2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vår månadskostnad på vår 20 år gamla Volvo låg på ca 3500kr/månaden. Ca 2500kr bränsle, ca 500kr på reservdelar (och då gjorde jag allting själv, blir betydligt mer om en verkstad skulle göra det) sedan skatt på 2200kr och trafikförsäkring på ca 2000kr om året.

Sålde bilen och leasar nu en helt ny elbil för 4500kr/mån istället. Skatten är 360kr/år och halvförsäkring på 3000kr om året (vagnskadegaranti så den blir helförsäkrad)

Allt som allt blev det ca 5000kr/mån (lite beroende på elpriset) för en helt ny bil med massa finesser, rolig prestanda och hög säkerhet utan problem eller 3500kr/mån för en skrothög som inte ens hade fungerade AC och man går vara beredd på problem hela tiden.

Valet blev enkelt när jag räknade på det. 🤓

Men absolut är det billigare om man kan (och vill) mecka själv, köpa delar från Tyskland, har verktyg osv och har tur. En polare köpte nyligen en BMW för 80k. Några månader senare är kamkjedan sträckt. Inkassera 30 lök hos närmsta verkstad.

En fråga bara. Jag räknade ut att du kör ca 175 mil/ mån 2500/18kr/liter/,8liter/mil
Normal elbil 3kw/mil med alla skatter så kostar elen hemma ca 2kr/kWh=6kr/mil 175*6kr= 1050kr i driftkostnad
Vissa snabbladdare har en kostnad på upp till 16kr/KWh vilket ger milkostnad på 48kr/mil i bara bränsle. Men har bara räknat på att du har en pendlarbil där du tankar hemma.

Eller kan du tanka el gratis på jobbet?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

En fråga bara. Jag räknade ut att du kör ca 175 mil/ mån 2500/18kr/liter/,8liter/mil
Normal elbil 3kw/mil med alla skatter så kostar elen hemma ca 2kr/kWh=6kr/mil 175*6kr= 1050kr i driftkostnad
Vissa snabbladdare har en kostnad på upp till 16kr/KWh vilket ger milkostnad på 48kr/mil i bara bränsle. Men har bara räknat på att du har en pendlarbil där du tankar hemma.

Eller kan du tanka el gratis på jobbet?

Väldigt få elbilar drar 3 kWh/mil i genomsnitt, nästan ingen. Pratar vi genomsnitt så är 2,2 kWh/mil närmare sanningen och i många fall en överdrift. Sedan är det 2 kr/kWh väldigt högt elpris för de flesta, kring 1,2 kr/kWh med skatter och rörligaavgifter är rimligare som ett årsgenomsnitt. Så din uppskattning är en faktor två off ifall man laddar hemma skulle jag säga, och då har vi räknat med en rätt ineffektiv bil också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

En fråga bara. Jag räknade ut att du kör ca 175 mil/ mån 2500/18kr/liter/,8liter/mil
Normal elbil 3kw/mil med alla skatter så kostar elen hemma ca 2kr/kWh=6kr/mil 175*6kr= 1050kr i driftkostnad
Vissa snabbladdare har en kostnad på upp till 16kr/KWh vilket ger milkostnad på 48kr/mil i bara bränsle. Men har bara räknat på att du har en pendlarbil där du tankar hemma.

Eller kan du tanka el gratis på jobbet?

Vår bil drar knappt 2kwh/mil och vi laddar hemma under natten. Svårt att räkna in de fasta avgifterna i elen då man har de oavsett om du har elbil eller ej. Och vi kör lite drygt 165 mil i månaden, ca 330 kwh per månad runt 500 spänn i månaden.

Nu på vintern drar den dock något mer per mil när det är kallt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Det borde det vara. Behöver ju inte ens vara Polen som är inblandade utan de får ju själva sin olja nånstans ifrån.
Nu så tror jag inte man skeppar bensin som ren raffinerad produkt utan snarare råolja, men ett annat alternativ är att man åker färja ut till tankern och tankar. Slipper alla mellanhänder

Tog Polen som ett exempel p.g.a. närheten och det låga priset på diesel hos dom. Tanken var att en sådan vanlig lastbilstanker som man ser här i Sverige som fyller på mackarna med bränsle skulle befinna sig ombord på färjan och att man på internationellt vatten skulle kunna köpa och fylla på med bränsle direkt ombord på färjan i lastutrymmet(lång slang). Naturligtvis med förskottsbokningar via Internet men där den ekonomiska transaktionen sker i inget land.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Meh: https://www.dagensps.se/motor/ny-skatt-pa-miljobranslen-hojs-...

Väldigt trist när de fossilfria alternativen tas ut på baksidan får ett nackskott :/

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer bli 20kr innan 2025 med tanke på senaste trenden på priset.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Meh: https://www.dagensps.se/motor/ny-skatt-pa-miljobranslen-hojs-...

Väldigt trist när de fossilfria alternativen tas ut på baksidan får ett nackskott :/

Vårt land behöver alla pengar de kan få just nu och då är skatter ett underbart sätt att öka inkomsten för statskassan. Kan man sen dessutom få det till att vara miljöfarligt så går det att tredubbla skatten direkt. Konstigt att vi inte har däckskatt också med tanke på alla farliga partiklar som kommer från våra bildäck. Oj, nu kanske jag väckte en björn som sover om fel person ser detta inlägg.

Skrivet av Cooling23:

Jag tror det kommer bli 20kr innan 2025 med tanke på senaste trenden på priset.

Dieselpriset är redan över 20kr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vårt land behöver alla pengar de kan få just nu och då är skatter ett underbart sätt att öka inkomsten för statskassan. Kan man sen dessutom få det till att vara miljöfarligt så går det att tredubbla skatten direkt. Konstigt att vi inte har däckskatt också med tanke på alla farliga partiklar som kommer från våra bildäck. Oj, nu kanske jag väckte en björn som sover om fel person ser detta inlägg.

Dieselpriset är redan över 20kr.

Ändå en rätt skön idé med skatt på däck! Högre för dubbdäck då ofc

Men lite skevt att det "miljövänliga" alternativet ska kosta 50% mer än det fossila alternativet, förstår att folk är villiga att betala mer för att vara lite grönare, men känns som att smärtgränsen redan är nådd där nästan.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ändå en rätt skön idé med skatt på däck! Högre för dubbdäck då ofc

Då tycker jag vi lägger till olycksavgift för de som kör dubbfritt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem

Prishöjningen på biobränsle beror inte på att de skattas hårdare utan det är "marknaden" som höjer priset pga ökade efterfrågan när råvarorna ska användas för att producera fosilbränsle som klarar reduktionsplikten. HVO100 fortsätter att vara skattebefriad åtminstone under 2022 för Sverige har fått undantag från skatteplikt på biodieseln. Man kan klaga på priserna men klaga inte på en skatt som inte finns

Fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/10/fortsatt-s...
Sverige har fått godkänt av den Europeiska kommissionen att behålla skattebefrielsen av biogas och andra rena eller höginblandade biodrivmedel till och med utgången av 2022.
https://www.miljofordon.se/ekonomi/skattelaettnader-paa-biodr...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Då tycker jag vi lägger till olycksavgift för de som kör dubbfritt.

Låter ändå rätt vettigt! De borde ju ofc även gälla äldre bilar med sämre säkerhet(autobroms osv).

Skrivet av mrqaffe:

Prishöjningen på biobränsle beror inte på att de skattas hårdare utan det är "marknaden" som höjer priset pga ökade efterfrågan när råvarorna ska användas för att producera fosilbränsle som klarar reduktionsplikten. HVO100 fortsätter att vara skattebefriad åtminstone under 2022 för Sverige har fått undantag från skatteplikt på biodieseln. Man kan klaga på priserna men klaga inte på en skatt som inte finns

Fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/10/fortsatt-s...
Sverige har fått godkänt av den Europeiska kommissionen att behålla skattebefrielsen av biogas och andra rena eller höginblandade biodrivmedel till och med utgången av 2022.
https://www.miljofordon.se/ekonomi/skattelaettnader-paa-biodr...

Helt korrekt, men det är det som artikeln jag skickade handlade om; d.v.s. skatt på etanol och hvo100 i början av 2023.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Glad över att bo vid den finska gränsen där dieseln kostar 3-4 kr mindre per liter.
Tankade före nyår för 1.64€/L.
Svenska mackarna längs gränsen lär inte sälja mycket diesel framöver.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Ändå en rätt skön idé med skatt på däck! Högre för dubbdäck då ofc

Men lite skevt att det "miljövänliga" alternativet ska kosta 50% mer än det fossila alternativet, förstår att folk är villiga att betala mer för att vara lite grönare, men känns som att smärtgränsen redan är nådd där nästan.

Jag håller med, att göra det dyrare att vara miljövänlig är idioti. När det gäller inblandningen av miljöbränslet så känns det mest som att man vill få in mera skatt i slutändan.

Mer miljöbränsle gör att bilen drar mer då effekten i detta är sämre. Samtidigt så ser man i samma veva till att höja skatten på bränslet för att få fler att ta steget till elbil.
När tillräckligt många har gått över till att köra elbil så kommer det dyka upp en kilometerskatt på dessa som gör att skillnaden mellan el och fossilt kommer minska radikalt. Får vi även i fortsättningen se högre elpriser så vet jag inte vad som faktiskt är billigast, en promenad kanske😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det har inget med ämnet att göra längre men det här stämmer inte riktigt. Per invånare är det landsbygden som kostar mest, om du kollar i absoluta tal kan det säkert vara så att Malmö och Göteborg kostar mest.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/kommunal-...

Å andra sidan är det landsbygden som utarmas för att tillföra storstäderna skattemedel. Tänk om alla företag med verksamhet ute i bygden tvingades skatta på samma ort, vad skulle då städernas invånare leva av? hur hade det sett ut inom vård skolor mm i stan då? Alla dessa företag lägger sina huvudkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och skattar där. Ta bort alla de pengarna från de kommunernas budget och se vad de får över att försörja sina verksamheter med.
Sen kan du ju fundera på hur ni i stan skulle överleva utan allt som produceras ute på landsbygden. Ta era djävla vindkraftverk och slå upp dem på Hisingen, Östermalm osv, då kan ni behålla det lilla överskottet de ger och vi slipper få naturen förstörd.

Vill du inte vara med och betala utjämningsavgifter så flytta till USA, där får ju var och en klara sig efter egen förmåga, i Sverige har vi , som det så fint heter, solidaritet. Alla icke miljonärer i Sverige lever på någon sorts bidrag, antagligen även du och dina bekanta. Så vad är skillnaden om man bor i stan eller på landet? Sen vet jag inte hur du får ihop det med att landsbygden får mest bidrag då det klart framgår att Göteborg är största bidragstagare i det systemet. Det innebär att INGEN kommun på landsbygden får mer pengar ur systemet än Göteborg. Landsbygden totalt, ja, men du kan ju inte jämföra halva Sveriges yta med Göteborg.
Per invånare är det Göteborgarna som kostar mest ur systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Å andra sidan är det landsbygden som utarmas för att tillföra storstäderna skattemedel. Tänk om alla företag med verksamhet ute i bygden tvingades skatta på samma ort, vad skulle då städernas invånare leva av? hur hade det sett ut inom vård skolor mm i stan då? Alla dessa företag lägger sina huvudkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och skattar där.

Vad menar du? Företag betalar ingen skatt till den kommunen där de har sitt huvudkontor utan endast statlig skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Å andra sidan är det landsbygden som utarmas för att tillföra storstäderna skattemedel. Tänk om alla företag med verksamhet ute i bygden tvingades skatta på samma ort, vad skulle då städernas invånare leva av? hur hade det sett ut inom vård skolor mm i stan då? Alla dessa företag lägger sina huvudkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och skattar där. Ta bort alla de pengarna från de kommunernas budget och se vad de får över att försörja sina verksamheter med.
Sen kan du ju fundera på hur ni i stan skulle överleva utan allt som produceras ute på landsbygden. Ta era djävla vindkraftverk och slå upp dem på Hisingen, Östermalm osv, då kan ni behålla det lilla överskottet de ger och vi slipper få naturen förstörd.

Vill du inte vara med och betala utjämningsavgifter så flytta till USA, där får ju var och en klara sig efter egen förmåga, i Sverige har vi , som det så fint heter, solidaritet. Alla icke miljonärer i Sverige lever på någon sorts bidrag, antagligen även du och dina bekanta. Så vad är skillnaden om man bor i stan eller på landet? Sen vet jag inte hur du får ihop det med att landsbygden får mest bidrag då det klart framgår att Göteborg är största bidragstagare i det systemet. Det innebär att INGEN kommun på landsbygden får mer pengar ur systemet än Göteborg. Landsbygden totalt, ja, men du kan ju inte jämföra halva Sveriges yta med Göteborg.
Per invånare är det Göteborgarna som kostar mest ur systemet.

"Under 2021 är Dorotea den kommun som tilldelades mest resurser per invånare, 32 873 kronor. " Om du kollar statistiken så kommer du se att det är kommunerna på landsbygden som kostar mest per invånare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orespray:

Å andra sidan är det landsbygden som utarmas för att tillföra storstäderna skattemedel. Tänk om alla företag med verksamhet ute i bygden tvingades skatta på samma ort, vad skulle då städernas invånare leva av? hur hade det sett ut inom vård skolor mm i stan då? Alla dessa företag lägger sina huvudkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och skattar där. Ta bort alla de pengarna från de kommunernas budget och se vad de får över att försörja sina verksamheter med.
Sen kan du ju fundera på hur ni i stan skulle överleva utan allt som produceras ute på landsbygden. Ta era djävla vindkraftverk och slå upp dem på Hisingen, Östermalm osv, då kan ni behålla det lilla överskottet de ger och vi slipper få naturen förstörd.

Vill du inte vara med och betala utjämningsavgifter så flytta till USA, där får ju var och en klara sig efter egen förmåga, i Sverige har vi , som det så fint heter, solidaritet. Alla icke miljonärer i Sverige lever på någon sorts bidrag, antagligen även du och dina bekanta. Så vad är skillnaden om man bor i stan eller på landet? Sen vet jag inte hur du får ihop det med att landsbygden får mest bidrag då det klart framgår att Göteborg är största bidragstagare i det systemet. Det innebär att INGEN kommun på landsbygden får mer pengar ur systemet än Göteborg. Landsbygden totalt, ja, men du kan ju inte jämföra halva Sveriges yta med Göteborg.
Per invånare är det Göteborgarna som kostar mest ur systemet.

Det är svårt att göra ett helt rättvist system som kan kompensera för alla skillnader. Landsbygden har ju ett problem med utflyttning, personerna som är kvar (eller snarare deras skatteinbetalningar) är inte tillräckligt många för att finansiera den service man borde förvänta sig. Men storstäderna har ju också problem med utflyttning om än på ett annat sätt, att de med högre inkomster i ganska stor utsträckning flyttar till kranskommuner men jobbar fortfarande i staden. Deras skatteintäkter hamnar ju i deras hemkommun även om de belastar infrastruktur och liknande i deras arbetskommun i princip lika mycket som när de bodde där, och på samma sätt belastar de inte infrastrukturen i hemkommunen så hårt. Och arbetsgivarens skatter och avgifter går ju i allmänhet till staten snarare än till kommunen. Detta gör att kranskommunerna kan ha lägre skatt vilket ökar på utflyttningen dit.

Man kan förstås tycka att företagens skatter borde hamna i kommunen i större utsträckning, men vilken kommun? Där huvudkontoret ligger hjälper nog inte problemet så mycket för det mesta hade bara hamnat i Stockholm ändå. Beskatta intäkter där värdet produceras? Men vart är det? Volvo har exempelvis en motorfabrik i Skövde men bilarna sätts ihop i Göteborg (och på några fler ställen), men hur mycket värde skapas var? Det är inte lätt att fastställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Då tycker jag vi lägger till olycksavgift för de som kör dubbfritt.

Varför det? Läs utförligare till citatet nedan.

Skrivet av Ostbullen:

Låter ändå rätt vettigt! De borde ju ofc även gälla äldre bilar med sämre säkerhet(autobroms osv).

Som förare är man ansvarig att framföra sitt fordon efter de rådande förhållande som finns.
Alldeles för mång förlitar sig på tekniken och system och tror att de är ansvars befriade för att "systemet" ska hantera själv körande.

System/utrustning som ABS, autobroms, dubbdäck, dödavinkelvarnare etc är just bara hjälpmedel. Om man inte vet hur man hanterar eller ska förhålla sig till dem, så är man en olämplig bilförare.

Läs detta
Titta på figur 13 och 14, så ser man att hur många som lyckas med körprov vid första gången. Samt att en del behöver många körprov innan de lyckas, och det är dessa som drar ner kurvan på figur13. Hittade inte den senaste rapporten, men den kurvan fortsätter att peka nedåt.

Titta även på figur 16 och 17.

Väldigt många som chansar och de läser inte på eller övningskör i den omfattningen som de borde göra, för att "systemen" kommer ändå lösa det där. Man förlitar sig för mkt på system som spärrar, vilket gör att riskbeteendet ökar.
Skulle vara intressant om se hur människor skulle reagera om polis/försäkringsbolag läste information från bilen vid en olycka. Har du gjort ett aktivt val, eller varit passiv och litat på systemet. Höll du avstånd, när bromsade du, vilken hastighet höll du, hur mkt vinglade du, när tog du en rast/paus vid en längre resa?

Angående diesel/bensin, så är staten beroende av skatten och oavsett vilket medium som kommer att ersätta fossila drivmedel kommer att beskattas (om inte lika mkt) för att staten ska få in pengarna.

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-chockhojning-av-drivmed...

Bensinpriset ligger nu på 20,95 kronor litern, genomsnittet i februari för ett år sedan låg på 15,10 kronor.

Dieselpriset ligger på 24,37 kronor litern. För ett år sedan låg priset på ring 15,60 kronor litern.

Ja det gick undan det! 😃 Nu har vi visserligen skaffat elbil men det drabbar ju alla i form av högre inflation, dyrare transporter etc.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-chockhojning-av-drivmed...

Bensinpriset ligger nu på 20,95 kronor litern, genomsnittet i februari för ett år sedan låg på 15,10 kronor.

Dieselpriset ligger på 24,37 kronor litern. För ett år sedan låg priset på ring 15,60 kronor litern.

Ja det gick undan det! 😃 Nu har vi visserligen skaffat elbil men det drabbar ju alla i form av högre inflation, dyrare transporter etc.

Jo men det är ju en ganska speciell situation nu. Så fort invasionen är avklarad, oavsett vem som "vinner", så kommer den ryska kranen att vridas på igen och då lär priserna gå ner igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo men det är ju en ganska speciell situation nu. Så fort invasionen är avklarad, oavsett vem som "vinner", så kommer den ryska kranen att vridas på igen och då lär priserna gå ner igen.

Visst har oljepriset påverkats, men hur man än vrider och vänder på det så är det skattehöjningar som gjort den stora skillnaden.

2008 var t'ex oljepriset ca 40% högre än vad det är nu, och vill inte minnas att bensinen då kostade 30:-/liter...

Minns inte heller när man tankade gratis i mars 2020, då det var negativt pris på råolja p.g.a stort överskott globalt....

Så fort oljepriset går ner så höjs skatterna för att kompensera, och sen när oljepriset går upp igen så blir det dyrt.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Json_81:

Då tycker jag vi lägger till olycksavgift för de som kör dubbfritt.

Just det är mer en försäkringsfråga

Orkar inte leta fakta men man ska man beakta skadeverkningar av dubb vs dubbfritt så bör man även räkna med antalet beräknade förtida dödsfall pga ökad mängd utsläpp/partiklar pga dubbdäck. Längre bromssträcka på våt väg med dubbdäck mm.

Det är ganska enögt att se på saken som du uttrycker den.

Dubbdäck hör hemma på bilar som körs en bit upp i landet inte på Stockholmarnas suvar som rullar 98% på lederna runt stan som i stort sett är snö och isfria året runt. Allt för många kör på dubb för att det kan vara bra att ha för att man åker till sälen eller åre 1-2 gånger per år.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Visst har oljepriset påverkats, men hur man än vrider och vänder på det så är det skattehöjningar som gjort den stora skillnaden.

https://i.imgur.com/8SfucJf.png

2008 var t'ex oljepriset ca 40% högre än vad det är nu, och vill inte minnas att bensinen då kostade 30:-/liter...

Minns inte heller när man tankade gratis i mars 2020, då det var negativt pris på råolja p.g.a stort överskott globalt....

Så fort oljepriset går ner så höjs skatterna för att kompensera, och sen när oljepriset går upp igen så blir det dyrt.

Menar du att det är skatten som gör att diesel nu kostar 20% mer än för en månad sedan exempelvis?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Just det är mer en försäkringsfråga

Orkar inte leta fakta men man ska man beakta skadeverkningar av dubb vs dubbfritt så bör man även räkna med antalet beräknade förtida dödsfall pga ökad mängd utsläpp/partiklar pga dubbdäck. Längre bromssträcka på våt väg med dubbdäck mm.

Det är ganska enögt att se på saken som du uttrycker den.

Dubbdäck hör hemma på bilar som körs en bit upp i landet inte på Stockholmarnas suvar som rullar 98% på lederna runt stan som i stort sett är snö och isfria året runt. Allt för många kör på dubb för att det kan vara bra att ha för att man åker till sälen eller åre 1-2 gånger per år.

Yes. Snökedjor är bra för sådana sällanbehov.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Menar du att det är skatten som gör att diesel nu kostar 20% mer än för en månad sedan exempelvis?

Nej, men det är skattens fel att dieseln nu kostar 22 spänn litern.
Med drivmedelsskatten från 10 år sedan hade istället priset nu gått upp från ca 10 till ca 12 kronor, istället för från 18 till 22.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo men det är ju en ganska speciell situation nu. Så fort invasionen är avklarad, oavsett vem som "vinner", så kommer den ryska kranen att vridas på igen och då lär priserna gå ner igen.

När kommer andra länder godkänna att börja köpa den ryska oljan igen är frågan?
Priserna kommer säkert sänkas när kriget är över men tyvärr inte till nivån innan kriget. Till höjningen som varit nu så får vi skylla en del på inblandningen av miljöbränsle som enligt experter egentligen inte gör någon stor skillnad i slutänden då förbrukningen går upp. Att vi sen också har våra kära skatter som hela tiden höjs just på bränsle kommer göra det ännu värre.

Skrivet av Klubba:

Visst har oljepriset påverkats, men hur man än vrider och vänder på det så är det skattehöjningar som gjort den stora skillnaden.

https://i.imgur.com/8SfucJf.png

2008 var t'ex oljepriset ca 40% högre än vad det är nu, och vill inte minnas att bensinen då kostade 30:-/liter...

Minns inte heller när man tankade gratis i mars 2020, då det var negativt pris på råolja p.g.a stort överskott globalt....

Så fort oljepriset går ner så höjs skatterna för att kompensera, och sen när oljepriset går upp igen så blir det dyrt.

Det här är samma sak som med GPU marknaden, nu höjs priset men när vi sen kommer ha full produktion och överflöd av kretsar så kommer säkerligen inte priserna att gå ner igen till där vi var innan. Jag ser bara i företaget där jag jobbar där en komponent vi tidigare köpt in kostade 8,5 EUR och nu kostar 65 EUR, det blir en rätt kraftig prisökning på produkten i slutänden kan man lugnt säga.
Jag har sen svårt att tänka mig att vi kommer kunna köpa samma komponent i framtiden för 8,5 EUR utan kommer säkerligen få betala minst det dubbla då företagen helt enkelt vant oss kunder med högre priser.

Problemet med vårt bränsle är skatterna och med vår nuvarande regering så kommer tyvärr inte detta ändras. Visst kommer priserna gå ner när väl kriget är slut men frågan är hur mycket eller om vår regering helt enkelt höjer skatten igen.

Priserna är från innan den större delen miljöbränslet blandades in så säkerligen ännu värre nu.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/styrmedel/konsumtion...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ändå en rätt skön idé med skatt på däck! Högre för dubbdäck då ofc

Men lite skevt att det "miljövänliga" alternativet ska kosta 50% mer än det fossila alternativet, förstår att folk är villiga att betala mer för att vara lite grönare, men känns som att smärtgränsen redan är nådd där nästan.

Mer skatter till glesbygden!

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Just det är mer en försäkringsfråga

Orkar inte leta fakta men man ska man beakta skadeverkningar av dubb vs dubbfritt så bör man även räkna med antalet beräknade förtida dödsfall pga ökad mängd utsläpp/partiklar pga dubbdäck. Längre bromssträcka på våt väg med dubbdäck mm.

Det är ganska enögt att se på saken som du uttrycker den.

Dubbdäck hör hemma på bilar som körs en bit upp i landet inte på Stockholmarnas suvar som rullar 98% på lederna runt stan som i stort sett är snö och isfria året runt. Allt för många kör på dubb för att det kan vara bra att ha för att man åker till sälen eller åre 1-2 gånger per år.

Jag förespråkar inte "olycksavgift" det var vänt mot att ha däckskatt.
Är det något vi inte behöver så är det mer ologiska och krångliga skatter.

Ditt exempel pekar ju snarare på ett stockholmsproblem än ett problem med dubbdäck. Landet är rätt mycket mer än Stockholm, Norrland och fjällen
Jag fick dubbfria däck med min senaste bil och efter mycket funderande bestämde jag mig för att köra med dem i vinter, pga covid visste jag att det inte skulle bli mycket körning och jobbar hemifrån så är väglaget för jäkligt kunde jag skippa att åka.
Fyrhjulsdrift så är inte så bekymrad över att komma framåt heller.
Men det är stor skillnad i bromssträcka på snö-isiga vägar och det har vi haft i flera veckor denna vintern utanför Göteborg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Nej, men det är skattens fel att dieseln nu kostar 22 spänn litern.
Med drivmedelsskatten från 10 år sedan hade istället priset nu gått upp från ca 10 till ca 12 kronor, istället för från 18 till 22.

Priset är ju en kombination av vad bensinföretagens krav på vinst och skatterna. Priset beror på oljepriset, och skatter, men också på efterfrågan förstås. Världspriset påverkar ju inte vad oljan som finns på mackarna nu, och allt i raffinaderierna är ju också betalat, men likväl går priserna upp direkt när oljepriset fluktuerar. Anledningen är ju att folk godtar denna höjning med tanke på läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Menar du att det är skatten som gör att diesel nu kostar 20% mer än för en månad sedan exempelvis?

Skrivet av Klubba:

Nej, men det är skattens fel att dieseln nu kostar 22 spänn litern.
Med drivmedelsskatten från 10 år sedan hade istället priset nu gått upp från ca 10 till ca 12 kronor, istället för från 18 till 22.

Glöm inte reduktionsplikten som höjdes nu senast vid nyår som ligger på 30.5% förnybar del. Denna kostnaden lägger på ca 3-4kr extra utöver EU krav som är 14% för 2022 och är den stora anledningen till att just Sverige har EUs högsta dieselpris.

Tur jag bytte till Plugin hybrid i somras och fick bra betalt för min passat diesel.

Edit:
Bensinen gick precis över 21kr idag!
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/wOLbOA/bensinpriset-o...

Vågar vi gissa på 30kr innan 2025?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5