Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn går varm, hur bör jag placera chassifläktarna?

Permalänk
Medlem

Datorn går varm, hur bör jag placera chassifläktarna?

Uppgraderade nyss från i5 7600k till 12600k och satte dit en Noctua NH-D15s men nu blir hela datorn väldigt varm, bränner mig nästan på glaspanelen till chassit och CPUn ligger på ca 70 grader vid 30% load vilket jag tycker är lite mycket.
Har två frågor:

1. Bör jag flytta på chassifläktarna så de hamnar närmare CPU kylaren?

2. Vilket håll bör fläkten i CPU kylaren sitta åt? Just nu sitter den så den blåser från vänster.

Bifogar bild över datorn.

Permalänk
Lego Master

1. rensa fläktarna i fronten
2. vänd CPU-fläkten så den blåser utåt baktill istället
3. sätt en utblåsfläkt på 120mm-platsen bakom CPU-kylaren
4. sätt en extra fläkt på CPU-kylaren (och blås rent kylflänsarna om de är dammiga)

Generellt skulle jag säga att ditt luftflöde bör gå från fronten på chassit till bakändan, genom CPU-fläkten. Om du vill kan du montera ett par extra utblåsfläktar i toppen, men då riskerar du negativt luftflöde och damm kommer leta sig in i chassit eftersom luft kommer in på andra ställen än där det finns dammfilter.

Kolla även så ditt nätaggregat är monterat med fläkten neråt, så det kan dra in kall luft från utifrån chassit, istället för att suga in varm luft inifrån chassit.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Tillvägagångssättet sen så hade jag gjort nåt sånt här ungefär
2 nya fläktar, gärna större 140mm om det får plats i fronten. Sen flyttat de som redan sitter där på detta vis för utblås.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jag kör Top front botten som insug bak som utblås och 2 fläktar på CPU tornet som drar luften mot bak fläkten

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Rensa även dammfiltret i fronten, om det finns ett där!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

1. rensa fläktarna i fronten
2. vänd CPU-fläkten så den blåser utåt baktill istället
3. sätt en utblåsfläkt på 120mm-platsen bakom CPU-kylaren
4. sätt en extra fläkt på CPU-kylaren (och blås rent kylflänsarna om de är dammiga)

Generellt skulle jag säga att ditt luftflöde bör gå från fronten på chassit till bakändan, genom CPU-fläkten. Om du vill kan du montera ett par extra utblåsfläktar i toppen, men då riskerar du negativt luftflöde och damm kommer leta sig in i chassit eftersom luft kommer in på andra ställen än där det finns dammfilter.

Kolla även så ditt nätaggregat är monterat med fläkten neråt, så det kan dra in kall luft från utifrån chassit, istället för att suga in varm luft inifrån chassit.

Tack ska testa detta, låter ju faktiskt logiskt att vända på CPU-fläkten. I väntan på nya chassifläktar, bör jag flytta en av frontfläktarna och sätta den bakom CPU kylaren eller kommer det inte göra så stor skillnad?

Skrivet av LPG:

Håller med ovanstående. Tillvägagångssättet sen så hade jag gjort nåt sånt här ungefär
2 nya fläktar, gärna större 140mm om det får plats i fronten. Sen flyttat de som redan sitter där på detta vis för utblås.

Med den övre pilen, menar du att ha en fläkt som utblås uppåt?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Borgers:

Tack ska testa detta, låter ju faktiskt logiskt att vända på CPU-fläkten. I väntan på nya chassifläktar, bör jag flytta en av frontfläktarna och sätta den bakom CPU kylaren eller kommer det inte göra så stor skillnad?

Hm. Ja, jag tror det faktiskt. Då är du säkrare på att få ut den varma luften från CPU-kylaren istället för att den siktar lite halvdant på gallret baktill själv. En fläkt i fronten, en i bakändan och en korrekt vänd CPU-fläkt bör sänka dina temps en aning. Men en extra CPU-fläkt, samt två totalt i fronten hjälper ytterligare. Och som de andra sa, rensa dammfiltren med.

Se också till att fläktkurvorna är OK, dvs dina chassifläktar alltid jobbar en aning (men mer vid behov) och CPU-fläkten är knuten till CPU-temps.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Uppgraderade nyss från i5 7600k till 12600k och satte dit en Noctua NH-D15s men nu blir hela datorn väldigt varm, bränner mig nästan på glaspanelen till chassit och CPUn ligger på ca 70 grader vid 30% load vilket jag tycker är lite mycket.
Har två frågor:

1. Bör jag flytta på chassifläktarna så de hamnar närmare CPU kylaren?

2. Vilket håll bör fläkten i CPU kylaren sitta åt? Just nu sitter den så den blåser från vänster.

Har du monterat kylaren korrekt så den har kontakt ordentligt med CPU?
Samt har du kylpasta?
Snurrar fläkten, och är den inkopplat på "CPU_FAN" headern?

70 vid 30% känns väldigt mycket så skulle tro att något är lite knas i monteringen.

Sen när det är fixxat är det en bra ide och se över ritkningen på luftflödena

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Har du monterat kylaren korrekt så den har kontakt ordentligt med CPU?
Samt har du kylpasta?
Snurrar fläkten, och är den inkopplat på "CPU_FAN" headern?

70 vid 30% känns väldigt mycket så skulle tro att något är lite knas i monteringen.

Sen när det är fixxat är det en bra ide och se över ritkningen på luftflödena

Ja den är monterad med LGA 1700 monteringskit, det enda som gjorde mig fundersam under monteringen var att kylplattan (?) på kylaren var mindre än själva processorn så den täcker inte hela processorn men har varken sett eller hört något om att detta ska vara en begränsning.
Kylpasta ligger på, men la på en liten klick till nu så får se om det gör någon skillnad. Hur mycket kylpasta bör ligga på? Antar att den ska täcka hela processorn när kylaren tryckt ut allt men hur tjocka bög lagret vara? Som en kondom över en elefant eller lite tjockare?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Borgers:

Ja den är monterad med LGA 1700 monteringskit, det enda som gjorde mig fundersam under monteringen var att kylplattan (?) på kylaren var mindre än själva processorn så den täcker inte hela processorn men har varken sett eller hört något om att detta ska vara en begränsning.
Kylpasta ligger på, men la på en liten klick till nu så får se om det gör någon skillnad. Hur mycket kylpasta bör ligga på? Antar att den ska täcka hela processorn när kylaren tryckt ut allt men hur tjocka bög lagret vara? Som en kondom över en elefant eller lite tjockare?

Kylpastan är bara till för att jämna ut repor och mikroskopiska ojämnheter i ytorna. En perfekt platt kylare och CPU skulle inte behöva nån kylpasta alls. Jag har exakt samma kylare och CPU som du och jag ligger sällan över 65 grader, även i spel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kylpastan är bara till för att jämna ut repor och mikroskopiska ojämnheter i ytorna. En perfekt platt kylare och CPU skulle inte behöva nån kylpasta alls. Jag har exakt samma kylare och CPU som du och jag ligger sällan över 65 grader, även i spel.

Okej hur ser din fläktkurva ut? Har inte kikat så mycket på det än men när jag var inne i BIOS såg jag att den låg på ca 550 rpm vid ca 45 grader

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Borgers:

Okej hur ser din fläktkurva ut? Har inte kikat så mycket på det än men när jag var inne i BIOS såg jag att den låg på ca 550 rpm vid ca 45 grader

Dvs, min lägsta fläkthastighet är 45% vid 35 grader. Sen går det bara uppåt. Eftersom jag har ett ljuddämpat chassi utan glas, så är datorn förhållandevis tyst ändå. Chassifläktarna går på samma kurva som CPU.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

https://i.imgur.com/WfnKH4J.jpg

Dvs, min lägsta fläkthastighet är 45% vid 35 grader. Sen går det bara uppåt.

Okej får testa att ändra lite där också. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Med den övre pilen, menar du att ha en fläkt som utblås uppåt?

Japp!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Nu går den betydligt svalare! 65-80 grader vid 100% load.
Bytte håll på CPU-fläkten samt gjorde rent några dammfilter samt chassifläktarna i fronten. Ska även testa ändra fläktkurvan och se om det hjälper ytterligare

Permalänk
Medlem

På fotot så ser det ut att vara ett öppet fläktgaller i taket framför processorn? Isf är ett extra tips att täppa för det hålet. Annars så pyser en del av den svala luften från frontfläktarna ut direkt genom taket istället för att pressas förbi CPU/GPU och kyla ner dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

På fotot så ser det ut att vara ett öppet fläktgaller i taket framför processorn? Isf är ett extra tips att täppa för det hålet. Annars så pyser en del av den svala luften från frontfläktarna ut direkt genom taket istället för att pressas förbi CPU/GPU och kyla ner dem.

Okej tack! Har alltid varit osäker på om det ska vara öppet där för att mer luft ska kunna komma in eller ha det stängt p.g.a. mindre damm som kommer in, men inte tänkt på att det kan "pysa ut" luft där. Nu har jag täckt igen det iallafall. Tack!

Permalänk
Medlem

Nu har jag ytterligare ett problem. RAM stickorna körs endast i 2133 MHz när de egentligen borde ligga på 3200. Såhär ser det ut i BIOS. Enligt inställningarna borde de köras i 3200. Om jag manuellt går in och ändrar i DRAM Frequency finns det 4 alternativ för 3200 MHz:
3200 (24x100.00x1.33) G1
3200 (24x100.00x1.33) G2
3200 (32x100.00x1.00) G1
3200 (32x100.00x1.00) G2

Vilken av dessa bör jag välja och vad är skillnaden mellan dem?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Borgers:

Nu har jag ytterligare ett problem. RAM stickorna körs endast i 2133 MHz när de egentligen borde ligga på 3200. Såhär ser det ut i BIOS. Enligt inställningarna borde de köras i 3200. Om jag manuellt går in och ändrar i DRAM Frequency finns det 4 alternativ för 3200 MHz:
3200 (24x100.00x1.33) G1
3200 (24x100.00x1.33) G2
3200 (32x100.00x1.00) G1
3200 (32x100.00x1.00) G2

Vilken av dessa bör jag välja och vad är skillnaden mellan dem?

https://i.imgur.com/JJ0pnrK.jpg

Ser ut som att vi har samma moderkort också.
Jag klickade bara igång XMP Profile #1 uppe till vänster och startade om datorn, sen rullade de i 3600mhz som tänkt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ser ut som att vi har samma moderkort också.
Jag klickade bara igång XMP Profile #1 uppe till vänster och startade om datorn, sen rullade de i 3600mhz som tänkt.

Okej ja det var tydligen så enkelt

Permalänk
Medlem

En uppdatering igen:
Verkar som att det är grafikkortet som gör chassit så varmt vilket medför att CPUn också stiger i temp. Ska testa stoppa in fler chassifläktar och hoppas på bättre luftflöde. Tack igen alla som tagit sig tid att hjälpa mig!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Borgers:

En uppdatering igen:
Verkar som att det är grafikkortet som gör chassit så varmt vilket medför att CPUn också stiger i temp. Ska testa stoppa in fler chassifläktar och hoppas på bättre luftflöde. Tack igen alla som tagit sig tid att hjälpa mig!

Jo, precis. Luftflödet i chassit är A och O för okej temps.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield