Gigabyte Aorus FO48U – en jätteskärm med OLED-panel som gör mycket rätt

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte Aorus FO48U – en jätteskärm med OLED-panel som gör mycket rätt

Idag tittar vi närmare på vad som händer när OLED och 4K UHD blandas med en 48 tum stor 120 Hz-panel och hur det är att använda en sådan pjäs.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Ser ut som en intressant skärm.
Sitter idag med en Philips BDM4065UC som är en 40" 2160p skärm och som jag är riktigt nöjd med.
Den saknar dock VRR och högre än 60 Hz vilken är lite tråkigt när man har ett 3090.

Har länge haft funderingar på LG's 48 C1 TV, men som det ser ut nu så inväntar jag deras 42" istället.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ok, så om jag har förstått det rätt så höjer den och sänker ljusstyrkan för att förhindra inbränningar. Jag undrar hur det står sig i spel med t.ex en minimap eller en statisk HUD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

"...skärmyta på 48 tum hamnar vi onekligen i samma storleksklass som mindre TV-apparater"

Lite kul att en 48-tummare idag klassas som liten TV...när jag växte upp var 28" 'tjock-TV' det som gällde i vanligt folks vardagsrum. Vi som bodde ganska litet hade en 24" i vardagsrummet. I mitt eget rum hade jag en 14". På den tiden hade man hela två TV-kanaler att välja på...men med en C64 och lite senare ett NES så var TVn ganska användbar ändå.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cael79:

Ok, så om jag har förstått det rätt så höjer den och sänker ljusstyrkan för att förhindra inbränningar. Jag undrar hur det står sig i spel med t.ex en minimap eller en statisk HUD.

De är ofta testade på TV som har kanalens logga konstant uppe i ena hörnet. Så det är nog ganska ok vid det här laget.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Cael79:

Ok, så om jag har förstått det rätt så höjer den och sänker ljusstyrkan för att förhindra inbränningar. Jag undrar hur det står sig i spel med t.ex en minimap eller en statisk HUD.

Inga problem spelat WoW i över 1 år på min 48 CX

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av PeCe:

"...skärmyta på 48 tum hamnar vi onekligen i samma storleksklass som mindre TV-apparater"

Lite kul att en 48-tummare idag klassas som liten TV...när jag växte upp var 28" 'tjock-TV' det som gällde i vanligt folks vardagsrum. Vi som bodde ganska litet hade en 24" i vardagsrummet. I mitt eget rum hade jag en 14". På den tiden hade man hela två TV-kanaler att välja på...men med en C64 och lite senare ett NES så var TVn ganska användbar ändå.

Tänk. Teknologin går framåt!

Nu närmar vi oss att 65" är standard. 70+ tum är en stor tv.

Matig och trevlig recension! Tack.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

varför skulle man köra på denna istället för LG's 48" för cirka 10k vid reor?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tanken med en megastor skärm är intressant. Frågan är det är dit som man är på väg att gå?
Första problemet är vill man ha en plattskärm? För min del så känns en 60" böjbar skärm det optimala. Skärmen behöver inte alls kunna vika som en mobiltelefon. men från 0 grader till något. (ja man mäter ofta böjningsgraden i förhållande till storleken)
Skit samma. Min poäng är att jag tror att om jag köper en helt plan eller en nöjd så kommer jag alltid klaga på för lite eller för mycket böjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tänk. Teknologin går framåt!

Tur är väl det, en 85" TV med gammal bildrörsteknik hade varit en sjuhelsikes pjäs...hade nog dominerat de flesta vardagsrum.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

varför skulle man köra på denna istället för LG's 48" för cirka 10k vid reor?

Skulle säga att det endast är om man inte har hdmi2.1 på GPU som C1:an är mindre intressant, annars verkar C1 vara en bättre produkt enligt bland annat Hardware unboxed:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

varför skulle man köra på denna istället för LG's 48" för cirka 10k vid reor?

Är ju märkt för gaming

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

"...skärmyta på 48 tum hamnar vi onekligen i samma storleksklass som mindre TV-apparater"

Lite kul att en 48-tummare idag klassas som liten TV...när jag växte upp var 28" 'tjock-TV' det som gällde i vanligt folks vardagsrum. Vi som bodde ganska litet hade en 24" i vardagsrummet. I mitt eget rum hade jag en 14". På den tiden hade man hela två TV-kanaler att välja på...men med en C64 och lite senare ett NES så var TVn ganska användbar ändå.

Hah, min första C64 skärm var (grönt) monokrom.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Är ju märkt för gaming

sant iofs!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert

Mätningarna ser väldigt konstiga ut. Nu är jag inte särskilt bekant med Datacolor och har heller inte använt skärmen i fråga men vad jag kan utläsa av mätvärden gentemot målvärde är skärmen mycket mörk i sitt fabriksläge, och att detta åtgärdas genom att sänka contrast och advance contrast låter knas. Vad advance contrast i sig gör har jag ingen aning om men vanligtvis brukar contrast ändra vid vilken nivå som vitt ankras.

En möjlig faktor vore att skärmen från fabrik har någon funktion aktiverad som klipper svart vid en betydligt högre nivå än den ska (0 i fallet med data levels) men rent konkret skulle en skärms prestanda skulle speglas i hur mätningarna ser ut före justeringar skulle bilden den reproducerar vara närmast helt oanvändbar.

Permalänk
Medlem

48 tum är ganska ok när man sitter nära. Annars är allt under 70 för litet.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

@wittwang tycker du gör ett konstigt antagande i att hela skärmen ska synas samtidigt, så gör man ju inte med en fler-skärm-setup. Man tittar på ett fönster i taget och sällan om ens alls har man saker i helskärm, just på grund av detta

Att vrida på huvudet eller till och med byta ställning tillhör vardagen och framförallt något normalt om man ändå står vid skrivbordet, så för min del tycker jag man borde testa med skärmen närmare

Alltså på samma avstånd som du skulle haft en FHD 24” skärm

Skulle vara kul att se om du känner likadant och hur du skulle gå vidare om du fortsätter testa/använda skärmen. Är du såld på den eller vill du ha tillbaka din gamla setup?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt den framför min G9 Neo om det inte vore för den glatta ytan, har en massa fönster bakom mig så det skulle aldrig funka. Hoppas dom släpper en böjd variant med antireflexbehandling nån gång, då kommer det klia i köptarmen igen.

Permalänk
Medlem

Bättre bild och lika bra att spela på med LGs Oled.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Nissling:

Mätningarna ser väldigt konstiga ut. Nu är jag inte särskilt bekant med Datacolor och har heller inte använt skärmen i fråga men vad jag kan utläsa av mätvärden gentemot målvärde är skärmen mycket mörk i sitt fabriksläge, och att detta åtgärdas genom att sänka contrast och advance contrast låter knas. Vad advance contrast i sig gör har jag ingen aning om men vanligtvis brukar contrast ändra vid vilken nivå som vitt ankras.

En möjlig faktor vore att skärmen från fabrik har någon funktion aktiverad som klipper svart vid en betydligt högre nivå än den ska (0 i fallet med data levels) men rent konkret skulle en skärms prestanda skulle speglas i hur mätningarna ser ut före justeringar skulle bilden den reproducerar vara närmast helt oanvändbar.

Ja, de väldigt lustiga värdena fick mig att reagera direkt och tillsammans med Datacolor har jag väl inte riktigt kommit fram till vad som kan orsaka dem. När julhelgerna är över ska det dock nystas vidare en aning i. De mer objektiva delarna av ett skärmtest är de jag vill lära mig mer om, så det här var en spännande utmaning

Kontrastläget verkar dock inte fungera på samma sätt som i exempelvis Lightroom, där ett neutralt läge finns i mitten och ger en helt grå eller helt svart bild mot extremerna. Här ser utgångsläget ut att vara det neutrala läget, och att kontrasterna endast kan förstärkas.

Skrivet av medbor:

@wittwang tycker du gör ett konstigt antagande i att hela skärmen ska synas samtidigt, så gör man ju inte med en fler-skärm-setup. Man tittar på ett fönster i taget och sällan om ens alls har man saker i helskärm, just på grund av detta

Att vrida på huvudet eller till och med byta ställning tillhör vardagen och framförallt något normalt om man ändå står vid skrivbordet, så för min del tycker jag man borde testa med skärmen närmare

Alltså på samma avstånd som du skulle haft en FHD 24” skärm

Skulle vara kul att se om du känner likadant och hur du skulle gå vidare om du fortsätter testa/använda skärmen. Är du såld på den eller vill du ha tillbaka din gamla setup?

Skärmen har också testats på samma avstånd som en 24-tummare, men här blir det för mig helt oanvändbart och inte något som kan testas vidare. Det blir helt enkelt en 24 tum stor fläck i mitten som jag kan titta på, och det finns inga naturliga sätt att anpassa fönster och liknande för att hamna på exakt den fläcken. Det blir en väldig massa gymnastiska övningar för att se saker i hörnen.

Det är inte bara ett eget antagande att skärmen ska användas på visst avstånd, och när jag under dagen spanade efter lite extra detaljer i manualen, talar Gigabyte om rekommenderat avstånd på hela 1,5 meter. Att testa olika avstånd lite mer ingående är dock helt klart uppslag för djupdykningar framöver

Avslutningsvis kan tilläggas att jag inte är såld på den här storleken, men tiden bakom den enorma pjäsen har ändå fått mig att se (och uppleva) flera fördelar med extra bildyta. Vem vet, kanske kan en 42-tummare komma runt de problem jag ser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Ja, de väldigt lustiga värdena fick mig att reagera direkt och tillsammans med Datacolor har jag väl inte riktigt kommit fram till vad som kan orsaka dem. När julhelgerna är över ska det dock nystas vidare en aning i. De mer objektiva delarna av ett skärmtest är de jag vill lära mig mer om, så det här var en spännande utmaning

Kontrastläget verkar dock inte fungera på samma sätt som i exempelvis Lightroom, där ett neutralt läge finns i mitten och ger en helt grå eller helt svart bild mot extremerna. Här ser utgångsläget ut att vara det neutrala läget, och att kontrasterna endast kan förstärkas.

Skärmen har också testats på samma avstånd som en 24-tummare, men här blir det för mig helt oanvändbart och inte något som kan testas vidare. Det blir helt enkelt en 24 tum stor fläck i mitten som jag kan titta på, och det finns inga naturliga sätt att anpassa fönster och liknande för att hamna på exakt den fläcken. Det blir en väldig massa gymnastiska övningar för att se saker i hörnen.

Det är inte bara ett eget antagande att skärmen ska användas på visst avstånd, och när jag under dagen spanade efter lite extra detaljer i manualen, talar Gigabyte om rekommenderat avstånd på hela 1,5 meter. Att testa olika avstånd lite mer ingående är dock helt klart uppslag för djupdykningar framöver

Avslutningsvis kan tilläggas att jag inte är såld på den här storleken, men tiden bakom den enorma pjäsen har ändå fått mig att se (och uppleva) flera fördelar med extra bildyta. Vem vet, kanske kan en 42-tummare komma runt de problem jag ser?

Mina erfarenheter grundar sig på 40”, så ingen direkt erfarenhet av just denna storlek

Ville bara flika in att det kan finnas andra sätt att använda eller utgå från när man testar. Kul att du ska köra vidare på det här spåret. Helt klart låter kommande 42” ännu bättre, framförallt om priset blir rätt.

Jag menade bara att man inte ska låsa sig på ett sätt att köra, det är ju en helt ny upplevelse på många sätt att köra och testa

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Wittwang:

Skärmen har också testats på samma avstånd som en 24-tummare, men här blir det för mig helt oanvändbart och inte något som kan testas vidare. Det blir helt enkelt en 24 tum stor fläck i mitten som jag kan titta på, och det finns inga naturliga sätt att anpassa fönster och liknande för att hamna på exakt den fläcken. Det blir en väldig massa gymnastiska övningar för att se saker i hörnen.

Det är inte bara ett eget antagande att skärmen ska användas på visst avstånd, och när jag under dagen spanade efter lite extra detaljer i manualen, talar Gigabyte om rekommenderat avstånd på hela 1,5 meter. Att testa olika avstånd lite mer ingående är dock helt klart uppslag för djupdykningar framöver

Avslutningsvis kan tilläggas att jag inte är såld på den här storleken, men tiden bakom den enorma pjäsen har ändå fått mig att se (och uppleva) flera fördelar med extra bildyta. Vem vet, kanske kan en 42-tummare komma runt de problem jag ser?

Lite inflikande från mig som kört med 40" på skrivbordet sedan 2016 (Tror jag iaf).

Hade innan en 27" 1440p skärm och det är endel saker man måste ändra på.
Att försöka använda sin 40" 2160p som gjorde med sin 24-27" 1080p/1440p är bara att glömma.

Skärmen är STOR och du måste ändra ditt synsätt och hur du använder den.

Att köra allt i FS (FullScreen) som du gör i bilderna är bland det första man måste sluta med, framförallt när det gäller webläsare.

Jag håller på mycket med 3D renderingar och sätter upp "scenes" och inte ens då använder jag FS, förutom när jag vill se en stor och bra preview av scenen innan render.

Med en monitor i storleken 40"+ så måste man vänja sig bort från att köra Firefox, Chrome osv i FS.

Man måste också lära om sig att man kan faktiskt vrida på huvudet och se andra saker.

När det kommer till spel så är det underbart att luta sig tillbaka i stolen och få en helt underbar stor upplevelse som en pytteliten 24" aldrig någonsin kommer att komma i närheten av.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av medbor:

Mina erfarenheter grundar sig på 40”, så ingen direkt erfarenhet av just denna storlek

Ville bara flika in att det kan finnas andra sätt att använda eller utgå från när man testar. Kul att du ska köra vidare på det här spåret. Helt klart låter kommande 42” ännu bättre, framförallt om priset blir rätt.

Jag menade bara att man inte ska låsa sig på ett sätt att köra, det är ju en helt ny upplevelse på många sätt att köra och testa

Skrivet av THB:

Lite inflikande från mig som kört med 40" på skrivbordet sedan 2016 (Tror jag iaf).

Hade innan en 27" 1440p skärm och det är endel saker man måste ändra på.
Att försöka använda sin 40" 2160p som gjorde med sin 24-27" 1080p/1440p är bara att glömma.

Skärmen är STOR och du måste ändra ditt synsätt och hur du använder den.

Att köra allt i FS (FullScreen) som du gör i bilderna är bland det första man måste sluta med, framförallt när det gäller webläsare.

Jag håller på mycket med 3D renderingar och sätter upp "scenes" och inte ens då använder jag FS, förutom när jag vill se en stor och bra preview av scenen innan render.

Med en monitor i storleken 40"+ så måste man vänja sig bort från att köra Firefox, Chrome osv i FS.

Man måste också lära om sig att man kan faktiskt vrida på huvudet och se andra saker.

När det kommer till spel så är det underbart att luta sig tillbaka i stolen och få en helt underbar stor upplevelse som en pytteliten 24" aldrig någonsin kommer att komma i närheten av.

Bra synpunkter! Det jag hoppas kunna åstadkomma med skärmtesterna är att få med en del aspekter av användandet som inte fångas upp i specifikationsblad, och med mer erfarenhet kan analyserna bara bli bättre I de fall skärmarna som testas inte ligger under NDA ska jag också försöka föra en mer öppen dialog med forumet under testprocessen, för att få lite input och nyfikna frågor. Inför slutförandet av det här testet smällde jag upp en tråd kring vad som önskas till testlabbet, och just större skärmar förekommer i hög utsträckning, så det lär bli mer sådant!

Gällande maximering av fönster märkte jag snabbt att det egentligen bara är användbart när fullt fokus krävs, som i film, spel eller program med mycket innehåll. Anledningen till att bilderna innehåller maximerade fönster är främst estetiska, då det lätt ser ut som ett bombnedslag med flera bitar uppe. I texten förklarar jag lite mer kring mitt faktiska användande, där jag för många användningsområden hittar någon form av sweet-spot med tre fönster uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag hade nog köpt den framför min G9 Neo om det inte vore för den glatta ytan, har en massa fönster bakom mig så det skulle aldrig funka. Hoppas dom släpper en böjd variant med antireflexbehandling nån gång, då kommer det klia i köptarmen igen.

Det sabbar ju lite vitsen med OLED om man kör med matt yta på dem dock, det är ju ett högst medvetet val för att maximera styrkan som tekniken har.

Men jag förstår din problematik, kanske kommer den typen av OLED-skärmar i framtiden där man väljer att tumma på svärtan till förmån för reflexfilter till lite mer problematiska miljöer.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

varför skulle man köra på denna istället för LG's 48" för cirka 10k vid reor?

Så tänkte jag, och knep en C1 48" här om veckan! Har en CX 55" sedan något halvår, som "big screen" mellan högtalarna, och har så klart kört lite spel och film på den också, efter vilket allt annat har känts ganska grått och trist.

En sak ska man dock vara medveten om: Standby på en TV är något helt annat än på datorskärmar. En TV i standby försvinner helt från kabeln, vilket ger Windows halvt hjärnblödning, speciellt om man har många skärmar och fönster. Datorn kan inte heller väcka TVn ur standby, utan det måste göras manuellt. Inga showstoppers för min del, men det är något man bör vara medveten om.

Iaf; jag kör Nuendo, Wwise, DaVinci Resolve, Sublime Text, spel (underhållning + test) mm, och upplever inga betydande problem med detta. Finner inte "OLED-saver"-funktionerna (ungefär samma som FO48U) speciellt störande, och ljuset räcker mer än väl för mina ljusförhållanden; HDR-material blir på gränsen till bländande ibland.

Enorm kontrast, ofattbart klara färger, omedelbar respons (kör allt på 120 Hz) osv är en befrielse vare sig man använder applikationer eller spelar/testar, och för min del uppvägs irritationsmomenten och riskerna (eventuell inbränning) definitivt av fördelarna.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Det sabbar ju lite vitsen med OLED om man kör med matt yta på dem dock, det är ju ett högst medvetet val för att maximera styrkan som tekniken har.

Men jag förstår din problematik, kanske kommer den typen av OLED-skärmar i framtiden där man väljer att tumma på svärtan till förmån för reflexfilter till lite mer problematiska miljöer.

Har iofs aldrig sett en matt OLED, men jag misstänker att det minimala avståndet mellan yta och LEDs (som kanske går att minska ytterligare?) gör att det inte blir lika mycket diffusion som på LCD-skärmar.

Jag föredrar iaf den blanka ytan, men det är definitivt en del pill att få till belysning i rummet utan att det speglar sig, och det blir bara värre ju fler och större skärmar man har...

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

48 tum är ganska ok när man sitter nära. Annars är allt under 70 för litet.

Definitivt!

40" var lagom precis framför tangentbordet, och med 48" kan jag öka avståndet lite och få samma FOV, dock med fördelen att man kan luta sig tillbaka i stolen utan att texten helt plötsligt blir för liten.

70" vet jag inte, men 55" mellan högtalarna är i minsta laget... Det är dock ett fysik-problem: Det går helt enkelt inte att kombinera en vettig stereobredd med en optimal bildstorlek med mindre än att ljudet kommer från själva bildytan, och vad jag vet så finns ingen lösning för det på studionivå än, om man inte vill köra perforerad duk och projektor och kalibrera bort duken så gott det går.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

LG släpper väl sin 42 tums oled om bara några dagar så värt att spana in vad den får för funktioner.

Permalänk
Medlem

Sen har den problem med inbränning ganska snabbt så oled på dataskärm lite tveksamt just pga inbränning kolla linus bla bla bla sidan som skröt om den som den optimala skärmen. Sen 1 månad senare så hade han bekymmer med inbränning så tänk på detta utifall ni ska köpa en

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Kommer man upp i den storleken så vill jag ha lite bättre bilduppdatering än 120 hz