Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Hedersmedlem

Mobilnät

God fortsättning

Hur har/hade ni löst uppkoppling för enheter som sitter i obygden med endast tillgång till el?

USB-modem? Mobil router? Gammal mobiltelefon?

Fulast och billigast lösning vinner.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med mobiltäckning?

Antar att det är i någon form av byggnad du vill ha detta i, då hade jag nog kör en mobil router och ev en riktantenn ifall det är dålig mottagning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AleMal:

Hur ser det ut med mobiltäckning?

Antar att det är i någon form av byggnad du vill ha detta i, då hade jag nog kör en mobil router och ev en riktantenn ifall det är dålig mottagning.

Den är god och jag har inga krav på hastighet mer än vad som behövs för lite mqtt fram och tillbaka.

Router är såklart den vettiga lösningen men jag hittar gärna på något mindre och billigare

Har sett att det finns mpcie-adaptrar till usb eller rpi-gpio på aliexpress, har någon testat det? Kunde isf slakta en gammal laptop..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Något litet USB-modem? Huawei har små som knappt väger något(låg viktbelastning på porten).
Men det hela beror på.

USB-modem vinner när det gäller enkelheten att byta ut dom men också p.g.a. den inbyggda antennen(vissa har uttag för extern).

Men om det t.ex. hade varit en ALIX eller APU grunka så hade jag kört något mPCIe kort då dessa sitter inuti kapslingen(säkrare). Dock så tillkommer alltid extern antenn i dessa fall.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.