Fjärrkontroll laddar batterierna med Wifi

Permalänk
Melding Plague

Fjärrkontroll laddar batterierna med Wifi

Samsungs senaste fjärrkontroll kompletterar solceller med radiovågor för att ladda batterierna trådlöst även i mörkret.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ladda via wifi... ehh ok?
Någon sa till mig att radiovågorna som Wi-Fi avger inte är farliga eller särskilt starka, men nu överväger jag att undersöka saken 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig bytt batteri i min TV-fjärr på 10 år, så detta känns lite halvt onödigt. Men men, kul grej.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Lego Master
Skrivet av andreas_dock:

Någon sa till mig att radiovågorna som Wi-Fi avger inte är farliga eller särskilt starka, men nu överväger jag att undersöka saken 😅

Kan du få ut information ur dem, kan du få ut energi ur dem. Att den energin inte räcker för att tränga igenom huden är rätt fastslaget vid det här laget, och om du inte behöver speciellt mycket kräm för att ladda ett väldigt litet internt batteri kan jag absolut tänka mig att all "onödig" wifi-strålning som studsar runt hemma lika gärna kan göra nytta för fjärren. Som en jättestor Qi-puck med sjukt låg yield.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

De är de inte heller. Om du läser artikeln igen så framgår det tydligt att fjärrkontroller kräver väldigt lite energi. Solen har många magnituder mer energi, men du är inte rädd för att gå utanför dörren, eller hur?

I sverige begränsas effekten till 100mW på Wifi. Alltså 0.1W. Och styrkan avtar snabbt med avståndet från enheten.

Permalänk
Medlem

Försämrar en sådan enhet täckningen i sin närhet då den suger åt sej radiovågor i.s.f. att bara "studsa" dom vidare ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av mr_sQuinty:

Försämrar en sådan enhet täckningen i sin närhet då den suger åt sej radiovågor i.s.f. att bara "studsa" dom vidare ?

Jag kan inte hitta något om det, men lite oklart. Tekniken är även på gång i diverse enklare smarta hemmet-prylar, typ fjärrströmbrytare och dylikt. Enligt en studie verkar fokus ligga på att nyttja radiovågor som inte är "aktiva" för tillfället, men jag får medge att det blir lite mer avancerat där och jag är inte helt hundra på om jag tolkar det rätt eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag har aldrig bytt batteri i min TV-fjärr på 10 år, så detta känns lite halvt onödigt. Men men, kul grej.

Jag tänkte samma sak men coolt är det ju iaf.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mr_sQuinty:

I teorin, ja. All strålning som absorberas är ju otillgänglig för en enhet som kunde ta emot den. Men i praktiken kan jag inte se att det skulle påverka din wifi-täckning hemma nämnvärt.
Tänk dig ett svart papper på ett bord. Påverkar det allmänljuset i rummet så att du inte kan läsa en bok? Typ samma.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Nioreh83:

Jag tappade fjärren i marken för ett halvår sedan och har fortfarande inte satt tillbaka ena batteriet. Styr typ allt med telefonen, så det har varit lite utav ett icke-problem Men det känns som att det har potential för mycket annan småelektronik!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av landmarks:

Jag tappade fjärren i marken för ett halvår sedan och har fortfarande inte satt tillbaka ena batteriet. Styr typ allt med telefonen, så det har varit lite utav ett icke-problem Men det känns som att det har potential för mycket annan småelektronik!

Tänk om det blir en standardgrej för smågrejjor, som solceller var för miniräknare förr? Typ bankdosan från banken, fjärren till garaget, strömbrytarna till IKEA Trådfri och liknande (Philips har väl redan en som drivs helt av kinetisk kraft, dvs kraften att trycka på knappen alstrar strömmen för att sända signalen). Fett koolt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Känns ju som en rätt smart idé förutsatt att det faktiskt är miljövänligare att tillverka än tidigare lösningar, samt att det blir miljövänligare utöver hela livslängden. Då kan det inte bli fel.

Skrivet av Shudnawz:

Tänk om det blir en standardgrej för smågrejjor, som solceller var för miniräknare förr? Typ bankdosan från banken, fjärren till garaget, strömbrytarna till IKEA Trådfri och liknande (Philips har väl redan en som drivs helt av kinetisk kraft, dvs kraften att trycka på knappen alstrar strömmen för att sända signalen). Fett koolt.

Jag hade viljat ha det på min trådlösa mus. Tänk så skönt att ställa den i fönstret så får solen ladda den medans man inte använder den... Och laddas via Wi-Fi? Perfa.

Permalänk
Medlem

Om denna tekniken fungerar bra och blir billig i framtiden så ser jag fram emot det. Inte för att jag bryr mig om en fjärrkontroll specifikt, men det finns så mycket i moderna hus som gärna får laddas via en central liten tesla coil. Fjärstyrda lampor är behändiga, men det hade varit riktigt trevligt om de kunde laddas trådlöst istället för att behöva byta batterier några gånger per år som IKEAs kräver.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

På tal om miniräknare med solceller så är det tydligen rätt vanligt att "solcellen" är fake:

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Bakgrund:

På tal om miniräknare med solceller så är det tydligen rätt vanligt att "solcellen" är fake:
https://www.youtube.com/watch?v=uLTDuGhqE2w

Fan va stört. De jag hade i skolan hade åtminstone riktiga solceller, jag kunde "stänga av" den genom att hålla för solcellerna, så den sakta tappade ström.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Fan va stört. De jag hade i skolan hade åtminstone riktiga solceller, jag kunde "stänga av" den genom att hålla för solcellerna, så den sakta tappade ström.

Ah det var rätt kul att leka med. Kanske därför jag suger på matte numera, det var roligare att leka med de där 4 rutorna än att faktiskt jobba.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anon134512:

Känns ju som en rätt smart idé förutsatt att det faktiskt är miljövänligare att tillverka än tidigare lösningar, samt att det blir miljövänligare utöver hela livslängden. Då kan det inte bli fel.

Jag hade viljat ha det på min trådlösa mus. Tänk så skönt att ställa den i fönstret så får solen ladda den medans man inte använder den... Och laddas via Wi-Fi? Perfa.

Solceller på mus och tangentbord hade varit riktigt nice som komplement! Särskilt när det ändå är en grej som åtminstone för min del typ alltid står framme även när det inte används. Musen jag har nu har nog iofs haft samma AAA-batteri i åtminstone 8 månader trots att jag aldrig kommer ihåg att stänga av den, men det hade ändå varit smidigt

Permalänk
Lego Master
Skrivet av dlq84:

Solen har många magnituder mer energi, men du är inte rädd för att gå utanför dörren, eller hur?

Full disclosure, så brukar jag faktiskt ha solskydd på sommaren för att skydda från just solen. UV-strålning är bad stuff.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, jag har inte haft nån på närmare 30 år, men den jag hade var naturligtvis också äkta.

Det var en miniräknare i bankkortsformat, ett par mm tjock.

http://www.calaquin.com/2019/01/review-credit-card-sized-calc...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av cyklonen:

Ja, jag har inte haft nån på närmare 30 år, men den jag hade var naturligtvis också äkta.

Det var en miniräknare i bankkortsformat, ett par mm tjock.

http://www.calaquin.com/2019/01/review-credit-card-sized-calc...

https://1.bp.blogspot.com/-PXX9zQpzuC0/XEpJCD3F5OI/AAAAAAAADhk/gUPjUnIxcikqPt5DRSg3_tc_Z3kIYLA0ACLcBGAs/s1600/front-on.PNG

Helt orelaterat (nära gubbgnäll), jag hatar enheter som en har en ON-knapp, men ingen OFF-knapp. LÅT MIG STÄNGA AV MINA GREJJOR! Timers är väl bra när man glömmer stänga av den manuellt, men jag vill kunna stänga av mina grejjor med flit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har mobilen som TV-fjärr...så ja, uppladdningsbar (men tyvärr inte en batteritid på flera månader mellan laddningarna).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Den får dock fler sätt att laddas på, då endast solceller stötte på patrull i situationer där solen inte skiner.

Folk som misstolkat fjärrens form och nyttat den till saker den inte var tänkt för måntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De är de inte heller. Om du läser artikeln igen så framgår det tydligt att fjärrkontroller kräver väldigt lite energi. Solen har många magnituder mer energi, men du är inte rädd för att gå utanför dörren, eller hur?

I sverige begränsas effekten till 100mW på Wifi. Alltså 0.1W. Och styrkan avtar snabbt med avståndet från enheten.

Och att det sprids med vad oftast är en omniantenn, så den mängd energi som träffar dig eller fjärrkontrollen är otroligt liten. Men tydligen räcker det för en fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem

Kan vara en bra sak för mig ok jag får byta ett AAA batteri i min fjärrkontroll ungefär på tre till fyra år 😃

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Tyvärr så är det annorlunda på min 1år gamla Sony Oled TV, har redan bytt batteri 3ggr, kör uppladdningsbara nu.

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Solceller på mus och tangentbord hade varit riktigt nice som komplement! Särskilt när det ändå är en grej som åtminstone för min del typ alltid står framme även när det inte används. Musen jag har nu har nog iofs haft samma AAA-batteri i åtminstone 8 månader trots att jag aldrig kommer ihåg att stänga av den, men det hade ändå varit smidigt

Logitech K750 Solar Keyboard, hade ett, senare två (ett per dator) i mer än 5 år och behövde aldrig byta något batteri eller ställa i direkt solljus för att ladda.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nej.
Elektromagnetisk strålning funkar likadant som solljus. De åker rakt och studsar mot olika material. En antenn är ett element som omvandlar den elektromagnetiska strålningen till elektrisk energi. Eller åt andra hållet.
Det finns inget vi rår över som kan "suga" åt sig den här energin.
Men man kan störa ut saker så att informationen i en signal blir oläsbar, men då tillför du energi i oläsbart skick så att mottagaren inte kan läsa den riktiga signalen, lite som en ddos attack.

Permalänk
Medlem

Låter ju i teorin bra om man skulle kunna nyttja energin från radiovågor för att ladda saker.
Och visst, det är ju så baliserna på järnvägen fungerar: Loket skickar ut signal som tas emot av balisen och räcker för att skicka tillbaka den lilla mängd information som ska förmedlas.
Men i det läget handlar det om mer riktad energi och säkerligen betydligt starkare.

Något skeptisk är man att wifi-signalen ger tillräckligt mycket för att ladda något, åtminstone på ett antal meters avstånd. Måste ju dessutom ge mer än självurladdningen av batteriet, som visserligen är rätt minimal men inte 0.

Men varför sätter de inte solcellerna på ovansidan av fjärren? Då vore ju chansen större att den faktiskt får något ljus på sig. Som de är designade måste man ju i så fall lägga dem med knapparna neråt. Kräver ju nästan mer att behöva lägga fjärren så och där det är ljust, snarare än att ladda via USB-C en gång vartannat år el så..

Fjärr drar väldigt lite och även hyfsat aktiva användare behöver ytterst sällan byta batteri. Är t o m så att det är för lite för de flesta laddningsbara batterier som oftast är gjorda för högförbrukare. Så om det är någonstans man kan använda engångsbatterier så är det i fjärrkontroller och även t ex tempsensorer m fl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag kan inte hitta något om det, men lite oklart. Tekniken är även på gång i diverse enklare smarta hemmet-prylar, typ fjärrströmbrytare och dylikt. Enligt en studie verkar fokus ligga på att nyttja radiovågor som inte är "aktiva" för tillfället, men jag får medge att det blir lite mer avancerat där och jag är inte helt hundra på om jag tolkar det rätt eller inte

Jag har tänkt på den här metoden ganska länge, eftersom vi har pryttlar som strålar konstant överallt.
Men har viftat bort det eftersom det är så jäkla liten energi det handlar om. Då måste kretsarna vara riktigt ordentligt strömsnåla.
Men känns som att det borde finnas andra band som skulle kunna vara en bättre källa till energi.
Men det är kanske kombinationen av antennstorlek och ett konstant brus som ger bra resultat?
Imponerande av dem ändå att de fått det att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Nej.
Elektromagnetisk strålning funkar likadant som solljus. De åker rakt och studsar mot olika material. En antenn är ett element som omvandlar den elektromagnetiska strålningen till elektrisk energi. Eller åt andra hållet.
Det finns inget vi rår över som kan "suga" åt sig den här energin.
Men man kan störa ut saker så att informationen i en signal blir oläsbar, men då tillför du energi i oläsbart skick så att mottagaren inte kan läsa den riktiga signalen, lite som en ddos attack.

Fast nej. Energin omvandlas till annat och "sugs upp". Gå in i ett mörkt rum och tänd en lampa och sen släcker du. Tycker du att ljuset "studsar runt" i rummet? Självklart inte, för den "sugs upp" av alla ytor i rummet. Eller rättare sagt, omvandlas till värme.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3