Permalänk
Medlem

Prebuild med ok kylning?

Hej, min första post i forumet. Jag brukar normalt skruva ihop mina system själv men nu har det blivit akut att köpa ett nytt då burken jag hoppades skulle hålla tills marknaden blev mer normal dött på mig (och ärligt talad är för gammal för att vara värd att lägga tid på att få liv i. Den skulle ha bytts för 1-2 år sedan egentligen.)

I vilket fall. Som marknaden är nu inser jag att om jag behöver en nya dator inom kort kommer jag behöva köpa en prebuilt pga komponentbristen finns ju grafikkort inte att köpa.

Jag hade fastnat för en HP-omen med AMD 5700G och RTC 3070 kort. Pris prestanda var riktigt bra och inget oroväckande kom när jag googlade modelbeteckningen så jag beställde en. Nu har jag dock upptäckt att flera användare haft problem med andra modeller i HP:s Omen serie och att kylningen på dessa tenderar att vara så underdimensionerad att både CPU och GPU blir så varma att fläktarna väsnas rejält och temperaturen ligger så högt att det finns skäl att oroa sig för att de slits ut i förtid. Jag funderar därför på att utnyttja min ångerrätt/öppet köp (den är från komplett och ligger fortfarande i posten).

Men ska det vara värt besväret måste jag ju hitta ett bättre alternativ som jag kan få levererat i närtid för just nu har jag ingen dator alls. Tekniska specifikationer och pris/prestanda känner jag mig säker på att jag kan utvärdera på egen hand men kylning och ljudnivå är ju svårt att bara läsa sig till.

Så frågan: Jag tittar på

Acer Orion serien
Lenovo Legion T5
HP Omen.

Är några av dessa kända för att ha bättre kylning och vara tystare än de andra och hur många av er som läser detta skulle råda mig att returnera den https://www.komplett.se/product/1178888/dator-surfplatta/dato... jag har beställt.

Visa signatur

Beklagar, alla rimliga användarnamn var upptagna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1B2C3D4:

Hej, min första post i forumet. Jag brukar normalt skruva ihop mina system själv men nu har det blivit akut att köpa ett nytt då burken jag hoppades skulle hålla tills marknaden blev mer normal dött på mig (och ärligt talad är för gammal för att vara värd att lägga tid på att få liv i. Den skulle ha bytts för 1-2 år sedan egentligen.)

I vilket fall. Som marknaden är nu inser jag att om jag behöver en nya dator inom kort kommer jag behöva köpa en prebuilt pga komponentbristen finns ju grafikkort inte att köpa.

Jag hade fastnat för en HP-omen med AMD 5700G och RTC 3070 kort. Pris prestanda var riktigt bra och inget oroväckande kom när jag googlade modelbeteckningen så jag beställde en. Nu har jag dock upptäckt att flera användare haft problem med andra modeller i HP:s Omen serie och att kylningen på dessa tenderar att vara så underdimensionerad att både CPU och GPU blir så varma att fläktarna väsnas rejält och temperaturen ligger så högt att det finns skäl att oroa sig för att de slits ut i förtid. Jag funderar därför på att utnyttja min ångerrätt/öppet köp (den är från komplett och ligger fortfarande i posten).

Men ska det vara värt besväret måste jag ju hitta ett bättre alternativ som jag kan få levererat i närtid för just nu har jag ingen dator alls. Tekniska specifikationer och pris/prestanda känner jag mig säker på att jag kan utvärdera på egen hand men kylning och ljudnivå är ju svårt att bara läsa sig till.

Så frågan: Jag tittar på

Acer Orion serien
Lenovo Legion T5
HP Omen.

Är några av dessa kända för att ha bättre kylning och vara tystare än de andra och hur många av er som läser detta skulle råda mig att returnera den https://www.komplett.se/product/1178888/dator-surfplatta/dato... jag har beställt.

Lenovo Legion T5 har bäst luftflöde.
Annars har du ju https://www.komplett.se/product/1200167/dator-surfplatta/komp... och liknande där du kan välja chassi m.m

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1B2C3D4:

Hej, min första post i forumet. Jag brukar normalt skruva ihop mina system själv men nu har det blivit akut att köpa ett nytt då burken jag hoppades skulle hålla tills marknaden blev mer normal dött på mig (och ärligt talad är för gammal för att vara värd att lägga tid på att få liv i. Den skulle ha bytts för 1-2 år sedan egentligen.)

I vilket fall. Som marknaden är nu inser jag att om jag behöver en nya dator inom kort kommer jag behöva köpa en prebuilt pga komponentbristen finns ju grafikkort inte att köpa.

Jag hade fastnat för en HP-omen med AMD 5700G och RTC 3070 kort. Pris prestanda var riktigt bra och inget oroväckande kom när jag googlade modelbeteckningen så jag beställde en. Nu har jag dock upptäckt att flera användare haft problem med andra modeller i HP:s Omen serie och att kylningen på dessa tenderar att vara så underdimensionerad att både CPU och GPU blir så varma att fläktarna väsnas rejält och temperaturen ligger så högt att det finns skäl att oroa sig för att de slits ut i förtid. Jag funderar därför på att utnyttja min ångerrätt/öppet köp (den är från komplett och ligger fortfarande i posten).

Men ska det vara värt besväret måste jag ju hitta ett bättre alternativ som jag kan få levererat i närtid för just nu har jag ingen dator alls. Tekniska specifikationer och pris/prestanda känner jag mig säker på att jag kan utvärdera på egen hand men kylning och ljudnivå är ju svårt att bara läsa sig till.

Så frågan: Jag tittar på

Acer Orion serien
Lenovo Legion T5
HP Omen.

Är några av dessa kända för att ha bättre kylning och vara tystare än de andra och hur många av er som läser detta skulle råda mig att returnera den https://www.komplett.se/product/1178888/dator-surfplatta/dato... jag har beställt.

Jag är på jakt efter en speldator åt en vän och har också sett OMEN-datorn. Tyvärr verkar den prestera ganska dåligt just för att den har uruselt luftflöde.

https://www.reviewed.com/laptops/content/hp-omen-25l-2021-rev...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Jag är på jakt efter en speldator åt en vän och har också sett OMEN-datorn. Tyvärr verkar den prestera ganska dåligt just för att den har uruselt luftflöde.

https://www.reviewed.com/laptops/content/hp-omen-25l-2021-rev...

Tack, den där rör en lite äldre Omen-modell med ett annat moderkort än den jag beställde men nu har jag, efter en hel del googlande kommit till insikt om att det är rätt många Omen-modeller, inklusive de dyrare med vattenkylning som har undermålig kylning och att det nog är önsketänkande att tro att HP skulle ha kommit till rätta med problemet senaste månaderna.

Problemet verkar vara att chassit är feldesignat med för få luftintag samtidigt som fläktarna är lite för klena. Naturligtvis kan man byta till bättre fläktar. Sådant har jag gjort förut men någonstans känner man ju att en ny prebuilt dator åtminstone ska prestera ok utan att man behöver skruva och mecka med saker.

Visa signatur

Beklagar, alla rimliga användarnamn var upptagna.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren så här långt, jag hade funderingar på att avbeställa och beställa en lenovo legion T5 i stället men nu snubblade jag över att även där rapporterar folk värmeproblem och byter stockkylaren (vilket verkar meckigare på lenovon än på HP maskinen då lenovo bara nästan verkar använda standard komponenter)

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1637633-koper-den-har-...

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/n43bar/lenovo_...

Ju mer jag googlar desto mer hittar jag om att även lenovo legion T5 har för att citera en kundrecension "pinsamt dålig cpu kylare".

Om man ändå måste byta ut stockkylaren oavsett märke på datorn börjar jag tänka att man lika gärna kan köpa den prebuild som för stunden är billigast och lägga pengarna man sparar på att uppgradera kylningen.

Visa signatur

Beklagar, alla rimliga användarnamn var upptagna.