Macbook Air 8 gb ( Hade aldrig tidigare före det här köpet använt en Macbook). Har provat att leka lite under två dagar. Första intrycket från en pc lämnare! Ska ge Mac ett år och se om jag fastnar.
Fördelar!
Skärmen är fantastisk! Men det är mycket kanter.
Trackpaden bästa jag provat!
Batteritid fenomenal, använder min air till studier och håller länge.
Bra kompatibilitet med övriga ekosystem såsom iphone ( önskar däremot att den hade synkat allt i kontakter med mera , och att man inte hade behövt lägga in kontakter själv).
Byggkvalitet antagligen en av de bästa på marknaden. Perfekt vikt väger lite grann men men känns ändå lätt.
Startar direkt man öppnar den!
Tänker prova 8 gb och se hur länge det håller, men tror för en student utan tid för att redigera 8 k videos eller tv spels tid. Ska det nog räcka alla 4 åren. Apples produkter håller ofta lång tid, kör en iPhone 8 som rullar som ny.
Snabb och effektiv, rullar tyst och är fläktlös, vilket vi ljudkänsliga älskar. Den är så tyst!
Nackdelar!
Produkter som inte är Apple kan krångla, tex bluetooth möss från logitech, kan nästan göra så man lämnar in den och köper pc igen.
Extern skärm,bökigt att välja. Vilka sladdar funkar mm. Behövs stor skärm då själva datorn inte kan användas som en självständig skärm utan bara dubblering mot extern. Eller så har jag inte löst det än.
Tangentbord, allt till apple är dyrt!
OS-Kan bli rörigt, känns ibland som inte apple själva vet vad tanken är bakom tangenterna, option och command. Det är massa kort kommandon man behöver kunna för att det ska flyta fint. Jag använder dessa ofta, eller kommer göra.😂
Skärm än en gång dyrt, apple gillar hög upplösning. Jag kommer köra Dell 27 tum 4 k, tydligen skalas bilden. Så allt blir super snyggt. Får väl hoppas det när man köper ny skärm.
Miitt första intryck av Macbook Air än så länge!
Får återkomma om 3 månader och se vad känslan är då.