Permalänk
Medlem

Seg vänsterhand?

Hej,

Har tidigare haft problem med musarm(höger : hand/arm/nacke) som jag gått till sjukgymnast för och fått hyfsat rätt på. Nu börjar det bli problem med vänster hand som huvudsakligen skriver på tangentbordet. Än så länge rör det sig om upplevd seghet och till viss del smärta i mitten av handen och underarmen, kan uppfattas som överansträngning. Utan handledsstöd eller tangentbord som lutar uppåt gör symtomen sämre.

Datorn platsen består i kort av : IKEA Höj- och sänkbart bord, Herman Miller Aeron(bytte för 2-3 veckor sen från en Kinnarps 8000(suttit i sen 2006)), SteelSeries APEX 150 tangentbord, glorious pc gaming wrist pad och en Logitech MX Vertical mouse.

Nu håller jag på att utvärdera nytt tangentbord, troligen blir det ett Logitech G815/G915 TKL eller Logitech MX Keys. APAX 150 är faktiskt är något tyngre att trycka ner.

Problemet har än så länge bara funnits de senaste 2-3 veckorna men jag vet av erfarenhet att det är viktigt att sätta in åtgärd så tidigt som möjligt. Jag vill påstå att jag oftast sitter som den gröna figuren i bilen men det händer då och då att det blir en mindre gynnsam position, men behöver trotts allt byta position då och då :

Jag lämnar ute allt jag gått igenom med musval o.s.v för höger hand för att det inte ska bli en än högre wall of text.

Har ni några tips? Har sett att det finns olika prylar för att träna fingrarna, kanske det kan vara något.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Jag brukar ställa mig upp mellan games eller efter 45min om jag programmerar för att sträcka på mig eller hänga på en pullup bar vid dörren. Då är det lättare att sitta i den gröna positionen eftersom man brukar börja på den positionen när man sätter sig ner och jag bygger lite fingerstyrka genom att hänga i kanske 30sek till 1min.

Permalänk
Inaktiv

Vad gör du annat än sitter vid datorn? Kanske styrketräning vore en ide för att få igång lite rörelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowcandy:

Jag brukar ställa mig upp mellan games eller efter 45min om jag programmerar för att sträcka på mig eller hänga på en pullup bar vid dörren. Då är det lättare att sitta i den gröna positionen eftersom man brukar börja på den positionen när man sätter sig ner och jag bygger lite fingerstyrka genom att hänga i kanske 30sek till 1min.

Ja, jag ställer mig sällan upp faktiskt, ska sikta på att göra det lite oftare! En pullup är inte alls dumt!

Skrivet av anon201296:

Vad gör du annat än sitter vid datorn? Kanske styrketräning vore en ide för att få igång lite rörelse?

Jag har ett program från sjukgymnasten som jag kör iallafall 3 gånger i veckan och som tar ca 40 min + 30 min motionscykling. Sen har jag ett par(2-3) övningar som ska göras 2 gånger om dagen, här handlar det om stretchning, rörelse och en gnutta styrketräning.

Mitt jobb innebär 8 timmar varför datorn och sen kanske 2-3 på fritiden. På helger blir det klart mindre, kanske 2-4 timmar.

Bor i hus så det har varit en del renovering men samtidigt går det där i perioder.

Just nu är jag nog lite inne på att problemet kommit för att jag sitter på ett annat vi i den nya stolen, det är små skillnader men det kan ändå ha betydelse. Förhoppningen är att det är en övergångsperiod men jag vill göra vad jag kan får att behandla problemet så att det inte riskerar bli permanent. Jämför jag hur man sitter i de 2 stolarna så är det helt klart en kännbar skillnad så jag ska titta lite närmare på exakt vad det är som skiljer sig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem

Och du vet att det "bara" är överbelastning och inget annat underliggande medicinskt problem?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Karpaltunnel?

Permalänk
Medlem

Ett ergonormiskt tangentbord för jobbet och sluta/ta ett längre uppehåll från att spela (om du gör det)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Har tidigare haft problem med musarm(höger : hand/arm/nacke) som jag gått till sjukgymnast för och fått hyfsat rätt på. Nu börjar det bli problem med vänster hand som huvudsakligen skriver på tangentbordet. Än så länge rör det sig om upplevd seghet och till viss del smärta i mitten av handen och underarmen, kan uppfattas som överansträngning. Utan handledsstöd eller tangentbord som lutar uppåt gör symtomen sämre.

Datorn platsen består i kort av : IKEA Höj- och sänkbart bord, Herman Miller Aeron(bytte för 2-3 veckor sen från en Kinnarps 8000(suttit i sen 2006)), SteelSeries APEX 150 tangentbord, glorious pc gaming wrist pad och en Logitech MX Vertical mouse.

https://cdn.pji.nu/product/standard/800/4509052.jpg
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSEwTKH8Evl9Fc50mhsiDwXAVjnq3rxibixWw&usqp=CAU

Nu håller jag på att utvärdera nytt tangentbord, troligen blir det ett Logitech G815/G915 TKL eller Logitech MX Keys. APAX 150 är faktiskt är något tyngre att trycka ner.

Problemet har än så länge bara funnits de senaste 2-3 veckorna men jag vet av erfarenhet att det är viktigt att sätta in åtgärd så tidigt som möjligt. Jag vill påstå att jag oftast sitter som den gröna figuren i bilen men det händer då och då att det blir en mindre gynnsam position, men behöver trotts allt byta position då och då :

https://c8.alamy.com/zooms/9/3737b033bf2b4ccc8da41b1288b8eacb/ppdrct.jpg

Jag lämnar ute allt jag gått igenom med musval o.s.v för höger hand för att det inte ska bli en än högre wall of text.

Har ni några tips? Har sett att det finns olika prylar för att träna fingrarna, kanske det kan vara något.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/2294/9841/products/York-soft-handgrips-strong-60029-grip.jpg?v=1533983704
https://d1aeri3ty3izns.cloudfront.net/media/33/338539/1200/preview.jpg

Det är jättebra att du har gått till en sjukgymnast för att få hjälp. Men om du inte tar dig ann grundproblemet så kommer det aldrig bli helt okej dessvärre. Om du använder en vanlig mus och ett vanligt tangentbord så tvingar du in dina händer/armar i positioner som de inte är ämnade för.

Jag hade likt dig stora problem med musarm och ryggsmärtor. En bra stol och ståskrivbord hjälper med det räcker inte hela vägen. Det var först när jag bytte till ett ergonomiskt tangentbord och mus som problemen försvann. Logitech Ergo K860 och Evoluent Vertical Mouse C eller någon av deras andra möss kan jag varmt rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och du vet att det "bara" är överbelastning och inget annat underliggande medicinskt problem?

Skrivet av Andreaz1:

Karpaltunnel?

Who knows, har bara haft det i 2 veckor typ. Jag känner igen känslan för när det är kallt, då blir händerna lite sega, men nu är det inte kylan som orsakar problemet. Själv är jag som sagt inne på att det har en bytet av kontorsstol men det kan såklart finnas ett underliggande medicinskt problem. Lyckas jag inte hitta en lösning till efter julhegen så blir det väll en ny tur till sjukgymnasten, under tiden tänkte jag att det kunde vara en bra sak att diskutera lite här även om det aldrig kan bli helt personanpassat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Det är jättebra att du har gått till en sjukgymnast för att få hjälp. Men om du inte tar dig ann grundproblemet så kommer det aldrig bli helt okej dessvärre. Om du använder en vanlig mus och ett vanligt tangentbord så tvingar du in dina händer/armar i positioner som de inte är ämnade för.

Jag hade likt dig stora problem med musarm och ryggsmärtor. En bra stol och ståskrivbord hjälper med det räcker inte hela vägen. Det var först när jag bytte till ett ergonomiskt tangentbord och mus som problemen försvann. Logitech Ergo K860 och Evoluent Vertical Mouse C eller någon av deras andra möss kan jag varmt rekommendera.

https://i.rtings.com/assets/products/297MKpuk/logitech-ergo-k860-wireless-split-keyboard/design-medium.jpg
https://evoluent.com/wp-content/themes/evoluent/images/vmcrw-inhand-sm.jpg

Hehe, ja ett av tangentborden jag köpte hem på prov var just Logitech Ergo K860, har ju kört en del ergonomiska tangentbord sen tidigare men detta föll jag inte för tyvärr Även om det kändes okay att skriva på så upplever jag det som högt och väldigt billigt. Även om tangenterna påminer lite om Microsoft MX Keys så är det väldigt stor kvalitéts skillnad. Kanske skulle man plocka fram sitt gamla Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 Problemet är dock att De alltid är fullstora vilket skapar en sämmre position för musen.

Som mus använder jag Logitech MX Vertical till allt utom spel där jag använder en Logitech G502 :

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hehe, ja ett av tangentborden jag köpte hem på prov var just Logitech Ergo K860, har ju kört en del ergonomiska tangentbord sen tidigare men detta föll jag inte för tyvärr Även om det kändes okay att skriva på så upplever jag det som högt och väldigt billigt. Även om tangenterna påminer lite om Microsoft MX Keys så är det väldigt stor kvalitéts skillnad. Kanske skulle man plocka fram sitt gamla Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 Problemet är dock att De alltid är fullstora vilket skapar en sämmre position för musen.

Som mus använder jag Logitech MX Vertical till allt utom spel där jag använder en Logitech G502 :

https://www.scandinavianphoto.se/globalassets/1051407_8-logitech-mx-vertical-mouse.jpg?ref=1BC89D4B2C&w=320&h=320&mode=max
https://i.rtings.com/assets/products/uL2OhN1K/logitech-g502-hero/design-large.jpg

Jag håller helt med dig, det är inte det mest kvalitativa tangentbordet dessvärre. Men man vänjer sig och det är helt klart värt det om man kan undvika smärta

Permalänk

Jag har lite kassa leder (reumatism) och gör alltid övningar då och då när jag sitter vid datorn. Och det finns mycket man kan göra: rulla med axlarna (framåt och bakåt). Vrida huvudet så långt till vänster och höger man kan, växelvis. Spreta ut fingrarna och knyta händerna ett antal gånger, fram och tillbaka. "Mjölka" (en osynlig ko alltså). Träna magmusklerna går också att göra sittande, allt som gör att blodflödet ökar är ju bra.

Permalänk
Avstängd

Jag har lärt mig både av att läsa mig till och av erfarenhet att tangentborden inte ska luta "uppåt", ergonomiskt är det bästa ett tangentbord som går att höja i framkant, alltså så att det sluttar ner mot skärmen. På så sätt blir handlederna avslappnade. Förr (alltså 80-90-tal) fanns det ofta tangentbordsfack (eller vad de kallades) på dyrare skrivbord som hjälpte med detta men det var länge sedan jag såg något sånt utanför dammiga gamla kontor.

På mitt förra jobb körde jag med ett ergonomiskt MS-tangentbord som hade någon plastgrej man kunde fästa i framkant och det var grymt skönt faktiskt, när jag väl vant mig alltså. Sen var det ju en fördel att det var delat också. Det var det här som inte verkar finnas längre. En stor fördel mot ett annat ergonomiskt jag prövade var att Home/End-blocket var standard. Inte mekaniskt förstås, men helt ok känsla på själva knapparna ändå.

Musen är värre, för mig i alla fall, jag löser det genom att mestadels ha musen mellan mig och tangentbordet på snedden, men jag måste ju också växla en del. Flera kollegor växlar hand på musen men det fixar inte jag riktigt, det känns onaturligt och jag glömmer bort mig hela tiden och tar den i högerhanden ändå. Istället försöker jag helt enkelt undvika musen så mycket som möjligt och köra tangentbordsgenvägar istället. Nu kör jag också mycket Thinkpad med touchpoint och det kan skapa lite ansträngning i pekfingret men det känns mycket bättre för handlederna. Jag var nära att köpa ett sånt löst tangentbord men mitt jobb snålade sig och ville inte betala så jag sket i det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Jag har lärt mig både av att läsa mig till och av erfarenhet att tangentborden inte ska luta "uppåt", ergonomiskt är det bästa ett tangentbord som går att höja i framkant, alltså så att det sluttar ner mot skärmen. På så sätt blir handlederna avslappnade. Förr (alltså 80-90-tal) fanns det ofta tangentbordsfack (eller vad de kallades) på dyrare skrivbord som hjälpte med detta men det var länge sedan jag såg något sånt utanför dammiga gamla kontor.

På mitt förra jobb körde jag med ett ergonomiskt MS-tangentbord som hade någon plastgrej man kunde fästa i framkant och det var grymt skönt faktiskt, när jag väl vant mig alltså. Sen var det ju en fördel att det var delat också. Det var det här som inte verkar finnas längre. En stor fördel mot ett annat ergonomiskt jag prövade var att Home/End-blocket var standard. Inte mekaniskt förstås, men helt ok känsla på själva knapparna ändå.

Musen är värre, för mig i alla fall, jag löser det genom att mestadels ha musen mellan mig och tangentbordet på snedden, men jag måste ju också växla en del. Flera kollegor växlar hand på musen men det fixar inte jag riktigt, det känns onaturligt och jag glömmer bort mig hela tiden och tar den i högerhanden ändå. Istället försöker jag helt enkelt undvika musen så mycket som möjligt och köra tangentbordsgenvägar istället. Nu kör jag också mycket Thinkpad med touchpoint och det kan skapa lite ansträngning i pekfingret men det känns mycket bättre för handlederna. Jag var nära att köpa ett sånt löst tangentbord men mitt jobb snålade sig och ville inte betala så jag sket i det.

Jag har ett sånt gammalt dammigt terminalbord med nedsänkt plats för tangentbord, jättebekvämt är det. Fler borde nog såga hål i skivan och försänka tangentborden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag har ett sånt gammalt dammigt terminalbord med nedsänkt plats för tangentbord, jättebekvämt är det. Fler borde nog såga hål i skivan och försänka tangentborden.

Jo absolut. Problemet med att ha ett tangentbord upphöjt i framkant är ju att det hamnar högt i förhållande till ytan, å andra sidan har de ju ofta rätt feta handledsstöd som man kan vila handlederna på. När jag körde med mitt så stod jag upp rätt mycket, av någon anledning gör jag inte det på mitt nuvarande jobb så mycket, det kanske bidrog till den bättre ergonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Problemet med att ha ett tangentbord upphöjt i framkant är ju att det hamnar högt i förhållande till ytan, å andra sidan har de ju ofta rätt feta handledsstöd som man kan vila handlederna på. När jag körde med mitt så stod jag upp rätt mycket, av någon anledning gör jag inte det på mitt nuvarande jobb så mycket, det kanske bidrog till den bättre ergonomin.

Såg att Microsoft faktistk har iallfall 2 st "ergonomiska" tangentbord :

Microsoft Ergonomic Keyboard (2019)

Detta ser ut att vara en kopia av 4000 och problemet jag ser här är att det är ett väldigt stort tangentbord, man hade velat ha en version utan numbpad för att få en mer rimlig arbetsposition.

Microsoft Sculpt Egronomic Keybaord

Här har man delar på numpaden och det ser ut att vara ett smidigare tangentbord. Jag upplever dok redan på bilden som att kvalitén inte är mycket bättre än Logitechs version tyvärr. Söker man lite så verkar det mycket riktit ha en del problem.

Har du provat någon av dem?

Jag har gjort ett par test till idag och Logitech MX Keys är fortfarande väldigt skönt att skriva på, troligen eftersom händerna lutas nedåt från wristpadden. Dock är det inget vidare för spel och det kan också vara lite svårare att hitta rätt tangenter eftersom varje knapp har en liten ram. Logitech G815 är något jobbigare att skriva på och tangenterna känns lite skrangliga. Ibland kan även de större knapparna bli sega att trycka ner om man råkar träffa dem sentt. Sen har vi då Apex och mitt äldre MasterKye S, de är klart jobbigare att skriva på, särskilt MasterKeys där keycaps är rejält höga. Jag tror att en bra mellanväg för mig ändå blir G915, det tangentbordet är okay att skriva på och kan användas till allt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har ett sånt gammalt dammigt terminalbord med nedsänkt plats för tangentbord, jättebekvämt är det. Fler borde nog såga hål i skivan och försänka tangentborden.

Har funderat lite på det där men det Höj- och sänkbara bord jag har går väldigt lågt och i sittande har jag det på lägsta. Det betyder att tangentbordet nästan vilar i knäet, kanske hade man kunnat sänka det 1-2 cm till.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har lärt mig både av att läsa mig till och av erfarenhet att tangentborden inte ska luta "uppåt", ergonomiskt är det bästa ett tangentbord som går att höja i framkant, alltså så att det sluttar ner mot skärmen. På så sätt blir handlederna avslappnade. Förr (alltså 80-90-tal) fanns det ofta tangentbordsfack (eller vad de kallades) på dyrare skrivbord som hjälpte med detta men det var länge sedan jag såg något sånt utanför dammiga gamla kontor.

Ja men det kan förklara varför vi upplever att MX Keys som är extremt tunt är skönare att skriva på. Vi använder handledskudde som kanske är 20 mm hög så det innebär att händerna lutar neråt.

Skrivet av snajk:

På mitt förra jobb körde jag med ett ergonomiskt MS-tangentbord som hade någon plastgrej man kunde fästa i framkant och det var grymt skönt faktiskt, när jag väl vant mig alltså. Sen var det ju en fördel att det var delat också. Det var det här som inte verkar finnas längre. En stor fördel mot ett annat ergonomiskt jag prövade var att Home/End-blocket var standard. Inte mekaniskt förstås, men helt ok känsla på själva knapparna ändå.

Ja det är ett 4000 bord, sådanta hade jag med, de hade även en version innen det. Nu mera har de ett som bara Microsoft Ergonomic Keyboard som var jag förstår är ersättaren. Problemet jag finner med dem är dock att de är enorma och musen slår ofta i kanten på dem vid numpadden.

Skrivet av snajk:

Musen är värre, för mig i alla fall, jag löser det genom att mestadels ha musen mellan mig och tangentbordet på snedden, men jag måste ju också växla en del. Flera kollegor växlar hand på musen men det fixar inte jag riktigt, det känns onaturligt och jag glömmer bort mig hela tiden och tar den i högerhanden ändå. Istället försöker jag helt enkelt undvika musen så mycket som möjligt och köra tangentbordsgenvägar istället. Nu kör jag också mycket Thinkpad med touchpoint och det kan skapa lite ansträngning i pekfingret men det känns mycket bättre för handlederna. Jag var nära att köpa ett sånt löst tangentbord men mitt jobb snålade sig och ville inte betala så jag sket i det.

Det finns faktiskt en hel del alternativ för mus, jag har också kört vänster OCH höger under perioder och gör så fortfarande men man har aboslut bäst precission i sin huvud hand vilket är höger för min del.Microsoft Vertical Mouse hjälpte faktiskt en hel del men sen tror jag också att mitt trugande med att sitta mer korrekt har hjälpt lite.

På jobbet är det många av oss som kör mousetrap, det är bra grejer men också väldigt dyrt. Bärbara har jag svårt med, de känns som ytterligare ett steg ifrån egonomi. Men visst, en stor trackpad kanske kan vara något. Annars finns det möss som man styr med kula, de e faktiskt helt okay.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

OM du tänker köpa en grepptränare, köp inte en sån där leksak som på bilden, utan köp en Captains of Crush då. Alternativt en Zenith som också är från IronMind

https://www.gymgrossisten.com/captains-of-crush/9983-001R.htm...
https://www.gymgrossisten.com/zenith-fitness-gripper/9983-10R...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

OM du tänker köpa en grepptränare, köp inte en sån där leksak som på bilden, utan köp en Captains of Crush då. Alternativt en Zenith som också är från IronMind

https://www.gymgrossisten.com/captains-of-crush/9983-001R.htm...
https://www.gymgrossisten.com/zenith-fitness-gripper/9983-10R...

På vilket vis är de bättre? Tänk på att det inte är greppet jag vill träna utan snarare fingrarna. Spontant känns en sådan som gitarister använder mer rimlig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Personligen vill jag vila hela armen upp till armbågen på bordet, att bara ha support för handleden som du ser ut att ha verkar ansträngande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Personligen vill jag vila hela armen upp till armbågen på bordet, att bara ha support för handleden som du ser ut att ha verkar ansträngande.

Jo så satt jag med förr med det innebär att armen inte hänger rakt ner vilket visade sig vara dåligt för mig i längden, numera sitter jag oftast lite mer som grön figur på denna bilden :

d.v.s armbågen och underarm vilar på armstödet på stolen och sen vilar vristen på vriststödet.

När det kommer till ergonomi och bota olika problem så tror jag att genrella råd kan gå långt men när man redan är där och man fortfarande får problem, då blir det klart svårare. Dels för att det blir högst personligt och dels för att det faktiskt kan finnas en förslitningsskada. Det inget snack om att vårt jobb sliter trotts att man sitter på en stol hela dagarna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

På vilket vis är de bättre? Tänk på att det inte är greppet jag vill träna utan snarare fingrarna. Spontant känns en sådan som gitarister använder mer rimlig.

Dom vanliga generiska som säljs lite överallt är som leksaker, dom åstadkommer nog ingenting över huvud taget, man kan bokstavligen göra hundratals reps i rad med dom, vilket antagligen är sämre för senorna osv än att inte göra något alls

Köp den lättaste CoC eller Zenith istället, vilka tydligen är bra för just rehab också

Och om du har mjuka händer och inte vill slita på huden så är nog Zenith bättre då CoC har väldigt greppig yta, nästan som en rasp

Fast det kanske är det motsatta du behöver träna? Inte att klämma, utan att öppna fingrarna med motstånd? Typ sätt ett gummiband runt fingrarna och tummen och öppna fingrarna utåt.

Men lyssna inte på mig, jag har ingen aning om vad din kropp faktiskt är i behov av. Utan mitt förslag gällde bara att OM du köper en sån där grepptränare så är det en enorm skillnad i kvalité på IronMinds och alla dom där generiska som finns lite vart som helst.

Permalänk
Medlem

Har själv haft det där Glorious handledsstödet, och... det var inte bra helt enkelt. Initialt känns det ju trevligt att använda, men problemet är att det är för mjukt.

Det är så mjukt att jag fann att jag satt och spände handlederna lite grann hela tiden istället för att fullt ut vila dem på stödet. I längden gjorde detta att jag började få ont i handlederna. Bytte till ett Glorious handledsstöd i trä istället och det gjorde hela skillnaden, blev direkt bättre. Har inte haft några problem med detta sedan dess.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Såg att Microsoft faktistk har iallfall 2 st "ergonomiska" tangentbord :

Microsoft Ergonomic Keyboard (2019)
https://inetimg3.se/img/1600x900/6102509_0.jpg

Detta ser ut att vara en kopia av 4000 och problemet jag ser här är att det är ett väldigt stort tangentbord, man hade velat ha en version utan numbpad för att få en mer rimlig arbetsposition.

Microsoft Sculpt Egronomic Keybaord
https://www.bechtle.com/shop/medias/535949d9154fe2613f3dd445-900Wx900H-820Wx820H?context=bWFzdGVyfHJvb3R8MzI3ODR8aW1hZ2UvanBlZ3xoYjEvaDgwLzk1OTgzMDI2NTAzOTguanBnfDQzNzE3YjU2ZmQzZTBiZjYyZmQyMGFiOWRhNWRlMTIwOWI5ODYwZjRiYzY3ZDRkN2U5YTY1M2I2YjVhMjYzNTE

Här har man delar på numpaden och det ser ut att vara ett smidigare tangentbord. Jag upplever dok redan på bilden som att kvalitén inte är mycket bättre än Logitechs version tyvärr. Söker man lite så verkar det mycket riktit ha en del problem.

Har du provat någon av dem?

Jo men inga längre stunder utan bara ett antal gånger i butik typ. Det övre är väl mest likt det äldre, speciellt knappmässigt, men jag vet inte om det ingår samma tillbehör och så. Det är ju bra att ha ett mer skulpterat tangentbord men den stora fördelen för min del i alla fall kom av att få upp framkanten på det. Det nedre är ju rätt likt i formen men knapparna var inte alls lika bekväma i det korta test jag gjorde. Men det kanske man kommer över efter lite användning. Stora är de dock båda två men numpaden gör förstås att musen hamnar långt åt höger om man har musen där. Jag löste som sagt det med att dels försöka minimera musanvändningen och dels ha den mellan mig och tangentbordet på snedden liksom. Det känns mycket bättre för armbågen att vrida underarmen in mot magen än utåt.

Citat:

Jag har gjort ett par test till idag och Logitech MX Keys är fortfarande väldigt skönt att skriva på, troligen eftersom händerna lutas nedåt från wristpadden. Dock är det inget vidare för spel och det kan också vara lite svårare att hitta rätt tangenter eftersom varje knapp har en liten ram. Logitech G815 är något jobbigare att skriva på och tangenterna känns lite skrangliga. Ibland kan även de större knapparna bli sega att trycka ner om man råkar träffa dem sentt. Sen har vi då Apex och mitt äldre MasterKye S, de är klart jobbigare att skriva på, särskilt MasterKeys där keycaps är rejält höga. Jag tror att en bra mellanväg för mig ändå blir G915, det tangentbordet är okay att skriva på och kan användas till allt.

Jag gillade aldrig de ergonomiska för gaming, de är liksom inte alls gjorda för det på något sätt. Så jag har kört vanlig layout men mekaniska för det ganska länge. Jag har också experimenterat en del det senaste med ett 60% som funkar rätt bra för gaming, och ger gott om plats för musen på sidan, men jag är inte helt bekväm med att inte ha enkel tillgång till pilknapparna, delete och förstås home/end så för jobb funkar det sämre. Men jag kanske lär mig det bra med tiden också. Annars är det Logitechs gaming-tangentbord både hemma och på jobbet numera. Numpaden hade jag gärna sluppit men den sitter ju där, och det påverkar inte mig så mycket.

Skrivet av Neon:

Har funderat lite på det där men det Höj- och sänkbara bord jag har går väldigt lågt och i sittande har jag det på lägsta. Det betyder att tangentbordet nästan vilar i knäet, kanske hade man kunnat sänka det 1-2 cm till.

Det viktiga är väl att man har hyfsat korrekt vinkel på armbågen, helst så nära 90 grader man kan komma liksom. Så för lågt är inte heller bra.

Skrivet av Neon:

Ja men det kan förklara varför vi upplever att MX Keys som är extremt tunt är skönare att skriva på. Vi använder handledskudde som kanske är 20 mm hög så det innebär att händerna lutar neråt.

Ja det är ett 4000 bord, sådanta hade jag med, de hade även en version innen det. Nu mera har de ett som bara Microsoft Ergonomic Keyboard som var jag förstår är ersättaren. Problemet jag finner med dem är dock att de är enorma och musen slår ofta i kanten på dem vid numpadden.

Jo det hade varit trevligt med ett ergonomiskt tangentbord som använde ytan i mitten till något pekdon. Jag gillar verkligen touchpointen på Thinkpads men övriga tillverkare har ju helt misslyckats med sina varianter, alltså Dell och HP är det väl som också fortfarande har det på några modeller, så jag misstänker att det inte är helt enkelt att få till det. Men det finns ju i princip plats för en kula med knappar och så.

Citat:

Det finns faktiskt en hel del alternativ för mus, jag har också kört vänster OCH höger under perioder och gör så fortfarande men man har aboslut bäst precission i sin huvud hand vilket är höger för min del.Microsoft Vertical Mouse hjälpte faktiskt en hel del men sen tror jag också att mitt trugande med att sitta mer korrekt har hjälpt lite.

Jag har också testat en del olika möss, en vertikal mus är ju skönare på en del sätt men ofta är de stora och knappkänsla och sånt brukar inte vara så bra. MS "baseball-mus" hade jag svårt för men den kanske kan funka efter inlärning, dock är den också stor och personligen saknar jag fler knappar. De senaste åren har jag mest kört med gaming möss, väljer man rätt kan man få en hyfsat ergonomisk form och de är ofta lätta och har bra känsla i knapparna. Asus ROG Gladius funkar bra, på jobbet har jag någon Razer som är rätt lik och funkar bra, men mjukvaran är hemsk och vill installera sig när man kopplar in den. Jag har också en MX Anywhere (2S kanske?) som är helt ok men jag gillar inte scrollhjulet.

Citat:

På jobbet är det många av oss som kör mousetrap, det är bra grejer men också väldigt dyrt. Bärbara har jag svårt med, de känns som ytterligare ett steg ifrån egonomi. Men visst, en stor trackpad kanske kan vara något. Annars finns det möss som man styr med kula, de e faktiskt helt okay.

Jo jag har haft flera äldre kollegor med olika varianter av mouse trapper och de verkar nöjda, och min farsa kör också med något liknande, men jag har aldrig riktigt blivit bekväm med dem och de är ju sjukt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Har tidigare haft problem med musarm(höger : hand/arm/nacke) som jag gått till sjukgymnast för och fått hyfsat rätt på. Nu börjar det bli problem med vänster hand som huvudsakligen skriver på tangentbordet. Än så länge rör det sig om upplevd seghet och till viss del smärta i mitten av handen och underarmen, kan uppfattas som överansträngning. Utan handledsstöd eller tangentbord som lutar uppåt gör symtomen sämre.

Datorn platsen består i kort av : IKEA Höj- och sänkbart bord, Herman Miller Aeron(bytte för 2-3 veckor sen från en Kinnarps 8000(suttit i sen 2006)), SteelSeries APEX 150 tangentbord, glorious pc gaming wrist pad och en Logitech MX Vertical mouse.

https://cdn.pji.nu/product/standard/800/4509052.jpg
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSEwTKH8Evl9Fc50mhsiDwXAVjnq3rxibixWw&usqp=CAU

Nu håller jag på att utvärdera nytt tangentbord, troligen blir det ett Logitech G815/G915 TKL eller Logitech MX Keys. APAX 150 är faktiskt är något tyngre att trycka ner.

Problemet har än så länge bara funnits de senaste 2-3 veckorna men jag vet av erfarenhet att det är viktigt att sätta in åtgärd så tidigt som möjligt. Jag vill påstå att jag oftast sitter som den gröna figuren i bilen men det händer då och då att det blir en mindre gynnsam position, men behöver trotts allt byta position då och då :

https://c8.alamy.com/zooms/9/3737b033bf2b4ccc8da41b1288b8eacb/ppdrct.jpg

Jag lämnar ute allt jag gått igenom med musval o.s.v för höger hand för att det inte ska bli en än högre wall of text.

Har ni några tips? Har sett att det finns olika prylar för att träna fingrarna, kanske det kan vara något.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/2294/9841/products/York-soft-handgrips-strong-60029-grip.jpg?v=1533983704
https://d1aeri3ty3izns.cloudfront.net/media/33/338539/1200/preview.jpg

Ofta brukar man tro att problem i händer/armar kommer därifrån. Nerver som går u i fingrar fäster ofta bra mycket längre bort än så.

Jag har tex. haft problem med ryggen och bortdomnade fingrar. Den nerven löpte längs med ryggraden där jag haft problem.
Mitt bästa tips är regelbunden styrketräning. Det är den bästa medicin jag doserat till mig själv.
Hur ofta tränar du rygg och vad tränar du då?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

HÄR KOMMER LÖSNINGEN PÅ ALLA ERA PROBLEM (Eller ja, jag kan ju vara tokig också )!!!

Våga vägra armstöd!

Såga/montera bort armstöden på era stolar om de ser ut som på bilden ovan! Armstöds konstruktörer borde f*n skjutas...
Denna konstruktion leder ju bara till att man sitter som på bilden till höger typ.
Titta på en KAB övervaknings stol där sitter armstödet på stolsryggen, längre bak, detta är lite bättre.

Hur har man en god hållning? När man står, bröstet framåt, axlarna bakåt.
Hur tränar jag axel musklerna hos sjukgymnast? Bröstet framåt, axlarna bakåt, armbågarna vid sidan (nästan bakom ryggraden).

Hur sitter jag vid datorn? Bröstet framåt, axlarna bakåt, armbågarna vid sidan eller bakom ryggraden löst hängandes avslappnade. Armstöd för mig gör raka motsatsen, jag sticker fram axlar och armbågar likt bilden oavsett grön eller röd och får ont.
(Jag tycker KABs armstöd är för långt fram också, armstöd borde sitta bakom ryggstödet i min mening)

Så det är bara ta satts och köra in stolen så ni får skrivbordet i magen och händerna så nära kroppen som möjligt, händerna ska vara på samma plats som på bilden, men inte med händerna långt bort från kroppen.

Det jag skrivit kanske är lite överdrivet, de som nån gång jobbat fysiskt vet förhoppningsvis att ergonomiskt ska man jobba med händerna nära kroppen, så varför bygger de armstöd som är i vägen och får oss att jobba med händerna långt bort från kroppen?

Så, avslappnade axlar utan felkonstruerade armstöd kommer ge bättre cirkulation och hjälpa ömmande händer också (hoppas jag).
Se detta som ett generellt råd

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Ergonomiskt tangentbord, som ni redan har varit inne på, kanske kan vara något. Jag kör själv med ett Dygma Raise sedan ett halvår tillbaks och är riktigt nöjd. Det är i princip ett vanligt tangentbord som kan delas på mitten vilket ger stor frihet i hur man placerar det. Jag har t.ex min trackball placerad mellan halvorna när jag jobbar. Ska jag spela sätter jag ihop tangentbordet och kör med mus som vanligt.

Har också ett sitt/stå bord från IKEA. Att kunna variera höjden så att jag sitter i lite olika positioner och står ibland ger lite variation i belastningen och det upplever jag som positivt för hela kroppen.