Intressekoll: Stationär dator utan grafikkort

Permalänk
Medlem

Intressekoll: Stationär dator utan grafikkort

Hej!
Funderar lite på att uppgradera min dator så tänkte kolla intresset för de gamla delarna!
Låter budgivningen pågå till 1 januari kl 12 (lunch), så ska jag ta ett allvarligt snack med mig själv under tiden om jag verkligen behöver en ny
(Är alltså inte helt säkert att jag säljer delarna, beror lite på pris mm)

Föredrar att sälja allt ihopbyggt men kan också sälja komponentvis. Upphämtning på Hisingen eller möte nära Göteborg prioriteras, kan eventuellt posta de mindre komponenterna.

Datorn består av:
Chassi: Fractal Design Define C (med ett par extra fläktar)
PSU: Corsair RM850X
CPU: AMD Ryzen 3700x
CPU-kylare: Någon trevlig Arctic-kylare med 2 Noctua-fläktar (Fick med den när jag köpte delar begagnat för ett tag sedan, Vid full CPU-last hålls tempen under 65 grader med 70% fläkthastighet)
Moderkort: MSI X470 Gaming Plus
RAM: 32GB 3200MHz Corsair (2x16GB, CMK32GX4M2B3200C16)
SSD 1 (M2): Kingston A2000 1TB
SSD 2 (SATA: Samsung 860 EVO 500GB
SSD 3 (SATA): Samsung 840 EVO 500GB
Vid köp av komplett dator så medföljer Windows 10 installerat.

Anmärkningar:
- CPU-kylaren har ett par skavanker/bucklor men inget som påverkar funktionen.
- Får inte XMP att funka mellan RAM och MoBo. RAMet finns inte med på MoBots listas över kompatibla enheter så är nog därför. Har kört dem på 2111MHz, går säkert att överklocka lite men har inte försökt.
- Datorn tar generellt några sekunder extra att boota upp jämfört med liknande datorer. Verkar vara ett vanligt problem med de moderkorten (som krävdes BIOS-uppdatering när Ryzen 3000 kom). Det tar ca 20 sekunder innan "BIOS-texterna" visas på skärmen, men sen startar Windows på 6 sekunder. Kan tydligen påverkas av vad som är anslutet till datorn mm så går nog att fixa om man går in för det.

Ställ gärna frågor om jag glömt något
/Johan

Läs hela annonsen här

Permalänk
Inaktiv
Nytt bud: 3 000 kr + frakt
Gå till annonsen för att lägga ett bud.
Permalänk
Medlem

Du ska inte bara köpa en Ryzen 5000 cpu och call it a day? Särskillt mycket prestanda än så kommer du ju ändå inte få

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Skrivet av Lerker:

Hej!
Funderar lite på att uppgradera min dator så tänkte kolla intresset för de gamla delarna!
Låter budgivningen pågå till 1 januari kl 12 (lunch), så ska jag ta ett allvarligt snack med mig själv under tiden om jag verkligen behöver en ny
(Är alltså inte helt säkert att jag säljer delarna, beror lite på pris mm)

Föredrar att sälja allt ihopbyggt men kan också sälja komponentvis. Upphämtning på Hisingen eller möte nära Göteborg prioriteras, kan eventuellt posta de mindre komponenterna.

Datorn består av:
Chassi: Fractal Design Define C (med ett par extra fläktar)
PSU: Corsair RM850X
CPU: AMD Ryzen 3700x
CPU-kylare: Någon trevlig Arctic-kylare med 2 Noctua-fläktar (Fick med den när jag köpte delar begagnat för ett tag sedan, Vid full CPU-last hålls tempen under 65 grader med 70% fläkthastighet)
Moderkort: MSI X470 Gaming Plus
RAM: 32GB 3200MHz Corsair (2x16GB, CMK32GX4M2B3200C16)
SSD 1 (M2): Kingston A2000 1TB
SSD 2 (SATA: Samsung 860 EVO 500GB
SSD 3 (SATA): Samsung 840 EVO 500GB
Vid köp av komplett dator så medföljer Windows 10 installerat.

Anmärkningar:
- CPU-kylaren har ett par skavanker/bucklor men inget som påverkar funktionen.
- Får inte XMP att funka mellan RAM och MoBo. RAMet finns inte med på MoBots listas över kompatibla enheter så är nog därför. Har kört dem på 2111MHz, går säkert att överklocka lite men har inte försökt.
- Datorn tar generellt några sekunder extra att boota upp jämfört med liknande datorer. Verkar vara ett vanligt problem med de moderkorten (som krävdes BIOS-uppdatering när Ryzen 3000 kom). Det tar ca 20 sekunder innan "BIOS-texterna" visas på skärmen, men sen startar Windows på 6 sekunder. Kan tydligen påverkas av vad som är anslutet till datorn mm så går nog att fixa om man går in för det.

Ställ gärna frågor om jag glömt något
/Johan

Läs hela annonsen här

Har haft ett flertal olika moderkort med A320 och B350 chipset som alla behövt BIOS uppdatering för att kunna köra 3000-serien men aldrig haft problem med att det tar längre tid att boota. Dessutom har ju du X470 chipset och det stödjer ju 3000-serien 'out of the box'. Så antingen beror felet på något kompatibilitetsproblem med någon annan komponent, eller också är det fel på moderkortet. Någon garanti kvar?

Permalänk
Medlem

3700X 1500:-
RM850X 500:-

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Nytt bud: 3 000 kr + upphämtning
Gå till annonsen för att lägga ett bud.
Permalänk
Nytt bud: 3 100 kr hämtar
Gå till annonsen för att lägga ett bud.
Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Du ska inte bara köpa en Ryzen 5000 cpu och call it a day? Särskillt mycket prestanda än så kommer du ju ändå inte få

Det vore ju det kloka Men skulle dessutom vilja byta RAM eller moderkort för att kunna köra i åtminstone 3200MHz, eventuellt chassi för att framtidssäkra med USB-C-portar mm.

Skrivet av galenmyra:

Har haft ett flertal olika moderkort med A320 och B350 chipset som alla behövt BIOS uppdatering för att kunna köra 3000-serien men aldrig haft problem med att det tar längre tid att boota. Dessutom har ju du X470 chipset och det stödjer ju 3000-serien 'out of the box'. Så antingen beror felet på något kompatibilitetsproblem med någon annan komponent, eller också är det fel på moderkortet. Någon garanti kvar?

Nja, jag behövde också göra en BIOS-uppdatering för 3000 (gjorde det på Inet då jag inte hade någon äldre processor själv). Den blev seg-bootad redan då. Hittade andra via google som hade sett samma sak så antog att det var en bieffekt av att uppgradera moderkortet (minns att de fick göra någon trade-off, bland annat för att minnet i BIOS inte räckte till med uppdateringen så att de minskade de grafiska inställningarna i BIOS mm) och tyckte inte då det var värt besväret att plocka isär datorn igen för att lämna in det. Men nu när jag googlade igen så verkar det ju finnas folk som har löst det så borde nog försökt lite mer

Permalänk
Viking
Skrivet av galenmyra:

Har haft ett flertal olika moderkort med A320 och B350 chipset som alla behövt BIOS uppdatering för att kunna köra 3000-serien men aldrig haft problem med att det tar längre tid att boota. Dessutom har ju du X470 chipset och det stödjer ju 3000-serien 'out of the box'. Så antingen beror felet på något kompatibilitetsproblem med någon annan komponent, eller också är det fel på moderkortet. Någon garanti kvar?

X470 släpptes med 2000-serien, så BIOS-uppdatering behövs på dem flesta.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Nytt bud: 3 200 kr +frakt
Gå till annonsen för att lägga ett bud.
Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har tänkt om lite och kommer bara byta vissa komponenter. Så tar bort den här annonsen och skapar en ny inom några veckor med de delar jag säljer. Tack alla för visat intresse, ursäkta "krånglet".

Gott Nytt År!

Permalänk
Medlem

Annonsen är avslutad