Permalänk

Samsung tv. Hdmi frånkopplad varning?

Har en ny samsung tv.

Har kopplat bort PlayStation men kabel ska vara kvar i tven för framtida användning. Tven saknar box konstigt nog (samsung tven brukar ha en box där man smidigt sätter in kablarna). Dvs kablarna går in bakom tv.

Problem: får hdmi kabel frånkopplad meddelande varje gång man startar tven. Hur får man bort den varningen? Kabeln ska vara anslutet. Tven hänger på väggen.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av relevantia:

Har en ny samsung tv.

Har kopplat bort PlayStation men kabel ska vara kvar i tven för framtida användning. Tven saknar box konstigt nog (samsung tven brukar ha en box där man smidigt sätter in kablarna). Dvs kablarna går in bakom tv.

Problem: får hdmi kabel frånkopplad meddelande varje gång man startar tven. Hur får man bort den varningen? Kabeln ska vara anslutet. Tven hänger på väggen.

https://i.ibb.co/QYMWK6Q/20211230-184934.jpg

Detta är utanför mitt egentliga område, men är kabeln bara ansluten till tvn? Vad händer om den inte alls är kopplad till tvn? Vad är det för tv?

Kan även tillägga att om det är one connect boxen som du syftar på, så finns den bara på vissa modeller

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Skrivet av Samsung-Daniel:

är kabeln bara ansluten till tvn?

ja

Skrivet av Samsung-Daniel:

Vad händer om den inte alls är kopplad till tvn?

meddelandet försvinner.

Skrivet av Samsung-Daniel:

Vad är det för tv?

qled 65". vet inte exakta modellen. brorsans tv.

Skrivet av Samsung-Daniel:

Kan även tillägga att om det är one connect boxen som du syftar på, så finns den bara på vissa modeller

skandal att den inte finns med på nyare tv:en men att det finns med på gamla samsung tven.

jävligt skummt också att ett varningsmeddelande om strömförbrukning visas varje gång man vill byta bildläge. tex: film, dynamisk, standard. dåligt och jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

skandal att den inte finns med på nyare tv:en men att det finns med på gamla samsung tven.

Du har inte bytt ner dig i modell då och därav har den försvunnit (Om det nu räknas som en premium-feature dvs)?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av relevantia:

ja

meddelandet försvinner.

qled 65". vet inte exakta modellen. brorsans tv.

skandal att den inte finns med på nyare tv:en men att det finns med på gamla samsung tven.

jävligt skummt också att ett varningsmeddelande om strömförbrukning visas varje gång man vill byta bildläge. tex: film, dynamisk, standard. dåligt och jobbigt.

Om meddelandet försvinner då, så innebär det att den alltid känner av att kabeln är där. Enda lösningen på detta tror jag tyvärr är att ta bort kabeln då.

Precis som tidigare nämnt så finns endast detta på vissa tv-modeller. "Billigaste" serien med one connect boxen är The Frame.

Att det kommer varningstext innan du ändrar något har inget å göra med att det är just en Samsung tv. Detta är på det flesta tillverkare idag. Om jag inte missminner mig helt fel så har det å göra med EU-regler

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Bildexpert 📺

Japp: EU-regler om att man ändrar på energiförbrukningen när man drar i reglagen. Panasonic har en möjlighet där man kan klicka i "tack, jag vet" så slutar den varna. Blir tokig på skiten eftersom det är mitt jobb att dra i de där reglagen.

Särskilt som den varnar även fast man drar i reglagen med syfte att sänka energiförbrukningen.

Japp: Tv:n känner av att en kabel är ansluten men att inget finns där i andra änden som håller en fungerande 5 V, HPD eller skickar EDID. Vilket ju är utmärkt upplysning ifall man felsöker snarare än mötas av en "no signal". Samsung är på gott och ont väldigt diagnosticerande. Oklart ifall man kan styra beteendet, men det hade varit önskvärt.

One connect: utmärkt lösning enligt vissa. Andra ogillar den och beklagar sig över den dumma idén att de måste dölja kablar och box i en bänk de inte har. Don efter person.

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha massa kablar inkopplade i TVn som inte går till något? Bara för att det finns in/utgångs kontakter betyder inte att du måste sätta i en sladd där. Ryck ur hdmi kabeln ur Tvn och lägg kabeln i en låda tills du har något att stoppa båda ändarna av kabeln i. Eller om du har dragit kabeln i en kabel-skena så låt den ligga kvar i skenan men ryck ur den ur TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Varför vill man ha massa kablar inkopplade i TVn som inte går till något? Bara för att det finns in/utgångs kontakter betyder inte att du måste sätta i en sladd där. Ryck ur hdmi kabeln ur Tvn och lägg kabeln i en låda tills du har något att stoppa båda ändarna av kabeln i. Eller om du har dragit kabeln i en kabel-skena så låt den ligga kvar i skenan men ryck ur den ur TVn.

Jag kan förstå TS (om det är något han använder ibland dvs). Om det är en kabel han kanske kommer använda någon gång i framtiden håller jag med dig.

Han måste mest troligt ta ner TVn för att koppla in kabeln vilket jag själv behöver göra om jag behöver koppla in en kabel. Och det lyckas inte jag göra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag kan förstå TS (om det är något han använder ibland dvs). Om det är en kabel han kanske kommer använda någon gång i framtiden håller jag med dig.

Han måste mest troligt ta ner TVn för att koppla in kabeln vilket jag själv behöver göra om jag behöver koppla in en kabel. Och det lyckas inte jag göra själv.

"Ta ner TVn"? Sitter den 20m upp i luften, eller? Min sitter på en vägg med in/ut ansutningarna på baksidan cirka 1dm in mellan TV och vägg och det är tillräckligt med utrymme så jag får in min hand(ibland) annars får frugan in hennes lilla hand mellan vägg och TV. Men om du och OP inte kommer åt era anslutningar på era TVer så låter det mer som en dålig/dum montering än något annat, att vara tvungen att plocka ner Tvn för att ansluta eller ta ur lösa kablar som inte går till något. Kanske något att fundera på, för det låter vansinnigt för mej att montera det så. Men men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

"Ta ner TVn"? Sitter den 20m upp i luften, eller? Min sitter på en vägg med in/ut ansutningarna på baksidan cirka 1dm in mellan TV och vägg och det är tillräckligt med utrymme så jag får in min hand(ibland) annars får frugan in hennes lilla hand mellan vägg och TV. Men om du och OP inte kommer åt era anslutningar på era TVer så låter det mer som en dålig/dum montering än något annat, att vara tvungen att plocka ner Tvn för att ansluta eller ta ur lösa kablar som inte går till något. Kanske något att fundera på, för det låter vansinnigt för mej att montera det så. Men men..

Haha, nä, men jag har 1 cm mellan vägg och tv. Där kommer det inte in några händer

Jag själv har nog inga lösa kablar hängande (för övrigt hade de inte synts några kablar även om det hade varit inkopplade). Men jag säger att jag kan förstå TS. Även om tvn hänger på bra höjd så får jag inte ner den själv på ett bra sätt tror jag.

Alla är olika. Jag ser hellre att tvn hänger närmare väggen än en dm ut faktiskt.

Och för mig låter det vansinnigt att hänga upp tvn på ett fult sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Haha, nä, men jag har 1 cm mellan vägg och tv. Där kommer det inte in några händer

Jag själv har nog inga lösa kablar hängande (för övrigt hade de inte synts några kablar även om det hade varit inkopplade). Men jag säger att jag kan förstå TS. Även om tvn hänger på bra höjd så får jag inte ner den själv på ett bra sätt tror jag.

Alla är olika. Jag ser hellre att tvn hänger närmare väggen än en dm ut faktiskt.

Jo, vi alla är olika och jag skulle inte heller vilja ha att tvn stack ut 1dm, min sticker ut mindre än 4-5cm(om äns det) från väggen, 1dcm måttet är från ytterkanten på tvn till där anslutningarna sitter.

Ville förklara närmare.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Jo, vi alla är olika och jag skulle inte heller vilja ha att tvn stack ut 1dm, min sticker ut mindre än 4-5cm(om äns det) från väggen.

Är ni två som skriver på kontot eller? inlägget ovan var det 1 dm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Är ni två som skriver på kontot eller? inlägget ovan var det 1 dm.

Gjorde en edit, jag förklarade dåligt vilket mått som var vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Gjorde en edit, jag förklarade dåligt vilket mått som var vad.

I see! Antar att vi är off topic. Ha ett trevligt 2022!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

I see! Antar att vi är off topic. Ha ett trevligt 2022!

Desamma!