Anmäl dig till Roborock Challenge!

Dags för ny dator, ~15k riksdaler

Permalänk
Medlem

Dags för ny dator, ~15k riksdaler

Ja ni gubbar, nu har tiden kommit då min över 10 år gamla dator skall uppgraderas, och då menar jag ersättas nästan helt och hållet. Och som ni ser växer det mossa på norrsidan:

Det enda som jag tänkt behålla är hårddiskarna, och grafik-kortet (är 8Gb men Speccy visar 4Gb) om jag inte hittar nån bra deal eller väntar tills priserna slutar vara sjukligt höga (om 100 år kanske). Eller något annat sätt.
Men ärligt talat är mina SSD's i klenaste laget och jag vill ändå gärna ersätta dem med lite större (jag klagar hela tiden på dåligt utrymme), samt min 1TB disk är mycket gammal. 2TB-disken bytte jag ganska nyligen då jag har haft en sån där mysko SSHDD som en tid tillbaka började spotta ur sig dåliga sektorer och nu är oanvändbar.
Min CPU-kylare är en Corsair H60 så jag vet inte om den passar på nyare moderkort och jag har sen länge tappat bort fästet för AMD om man väljer det, samt chassit är ett Fractal Design Define R2 som har en hel del skavanker samt känns trångt idag så något rymligare vill man ju ha. PSU'n är nån Corsair 750W som inte är modulärt, så det är en rejäl härva med kablar som inte används som tar upp en massa plats. Ljudkortet är något från 1600-talet jag grävde upp i sanden, så det spelar ingen roll.

Så nu har jag lagt undan en budget på 15 000 kronor, och kan tänka sträcka mig ett par tusenlappar till, för att äntligen komma in i framtiden utan att tömma sparkontot. Jag har kikat lite grann på färdigmonterade datorer från bl.a. Komplett (har dom verkligen många 3000-serien i lager?), men jag är ganska 'out of the loop' som det heter sen flera år tillbaka så jag har ingen susning om vilka komponenter/kombinationer som är bra.

Vad ska jag använda datorn till, kanske nån undrar? Jo, jag vill kunna spela lite mer krävande spel, då min nuvarande kämpar som en Trabant med punktering i uppförsbacke med vissa spel som kom ut för flera år sen (40 fps i Battlefield 5, wow!). Jag har också tänkt streama lite men det är inget måste.

Visa signatur

The internet is a terrible place.

Permalänk
Medlem

Liten peng för en stor uppgradering.
https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i7-2600K-vs-Intel-...

Vet inte hur mycket lagringsminne du menar men du kan använda 2st SN550 2TB på moderkortet, efter det SATA(max ~550MB/s).

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Efter lite hjälp från andra håll också har jag kommit fram till denna skapelse som borde funka:

Kommer vänta med ny GPU och använder mitt 1070 tills vidare, och tänker ersätta min gamla 1tb HDD med ännu en 2tb Barracuda.
Jag är dock väldigt osäker på processorn just nu, om det är värt det, och om jag borde byta till Ryzen 5800X istället (och moderkort att gå med det), då jag inte har en susning om hur AMD och Intel mäter mot varandra. Så ge gärna åsikter vad jag borde göra så jag kan beställa denna idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle personligen valt en 12600k och billigaste moderkortet som uppfyller dina krav, MSI Pro z690-A DDR4 finns både med och utan wifi. 12600k ger bättre prestanda än 11700kf och kostar 3100:-, så även om moderkortet kostar 2400:- för Wifi-versionen (2000:- utan wifi) så blir totalkostnaden inte mycket högre.

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående att ta en 12600K istället som är den senaste generationen.
Tycker även du ska ta ett starkare nätagg för att säkerställa att du kan ha lite biffigare grafikkort vid en uppgradering. Dem kräver ju bara mer och mer ström.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/dVn4ABxeFGoVJYdImT9L2ornpv0/zyndrome

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Suveränt, blir att beställa det där då strax efter jag kollat över det en extra gång samt om jag behöver nåt extra fluff. Enda jag bytte i sista sekund är från Barracuda till IronWolf för stabilare lagring och bara lite dyrare. 5900rpm gör ingenting.

Ett problem har jag upptäckt: CPU-kylaren (Noctua NH-U12S) visar inte LGA 1700 som kompatibel på Inet, men detta kanske bara ett fel på deras sida då nya Noctua's skall ha detta inkluderat vid det här laget?
Som gardering beställde jag också en Noctua U12A Chromax Black som skall ha stöd för 1700 enligt Inet, så om den andra är okej och har monteringsdelar så är det bara att skicka tillbaka i så fall.

Visa signatur