Tappar anslutning 2-3 sekunder flera gånger om dagen

Permalänk

Tappar anslutning 2-3 sekunder flera gånger om dagen

Som rubriken lyder. Flera gånger per dag tappar jag anslutningen till mitt internet (22 st gånger på 2 dagar). Jag har fiber 250/250 och har kabel hela vägen från routern till datorn. Jag kan sitta och spela eller kolla youtube och från ingenstans så blir jag disconnectad från spelet och videon slutar ladda för att sedan hoppa tillbaka efter 2-3 sekunder. Oerhört störande och jag har testat lite husmorskurer mot detta men inte fått någon rätsida på det.

Öppnade min aktivitetshanterare och detta är vad som händer när jag tappar anslutningen. Vet inte om det är normalt eller onormalt.

Har startat om routern. Bytt port med mera.

Vad ska jag ta mig till och vad bör jag undersöka?

Permalänk
Medlem

Vi hade samma problem, fick byta fiberkonverteraren sedan funkar allt igen.
Bor i hus

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av emptycola99:

Som rubriken lyder. Flera gånger per dag tappar jag anslutningen till mitt internet (22 st gånger på 2 dagar). Jag har fiber 250/250 och har kabel hela vägen från routern till datorn. Jag kan sitta och spela eller kolla youtube och från ingenstans så blir jag disconnectad från spelet och videon slutar ladda för att sedan hoppa tillbaka efter 2-3 sekunder. Oerhört störande och jag har testat lite husmorskurer mot detta men inte fått någon rätsida på det.

https://i.imgur.com/E7PnzzC.png

Öppnade min aktivitetshanterare och detta är vad som händer när jag tappar anslutningen. Vet inte om det är normalt eller onormalt.

Har startat om routern. Bytt port med mera.

Vad ska jag ta mig till och vad bör jag undersöka?

Bilden visar bara din trafik och det ser rätt normalt ut. Du bör kolla var du har problem, om det är i ditt lan, hos operatören eller om det möjligen är dns problem. Pinga din router och din dns server framförallt är det intressant att se vad som händer just när du upplever att du har problem, du kan även köra internetradio för det är enkelt att höra när det tystnar.
Det kan också ha att göra med dhcp lånetiden, har du kollat hur lång den är ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kolla om du har ett inbyggt intel-nätverkskort i moderkortet. De senare drivrutinerna till dem funkar inte och ger precis felet du beskriver, sporadiska nedkopplingar flera gånger om dagen.

Jag har ett Asus B550-F som hade precis det problemet. Störigt när den är byggd som streaming/videoredigeringsdator för professionellt bruk.

Men, lösningen är att installera en äldre drivrutin och se till att Windows update inte lyckas trycka igenom den senaste igen.

Permalänk
Skrivet av koffez:

Vi hade samma problem, fick byta fiberkonverteraren sedan funkar allt igen.
Bor i hus

Får höra med leverantören då antar jag? Eller är detta något jag får bekosta?

Skrivet av mrqaffe:

Bilden visar bara din trafik och det ser rätt normalt ut. Du bör kolla var du har problem, om det är i ditt lan, hos operatören eller om det möjligen är dns problem. Pinga din router och din dns server framförallt är det intressant att se vad som händer just när du upplever att du har problem, du kan även köra internetradio för det är enkelt att höra när det tystnar.
Det kan också ha att göra med dhcp lånetiden, har du kollat hur lång den är ?

Mycket nya ord. Finns det någon guide där jag kan testa dessa sakerna?

Permalänk
Skrivet av Fräckepelle:

Kolla om du har ett inbyggt intel-nätverkskort i moderkortet. De senare drivrutinerna till dem funkar inte och ger precis felet du beskriver, sporadiska nedkopplingar flera gånger om dagen.

Jag har ett Asus B550-F som hade precis det problemet. Störigt när den är byggd som streaming/videoredigeringsdator för professionellt bruk.

Men, lösningen är att installera en äldre drivrutin och se till att Windows update inte lyckas trycka igenom den senaste igen.

Kör ett gammalt H97M-E. Verkar vara Realtek 8111GR Gigabit LAN. Ska jag ladda ner en gammal drivrutin till detta och testa lyckan?

Permalänk

Vad jag förstått så har inte Realtek samma problem med nätverkskorten såsom Intel, men det kan ju inte skada att testa iaf.

Permalänk

Tror jag har lyckats nu. Har fått in en gammal version. Ska testa lite nu så återkommer jag.

https://i.imgur.com/8JbpXwa.png

Permalänk
Medlem

Om det inte fungerar borde du testa att byta router/modem.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Om det inte fungerar borde du testa att byta router/modem.

har en asus router efter fibergrunkan. har testat att köra via routern samt direkt ifrån fiber "routern". Så det borde vara den första i ledet som felar isåfall.

Permalänk
Medlem

Uppdatera nätverkskortsdrivrutinen, uppdatera firmware på routern, gör strömreset på allt och byt eventuellt nätverkskablar. Fortfarande problem? Testa en annan dator, om du ändå har problem kontakta din leverantör.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av emptycola99:

har en asus router efter fibergrunkan. har testat att köra via routern samt direkt ifrån fiber "routern". Så det borde vara den första i ledet som felar isåfall.

Routern är den första pryl du normalt sett ansvarar för, fiberkonverter och tjänstefördelare tillhör nätägare eller nätoperatör.
Men hade du samma problem utan routern ? Har någon annan enhet än din dator problem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emptycola99:

har en asus router efter fibergrunkan. har testat att köra via routern samt direkt ifrån fiber "routern". Så det borde vara den första i ledet som felar isåfall.

Det kan vara den det är fel på, om du har testat en annan dator direkt från fiberroutern. Det är lite tråkigt att du inte får problem hela tiden för då kan det vara så att du ringer kundtjänsten, att de testar ditt internet och sen inte hittar något fel men då får du stå på dig

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Routern är den första pryl du normalt sett ansvarar för, fiberkonverter och tjänstefördelare tillhör nätägare eller nätoperatör.
Men hade du samma problem utan routern ? Har någon annan enhet än din dator problem ?

Har inte märkt något på tv:en. Den är också trådburen.

Skrivet av pine-orange:

Det kan vara den det är fel på, om du har testat en annan dator direkt från fiberroutern. Det är lite tråkigt att du inte får problem hela tiden för då kan det vara så att du ringer kundtjänsten, att de testar ditt internet och sen inte hittar något fel men då får du stå på dig

Får prova ifall detta inte löser det. Har fungerat hittills sen gammal drivrutin.

Permalänk
Medlem

Pingplotter så kan du se var felet ligger längs vägen. Du kan också prova pinga din egen router, så ser du om det är stabilt lokalt inom ditt nätverk fram till routern

Permalänk

sedan jag installerade äldre drivrutiner har jag inte haft ett enda problem. återkommer imorgon om det fortfarande funkar men det verkar ju onekligen löst problemet. tack på förhand allihop!