Adaptive sync (värt att betala extra för?)

Permalänk
Medlem

Adaptive sync (värt att betala extra för?)

Om vi leker med tanken att valet står mellan två skärmar som är lika bortsett från att den ena har adaptive sync. Är det värt att betala extra för adaptive sync. Skillnaden är ca 1500kr.

Om det spelar roll för svaret så här skärmarna 60 resp 40-60Hz och kommer till en början att drivas av ett grafikkort som kanske inte orkar komma upp i 60 hela tiden, lite beroende på titel.
Så småningom är planen att skaffa ett grafikkort som klarar driva det hela mycket bättre.
Spel är inte huvudsyftet med skärmen men det kommer att spelas en del.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Japp det är 100% värt det. Både min TV och min datorskärm stödjer Gsync och jag skulle aldrig köpa en skärm utan det idag.

Tearing får man ju hjärnaneurysmer av, och alternativet är ju microstutters när vsync inte kan hållas när man trillar under t.ex. 60fps.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det gör stor skillnad på så vis att du knappt kommer märka när fps går under 60 och kommer förlänga livslängden på både ditt nuvarande och nästa grafikkort. Räkna ut vad ditt nuvarande kort kostat per år så har du kanske svaret.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det är det bästa sedan skivat bröd

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Om skillnaden i pris är 1500 kr så lär det vara någon mer skillnad än bara adaptive sync, för det är något som även de billigaste spelskärmarna brukar ha. VESA Adaptive Sync (a.k.a. Freesync eller G-Sync Compatible) är ju en del av DisplayPort-standarden och något man nästan får på köpet i många fall.

Permalänk
Medlem

Jepp kan inte leva utan Gsync idag.

Den andra tekniken som är lika eller mer viktig är flimmer/flickerfree.
Dvs att bakgrundsbelysningen INTE drivs av PWM då det gör att skärmen flimrar, en del personer ser ej detta MEN dom kommer att märka av det genom trötta/grusiga ögon/tungt huvud/osv (kanske inte om dom sitter framför skärmen i 15min om dagen dock) ÄVEN fast dom ej "ser" flimret.

Allt annat som paneltyp osv ligger långt efter i min viktighets lista över spec på skärmar!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

nej. inte värt det.

har G-sync föredrar att ha det avstängt då jag inte såg någon fördel med att ha det igång framför att bara köra fps låst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för svaren alla! Det verkar som att de flesta, åtminstone ni som svarat här, tycker att det är en bra grej att ha.

Skrivet av perost:

Om skillnaden i pris är 1500 kr så lär det vara någon mer skillnad än bara adaptive sync, för det är något som även de billigaste spelskärmarna brukar ha. VESA Adaptive Sync (a.k.a. Freesync eller G-Sync Compatible) är ju en del av DisplayPort-standarden och något man nästan får på köpet i många fall.

Ja, det är lite fler saker som skiljer men dessa kan jag avgöra själv om det är värt eller inte eftersom att jag har erfarenhet av dessa, men det har jag inte av adaptive sync/freesync/gsync. Den dyrare är en nyare modell och har något större färgrymd, en något bättre fot. Den verkar dock ha mer IPS glow och sämre kvalitetskontroll, dvs mer lotteri än den andra.
Sen är ju detta inte "spelskärmar" utan skärmar för photo/video/design/whatever primärt, och det är det jag kommer att använda den för i huvudsak, där lyser adaptive sync med sin frånvaro på många modeller men är det något som är en fördel att ha när man spelar, vilket jag jag gör lite emellanåt, är det ju något som väger mot den dyrare skärmen. Det är inte en egenskap som jag sökt särskilt efter men av just de två skärmar som jag är mest intresserad av och därför väger mellan råkar den ena ha det.

Skrivet av Rouge of Darkness:

nej. inte värt det.

har G-sync föredrar att ha det avstängt då jag inte såg någon fördel med att ha det igång framför att bara köra fps låst.

Du skulle alltså hellre låsa uppdateringsfrekvensen till 30Hz (det är väl inte ens alla skärmar som stödjer 30Hz med fast krekvens?) än att låta den variera mellan 40 och 60? Alternativet är ju stuttering vid de tillfällen man glider ner under 60Hz.

Jag kan förstå ditt argument om man har ett kraftfullt grafikkort och/eller spelar med relativt låg upplösning och därför kan lägga en cap på säg 120Hz, om GPU:n klarar hålla det aktuella spelet övanför 120Hz hela tiden.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Tack för svaren alla! Det verkar som att de flesta, åtminstone ni som svarat här, tycker att det är en bra grej att ha.

Ja, det är lite fler saker som skiljer men dessa kan jag avgöra själv om det är värt eller inte eftersom att jag har erfarenhet av dessa, men det har jag inte av adaptive sync/freesync/gsync. Den dyrare är en nyare modell och har något större färgrymd, en något bättre fot. Den verkar dock ha mer IPS glow och sämre kvalitetskontroll, dvs mer lotteri än den andra.
Sen är ju detta inte "spelskärmar" utan skärmar för photo/video/design/whatever primärt, och det är det jag kommer att använda den för i huvudsak, där lyser adaptive sync med sin frånvaro på många modeller men är det något som är en fördel att ha när man spelar, vilket jag jag gör lite emellanåt, är det ju något som väger mot den dyrare skärmen. Det är inte en egenskap som jag sökt särskilt efter men av just de två skärmar som jag är mest intresserad av och därför väger mellan råkar den ena ha det.

Du skulle alltså hellre låsa uppdateringsfrekvensen till 30Hz (det är väl inte ens alla skärmar som stödjer 30Hz med fast krekvens?) än att låta den variera mellan 40 och 60? Alternativet är ju stuttering vid de tillfällen man glider ner under 60Hz.

Jag kan förstå ditt argument om man har ett kraftfullt grafikkort och/eller spelar med relativt låg upplösning och därför kan lägga en cap på säg 120Hz, om GPU:n klarar hålla det aktuella spelet övanför 120Hz hela tiden.

nej kör låset på samma som skärmens max uppdateringshastighet så att den inte får gå över vad skärmen klarar att rita och inte upplevt någon tearing hittills iaf.

dvs det jag menar med låst är att den får jobba fritt mellan 0-144hz i mitt fall men aldrig gå över 144fps då ända gånerna jag upplevt tearing hittills är när fps går över skärmens uppdateringshastighet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

Fördelen med adaptiv synk kommer när man är inom skärmens frekvensintervall och har svårt att hålla sig över en jämn multipel av högsta frekvensen Alltså 30 FPS och 60 FPS av 60 Hz, 36, 48, 72 FPS av 144 Hz etc. Det klassiska exemplet är att man har svårt att hålla jämnt upp i FPS med skärmens 60 Hz och dippar under i perioder. Då har man antingen ett väldigt ryckigt dipp ned till 30 FPS med v-sync:on eller tearing hela tiden med v-sync: off.

En adaptiv synk om 48–60 FPS som finns på en del skärmar ska i teorin gör det möjligt att hantera de där dippen under 60 FPS. Istället för att dippa ned till 30 FPS kan skärmen med adaptiv synk vänta in GPU vid säg 55 eller 50 FPS och man slipper rycket och tearingen. I praktiken är 40–60 inte så värst användbart på grund av hur skärmarna fungerar när de går in och ut ur synkroniseringen. Då kan det rycka till eller flimra till. Detta leder till att en del låser sin FPS i spelen till 3 under max frekvens, 57 FPS i exempelfallet, så att spelen alltid håller sig inom sitt kapabla synkroniseringsintervallet. Men som spelmotorer fungerar är det tyvärr en risk om att då och då kliva under intervallet. Så 40–60 eller särskilt 48–60 är inte alltid så värst användbart i praktiken.

Adaptiv synk fungerar mycket bättre inom större intervall, likt 40–120 Hz av skälet beskrivet ovan. Dels för att det ger möjligheterna att faktiskt njuta av det markant bättre flytet när man i perioder kommer upp i 80+ FPS. Där är traditionell V-sync fortfarande låst till max 60 FPS och tearing fortfarande synligt. Det är också bättre för att grafikkortet har marginalen att multipla sina frekvenser, likt att när man hamnar under synkspannet, säg 39 FPS, så kan GPU repetera rutan så att frekvens matchar 78 Hz. Detta gör att grundproblemet med varierande frekvensen är lättare att parera. Därav att G-sync Certified och AMD Freesync Premium kräver ett synkspann om minst 2,5x.

Kör man spel som reguljärt kliver över skärmens högsta frekvens, likt lättdrivana och rappa shooters, då har adaptiv synk en mindre eller försvinnande liten betydelse. Då kan det vara rimligare att hålla v-sync: off och ligga på eller över skärmens gräns. Eller mer uttryckt på annat sätt: man slipper med den typen av lättdrivna spel sällan bry sig om skärmens förmåga till att faktiskt synka bra. Den som kör den typen av shooters (som det ofta är) brukar inte allt för förvånande också ha svårt att fatta poängen med adaptiv synk eftersom dess fördelar inte applicerar på deras spelande