Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Fedora 35 inga svenska tecken

Hej, jag har installerat en ny fedora 35 workstation och har valt svensk keyboard, till att börja med fungerar det bra med svenska tecken. Men när jag loggar in i datorn dagen efter har jag inget svensk tangetbord.. Varken i en lokalt terminal fönster eller X.

Men när jag går in remote via ssh så fungerar teckenuppsättningen ok.

Min config fil ser ok ut i mina ögon, men jag gissar att det är något jag gör fel och inte begriper.

Så jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig på traven

[xxx@fedora ~]$ localectl status
System Locale: LANG=sv_SE.UTF-8
LC_NUMERIC=en_US.UTF-8
LC_TIME=en_US.UTF-8
LC_MONETARY=en_US.UTF-8
LC_PAPER=en_US.UTF-8
LC_MEASUREMENT=en_US.UTF-8
VC Keymap: se
X11 Layout: se

Permalänk
Medlem

Vad har du för keymap inställd i din DE (Gnome? KDE?)?

Permalänk
Medlem

tack för tipset

Hej och tack för tipset.. Någonting är skumt... Jag hade rätt keymap när jag installerade, men nu är den i ändrad i desktopen och jag har inte rättigheter att ändra.

Så jag kommer börja om från början..

Permalänk
Medlem

Man får ha tålamod när man installerar Fedora, det krävs några försök. [Lite bitter över att krångla med det varje år]
- Men det är trevligt system när man väl fått ordning på det.

Permalänk
Medlem

Suck... Jag får inte till det.. helskumt.. provat både fedora och flera releaser ubuntu. Har också försökt med mint, men den senaste bootar inte datorn på. så där håller jag på och laddar ner en äldre version.

Jag har bytt tangetbord, jag under installationen lagt till flera tagetbords layouter och all fungerar utmärkt, men efter en stund är dom borta. Språkval och format fungerar bra... Men inte tangentbordet.. Det har hoppat tillbaka till engelsk layout.. Och när jag ska ändra i desktoppen så har jag inte rättighet att göra det.

Jag har redan grått hår och inte blir det mindre grått av detta... Mycket tacksam för tips

Permalänk
Medlem

Jag har sv-latin1 som VC keymap och inga LC_* inställningar för jämnförelse

får du inte ändra med localectl heller?

Gnomes inställningar gsettings går ju tydligen före vad man ställer in med setxkbmap så det kan något där som spökar
Super+mellanslag ska tydligen byta layout med

La till om gnome