Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Blockera nummer iphone

Om jag blockerar ett nummer i min iPhone, en kontakt som finns i min telefonbok, blockeras den automatiskt i mina övriga enheter som är parkopplade med samma Apple id?

Permalänk
Medlem

I allmänhet ja.

Normalt sett blockerar man ett nummer genom att lägga in det i adressboken och sedan blockera den kontakten. Det går att blockera hela områden genom att lägga in exempelvis telefonnummer +251 i en kontakt för att blockera hela det landet (Etiopien i det här fallet), men rent tekniskt identifierar man det som en viss person och blockerar den personen. I så fall fungerar det på alla enheter som använder samma AppleID.

Det finns också appar som kan blockera nummer automatiskt baserat på en databas. De fungerar bara om de är installerade och aktiva på en viss enhet, så där kan det blockeras på en enhet men inte en annan om appen bara är installerad på en enhet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det finns också appar som kan blockera nummer automatiskt baserat på en databas. De fungerar bara om de är installerade och aktiva på en viss enhet, så där kan det blockeras på en enhet men inte en annan om appen bara är installerad på en enhet.

Vissa sådana appar fungerar genom att de skapar en kontakt och som man blockerar (likt stycket i ditt inlägg ovan), och då funkar det på alla synkade apparater.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte blockera en person i min telefonbok, blockeras den på alla enheter?

Skrivet av mpat:

I allmänhet ja.

Normalt sett blockerar man ett nummer genom att lägga in det i adressboken och sedan blockera den kontakten. Det går att blockera hela områden genom att lägga in exempelvis telefonnummer +251 i en kontakt för att blockera hela det landet (Etiopien i det här fallet), men rent tekniskt identifierar man det som en viss person och blockerar den personen. I så fall fungerar det på alla enheter som använder samma AppleID.

Det finns också appar som kan blockera nummer automatiskt baserat på en databas. De fungerar bara om de är installerade och aktiva på en viss enhet, så där kan det blockeras på en enhet men inte en annan om appen bara är installerad på en enhet.

Permalänk
Medlem

Det skall de göra, ja.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av juler4:

Jag tänkte blockera en person i min telefonbok, blockeras den på alla enheter?

Som andra redan skrivit: Ja. Förutsatt att du synkar din adressbok.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ok tack. Hur synkar jag min adressbok? Sker det inte automatiskt?

Skrivet av giplet:

Som andra redan skrivit: Ja. Förutsatt att du synkar din adressbok.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av juler4:

Ok tack. Hur synkar jag min adressbok? Sker det inte automatiskt?

Det är nog påslaget som standard att adressboken ska synkas via iCloud. Du hittar dessa inställningar om du söker efter iCloud i appen för inställningar. Du behöver ha den funktionen aktiverad på alla dina enheter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!