Ubiquiti - Handover mellan SSID baserat på RSSI

Permalänk

Ubiquiti - Handover mellan SSID baserat på RSSI

Go'morron forum-kamrater!

Har en Ubiquiti-lösning som fungerar bra, men har en liten fundering. Har ett SSID för 2.4 GHz och ett annat för 5 GHz. Går det att få till så att alla enheter ligger på 5 GHz för att sedan byta till 2.4 GHz när 5 GHz-signalen blir för svag OCH sedan byta tillbaka till 5 GHz när dess signal blir stark igen? Vill ha enheterna på 5 GHz men den räcker ju inte lika långt som 2.4 GHz och skulle då vilja få en handover baserat på RSSI. Jag gissar att 5 GHz till 2.4 GHz är görbart, men kan man få den funktionen omvänd, dvs när RSSi för 5 GHz åter blir hög att enheterna byter tillbaka till 5 GHz (även fast 2.4 GHz då också har högt RSSI)? Typ: prioritera 5 GHz över 2.4 GHz...

Permalänk
Medlem

Ja, du sätter samma SSID på både 2.4 och 5.0GHz.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Ja, du sätter samma SSID på både 2.4 och 5.0GHz.

Är det så enkelt alltså?!? Ja då får jag prova då. Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Go'morron forum-kamrater!

Har en Ubiquiti-lösning som fungerar bra, men har en liten fundering. Har ett SSID för 2.4 GHz och ett annat för 5 GHz. Går det att få till så att alla enheter ligger på 5 GHz för att sedan byta till 2.4 GHz när 5 GHz-signalen blir för svag OCH sedan byta tillbaka till 5 GHz när dess signal blir stark igen? Vill ha enheterna på 5 GHz men den räcker ju inte lika långt som 2.4 GHz och skulle då vilja få en handover baserat på RSSI. Jag gissar att 5 GHz till 2.4 GHz är görbart, men kan man få den funktionen omvänd, dvs när RSSi för 5 GHz åter blir hög att enheterna byter tillbaka till 5 GHz (även fast 2.4 GHz då också har högt RSSI)? Typ: prioritera 5 GHz över 2.4 GHz...

När du lägger upp ett nytt nätverk/SSID via controllern så kan du välja mellan 2,4 GHz, 5 GHz eller båda! Går sedan också att ställa in om du vill att dina enheter i första hand skall välja 5 GHz.

Permalänk
Medlem

Det finns ju den här inställningen i kontrollern. "Connects high performance clients to 5 GHz only"

Permalänk
Medlem

Jag upplever att det funkar ganska dåligt, men jag gissar att det har att göra med hur bra det är implementerat på specifika enheter som du kopplar upp. Tekniskt sett ska det fungera.

Har faktiskt inte kollat hur det funkar med nya telefonen men gamla kopplade upp sig mo 2,4GHz när man närmade sig hemmet eftersom den når längst. Sen var jag tvungen att manuellt toggla av/på wifi för att den skulle byta till 5Ghz. Jag fick det aldrig att fungera som det är tänkt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore