Permalänk
Medlem

Programerings Guide

Hej..

Jag har läst lite här och var och hittat ett språk som jag skulle vilja lära mig, C++. Jag har valt det för att det verkar vara det största och om man kan C++ ska man även kunna lära sig java liten lättare. Detta är helt nytt för mig och jag skulle vilja ha råd och tids till bra guider. Som jag sa är dett HELT nytt för mig jag har ingen aning om va det är. SÅ ja skulle vilja få tag i guider som verkligen går från grunden. Någon som vet nån bra guide? Helst på svenska.

/Droogie

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Låna en bok som heter "C++ Direkt" på biblioteket. Jag kommer inte ihåg vad författaren heter...

Permalänk
Medlem

Börja med C, eller nått lättare.. det är väldigt svårt om man inte har programmerat förut eller kan nått om hur ett os är uppbyggt.. börja med nått lättare..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
Börja med C, eller nått lättare.. det är väldigt svårt om man inte har programmerat förut eller kan nått om hur ett os är uppbyggt.. börja med nått lättare..

Hm.. Ok.. Några tips? Vet inte vad de olika språken är till för.. Om vi säger att jag skulle skriva ett roligt lätt litet spel.. Inte avancerat alls.. Vilket ska man börjar med då? Nått lätt och bra,

Permalänk
Medlem

Nej, kör med C++. Det är värt det. Och det kommer göra det mycket lättare att lära dig andra språk efter det.

Sam's Lär dig C++ på 3 veckor är bra, tycker jag.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

eighty, kanske om man redan kan nått programmering språk och kan lite om datorer..

Droogie, första året med c++ får du hålla dej till textbaserade spel, medan i visualbasic kan du lätt efter 1 vecka göra ett snake eller dyl.

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
Börja med C, eller nått lättare.. det är väldigt svårt om man inte har programmerat förut eller kan nått om hur ett os är uppbyggt.. börja med nått lättare..

Varför skulle han börja med c?? C++ är ju inte över huvud taget svårare att lära sig, ända skillnaden är att c++ går att använda på ett mer avancerat sätt (läs objektorientering), men det är inget tvång att gå in på dom svåra grejerna innan man kan det lätta. Ända skillnaden man märker som nybörjare är att c++ har lite mer praktiska och mer lättanvända standardklasser som iostream m.m.

Börja med c++!
(eller möjligen så kan du börja med pascal/basic ett litet tag först innan du går in på c++ för att lära dig programmeringstänket. Men det är helt personligt och beror nog på hur lätt man har för att lära sig programmera)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
Nej, kör med C++. Det är värt det. Och det kommer göra det mycket lättare att lära dig andra språk efter det.

Sam's Lär dig C++ på 3 veckor är bra, tycker jag.

Där kan jag inte hålla med dig, jag tycker den boken är en av de sämsta databöckerna jag läst, ta C++ Programmering av Stephen Prata istället, den är _mycket_ bättre.

Permalänk
Medlem

Japp, C++ Programmering 4 upl. av Stephen Prata, go for it!

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Ok.. ska gå till biblioteket och se efter vad som finns.. Jag Återkommer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiking
Låna en bok som heter "C++ Direkt" på biblioteket. Jag kommer inte ihåg vad författaren heter...

Jan Skansholm, jag har boken liggandes i hyllan (lånad ifrån skolan). Fast jag tyckte den var så otroligt tråkig, så jag orkade inte bry mig

Permalänk
Medlem

OK.. TRoligen blir det Stephen Prata's bok.. Den verkar poppis..