PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem

Här var det iaf ett glasklart fall av scalping.

Permalänk

Hej ni som också beställde från Elgiganten den 27/12, har ni fått ert levererat eller står det stilla för er med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

https://i.ibb.co/KW5R2hc/asf.gif

Här var det iaf ett glasklart fall av scalping.

Sök på ps5 på blocket så ser du tiotals glasklara fall av scalping.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Sök på ps5 på blocket så ser du tiotals glasklara fall av scalping.

Visst? Folk säljer Digital Edition för 7000+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chriscross:

Hej ni som också beställde från Elgiganten den 27/12, har ni fått ert levererat eller står det stilla för er med?

Jag fick den iallafall i måndags!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Fick email om att power.se släpper ps5 och Xbox series X idag kl 15.00 till er som fortfarande letar

https://www.power.se/kampanj/ps5_xbox/?utm_source=email&utm_m...

Tack så himla mycket för länken! Jag lyckades få tag på en och har beställt. Nu håller jag tummarna för har aldrig beställt från Power förut och vi får se när jag får hem den. Valde budbee leverans och står att det kan ta 3 arbetsdagar då blir det troligen nästa vecka jag får hem för det är ju röd dag imon

Ni alla som delar länkar är bäst!!

#FkScalpers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chriscross:

Skrivet av carax-0:

Jag fick den iallafall i måndags!

Samma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nu ska jag absolut inte försvara att en butik scalpar. Men det är en ganska stor skillnad.
En butik har omkostnader. En bra bruttovinstmarginal kanske ligger på 5 % ungefär, om de har 50 marginal i grunden vilket jag tvivlar på när det gäller konsoler.
En privatperson har en helt annan vinstmarginal och betalar inte skatt för det heller.

Med det sagt är inte scalping oke.
Samtidigt vi vet ganska lite om vad som sker i distributionsledet. Jag har också haft ÅF som kunder som ibland vill ta ett högre pris än rekommenderat för att de tycker att marginalen på produkten varit för låg. Är det scalping?

Nordisk film kan tycka vad de vill. Det är olagligt för dem att lägga sig i. Vi har fri prissättning i Sverige.

Det du säger är att privatpersoner inte ska få tjäna pengar. I Sverige får man göra en vinst på max 50 000 kronor utan att behöva betala skatt på de.
Så nej, det är inte mer okej att åf scalpar och ockrar.

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Samma här.

Okej jag var i kontakt med kundtjänsten och dem svarade mig att dem hade inte skickat ut dem än. Kul att höra att några har fått dem i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Det du säger är att privatpersoner inte ska få tjäna pengar. I Sverige får man göra en vinst på max 50 000 kronor utan att behöva betala skatt på de.

Det där stämmer inte. Du har enbart fribelopp på bär, svampar och kottar. (Följande citat är från Skatteverket)
"Du behöver inte betala skatt för inkomster som du har fått från försäljning av vilt växande bär, svampar och kottar som du har plockat själv så länge som du inte tjänar mer än 12 500 kronor på försäljningen under året."

"Om din hobbyverksamhet ger överskott ska du betala egenavgifter på överskottet."
"Inkomstår 2021 - Är du född 1956 eller senare är egenavgifterna 28,97 % av överskottet"

Att man av någon anledning har fribelopp på 50.000kr är ren och skär okunnighet, men en ack så vanlig myt folk tror på.
Summa summarum är helt enkelt att privatpersoner får tjäna exakt så mycket pengar de vill, förutsatt att de deklarerar sagd inkomst. Scalpers ska således rent legalt skatta på varenda krona utöver inköpspris.

Se följande länk för fler förtydliganden om du önskar:
https://www.skatteverket.se/download/18.41f1c61d16193087d7f5c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vilken grav misstolkning av mitt svar….

Det är klart privatpersoner ska få tjäna pengar.
Sen tycker jag såklart att det är fel av butiker också om de utnyttjar situationen. Jag personligen tycker dock det är viss skillnad på någon som höjer sin BVM från 5 till 15 % på varor de blivit tilldelade och någon som rakt av köper upp varor och kränger för en BVM om säg 50 %.
Alla är fria att tycka olika

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Vilken grav misstolkning av mitt svar….

Det är klart privatpersoner ska få tjäna pengar.
Sen tycker jag såklart att det är fel av butiker också om de utnyttjar situationen. Jag personligen tycker dock det är viss skillnad på någon som höjer sin BVM från 5 till 15 % på varor de blivit tilldelade och någon som rakt av köper upp varor och kränger för en BVM om säg 50 %.
Alla är fria att tycka olika

Ja det är klart folk får tycka olika, det är så ett samhälle växer och utvecklas. Det var mest ditt uttalande om att man får göra vinst på 50.000 kr som var missledande. Väldigt många som genuint tror på detta. Kan bli olyckligt vid deklarationen.

Väl mött
Björklund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björklund:

Ja det är klart folk får tycka olika, det är så ett samhälle växer och utvecklas. Det var mest ditt uttalande om att man får göra vinst på 50.000 kr som var missledande. Väldigt många som genuint tror på detta. Kan bli olyckligt vid deklarationen.

Väl mött
Björklund

Tror inte Skatteverket ser om dom köper säljer,.problemet är väl om det handlar om tiotals eller Hundratals.. Usch.

Permalänk
Skrivet av Alrik:

Tror inte Skatteverket ser om dom köper säljer enstaka ps5, problemet är väl om det handlar om tiotals eller Hundratals.. Usch.

I Skatteverkets system så framgår det hur mycket du tjänar via din förvärvsinkomst och ser därefter över om den överensstämmer med din skatteinbetalning.

Blir du granskad så ser dom även hur mycket andra pengar du fått i form utav, gåvor, Swish och exempelvis försäljning. Då får du ett nytt skattebeslut och en straffavgift för oriktig deklaration.

Nu var det inte meningen att snöa in mig på skatteregler, men då inte alla vet hur det fungerar så kanske det var nyttigt ändå.

Väl mött
Björklund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björklund:

I Skatteverkets system så framgår det hur mycket du tjänar via din förvärvsinkomst och ser därefter över om den överensstämmer med din skatteinbetalning.

Blir du granskad så ser dom även hur mycket andra pengar du fått i form utav, gåvor, Swish och exempelvis försäljning. Då får du ett nytt skattebeslut och en straffavgift för oriktig deklaration.

Nu var det inte meningen att snöa in mig på skatteregler, men då inte alla vet hur det fungerar så kanske det var nyttigt ändå.

Väl mött
Björklund

Har du sålt 2-3 konsoler så är de svårt att definera vad som är för personligt bruk. Du skulle enkelt kunna ha 5 konsoler hemma. De uppfattas som en näringsverksamhet om du scalpar över 50 enheter och massa annat per år. Sen var poängen dessutom hyckleriet med hur mycket skit sweclockers fick ta när de godkände scalpers lägga upp annonsen, men att länka scalpershoppar är tydligen helt okej.
Det borde snarare vara mindre okej för återförsäljare att göra de, då de i många fall köper direkt från distributörer och minskar tillgången hos seriösa återförsäljare.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Har du sålt 2-3 konsoler så är de svårt att definera vad som är för personligt bruk. Du skulle enkelt kunna ha 5 konsoler hemma. De uppfattas som en näringsverksamhet om du scalpar över 50 enheter och massa annat per år. Sen var poängen dessutom hyckleriet med hur mycket skit sweclockers fick ta när de godkände scalpers lägga upp annonsen, men att länka scalpershoppar är tydligen helt okej.
Det borde snarare vara mindre okej för återförsäljare att göra de, då de i många fall köper direkt från distributörer och minskar tillgången hos seriösa återförsäljare.

Du får sälja hur många du vill.
Men gör du profit ska det deklareras per Skatteverkets regler.
Jag må inte tycka det är vettigt heller, men lagtexten är tämligen rak i sin sak. Gör du vinst så ska det deklareras.

Så det spelar ingen roll om en privat scalpare gör vinst, eller ett företag, båda ska enligt lag deklarera efter Skatteverkets regler. Men om det efterföljs är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björklund:

Du får sälja hur många du vill.
Men gör du profit ska det deklareras per Skatteverkets regler.
Jag må inte tycka det är vettigt heller, men lagtexten är tämligen rak i sin sak. Gör du vinst så ska det deklareras.

Så det spelar ingen roll om en privat scalpare gör vinst, eller ett företag, båda ska enligt lag deklarera efter Skatteverkets regler. Men om det efterföljs är en annan femma.

Nej, du behöver inte deklarera all vinst.

Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. Mer information finns på hjälpblankett Personliga tillgångar – Vinst och förlust (SKV 2192). -

Källa: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. Mer information finns på hjälpblankett Personliga tillgångar – Vinst och förlust (SKV 2192). -

Vid tvister mot skatteverket gäller omvänd bevisbörda, d.v.s. den de ”anklagar” ska bevisa att oöppnade PS5:or användes för personligt bruk…

Sen ska vi vara klara över att sannolikheten är låg för att bli granskad av skatteverket, de flesta granskningar sker till följd av tips från allmänheten. (avundsjuk granne o.s.v.). Men risken att nån tipsar skatteverket och att de granskar denne ökar förstås med volym/vinst på scalpade enheter.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vid tvister mot skatteverket gäller omvänd bevisbörda, d.v.s. den de ”anklagar” ska bevisa att oöppnade PS5:or användes för personligt bruk…

Sen ska vi vara klara över att sannolikheten är låg för att bli granskad av skatteverket, de flesta granskningar sker till följd av tips från allmänheten. (avundsjuk granne o.s.v.). Men risken att nån tipsar skatteverket och att de granskar denne ökar förstås med volym/vinst på scalpade enheter.

Skatteverket har svårt att slå till på spekulationsköpare när de kommer till bostadsaffärer och vi snackar miljonbelopp här.
De just därför de inte bryr sig om dessa summor. Nu var ju detta som svar till Björklunds påstående, att vinst oavsett ska deklareras, vilket inte är sant.
Köpte du en bil 2019 och sålde den 2020 så har du sannolikt gjort en vinst med, sällan privata bilaffärer tas upp på deklarationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björklund:

Väl mött
Björklund

Nu blandar du ihop folk. Mitt svar va inte till dig och jag har aldrig påstått att man får göra vinst på 50k utan att skatta.

Ta en kaffe och läs tråden igen.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Köpte du en bil 2019 och sålde den 2020 så har du sannolikt gjort en vinst med, sällan privata bilaffärer tas upp på deklarationen?

Finns exempel på folk som gjort bilaffärer som skatteverket granskat. Som jag skrev, enstaka affärer och små vinster är risken låg. Men tror personligen vi kommer se lite exempel i år på människor som lackat på scalpers och skickat in kontaktinformation+screenshots på annonser som skatteverket kommer välja att ta upp.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Uppmaning*

Kan diskussionen i tråden vänligen återgå till att handla om PS5 och inte skattedeklaration?

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat*

Vänligen respektera uppmaningen ovan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag fick svar från webhallen angående min beställning från 211222 som slutade att uppdateras i Postnords system 211223 och inte leverererats.

Postnord kan inte hitta den så Webhallen har satt upp en reklamation angående detta och jag får vänta på att PS5 ska komma i lager igen så Webhallen kan skicka en ny. Jag hittade en del på nätet om att PS5'or försvinner i frakten i USA men har inte läst om att det hänt i Sverige.

Permalänk
Medlem

Sjukt om det skulle vara så ifall.
Hoppas du får din PS5 snart då @xlr8

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad igen*

Ytterligare inlägg ang. skattesmitning o.l. kommer att resultera i semester från forumet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av JHultqvist:

någon erfarenhet av sidan? bra butik??

Är det verkligen säkert att köpa ps5 därifrån? Köpte genom Cdon det stod ”säljs och skickas av retrospelbutiken”

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontetomten08:

Är det verkligen säkert att köpa ps5 därifrån? Köpte genom Cdon det stod ”säljs och skickas av retrospelbutiken”

Har köpt ett tiotal begagnade spel från dom genom åren, inte varit några problem. Sen är väl frågan om man vill stödja scalpers 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Skrivet av Linus:

Har köpt ett tiotal begagnade spel från dom genom åren, inte varit några problem. Sen är väl frågan om man vill stödja scalpers 🤷🏼‍♂️

Grejen är att jag är desperat efter ps5 för jag har dator hos min mamma och inget hos min pappa, så brukar vara svintråkigt att kolla youtube dagen lång på lovet. Har beställt ps5 därifrån, vet du någon som har fått sin beställning därifrån, har letat överallt i tråden och har inte hittat en enda person som säger att de har hämtat sitt paket och har det, bara folk som har snackat om att sitt paket har kommit men ej hämtat.

Permalänk
Skrivet av jontetomten08:

Grejen är att jag är desperat efter ps5 för jag har dator hos min mamma och inget hos min pappa, så brukar vara svintråkigt att kolla youtube dagen lång på lovet. Har beställt ps5 därifrån, vet du någon som har fått sin beställning därifrån, har letat överallt i tråden och har inte hittat en enda person som säger att de har hämtat sitt paket och har det, bara folk som har snackat om att sitt paket har kommit men ej hämtat.

Jag köpte mitt där, beställde på måndag fick på onsdag! Nemas problemas