Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Reklamera grafikkort, till butik eller direkt till nvidia?

Permalänk

Reklamera grafikkort, till butik eller direkt till nvidia?

Hej!

Köpte ett grafikkort för ca 4 månader sedan (Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS XTREME 10G 2.0 LHR). Har haft problem hela tiden med att skärmen slocknar ibland när jag spelar. Ibland händer det en gång på en kväll, ibland flera, ibland ingen. Har försökt lista ut vad som är fel och hittade ett par trådar på ett forum som menar att just kortet jag har kan strula på detta sätt. Hur som helst så måste jag få detta åtgärdat men jag undrar om jag ska kontakta netonnet där jag har köpt kortet eller kontakta nvidia direkt? Litet rörigt när jag försökt läsa mig till detta. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Netonnet där du köpt kortet. Gigabyte är tillverkaren och nVidia har inget med ditt kort att göra.
Du kan kontakta Gigabytes support och ställa frågan om ditt problem.

Permalänk
Medlem

Först och främst hade jag kollat varenda annan möjlig förklaring, allra minst kortet i en helt annan dator, för att inte riskera att du skickar iväg ett felfritt kort och då antingen får betala för att få tillbaka det utan åtgärd eller att de betalar tillbaka pengarna du betalade för kortet och du står helt utan-

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Nvidia är nog ingen idé att försöka med, men möjligen har kanske Gigabyte en kanal för support direkt mot kunder. Har du kollat på Gigabytes hemsida? Ofta krävs att man skapar ett konto och registrerar sin produkt där. Har du gjort det?

När man kontaktar tillverkaren direkt får man ofta betala frakten för att skicka sitt kort, och adressen dit det ska skickas kan vara utrikes och kan bli ganska dyrt, så jag skulle kollat med NetOnNet först.

NoN kan säkert hjälpa dig, kolla hur ett utbyte i så fall går till. Ibland har jag fått byta defekta produkter direkt utan att vänta på att de skickar iväg på felsökning, vilket annars kan ta flera veckor.

Permalänk

Ah tack för svaren. Blandade ihop det där med att det var nvidia, inte så bra koll. Dock har jag nvidias kontrollpanel/geforce experience installerat på datorn, är det något konstigt eller är det det man använder oavsett tillverkare? Tror jag var tvungen att installera det manuellt när jag startade datorn med nya grejerna första gången nämligen. Funkar dock som det ska.

Permalänk
Medlem

Provat med annan kabel?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Vid reklamation är det alltid återsförsäljaren du köpte av som ska hantera det. I första hand. Om företaget inte längre finns kvar kan man gå till nästa steg bakåt i kedjan, men det är ingen garanterad väg till framgång.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Provat med annan kabel?

Nja det har jag inte gjort. Alla delar var dock sprillans nya när datorn sattes ihop så ska man verkligen behöva byta till andra kablar? (är ett 850 w agg)

Permalänk
Medlem

Ja, det kan du behöva göra (kabeln till skärmen alltså). Speciellt om det är displayport.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajperdajper:

Hej!

Köpte ett grafikkort för ca 4 månader sedan (Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS XTREME 10G 2.0 LHR). Har haft problem hela tiden med att skärmen slocknar ibland när jag spelar. Ibland händer det en gång på en kväll, ibland flera, ibland ingen. Har försökt lista ut vad som är fel och hittade ett par trådar på ett forum som menar att just kortet jag har kan strula på detta sätt. Hur som helst så måste jag få detta åtgärdat men jag undrar om jag ska kontakta netonnet där jag har köpt kortet eller kontakta nvidia direkt? Litet rörigt när jag försökt läsa mig till detta. Tack på förhand.

Som andra redan nämnt så prova byt kabel mellan kort och skärm.
Kolla även om det finns en nyare bios till ditt moderkort, nya kort kan ibland behöva en uppdaterad bios för att funka utan stabilitetsproblem.
Om du inte absolut vill ha GFE (Geforce Experience) så plocka bort det och kör endast med drivrutinen, det har en förmåga att kunna ställa till problem ibland.

Permalänk
Medlem

Kan ju också vara värt att skumma igenom eventloggen på datorn för att se ifall det eventuellt är något drivrutinsrelaterat problem. Upplever du enbart att skärmen slocknar vid belastning?(när du ex. spelar) eller sker det vid surf också?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajperdajper:

Nja det har jag inte gjort. Alla delar var dock sprillans nya när datorn sattes ihop så ska man verkligen behöva byta till andra kablar? (är ett 850 w agg)

Ja, eventuellt:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Finns ingenting som säger att kabeln är korrekt tillverkad bara för att den var ny när du började använda den.

Permalänk
Medlem

Du kan rikta anspråk mot säljaren (NoN) enligt 1. konsumentköplagen, 2. eventuell butiksgaranti och 3. eventuell tillverkar-/produktgaranti. Mot tillverkaren (Gigabyte) kan du normalt enbart rikta anspråk enligt 1. eventuell tillverkar-/produktgaranti. Mest och bäst skydd/rättigheter har du alltså om du riktar dina anspråk mot säljaren.

----------

Eftersom kortet är mindre än 6 månader gammalt så gäller, enligt KKöpL, att bevisbördan ligger på säljaren. Det du behöver göra är att visa att det finns ett fel på kortet. Säljaren är då skyldig att åtgärda det om de inte kan visa att du är ansvarig för felets uppkomst. (KKöpL 20a§)

De olika reklamationsåtgärderna du kan välja mellan är avhjälpande (reparation), omleverans (ny likadan vara), prisavdrag/ersättning eller hävning av köpet. (KKöpL 22§)

Om du väljer avhjälpande eller omleverans och den åtgärd du väljer blir oskäligt dyr för säljaren jämfört med alternativet, så har de rätt att på eget initiativ välja just den andra av dessa åtgärder. (KKöpL 26§)

Övriga reklamationsåtgärder du kan välja mellan är prisavdrag eller hävning. Dessa åtgärder behöver inte säljaren gå med på, utan kan, på eget initiativ, välja avhjälpande eller omleverans. (KKöpL 27§)

Säljaren har däremot inte rätt att hursomhelst bara häva köpet om du begär avhjälpande eller omleverans. Kan de inte lösa avhjälpande eller omleverans utan tvingas häva köpet, så har du rätt att göra ett s.k. täckningsköp, d.v.s. du kan införskaffa ett likadant (eller likvärdigt) kort någon annanstans och kräva säljaren på mellanskillnaden om detta medför en merkostnad för dig. (KKöpL 33§)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Vad JAG hade gjort i detta fallet är detta, särskilt med tanke på att du kan få vänta väldigt länge på att få ett nytt grafikkort.
1, Avinstallerat alla nvidia drivrutiner (även amd om du haft ett amd kort i burken nångång) med hjälp av DDU https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...
Och då helst gjort det i felsäkert läge för säkerhets skull https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.678241/4-vagar-till-felsake...
Sedan installerat senaste drivrutinerna och då helst genom NVCleaninstall https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-nvcleanstall... med så få komponenter valda som möjligt kör själv bara med displaydriver/physx/hdmiaudio INGET ANNAT.

Och JA drivrutiner kan ställa till med en del skumma problem och som kan vara svårt att få bort utan DDU.

2, Som andra sagt provat annan kabel!
Vad kör du för upplösning/hz?
Om du kör mer än 1080P/60hz så kan det vara att kabeln inte klarar av bandbredden, är det 1440P/144hz plus så är det inte alls ovanligt att kabeln är för dålig och JA detta gäller även dom men skärmen medföljande kablarna.

Har själv en 1440P/165hz skärm som medföljande kabeln inte gillar 165hz på och det blir en resync då och då men kan funka i nån dag helt felfritt med.
Detta kan kollas genom att som sagts byta kabel HELLER genom att sänka upplösningen heller hz, och NEJ säger inte att det behöver vara en lösning utan mer att OM det funkar med lägre bandbredd genom kabeln (dvs lägre upplösning heller hz) så är det ganska troligt att du hittat felet dvs KABELN.

3, Om inget av det över hjälper så skulle jag prova att ändra PCIExpress generationen i bios.
Klistrar in tidigare inlägg av mig om detta.

Skrivet av grizzly666:

Både M.2 och grafikkort kan ha problem med pcie express gen4 och ganska troligt att dom kan ha det samtidigt med, kanske även att det kan bli värre om man har både grafikkort och en M.2.
Det jag läst om detta vilket inte är direkt mycket så kan det bli en del skumma fel och att datorn kan verka stabil i en längre stund för att sedan vara extremt instabil och sen bli ganska stabil igen osv,osv.

Och i dom 3-4 trådar där jag tipsat om att ställa in till pcie gen3 istället för gen4 så har problemen löst sig.
Visst man får ett lite slöare system överlag men man slipper frysningar/omstarter/etc, OCH det handlar om knappt mätbara skillnader i FPS och SSD hastigheter, dvs inget man kommer märka av i verkligheten.

Detta har blivit bättre med nyare bios uppdateringar men finns fortfarande en del som har problem.
I denna video ser du enkelt hur/var du ändrar gen4 till gen3 (och är det auto så är det stor nästan garanterat gen4 dom det körs i).
https://youtu.be/BAhdGc_h9No?t=90
Och just vid denna tidpunkt 1:30 så ser du hur han ändrar till gen 3 på pcie16_1 (det är ju grafikkortet) men är det M.2 som har problem så är det ju M.2 link mode du ska ändra till gen3 istället och vilken M.2_1 heller M.2_2 osv beror ju på vilken M.2 plats du har din M.2 i på moderkortet.
Enklast är ju att ändra till gen3 på alla och jag hade gjort det då även på grafikkortet/pcie16_1.
Sen kollat hur burken funkar är den stabil prova att ändra till auto på tex grafikkortet och se hur stabil burken är, är den instabil ändra tillbaks till gen3 på grafikkortet och sen prova auto på M.2.

Det kan va så att du behöver gen3 på båda för att få en stabil dator.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!