Permalänk
Medlem

Ryzen 3700x, hög vcore i idle?

Hej,

Byggde precis ihop ett system med Ryzen 3700x och Gigabyte B550 AORUS ELITE V2. Kör senaste bios med auto på vcore.

Tycker min core voltage är orimligt högt. SVI2 TFN sensorn ligger på runt ~1.46 (+-0.05) i idle och lättare load. Kör jag nåt tungt som Cinebench går den ner till ~1.26. Läste i överklockningsguiden här i forumet att zen2 inte bör ligga över 1.425.

Temps är under kontroll, ~40C i idle, ~60C i lättare load och ~78C i Cinebench.

Är det något att oroa sig över?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Min är uppe och nosar på 1.5V (1.496) enligt Open Hardware Monitor. Inget jag har reflekterat över faktiskt. Den sköter sig nog bra själv

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Nej det är inget att oroa sig över, boostalgoritmerna sköter sitt. Man får komma ihåg att effekt är I x V, rekommendationerna för maximal spänning gäller för hög belastning. Det är hög effekt tillsammans med höga temperaturer över tid som leder till ev. degradering.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Ok, låter betryggande

Tack för svaren!

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Om du vill skippa boost så finns det en enkel inställning i energiinställningarna. Du tappar kanske 1% prestanda utan boost men fördelen med detta ger lägre temperaturer.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415