Den stora trĂ„den om uppladdningsbara batterier 🔋 (Samt laddare)

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av xxargs:

LÄter som batterier med inbyggd omvandlare - iden Àr bra men inte för lÄgströmsförbrukare (bit under 1 mA) dÄ kostnaden för regulatorns egenförbrukning blir procentuellt stor.

HĂ„ller man pĂ„ med 'sporten' att göra utrustning som gĂ„r pĂ„ batteri sĂ„ lĂ€nge som möjligt typ sittande lĂ„ng tid utomhus sĂ„ hatar man alla former av mellanregulatorer och vill att utrustningen skall gĂ„r direkt pĂ„ batterispĂ€nningen och man jagar varenda ÎŒA i onödig strömförbrukning...

Det stÀmmer, lithum AA Àr inte för alla tillfÀllen.
Men har tex en batteridriven soap dispenser (kommer inte pÄ svenska ordet).
Med vanliga laddningsbara batterier runt 1.2-3v sÄ gÄr pumpen betydligt sÀmre och det gÄr inte att fÄ ut de sista av batterierna. (GÀller Àven vanliga ej uppladdningsbara batterier)

Tycker Àven det Àr smidigt med laddning med usb kabel, framförallt nÀr man Àr pÄ resande fot.
Har ett batteri i datormusen, kan dÄ ladda batteriet frÄn datorn.
(GÄr sjÀlvklart att argumentera att det finns mös med inbyggda batterier som laddas frÄn USB-kabel)

Eller julbelysningen som lyser svagt mot slutet nÀr spÀnningen sjunker...

Försöker inte övertyga om att lithum AA batterier Àr bÀst i alla situationer, men ibland fungerar de bÀttre.
Skulle inte rekommendera dem för fjÀrrkontrollen.

Jag har inte hunnit ha mina batterier sÄ lÀnge Ànnu, sÄ vet inte hur bra de fungerar i lÀngden.

PermalÀnk
Medlem ★
●

FÄr jag tid nÀr jag kommer hem (Àr utomlands nu) sÄ kan jag se om jag kan gör lite tester pÄ mina lithum batterier.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Vad heter Duracells high end, eller premium serier?

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Yatagarasu:

Case in point - köp bara FDK och inget annat

Men de flesta kÀnner inte till varken FDK, "Made in Japan", vad ens ett Ni-MH-batteri eller nÄgot av det dÀr. Enklare att bara sÀga "köp LADDA, bÀsta bang for your buck och finns inte bÀttre batterier och ska du av nÄgon anledning inte ha IKEA köp Duracell"

Vad Ă€r FDK och hur identifierar man batterier som har "det" 😜

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

PermalÀnk
Inaktiv
●

Ikea har höjt priset pĂ„ LADDA AA 2450mAh. FrĂ„gan Ă€r om man ska köpa lite Biltema laddningsbara som kostar mindre. NĂ„gon som kör med Biltemas 2450 resp 900mAh batterier. Är de Eneloop?

PermalÀnk
AvstÀngd
●

I have used the following charging station and batteries ( got them in a discount price 399kr( which included some batteries also) - 2 years ago , and they work very well for my needs.

https://www.clasohlson.com/se/p/36-8154?utm_source=google&utm...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av anon333222:

Ikea har höjt priset pĂ„ LADDA AA 2450mAh. FrĂ„gan Ă€r om man ska köpa lite Biltema laddningsbara som kostar mindre. NĂ„gon som kör med Biltemas 2450 resp 900mAh batterier. Är de Eneloop?

Made in Japan <-> Eneloop

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Jeriko:

I have used the following charging station and batteries ( got them in a discount price 399kr( which included some batteries also) - 2 years ago , and they work very well for my needs.

https://www.clasohlson.com/se/p/36-8154?utm_source=google&utm...

Looks to be an USB-port, can you charge without the base? Do all 4 battries need to be in the pod to charge?

PermalÀnk
Medlem ★
●

Bra pris ÀndÄ för GP frÄn classe hÀr ovan. 8 batterier Inc ocksÄ.

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Medlem ★
●

Tydligen ingen kabel med vid nÀrmare inspektion, förvisso har man vÀl ett antal gömda pÄ ett dussin platser hemma sen Ärens lopp.
Lutar just nu ner Ă€r Panasonic laddaren 🔋

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av medbor:

Made in Japan <-> Eneloop

Är Biltemas made in Japan?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av anon333222:

Är Biltemas made in Japan?

Vissa sÀger det hÀr i trÄden, bÀst att kolla sjÀlv. Jag har inte tittat

PermalÀnk
●

SÄna hÀr (18650) har jag till pannlampan och verkar vara bra. VÀger nÀstan 50g st.

https://egroup18650.com/home/25-lg-18650-f1l-3350mah-487a-122...

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av medbor:

Vissa sÀger det hÀr i trÄden, bÀst att kolla sjÀlv. Jag har inte tittat

Återkommer med info nĂ€r jag har Ă„kt förbi

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av medbor:

Looks to be an USB-port, can you charge without the base? Do all 4 battries need to be in the pod to charge?

Micro-usb port is on the individual pods - but I have not tried to charge without the base 


You do not need to have all 4 batteries on the pod. I usually use more batteries during Christmas for the window decorations ( 😅) and It happen to charge 2 or 3 batteries and it works without any issue

PermalÀnk
Medlem
●

Jag testade IKEAS grÄa batterier för ett tag sedan i min laddare.

Vet inte varför inte lÀnken till dropbox funkar...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
BĂ€rbara 2st 10" + 1st 15,6"

PermalÀnk
Testpilot ★
●
Skrivet av Oneirogen:

Vad Ă€r FDK och hur identifierar man batterier som har "det" 😜

https://www.fdk.co.jp/ alt. https://www.fdk.com/

Är sjĂ€lv ingen expert, men Japan har bara en fabrik som tillverkar dessa typer av batterier. DĂ€rmed om det stĂ„r "Made in Japan" och det inte Ă€r fejk-batterier Ă€r det med största sannolikhet FDK batterier om det rör sig om Ni-MH. Vad gĂ€ller Lithium och Alkaline törs jag inte uttala mig dĂ„ det inte Ă€r batterier jag köpt pĂ„ mĂ„nga Ă„r, dĂ€r kan sĂ€kert nĂ„gon mer insatt rĂ€cka ut en hjĂ€lpande hand!

Brukar sjĂ€lv kolla pĂ„ reviews dĂ€r folk kör utökade tester och i vissa fall plockar isĂ€r batterierna för att kolla nĂ€rmare och jĂ€mföra med tidigare kĂ€nda batterier. Är sjĂ€lv nyfiken pĂ„ Biltemas som hĂ€vdas vara FDK, samt Amazon Basics/Silver som ocksĂ„ ser ut att kunna vara dĂ€rifrĂ„n. Blir kanske att köpa ett par och jĂ€mföra mot min LADDA HR6

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

PermalÀnk
Inaktiv
●

Vilken Àr den ultimata laddaren om man vill se kapacitet , recycling mm?

PermalÀnk
●
Skrivet av anon333222:

Vilken Àr den ultimata laddaren om man vill se kapacitet , recycling mm?

Den hÀr har jag förstÄtt mÄnga pratar gott om https://mahaenergy.com/mh-c9000/

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av JonkenPonken:

Den hÀr har jag förstÄtt mÄnga pratar gott om https://mahaenergy.com/mh-c9000/

Har en sÄdan, köpt för sÀkert tio Är sedan nu, har det inte kommit nÄgot bÀttre sen dess?

PermalÀnk
●
Skrivet av ajn:

Har en sÄdan, köpt för sÀkert tio Är sedan nu, har det inte kommit nÄgot bÀttre sen dess?

Hur ska jag veta det menar du. Vad mer behöver en batteriladdare kunna?

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av anon333222:

Vilken Àr den ultimata laddaren om man vill se kapacitet , recycling mm?

Denna Àr nog en Opus BT-C3100 som Conrad mÀrkt om till sitt egna varumÀrke, jag har en Opus och den tycker jag Àr bra, köpte min pÄ eBay för nÄgra Är sedan, speciellt nÀr den klarar Ni-mh, Ni-cd och Li-ion (Àven andra Li-kemier om man stÀller om den via en strömbrytare pÄ undersidan)

https://www.conrad.se/p/voltcraft-ipc-3-batteriladdare-liion-...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
BĂ€rbara 2st 10" + 1st 15,6"

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av JonkenPonken:

Hur ska jag veta det menar du. Vad mer behöver en batteriladdare kunna?

Troddr du visste eftersom du nÀmnde den som bra, den mesta elektronik har ju viss utveckling över tid, sÄ förvÄnad att dse nÄgon rekommendera samma nu som jag köpte för sÄ lÀnge sedan

PermalÀnk
●
Skrivet av ajn:

Troddr du visste eftersom du nÀmnde den som bra, den mesta elektronik har ju viss utveckling över tid, sÄ förvÄnad att dse nÄgon rekommendera samma nu som jag köpte för sÄ lÀnge sedan

Jag skrev sÄ hÀr "Den hÀr har jag förstÄtt mÄnga pratar gott om".

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av foppson:

Denna Àr nog en Opus BT-C3100 som Conrad mÀrkt om till sitt egna varumÀrke, jag har en Opus och den tycker jag Àr bra, köpte min pÄ eBay för nÄgra Är sedan, speciellt nÀr den klarar Ni-mh, Ni-cd och Li-ion (Àven andra Li-kemier om man stÀller om den via en strömbrytare pÄ undersidan)

https://www.conrad.se/p/voltcraft-ipc-3-batteriladdare-liion-...

Tack som tusan. SvÀngde förbi Biltema och köpte:

https://www.biltema.se/kontor---teknik/batterier/uppladdnings...

https://www.biltema.se/kontor---teknik/batterier/uppladdnings...

TyvÀrr stÄr det inte var batterierna Àr producerade, men har den dÀr vita brickan pÄ pluspolen som Àr karaktÀristisk för FDK, men folien som isolerar har inget stansat tryck som Ikea LADDA 900mAh. SÄ jag vet inte om dessa Àr förklÀdda Eneloops eller inte.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Ingen stÀmpling av kod/nummer vid folie-skarven sÄ Àr det ingen FDK-batteri - den vita toppringen för +-polen Àr dessvÀrre ingen sÀker indikering av FDK-batterier dÄ mÄnga noname har annammat det för att det skall likna FDK-batterier och din beskrivning stÀmmer med mina som Àr ~5 Är gamla och nej, de Àr inga bra batterier och hÄller laddningen dÄligt över tiden och ca 0.05 - 0.1 Volt lÀgre polspÀnning under urladdning och fÄr fort högre inre resistans med Älder vilket gör det Ànnu vÀrre och utrustning indikerar tomma batterier fast 2/3-delar av kapaciteten Àr kvar.

...

Kan man inte köpa batterier som man _vet_ Àr FDK-batterier (genom efterforskning) sÄ köp hellre GP:s gröna Recyko. Dom Àr inte lika bra och har lite lÀgre urladdningsspÀnning Àn FDK-batterierna men tappar inte kapacitet lika fort med Äldern eller fÄr högre inre resistans pÄ samma sÀtt som flertalet noname NiMh-batterier (dit biltemas rÀknas)

Men, trots att jag laddade recyko-batterierna i somras sÄ tycket bÄde tangentbordet och musen frÄn logitech att de lÄg pÄ batterivarningsnivÄ (under 25%) - sedan att man kan köra > 75% av totala driftttiden med varningen pÄ till batteriet Àr slut hör inte hit, men det Àr irriterande att de har satt varningen efter hur torrbatterier beter sig och inte efter hur NiMh beter sig i de stora flertalet...

med FDK-batterierna (eneloop) som legat lika lÀnge sedan laddning i sommras och ÄldersmÀssigt Àr sÀkert 10 Är gamla sÄ fanns det ingen sÄdan varning och ca 45% batteri-nivÄ rapporterat, det 0.05 - 0.1 Volt polspÀnningsskillnad beroende pÄ sammansÀttningen av Metallhydriden gör mycket nÀr lÄgspÀnnings-larmen triggar - och Àr FDK:s secret soup...

Den enda sÀkra kÀllan att köpa FDK-batterier just nu Àr faktiskt Ikeas 'LADDA' - det finns pÄ de andra som duracell och energizer ocksÄ men dÀr mÄste man titta noga och surfa hos olika ficklamps-forum dÀr man nördar ned sig pÄ dessa med tester, att man köper rÀtt modell som verkligen har FDK-batterier i sig.

SÄ för nÀrvarande kan man nÀstan sÀga att FDK:s varumÀrke numera Àr ikeas 'LADDA' efter att de blev avstrippade/snodda pÄ sin tidigare varumÀrke Eneloop av Panasonic för att boosta sina egna kina-batterier.

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av xxargs:

Ingen stÀmpling av kod/nummer vid folie-skarven sÄ Àr det ingen FDK-batteri - den vita toppringen för +-polen Àr dessvÀrre ingen sÀker indikering av FDK-batterier dÄ mÄnga noname har annammat det för att det skall likna FDK-batterier och din beskrivning stÀmmer med mina som Àr ~5 Är gamla och nej, de Àr inga bra batterier och hÄller laddningen dÄligt över tiden och ca 0.05 - 0.1 Volt lÀgre polspÀnning under urladdning och fÄr fort högre inre resistans med Älder vilket gör det Ànnu vÀrre och utrustning indikerar tomma batterier fast 2/3-delar av kapaciteten Àr kvar.

...

Kan man inte köpa batterier som man _vet_ Àr FDK-batterier (genom efterforskning) sÄ köp hellre GP:s gröna Recyko. Dom Àr inte lika bra och har lite lÀgre urladdningsspÀnning Àn FDK-batterierna men tappar inte kapacitet lika fort med Äldern eller fÄr högre inre resistans pÄ samma sÀtt som flertalet noname NiMh-batterier (dit biltemas rÀknas)

Men, trots att jag laddade recyko-batterierna i somras sÄ tycket bÄde tangentbordet och musen frÄn logitech att de lÄg pÄ batterivarningsnivÄ (under 25%) - sedan att man kan köra > 75% av totala driftttiden med varningen pÄ till batteriet Àr slut hör inte hit, men det Àr irriterande att de har satt varningen efter hur torrbatterier beter sig och inte efter hur NiMh beter sig i de stora flertalet...

med FDK-batterierna (eneloop) som legat lika lÀnge sedan laddning i sommras och ÄldersmÀssigt Àr sÀkert 10 Är gamla sÄ fanns det ingen sÄdan varning och ca 45% batteri-nivÄ rapporterat, det 0.05 - 0.1 Volt polspÀnningsskillnad beroende pÄ sammansÀttningen av Metallhydriden gör mycket nÀr lÄgspÀnnings-larmen triggar - och Àr FDK:s secret soup...

Den enda sÀkra kÀllan att köpa FDK-batterier just nu Àr faktiskt Ikeas 'LADDA' - det finns pÄ de andra som duracell och energizer ocksÄ men dÀr mÄste man titta noga och surfa hos olika ficklamps-forum dÀr man nördar ned sig pÄ dessa med tester, att man köper rÀtt modell som verkligen har FDK-batterier i sig.

SÄ för nÀrvarande kan man nÀstan sÀga att FDK:s varumÀrke numera Àr ikeas 'LADDA' efter att de blev avstrippade/snodda pÄ sin tidigare varumÀrke Eneloop av Panasonic för att boosta sina egna kina-batterier.

Blir och lÀmna tillbaka de dÀr 9 pack+1. Vilka alternativ har man kvar nu gÀllande FDK-batterier? Just AAA 900mAh har ju utgÄtt ur sortimentet och vanliga LADDA AA 2450 gÄr pÄ 99 kr efter prishöjningen.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Ikeas ladda...

att det inte finns R03 pÄ 900 mAh kvar i Ikeas sortiment Àr dock synd - dom jag provade nyss höll vÀl mÄttet ang. kapaciteten trots nÄgra Är i Äldern.

Ikeas LADDA 1900 mAh Àr förmodligen ganska lika som orginal Eneloop-batterier dÄ de ocksÄ var pÄ 1900 mAh

Panasonic Eneloop Àr ofta FDK-batterier om man köper inom EU men kan vara olika om det Àr pro-versionen eller inte, köp inte sÄdana frÄn Asien via ebay eller liknande dÄ de oftast Àr kinabatterier...

Samma sak gÀller Duracell/Energizer att de har strÄk i modellutbudet med FDK-batterier, men det gÀller att veta vilka och vilken region dÄ ofta EU/USA fÄr FDK-batterierna medans alla andra fÄr nöja sig med kinabatterier fast det Àr samma modellbeteckning pÄ förpackningen. Och FDK-batterier kan ocksÄ dyka upp helt ovÀntat i noname-batterier ocksÄ - sikta efter (ofta vÀldigt svaga) nummerstÀmplingen vid skarven pÄ folie-skarven om man kan se sÄdant genom förpackningen.

Det brukar ofta stÄ just 'made in japan' pÄ FDK-batterier Àven med olika varumÀrken pÄ foliet medans de utan sÄdan mÀrkning kan man utgÄ Àr nÄgot annan tillverkning.

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av xxargs:

Ikeas ladda...

att det inte finns R03 pÄ 900 mAh kvar i Ikeas sortiment Àr dock synd - dom jag provade nyss höll vÀl mÄttet ang. kapaciteten trots nÄgra Är i Äldern.

Ikeas LADDA 1900 mAh Àr förmodligen ganska lika som orginal Eneloop-batterier dÄ de ocksÄ var pÄ 1900 mAh

Panasonic Eneloop Àr ofta FDK-batterier om man köper inom EU men kan vara olika om det Àr pro-versionen eller inte, köp inte sÄdana frÄn Asien via ebay eller liknande dÄ de oftast Àr kinabatterier...

Samma sak gÀller Duracell/Energizer att de har strÄk i modellutbudet med FDK-batterier, men det gÀller att veta vilka och vilken region dÄ ofta EU/USA fÄr FDK-batterierna medans alla andra fÄr nöja sig med kinabatterier fast det Àr samma modellbeteckning pÄ förpackningen. Och FDK-batterier kan ocksÄ dyka upp helt ovÀntat i noname-batterier ocksÄ - sikta efter (ofta vÀldigt svaga) nummerstÀmplingen vid skarven pÄ folie-skarven om man kan se sÄdant genom förpackningen.

Det brukar ofta stÄ just 'made in japan' pÄ FDK-batterier Àven med olika varumÀrken pÄ foliet medans de utan sÄdan mÀrkning kan man utgÄ Àr nÄgot annan tillverkning.

Tack! Jag lĂ€ste inte sĂ„ noga pĂ„ ditt första inlĂ€gg. Kikade pĂ„ nĂ„gra Energizer batterier som vi hade pĂ„ jobbet, 2000mAh och hade den karaktĂ€ristiska stĂ€mplingen pĂ„ folien. Ett FDK batteri alltsĂ„ Ångrar att jag inte köpte en massa 900mAh nĂ€r det begav sig. Köpte pĂ„ mig lite 2450 AA LADDA innan jul. IKEA har inte höjt priset pĂ„ AA 1900mAh och AAA 750mAh. SĂ„ jag fĂ„r Ă„ka dit och handla mer.

PermalÀnk
●
Skrivet av anon333222:

Tack som tusan. SvÀngde förbi Biltema och köpte:

https://www.biltema.se/kontor---teknik/batterier/uppladdnings...

https://www.biltema.se/kontor---teknik/batterier/uppladdnings...

TyvÀrr stÄr det inte var batterierna Àr producerade, men har den dÀr vita brickan pÄ pluspolen som Àr karaktÀristisk för FDK, men folien som isolerar har inget stansat tryck som Ikea LADDA 900mAh. SÄ jag vet inte om dessa Àr förklÀdda Eneloops eller inte.

Är vĂ€l bara vĂ€ga de och jĂ€mföra?

Vikt pÄ Panasonics batterier lÀr inte vara svÄrt att hitta bara man offrar 5 min.