Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk

Jag scrollade i Safari på en Macbook Pro 14" på NetOnNet och det var jäkligt osmooth, långt ifrån de 120 Hz som jag förväntade mig se. Tänkte inte så mycket på det då, men givetvis måste det vara den här buggen som visade sig.

Betalar jag 25-30 k för en dator som scrollar på det där viset så blir det tyvärr retur. Extremt dåligt att de inte löser detta.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Jag tycker Macbook Pro 14" och 16" är för dyra. Blir att vänta på M2 Macbook Air eller Pro - när nu de kommer!

Permalänk
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Betalar jag 25-30 k för en dator som scrollar på det där viset så blir det tyvärr retur. Extremt dåligt att de inte löser detta.

Om webbläsaren är ditt viktigaste verktyg skulle man kanske kunna sluta sig till att det inte är en 25-30kkr dator du behöver?

Annars är väl detta - rätta mig om jag har fel - något som är tänkt att lösas med nästa point release? Alternativt redan nu om du använder Safari Technology Preview?

EDIT: Jag är ärligt talat inte säker på om Safari jobbar i 120 Hz i tech preview heller, faktiskt. Nå, det lär komma som en mjukvaruuppdatering framöver, som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om webbläsaren är ditt viktigaste verktyg skulle man kanske kunna sluta sig till att det inte är en 25-30kkr dator du behöver?

Annars är väl detta - rätta mig om jag har fel - något som är tänkt att lösas med nästa point release? Alternativt redan nu om du använder Safari Technology Preview?

Jo man kan köpa en ny Macbook enbart för webbläsaren

Permalänk
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Jag scrollade i Safari på en Macbook Pro 14" på NetOnNet och det var jäkligt osmooth, långt ifrån de 120 Hz som jag förväntade mig se. Tänkte inte så mycket på det då, men givetvis måste det vara den här buggen som visade sig.

Betalar jag 25-30 k för en dator som scrollar på det där viset så blir det tyvärr retur. Extremt dåligt att de inte löser detta.

Men då är det ju garanterat nåt med mjukvaran. Lär komma fix. Men jag är helt med dig, det känns inte så himla premium.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Jo man kan köpa en ny Macbook enbart för webbläsaren

Självklart - och det finns webbläsare som uppenbarligen stöder 120 hz på Mac också, om än inte Safari (än). Så oavsett känns argumentet lite tunt.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om webbläsaren är ditt viktigaste verktyg skulle man kanske kunna sluta sig till att det inte är en 25-30kkr dator du behöver?

Annars är väl detta - rätta mig om jag har fel - något som är tänkt att lösas med nästa point release? Alternativt redan nu om du använder Safari Technology Preview?

EDIT: Jag är ärligt talat inte säker på om Safari jobbar i 120 Hz i tech preview heller, faktiskt. Nå, det lär komma som en mjukvaruuppdatering framöver, som sagt.

Ojdå… man kan väl sitta hyfsat mycket i webbläsaren oavsett primär anledning till köp? Ska jag ta fram min gamla dator när jag ska surfa menar du? Den upplevelsen jag fick på NetOnNet var långt mycket sämre än min nuvarande smått antika maskin.

Hade mitt enda mål med datorn varit att kolla internet så hade jag givetvis inte lagt 25 lax.

Att de ska fixa det hoppas jag verkligen men söker man på felet hittar man källor från 2020, så det känns ju inte som nåt högprioriterat precis.

Visa signatur

1

Permalänk
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Ojdå… man kan väl sitta hyfsat mycket i webbläsaren oavsett primär anledning till köp? Ska jag ta fram min gamla dator när jag ska surfa menar du? Den upplevelsen jag fick på NetOnNet var långt mycket sämre än min nuvarande smått antika maskin.

Hade mitt enda mål med datorn varit att kolla internet så hade jag givetvis inte lagt 25 lax.

Att de ska fixa det hoppas jag verkligen men söker man på felet hittar man källor från 2020, så det känns ju inte som nåt högprioriterat precis.

Du ska inte ens behöva förklara detta, det är så självklart.

"Jag köpte en 911, men då och då går ventilationen på max och det blir minus 10 i bilen. "

Klart tusan man stör sig på det.

Hade du köpt en Acer för 3900 kr, då hade man ju knappast brytt sig (men den hade nog scrollat mjukare hehe)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni andra med batterianvändning etc? Försöker ni vara ansluten med strömkabel så ofta det går eller låter ni batteriet få ”jobba” ibland? Var ett tag sedan jag var i laptop branschen och förstår att batterierna utvecklas hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Hur tänker ni andra med batterianvändning etc? Försöker ni vara ansluten med strömkabel så ofta det går eller låter ni batteriet få ”jobba” ibland? Var ett tag sedan jag var i laptop branschen och förstår att batterierna utvecklas hela tiden.

Finns en uppsjö teorier om hur man bibehåller batterikvaliteten. Något som många verkar följa är att hålla batteriet mellan 30 och 70% (d.v.s. ladda till 70% och sedan använda ner till 30%). På M1 är batteritiden så lång att det räcker att ladda den varannan eller var tredje dag vid light användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Finns en uppsjö teorier om hur man bibehåller batterikvaliteten. Något som många verkar följa är att hålla batteriet mellan 30 och 70% (d.v.s. ladda till 70% och sedan använda ner till 30%). På M1 är batteritiden så lång att det räcker att ladda den varannan eller var tredje dag vid light användning.

Okej, då är jag med! Har inställningen på både telefonen och macbooken att den ska känna av hur man använder enheterna så den endast laddar upp batteriet till 80%. Tack ändå för svaret.

Permalänk
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Ojdå… man kan väl sitta hyfsat mycket i webbläsaren oavsett primär anledning till köp? Ska jag ta fram min gamla dator när jag ska surfa menar du? Den upplevelsen jag fick på NetOnNet var långt mycket sämre än min nuvarande smått antika maskin.

Hade mitt enda mål med datorn varit att kolla internet så hade jag givetvis inte lagt 25 lax.

Att de ska fixa det hoppas jag verkligen men söker man på felet hittar man källor från 2020, så det känns ju inte som nåt högprioriterat precis.

Alla gör ju vad de vill med sina pengar, och jag inser att mitt förra inlägg var onödigt konfrontativt.

Jag håller med om att det är extremt trist när en dyr produkt inte håller måttet i något område. Däremot tror jag att Apple som oftast har en lite mer långsiktig plan där flera pusselbitar måste på plats för att uppnå vad de egentligen är ute efter: det är oftast i de sammanhangen vi som inte är med i planeringsmötena blir frustrerade över att något som verkar vara lågt hängande frukt inte tas tag i snabbare. Kom ihåg att detta är Apples första säsong med hög och variabel uppdateringsfrekvens på Mac. Det är inte konstigt om inte alla gränssnittsbibliotek är färdiga att hantera detta.

Eventuell ryckighet i övrig scrolling kan jag inte säga jag lagt märke till på min egen maskin, men jag kanske håller den fel. 🙃

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Alla gör ju vad de vill med sina pengar, och jag inser att mitt förra inlägg var onödigt konfrontativt.

Jag håller med om att det är extremt trist när en dyr produkt inte håller måttet i något område. Däremot tror jag att Apple som oftast har en lite mer långsiktig plan där flera pusselbitar måste på plats för att uppnå vad de egentligen är ute efter: det är oftast i de sammanhangen vi som inte är med i planeringsmötena blir frustrerade över att något som verkar vara lågt hängande frukt inte tas tag i snabbare. Kom ihåg att detta är Apples första säsong med hög och variabel uppdateringsfrekvens på Mac. Det är inte konstigt om inte alla gränssnittsbibliotek är färdiga att hantera detta.

Eventuell ryckighet i övrig scrolling kan jag inte säga jag lagt märke till på min egen maskin, men jag kanske håller den fel. 🙃

Okej, inga problem.

Tror dock vi pratar om varandra lite, hade det rört sig om att Apple inte hade hunnit implementera 120 fps scrollning i Safari än så hade det känts helt OK för mig och ingen dealbreaker på något sätt. Jag planerar att ha datorn i många år och skulle jag vara utan 120 fps de första månaderna så har det ingen betydelse, men nu handlar det om ett skumt hackande som upplevs som långt under även 60 fps. Buggen finns även på Air och Pro 13" och har gjort det i över ett år verkar det som.

Dock verkar långt ifrån alla vara drabbade, de flesta har ju inte det här problemet.

Väl mött!

Visa signatur

1

Permalänk

https://macworld.idg.se/2.1038/1.756493/problem-med-safari

Frågan är om problemet i låt säga Chrome fixas samtidigt med, eller om detta är något som Google måste fixa själva.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Ojdå… man kan väl sitta hyfsat mycket i webbläsaren oavsett primär anledning till köp? Ska jag ta fram min gamla dator när jag ska surfa menar du? Den upplevelsen jag fick på NetOnNet var långt mycket sämre än min nuvarande smått antika maskin.

Hade mitt enda mål med datorn varit att kolla internet så hade jag givetvis inte lagt 25 lax.

Att de ska fixa det hoppas jag verkligen men söker man på felet hittar man källor från 2020, så det känns ju inte som nåt högprioriterat precis.

Har du varit på Netonnet och klämt på datorn? I så fall, är du säker på att det var en M1:a du testade? När jag var i en Netonnet butik så stod det M1 på en MacBook Air, så jag blev intresserad att testa hur rapp den var. Tyckte den var jätteslö och inte alls så rapp som folk påstod. Gick in och kollade vad det faktiskt var för maskin framför mig. Det var en sunkig Intel I3 som satt i den air:en.. Dom hade ingen M1 framme, även fast skylten sa det.. Säkert inte så i alla butiker, men jag har iaf varit med om det.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om felet finns redan i ett rent nyinstallerat Macos (och/eller efter SMC reset, det är ju typisk svart magi för Appleenheter) så måste det väl nästan vara hårdvarufel.

SMC reset finns inte på Arm Mac:ar.

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Har du varit på Netonnet och klämt på datorn? I så fall, är du säker på att det var en M1:a du testade? När jag var i en Netonnet butik så stod det M1 på en MacBook Air, så jag blev intresserad att testa hur rapp den var. Tyckte den var jätteslö och inte alls så rapp som folk påstod. Gick in och kollade vad det faktiskt var för maskin framför mig. Det var en sunkig Intel I3 som satt i den air:en.. Dom hade ingen M1 framme, även fast skylten sa det.. Säkert inte så i alla butiker, men jag har iaf varit med om det.

Det var en M1 Pro eller M1 Max, hann inte kolla

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

SMC reset finns inte på Arm Mac:ar.

Okej, ja om det inte finns någon motsvarighet så kan man ju stryka det från felsökningsprotokollet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Skriver detta från ännu en M1:a. Denna gång en dagsfärsk M1 Pro 10/16. Inga som helst problem med scrollen..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Plockade ut min idag från Elgiganten, mbp 14 basmodellen då
Vilket lyft på tangentbordet, magsafe känns bra och känns som ett gediget bygge.
Testade att koppla in den till en extern skärm och jag kan tycka att bilden känns väldigt oskarp, de gör de inte med min windowssetup och samma skärm. Jag är inte den enda verkar de som och verkar inte finnas någon vettig lösning, nån här som har nån kanske? Andra rekommenderar att köpa en 4K skärm, men känner inte att man ska behöva göra de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Plockade ut min idag från Elgiganten, mbp 14 basmodellen då
Vilket lyft på tangentbordet, magsafe känns bra och känns som ett gediget bygge.
Testade att koppla in den till en extern skärm och jag kan tycka att bilden känns väldigt oskarp, de gör de inte med min windowssetup och samma skärm. Jag är inte den enda verkar de som och verkar inte finnas någon vettig lösning, nån här som har nån kanske? Andra rekommenderar att köpa en 4K skärm, men känner inte att man ska behöva göra de...

"BetterDummy" eller den heter något i den stilen borde lösa ditt problem med skärmen.

Jepp: https://www.macupdate.com/app/mac/63642/betterdummy

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Plockade ut min idag från Elgiganten, mbp 14 basmodellen då
Vilket lyft på tangentbordet, magsafe känns bra och känns som ett gediget bygge.
Testade att koppla in den till en extern skärm och jag kan tycka att bilden känns väldigt oskarp, de gör de inte med min windowssetup och samma skärm. Jag är inte den enda verkar de som och verkar inte finnas någon vettig lösning, nån här som har nån kanske? Andra rekommenderar att köpa en 4K skärm, men känner inte att man ska behöva göra de...

Windows och MacOS hanterar teckensnitt olika. Windows modifierar teckensnitten lite grand för att matcha mot skärmens fyrkantiga pixlar medan MacOS kör mer exakt rendering. Det gör att teckensnitten ibland upplevs sämre och annorlunda gentemot Windows.

MacOS numera ser riktigt illa ut på skärmar som inte är "retina"/HiDPI. Antar att de inte vill beblanda sig med sån pöbel som inte vill betala 10 000kr för skärmstativ till sin 6K-skärm.

Här är ett exempel på där de visar hur du kan justera font smoothing: https://www.macrumors.com/how-to/disable-font-smoothing-in-ma...

Testa det och se om du tycker du ser nån förbättring på olika inställningar.

Permalänk

Jag längtar efter en 16-tums air att ersätta min åldrande MBP.
Tror dock inte att en sådan kommer på många år pga att den skulle kanibalisera på sina egna kunder.

Semi OT: finns det en konkurrerande laptop jag bör kika på?
Jag kommer bara surfa på den, kolla på youtube osv.

* Fanless
* Bra trackpad (Jag räknar inte med lika bra som på Mac)
* Bra skärm

Permalänk
Medlem

För er som kört M1-Mac ett tag. Begränsad budget så det blir en MBA, men frågan är vad jag ska prioritera: 16/256 eller 8/512 om jag inte kan övertala ekonomiavdelningen till en 16/512?

Har idag en privat MBP från 2014 med 8/256 och det jag känner är en begränsning är faktiskt lagringen, inte minnet.Den är snabbare än min Windows-burk med dubbla mängden minne på det som idag är mina primära arbetsuppgifter, å andra sidan är M1-macen betydligt bättre på att hantera minne än intel-macarna så vitt jag kan utläsa från alla tester.
Skulle jag ha en Dell med i7 och 32/512 så skulle den å andra sidan vara mycket dyrare än en MBA med 16/512, så vi får väl se var det landar.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av whisky:

För er som kört M1-Mac ett tag. Begränsad budget så det blir en MBA, men frågan är vad jag ska prioritera: 16/256 eller 8/512 om jag inte kan övertala ekonomiavdelningen till en 16/512?

Har idag en privat MBP från 2014 med 8/256 och det jag känner är en begränsning är faktiskt lagringen, inte minnet.Den är snabbare än min Windows-burk med dubbla mängden minne på det som idag är mina primära arbetsuppgifter, å andra sidan är M1-macen betydligt bättre på att hantera minne än intel-macarna så vitt jag kan utläsa från alla tester.
Skulle jag ha en Dell med i7 och 32/512 så skulle den å andra sidan vara mycket dyrare än en MBA med 16/512, så vi får väl se var det landar.

Vad gör du med datorn, först och främst? På jobbet sniffar jag ofta på 16 GB bara med min påtvingade uppsättning Electron-/webbappar (Office+Teams) och de sanslöst ineffektiva webbgränssnitt jag behöver köra för övervakning, hypervisorhantering, etc. Hemma hade jag för det mesta klarat mig med 8 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vad gör du med datorn, först och främst? På jobbet sniffar jag ofta på 16 GB bara med min påtvingade uppsättning Electron-/webbappar (Office+Teams) och de sanslöst ineffektiva webbgränssnitt jag behöver köra för övervakning, hypervisorhantering, etc. Hemma hade jag för det mesta klarat mig med 8 GB.

Mycket rdp/SSH och webbgränssnitt. Vscode för utveckling av nodejs/typescript/react. Min windows-maskin ligger ofta på 14-15 GB minnesanvändning. Teams/Outlook är också alltid igång såklart. Jobbar idag inte med docker, men det lutar nog åt att vi kommer dit snart.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Glömde nog att berätta att på min MacBook pro 13 tum m1 så har jag även problem med ljudet via blåtand. Dels verkar mikrofonen kopplar ner sig från och till. Har fortfarande inte förstått vad det är som gör att den gör det. Sen är det ett problem om man höjer och sänker ljudet snabbt med slidern på touch baren. Ljudet försvinner då i höger eller vänster kanal. Lösningen är att sänka till noll och sedan sakta höja upp. Det kan också funka att hoppa lite spontant med fingret på ljud slidern, slumpmässigt. Ibland får man hålla på ett tag för att få korrekt ljud i båda kanalerna. Har testat detta med mina Bose qc35 II.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Datavetare
Skrivet av whisky:

För er som kört M1-Mac ett tag. Begränsad budget så det blir en MBA, men frågan är vad jag ska prioritera: 16/256 eller 8/512 om jag inte kan övertala ekonomiavdelningen till en 16/512?

Har idag en privat MBP från 2014 med 8/256 och det jag känner är en begränsning är faktiskt lagringen, inte minnet.Den är snabbare än min Windows-burk med dubbla mängden minne på det som idag är mina primära arbetsuppgifter, å andra sidan är M1-macen betydligt bättre på att hantera minne än intel-macarna så vitt jag kan utläsa från alla tester.
Skulle jag ha en Dell med i7 och 32/512 så skulle den å andra sidan vara mycket dyrare än en MBA med 16/512, så vi får väl se var det landar.

Har fortfarande inte kommit till skott och beställt min MBP, sitter fortfarande bara med en M1 MacMini med 16 GB RAM. En stort orsak är att MacMini:n fungerar långt bättre än jag väntade mig givet att det är Apples "low-end" + blir inte så mycket resande så här i Corona-tider...

Kör själv ett gäng web-applikationer, Linux via Docker, VS Code, Teams, Slack, Discord och till-och-från Unity (mobil-applikationer)

16 GB RAM har fungerat långt bättre än jag kunnat föreställa mig, men hade nog inte klarat mig med 8 GB. Dottern och frugan har båda M1 MBA med 8 GB RAM, de programmerar inte utan kör Office, webbläsare, etc och har klarat sig hur bra som helst på sina maskiner.

Så här ser det ut på min MacMini för tillfället

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har fortfarande inte kommit till skott och beställt min MBP, sitter fortfarande bara med en M1 MacMini med 16 GB RAM. En stort orsak är att MacMini:n fungerar långt bättre än jag väntade mig givet att det är Apples "low-end" + blir inte så mycket resande så här i Corona-tider...

Kör själv ett gäng web-applikationer, Linux via Docker, VS Code, Teams, Slack, Discord och till-och-från Unity (mobil-applikationer)

16 GB RAM har fungerat långt bättre än jag kunnat föreställa mig, men hade nog inte klarat mig med 8 GB. Dottern och frugan har båda M1 MBA med 8 GB RAM, de programmerar inte utan kör Office, webbläsare, etc och har klarat sig hur bra som helst på sina maskiner.

Så här ser det ut på min MacMini för tillfället
https://i.imgur.com/HpCHgrX.png

Ser onekligen ut som att 16 GB är bättre än 512 GB diskutrymme... Förutom xcode är det väll rätt mycket onödigt man kan avinstallera så man klarar sig på 256. Går fint på windowsmaskinen så då borde det kunna gå på macen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Ser onekligen ut som att 16 GB är bättre än 512 GB diskutrymme... Förutom xcode är det väll rätt mycket onödigt man kan avinstallera så man klarar sig på 256. Går fint på windowsmaskinen så då borde det kunna gå på macen.

Håller också med att 16GB RAM bör prioriteras framför lagringen. Går alltid att köpa en extern hårddisk, nas eller molnutrymme medan mer RAM på M1-macar är omöjligt.