvända Jordanskor i begränsad upplaga eller Bitcoin. Att den kortsiktiga volatiliteten är hög, visst, men då är man snarare en spekulant eller "trader" som det också kallas, om man köper och säljer kortsiktigt. Sentimentet i krypto har alltid handlat om det långsiktiga perspektivet, DCA (Dollar Cost Averaging) är den strategin som uppmuntras, dvs. oavsett volatilitet, köpa med regelbunda mellanrum för att balansera ut volatiliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Än så länge så gäller det väl samtliga kryptovalutor då de finansieras av att man lockar in nya spelare i dem för att de ska ha få ett värde för de som redan är inne i spelet och högre upp i pyramiden, ingen har en koppling till nån verklig ekonomi där de kan användas för annat än pyramidspelande eller pengatvättande.

Och då är dollarn världens största pyramidspel enligt din definition? Skillnaden är att miljardärerna och makteliten är de som lockar in oss medborgare i kapitalismen och penningvärdets härliga värld istället för folket som kollektiv. Men det är helt okej att gå ner på knäna, öppna Wallenbergarnas gylf och mumsa än någon anonym Bitcoin miljardär som varken bryr sig om sin makt eller ens rör sina pengar? Krypto har samma funktionalitet som 1/0 på ditt bankkonto men på köpet tillkommer så mycket mer.

Monteära revolutioner:
1. Skörd/matresurser
2. Metaller eller andra råvaruresurser
3. Mynt
4. Sedlar
5. Digitala sedlar
6. Kryptovalutor (digitala sedlar med en massa extra funktionalitet)