TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Skrivet av blunden:

Sämre processor och lägre ljusstyrka främst. Vissa C1 har nya panelen också, men det kan man inte veta i förväg.

Skillnaden i pris mellan B1 och C1 brukar minska på rea förvisso, men B1 lär duga mer än väl för de flesta. Om B1 låter dig köpa en större storlek för samma pris skulle jag välja det om du har plats. För min del blev det en C1 eftersom prisskillnaden vid det tillfället var nästan obefintlig.

Okej. Ramlade in på mediamarkt och där sa han att alla deras C1or hade den nya panelen, därför jag inledningsvis tänkte att det var de som var skillnaden. Försäljningsknep troligtvis, tack för input! Blir nog att köpa B1an innan jul och hålla på den och se vad C1an ramlar in på

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffo123:

Okej. Ramlade in på mediamarkt och där sa han att alla deras C1or hade den nya panelen, därför jag inledningsvis tänkte att det var de som var skillnaden. Försäljningsknep troligtvis, tack för input! Blir nog att köpa B1an innan jul och hålla på den och se vad C1an ramlar in på

Aha, jag förstår. Det kan de inte veta utan att öppna alla kartonger, koppla in TV:n och kolla i service-menyn med en speciell fjärrkontroll, alternativt skruva isär varje TV. Det går inte att utläsa från serienummer eller liknande, åtminstone inte på något sätt den internationella communityn listat ut, och jag har aldrig hört att LG skulle meddela något sådant till butikerna. Hade varit intressant att höra vad han baserade sitt uttalande på?

Visst är chansen förmodligen större på exemplar tillverkade senare på året (och obefintlig på B1 vad jag sett än så länge), men det finns fortfarande inga garantier. Den C1 som garanterat har den nya panelen är 85-tummaren om jag minns rätt, eftersom den storleken är ny och bara tillverkas i den nya fabriken.

Jag skulle personligen inte köpa någon när det inte är rea. Du kanske dock med 100% säkerhet vet att du kan få tillbaka mellanskillnaden?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Aha, jag förstår. Det kan de inte veta utan att öppna alla kartonger, koppla in TV:n och kolla i service-menyn med en speciell fjärrkontroll, alternativt skruva isär varje TV. Det går inte att utläsa från serienummer eller liknande, åtminstone inte på något sätt den internationella communityn listat ut, och jag har aldrig hört att LG skulle meddela något sådant till butikerna. Hade varit intressant att höra vad han baserade sitt uttalande på?

Visst är chansen förmodligen större på exemplar tillverkade senare på året (och obefintlig på B1 vad jag sett än så länge), men det finns fortfarande inga garantier. Den C1 som garanterat har den nya panelen är 85-tummaren om jag minns rätt, eftersom den storleken är ny och bara tillverkas i den nya fabriken.

Jag skulle personligen inte köpa någon när det inte är rea. Du kanske dock med 100% säkerhet vet att du kan få tillbaka mellanskillnaden?

Skulle tro att säljaren p mediamarkt mest bara ljög helt ärligt. Tror inte han heller vet eller kan garantera vilken panel de säljer

Permalänk
Skrivet av blunden:

Skulle kanske kunna vara så att dom ser det på dom apparaterna som dom kör sin "kalibrering" på men känns föga troligt att dom går in och kollar det på alla.

Ja det var de dom sa att man fick mellanskillnaden tillbaka, får dubbelkolla det

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffo123:

Skulle kanske kunna vara så att dom ser det på dom apparaterna som dom kör sin "kalibrering" på men känns föga troligt att dom går in och kollar det på alla.

Ja det var de dom sa att man fick mellanskillnaden tillbaka, får dubbelkolla det

Ja, skulle möjligen vara då vid kalibrering som de kan få se ett urval av dem. Att från det säga att alla deras exemplar har den nya panelen är ganska vågat dock.

Det kan mycket väl fungera som du beskriver. Är förmodligen värt att dubbelkolla exakt vad som gäller där dock, precis som du tänkt, så att det inte finns något undantag som gör att det inte är applicerbart för din situation.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej @Laxpudding
Har du några tips på inställningar för att få en Philips oled706 något mer nedtonad så man får lite mer precision i färgerna och kontrasten? Sweetspot inställningarna för en mer balanserad bild helt enkelt
Tack på förhand!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Hej @Laxpudding
Har du några tips på inställningar för att få en Philips oled706 något mer nedtonad så man får lite mer precision i färgerna och kontrasten? Sweetspot inställningarna för en mer balanserad bild helt enkelt
Tack på förhand!

Varje panel är unik, och måste oftast kalibreras av utrustning för att få den mer exakt.

Jag skulle testa de olika inbyggda bildlägena och se vilken som känns bäst för dig, eller leka med reglagen med färgmättnad och sådant.

Enkelt sagt så finns det inga magiska nummer som fungerar bra på alla exemplar, utan du kommer behöva hitta dem själv för ditt exemplar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Clasito:

Hej @Laxpudding
Tack på förhand!

Det korta svaret är att det gör du inte för du har köpt en Philips och de gör sig aldrig så värst på färgprecision. Expert-lägena förstås men de fungerar bara för SDR i stort sett. Och försöket man hålla ner färgomfånget och ljusstyrkan till mastringsnivåer med 100 nits, rec.709 och gamma 2.4 så går det inte. Vitbalansen blir för grön när man kliver ned i ljusstyrka och färgomfånget är mindre än rec.709.

Så man går på Personlig/custom-läget och kör 160+ nits, gamma 2.2 och använder den lägsta nivån av dynamiska färger med en vitbalans som precis är en gnutta för blå. Då får man fortfarande korrekta nivåer överlag fast med lite plus på allt. Använder man Ambilight är det också lättare att hantera 160+ nits ifall man annars vill ha en biogrotta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det korta svaret är att det gör du inte för du har köpt en Philips och de gör sig aldrig så värst på färgprecision. Expert-lägena förstås men de fungerar bara för SDR i stort sett. Och försöket man hålla ner färgomfånget och ljusstyrkan till mastringsnivåer med 100 nits, rec.709 och gamma 2.4 så går det inte. Vitbalansen blir för grön när man kliver ned i ljusstyrka och färgomfånget är mindre än rec.709.

Så man går på Personlig/custom-läget och kör 160+ nits, gamma 2.2 och använder den lägsta nivån av dynamiska färger med en vitbalans som precis är en gnutta för blå. Då får man fortfarande korrekta nivåer överlag fast med lite plus på allt. Använder man Ambilight är det också lättare att hantera 160+ nits ifall man annars vill ha en biogrotta.

Jo är fullt medveten om att Philips inte är för den som vill följa en standard till perfektion, är mest ute efter att få den närmare standarden och då skulle ISF Dag/Natt kunna var en bra grund att börja på? Får sitta o mixtra mig igenom inställningarna därefter. Tack för mycket bra information Uppskattas nåt enormt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

LG C1 55" är på flashsale nu verkar det som, varit nedsatt till 11k flera gånger idag en kortare stund. Kommer dom här modellerna sjunka mycket i pris nu under mellandagsrean eller är 11k botten?
Verkar vara en riktigt bra tv, en av de bästa i prisklassen.

Sitter och funderar på att hugga ett erbjudande och köra prisgaranti på elgiganten. Perfekt utifall det skulle hända något med tvn så har jag en elgiganten butik i närheten.

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Medlem
Skrivet av xray:

LG C1 55" är på flashsale nu verkar det som, varit nedsatt till 11k flera gånger idag en kortare stund. Kommer dom här modellerna sjunka mycket i pris nu under mellandagsrean eller är 11k botten?
Verkar vara en riktigt bra tv, en av de bästa i prisklassen.

Sitter och funderar på att hugga ett erbjudande och köra prisgaranti på elgiganten. Perfekt utifall det skulle hända något med tvn så har jag en elgiganten butik i närheten.

Jag kollade på alla B och C modeller från 2018 o framåt. Där var BF och Mellandagsrean likvärdiga i nästan alla fall. Som mest kan det skilja 1000kr. Under BF gick C1 55 för 12k men den fanns för 11k vid enstaka tillfällen. Så 11k skulle jag nog vilja påstå är botten under mellandagarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag kollade på alla B och C modeller från 2018 o framåt. Där var BF och Mellandagsrean likvärdiga i nästan alla fall. Som mest kan det skilja 1000kr. Under BF gick C1 55 för 12k men den fanns för 11k vid enstaka tillfällen. Så 11k skulle jag nog vilja påstå är botten under mellandagarna.

Ja, finns mycket lite som talar för att den sänks ytterligare, och i så fall väldigt lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någons om kan svara på om det är stor skillnad på 21 års Samsung Q70A vs Q80A, tänker framförallt bildmässigt?

Permalänk
Medlem

Är sony ke-85xh9096 något att satsa på? Kostar nu 21.999 på dustin. Jag letar efter en 85" i denna prisklass och vill ha det bästa jag kan få för pengarna.

https://www.dustinhome.se/product/5011194126/ke85xh9096-85-hd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Någons om kan svara på om det är stor skillnad på 21 års Samsung Q70A vs Q80A, tänker framförallt bildmässigt?

Ska man tro RTINGS har den första en VA-panel och den andra en IPS/ADS-panel. Det innebär att den med VA-panel har bättre svärta men sämre betraktningsvinklar. Q80A verkar dock ha Full-array Local Dimming (som ökar kontrasten genom att stänga av panelens backlight i zoner med svart). Notera dock att Samsung numera varierar paneltyper mellen olika regioner numera, så man måste kolla upp vad som gäller just här.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q70-q70a-qled...

Visa signatur

Permalänk

Ok har nu rotat och skrotat och lyssnat och frågat och allt där emellan. Har hittat 2 tv-apparater nu som verkar vettiga till mina ändamål (85-90% tv- & filmtittande 10-15% konsolspel, kan eventuellt vara ytterligare lite högre på tv/film än spel)

Verkar vara små skillnader mellan dessa 2 apparater men tänkte höra mig för vilken som är bättre eller om dom är i stort likadana. Skillnader jag hittat är att den ena har qled premium och den andra qled high-end. Finns även vissa andra småskillnader.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/293443/samsung-5...

Eller

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/293493/samsung-5...

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstmåne:

Ok har nu rotat och skrotat och lyssnat och frågat och allt där emellan. Har hittat 2 tv-apparater nu som verkar vettiga till mina ändamål (85-90% tv- & filmtittande 10-15% konsolspel, kan eventuellt vara ytterligare lite högre på tv/film än spel)

Verkar vara små skillnader mellan dessa 2 apparater men tänkte höra mig för vilken som är bättre eller om dom är i stort likadana. Skillnader jag hittat är att den ena har qled premium och den andra qled high-end. Finns även vissa andra småskillnader.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/293443/samsung-5...

Eller

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/293493/samsung-5...

Köp A1 istället som också kostar 8500, mycket bättre TV. Q80A är ingen rolig TV, kolla under black uniformity i testet som RTINGS gjort. Dålig kontrast har den också.

Recension av Q80A: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q80-q80a-qled

Recension av A1: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/a1-oled

A1: https://cdon.se/hemelektronik/lg-oled55a1-55-smart-4k-ultra-h...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Köp A1 istället som också kostar 8500, mycket bättre TV. Q80A är ingen rolig TV, kolla under black uniformity i testet som RTINGS gjort. Dålig kontrast har den också.

Recension av Q80A: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q80-q80a-qled

Recension av A1: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/a1-oled

A1: https://cdon.se/hemelektronik/lg-oled55a1-55-smart-4k-ultra-h...

Problemet med LG är (och jag har haft LG tidigare och varit nöjd) är väl att när man kommer in och ska ha smart-tv så har dom WebOS som inte stödjer en del grejer som sambon vill ha.

Edit: Ser även ändå att på flera olika sidor har Q80A ändå fått goda omdömen. NetOnNet har 567 recensioner med ett snittbetyg på 4.7 av 5 och på elgiganten har den ett snittbetyg på 4.6 av 5 baserat på 112 recensioner.

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem

Vilken 55" får man mest "bang for THE Buck" i pågående mellandagsrean? Är helt Lost gällande tv-apparater och skulle uppskatta tips, kollar mest sport och film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstmåne:

Problemet med LG är (och jag har haft LG tidigare och varit nöjd) är väl att när man kommer in och ska ha smart-tv så har dom WebOS som inte stödjer en del grejer som sambon vill ha.

Edit: Ser även ändå att på flera olika sidor har Q80A ändå fått goda omdömen. NetOnNet har 567 recensioner med ett snittbetyg på 4.7 av 5 och på elgiganten har den ett snittbetyg på 4.6 av 5 baserat på 112 recensioner.

Det med att WebOS inte har Viaplay, CMore osv är något man hör för lite om. Var tvungen att ändå leta ganska länge innan jag insåg det.

Edit: Viaplay finns i WebOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstmåne:

Den är ju långtifrån dålig på allt men jag hade aldrig kunnat leva med den usla svarta uniformiteten och dåliga kontrasten iallafall.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem
Skrivet av jollix:

Vilken 55" får man mest "bang for THE Buck" i pågående mellandagsrean? Är helt Lost gällande tv-apparater och skulle uppskatta tips, kollar mest sport och film.

A1 förmodligen. B1 om du ska spela också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blev en Sony A80J 55" i stället för LG C1 55"
Eftersom jag inte kommer spela en sekund på TVn (PC masterrace) så fick det bli A80J som enligt den information jag grävt upp ska den vara snäppet vassare till film/tv och uppskalning med XR-processorn.
Sony verkar också komma bättre kalibrerad än vad LG gör, och jag har ingen aning om hur man kalibrerar så det är ett plus om den är "färdigkalibrerad"
Och så har jag en soundbar som kommer få plats under TVn med Sonys fötter.
Google TV verkar mer intressant än webOS enligt mig.
Kommer sakna "laserpekaren" som LG har dock.

Spännande det kommer att bli, byter från en Samsung 40" från 2008

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Medlem

Laxpudding har skrivit om det tidigare i tråden att Sonys oled TV precis som LGs behöver båda kalibreras. Sonys har lite bättre förvalda inställningar gentemot LG men att ingen är egentligen rätt utan kalibrering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xray:

Det blev en Sony A80J 55" i stället för LG C1 55"
[...]
Och så har jag en soundbar som kommer få plats under TVn med Sonys fötter.
Google TV verkar mer intressant än webOS enligt mig.
Kommer sakna "laserpekaren" som LG har dock.

Spännande det kommer att bli, byter från en Samsung 40" från 2008

Båda är riktigt bra val. För min del kommer jag ställa en Lack-hylla från Ikea under min LG C1. Har en gammal svart oöppnad sådan liggande, en färg som inte funnits på säkert 15 år. Den höjer upp TV:n precis så mycket som behövs för min soundbar och har nästan exakt samma mått som LGs fot.

Ja, Google TV är en bättre plattform enligt mig personligen. Kör en Nvidia Shield TV så bryr mig inte speciellt mycket om den inbyggda smart-plattformen dock.

Skrivet av ComeradJenko:

Laxpudding har skrivit om det tidigare i tråden att Sonys oled TV precis som LGs behöver båda kalibreras. Sonys har lite bättre förvalda inställningar gentemot LG men att ingen är egentligen rätt utan kalibrering.

Sonys OLEDs är ofta väldigt nära redan från början om man justerar inställningarna en aning. För maximal korrekthet behövs dock absolut kalibrering, men de flesta har nog svårt att ens märka skillnaden.

Visa signatur

Permalänk

Min syster ska köpa en tv budget runt 5-7k ska endast användas till film o tv tittande vad rekommenderas? Storlek 55''

Permalänk
Medlem

Har någon lyckats hitta några vettiga recensioner av Philips PUS9006-modeller? Kikar på 50-tummarn att använda som datorskärm, skulle framförallt vara fint att veta hur bra den presterar i HDR men hittar inget om peak brightness och Rtings testar ju i stort sett inga Philips.
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/philips-50pus900612/1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingkevin96:

Min syster ska köpa en tv budget runt 5-7k ska endast användas till film o tv tittande vad rekommenderas? Storlek 55''

Q60A har bra bild för pengarna, åtminstone om man kollar rakt framifrån för den har rätt dåliga betraktningsvinklar. Dock väl värt att lägga 8490 för A1 som har mycket bättre bild.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jickel:

Har någon lyckats hitta några vettiga recensioner av Philips PUS9006-modeller? Kikar på 50-tummarn att använda som datorskärm, skulle framförallt vara fint att veta hur bra den presterar i HDR men hittar inget om peak brightness och Rtings testar ju i stort sett inga Philips.
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/philips-50pus900612/1...

Tänk på att många LCD-paneler för TV-apparater har subpixel-layouten BGR istället för RGB. Detta tenderar att göra text mindre skarp. Därmed bör du försöka kolla upp om så är fallet för den aktuella modellen.

https://www.rtings.com/monitor/tests/picture-quality/text-cla...

Visa signatur

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Clasito:

Det med att WebOS inte har Viaplay, CMore osv är något man hör för lite om. Var tvungen att ändå leta ganska länge innan jag insåg det.

Fast WebOS har väl stöd för Viaplay? Eller har de tagit bort det i senare versioner?