Anmäl dig till Roborock Challenge!

LG tar OLED till storlekarna 42 och 97 tum

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

Tänk på att du har en 27" mycket närmare än en 42" så det funkar inte riktigt att jämföra ppi rakt över. Jag måste köra 125% skalning på 48". Tycker redan jag får plats med en jävla massa med 125% skalning, plus att texten renderas bättre med mer pixlar.

Din bildyta blir mycket större än på en 27" om du drar upp ett fönster som täcker 2560x1440 pixlar på en 48" 4k skärm. Jag har inga problem alls att se något på min C1 48" i 100% ui-skalning. Använder fancyzones till att lätt kunna skala fönster jag drar runt till de storlekar jag vill, tex. 1440p i nedre kanten är perfekt för surfande.

Visa signatur

CPU: AMD 7800X3D Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4090
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: Gigabyte B650
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Allt är vikbart en gång.

Permalänk
Medlem

Kan bli en 97" till biorummet om priset stannar på "rimliga" nivåer. Ska bli kul att se vad Sony har för OLED-nyheter också.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Skäggig legend

Äntligen en ny skärm till spelrummet. Nu behöver jag bara en minikyl och mikrovågsugn, sen ser inte frugan eller barnen mig!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk

Vad händer med B och A-serien? Kommer dessa vara kvar på A1 och B1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jag säger ingenting. Det var en fråga som jag hoppades att du hade svar på eftersom jag själv väljer mellan de två

Jag har själv en B9 och Shield 19 pro.

Om man ska spela upp det fetaste i mediaväg via Plex, eller annan klient, dvs Remux av 4K Blu Ray (egna rippade skivor eller annan källa) med hög bitrate, Dolby Vision, TrueHD 7.1 Atmos-ljud etc så är Shield Pro 2019 det ända som funkar. Sväljer också allt annat.

För andra användningsområden duger säkert mindre kompetenta, och billigare, lådor.

För övrigt är jag riktigt sugen på en 42:a till min PC. Tycker min IPS är så kass nu efter att ha lirat PS5 på min B9.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Skrivet av Waliant:

Jag har själv en B9 och Shield 19 pro.

Om man ska spela upp det fetaste i mediaväg via Plex, eller annan klient, dvs Remux av 4K Blu Ray (egna rippade skivor eller annan källa) med hög bitrate, Dolby Vision, TrueHD 7.1 Atmos-ljud etc så är Shield Pro 2019 det ända som funkar. Sväljer också allt annat.

För andra användningsområden duger säkert mindre kompetenta, och billigare, lådor.

även den billigare Shield fungerar bra för detta, dock rekommenderas att använda Kodi med Plex tillägget på den då Plex appen inte lirar så bra med den (Plex utvecklarnas fel) men vill understryka att även om man inte tänkt använda den till att spela upp 4K Blu-ray remux osv så är den billigare Shield TV att föredra över andra Android TV enheter.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Detta var alltså renodlade uppföljare på C och G serien?
Vad händer med OLED EX som de teasat om? Kommer det bli en ny entusiast-modell enbart? Läste att de inte kan ställa om sina fabriker förrän i sommar, så OLED EX släpps troligen i höst tidigast. Om det inte blir nästa års modeller (a.k.a. C3).

Hoppas även att det inte blir någon prisökning på C2. Då kanske man kan få en C2 77 tum kring 30-35 000 kr på Black Friday

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Streamdog:

Vad händer med OLED EX som de teasat om? Kommer det bli en ny entusiast-modell enbart? Läste att de inte kan ställa om sina fabriker förrän i sommar, så OLED EX släpps troligen i höst tidigast. Om det inte blir nästa års modeller (a.k.a. C3).

Som jag fattar det är det helt renodlade uppföljare Det framgår inget om OLED EX i den presslease som kom imorse/inatt vad jag ser, men mässan har ju tekniskt sett inte ens börjat än så det kan ju trilla in mer information i veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

även den billigare Shield fungerar bra för detta, dock rekommenderas att använda Kodi med Plex tillägget på den då Plex appen inte lirar så bra med den (Plex utvecklarnas fel) men vill understryka att även om man inte tänkt använda den till att spela upp 4K Blu-ray remux osv så är den billigare Shield TV att föredra över andra Android TV enheter.

Nej, Remux funkar inte bra med "tuben". Det är konsensus bland entusiasterna, jag har även testat det själv nyligen. För allt annat duger den fint.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Skrivet av Waliant:

Nej, Remux funkar inte bra med "tuben". Det är konsensus bland entusiasterna, jag har även testat det själv nyligen. För allt annat duger den fint.

jo jag har testat med föräldrarnas och har en vän som också har Tuben, det var strul tidigare, men med denna Kodi (Kodinerds) version så fungerar det bra, testat med LOTR 4K Dolby Vision remux (100GB+) och det rullar på.

https://www.dropbox.com/sh/0n37s3j3iybww9q/AABN74pzb3CMJBiI76... (första för Shield Pro, andra för Tuben)

https://www.kodinerds.net/index.php/Thread/69428-Maven-s-Kodi...

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Som jag fattar det är det helt renodlade uppföljare Det framgår inget om OLED EX i den presslease som kom imorse/inatt vad jag ser, men mässan har ju tekniskt sett inte ens börjat än så det kan ju trilla in mer information i veckan!

Nej precis. LG skulle väl dra igång kl 17 svensk tid ikväll. Får väl se om de nämner EX något då

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Nej precis. LG skulle väl dra igång kl 17 svensk tid ikväll. Får väl se om de nämner EX något då

Shit vad alla ska klämma in samma kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Hoppas även att det inte blir någon prisökning på C2. Då kanske man kan få en C2 77 tum kring 30-35 000 kr på Black Friday

Nu blandar du ihop det.

"OLED EX" är LG Displays namn på den teknik som de fr.o.m. Q2 2022 kommer nyttja vid OLED-panel tillverkning (som sedan säljs vidare till bl.a. LG Electronics)

"OLED C2 och G2" är LG Electronics namn på årets nya OLED-tvapparater (som alltså bygger på paneler från LG Display).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nu blandar du ihop det.

"OLED EX" är LG Displays namn på den teknik som de fr.o.m. Q2 2022 kommer nyttja vid OLED-panel tillverkning (som sedan säljs vidare till bl.a. LG Electronics)

"OLED C2 och G2" är LG Electronics namn på årets nya OLED-tvapparater (som alltså bygger på paneler från LG Display).

Ja precis. Jag förstår att OLED EX är tekniken bakom. Jag hade bara hoppats att denna teknik skulle ligga till grund för C2 och G2 modellerna. Men troligen inte iom att C2 och G2 kommer släppas första halvåret medans tekniken med EX kommer börja produceras först H2 2022.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trevligted 42"! Vi är ute efter en tv till sovrummet

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Ja precis. Jag förstår att OLED EX är tekniken bakom. Jag hade bara hoppats att denna teknik skulle ligga till grund för C2 och G2 modellerna. Men troligen inte iom att C2 och G2 kommer släppas första halvåret medans tekniken med EX kommer börja produceras först H2 2022.

Aha, du menade så.

Jag tolkar det LG Display har sagt som att alla paneler kommer vara "OLED EX" framöver. Det innebär inte nödvändigtvis inte att LG Electronics behöver släppa nya tv-apparater.

Påminner lite om dagens C1, vissa bygger på "evo-paneler", vissa gör det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, om man behöver hårddisk och spel-streaming. Annars är det bara bortkastade pengar. Nya chromecast är väldigt rapp och klarar 4K HDR och Dolby Vision och Atmos. Vet inte vad mer man kan begära.

Eller om man som jag använder den för musik som t ex Spotify så vinner den alla dagar i veckan då man inte måste ha teven igång för att kunna höra nåt. Att den dessutom har ethernet är för vissa också en fördel.

Permalänk
Medlem

äntligen 42tum oled!! min nya dataskärm

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Ännu bättre poffspris... haft bägge... håller apple tv högre... grymt bra kvalite om man hyr filmer genom itunes med, och sv appar bara funkar.

https://www.bing.com/search?q=apple+tv+4k&cvid=1e2eb4d43d444d...

Permalänk
Medlem

Om man får tag i en / har råd med en 97 tummare i framtiden, då kanske man kan överväga att överge projje ändå... men ft får 65 oled panasonic och 4 k projektor sköta serier respektive filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Trevligted 42"! Vi är ute efter en tv till sovrummet

Tänkte detsamma! ut med LCD blasket vi har där nu. en av dom billigaste samsung

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Ännu bättre poffspris... haft bägge... håller apple tv högre... grymt bra kvalite om man hyr filmer genom itunes med, och sv appar bara funkar.

https://www.bing.com/search?q=apple+tv+4k&cvid=1e2eb4d43d444d...

klarar ej Atmos TrueHD/DTS-X samt ingen AI Upscaling, men är man fast i Apple träsket och bara ska glo på film via streaming så visst.

https://youtu.be/qLxjL2NxZy8?t=1042

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

klarar ej Atmos TrueHD/DTS-X samt ingen AI Upscaling, men är man fast i Apple träsket och bara ska glo på film via streaming så visst.

AI uppskalningen pajjade ändå bilden tyckte jag... (kalibrerar/justerar bild på projj och TV med avsHD för sdr, , och R.Masciolas för HDR. och när jag använde den så märkte jag inte så stor skillnad mellan produkterna på HD ljuden, och shielden ändrade inte hz/HDR automatsikt på alla appar.
Inte fast i nåt träsk, väldigt kritisk till allt jag köper, ger både ris och ros
(förstärkare en sony 1080 STD DN, och dynavoice 5.1 högtalare, stora frontar, kanske måste ha bättre grejer för att märka det med ljuden...)
Dessutom tycker vi infuse är smidigare än plex och kodi här hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Tänkte detsamma! ut med LCD blasket vi har där nu. en av dom billigaste samsung

Haha precis så! Våran är så pass gammal att kontrollen skulle behöva byta batterier

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av Swennis:

AI uppskalningen pajjade ändå bilden tyckte jag... och när jag använde den så märkte jag inte så stor skillnad mellan produkterna på HD ljuden, och shielden ändrade inte hz/HDR automatsikt på alla appar.
Inte fast i nåt träsk, väldigt kritisk till allt jag köper, ger både ris och ros

är väl en smaksak det där, vissa märker andra inte, HD ljud stor skillnad om man har rätt utrustning...auto Hz inga konstigheter för mig, Kodi/Plex har det inbyggt, det är snarare de lata app utvecklarna som inte fixar det, refresh rate app som löser det till andra appar alt Ratesync appen för Netflix, dock kör jag Netflix och Prime Video via Kodi, resten sköter refresh rate appen för IPTV/Viaplay/SVT osv, hobby utvecklare lyckas få till det bra men miljard företag kan inte ens bygga in det i sina appar...

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

är väl en smaksak det där, vissa märker andra inte, HD ljud stor skillnad om man har rätt utrustning...auto Hz inga konstigheter för mig, Kodi/Plex har det inbyggt, det är snarare de lata app utvecklarna som inte fixar det, refresh rate app som löser det till andra appar alt Ratesync appen för Netflix, dock kör jag Netflix och Prime Video via Kodi, resten sköter refresh rate appen för IPTV/Viaplay/SVT osv, hobby utvecklare lyckas få till det bra men miljard företag kan inte ens bygga in det i sina appar...

Konstigaste va ju att det funkade på apple, men inte på shielden, autohz alltså... men kanske fixat nu.
Men strunt samma, vi är möe nöjdare med AppleTvn iaf, och vill man hyra/köpa film så är itunes nog det bästa jag sett i kvalite när man gör det. (förutom köpta UHBD som händer att vi köper storfilmer med på det formatet, blir ju allra bäst)

Permalänk
Medlem

Kommer denna 42 tummaren har samma eller bättre paneler som gamla cx serien eller blir det någon snikmodell?

Hoppas stjärnorna på lg läder dit en SDI-kontakt ( men chansen är minimal)

Lär nog bli ett köp om panelen återger färger bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att min 77” just krympte en aning

Måste ju ha specialtransporter för att köra 90”+ eller är de kanske vikbara?

Jag beställde en 83:a under BF. Postnord körde den med lastbil, värre var det att få in den i hissen, där den nätt och jämt gick in. En 97" hade aldrig gått in om man inte tagit ur den ur kartongen innan.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jag beställde en 83:a under BF. Postnord körde den med lastbil, värre var det att få in den i hissen, där den nätt och jämt gick in. En 97" hade aldrig gått in om man inte tagit ur den ur kartongen innan.

Balkongen finns ju annars