Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Grabbar.

Jag gjorde det precis.

Skrev just på ett kontrakt av en EV6!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Grabbar.

Jag gjorde det precis.

Grattis! Vilken blev det? Och vad gick kalaset på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Grabbar.

Jag gjorde det precis.

Grattis, som du velat fram och tillbaka EV6 är verkligen en fantastisk bil, tror du kommer bli svinnöjd

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Grabbar.

Jag gjorde det precis.

Grattis, jag är stolt över dig! Väntar som en dåre på min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Grabbar.

Jag gjorde det precis.

Skrivet av K-D][Aramis:

känns som vi är ett par stycken nu som väntar
hoppas alla barnsjukdomar är utredda innan våra kommer.

Dissö, vad fick du för ungefärlig leveranstid? och vilken modell tog du ?

Jag har förväntad leverans i juni-juli där nånstans. basmodell, steel gray.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Grattis! Vilken blev det? Och vad gick kalaset på?

Tack!

Det blev en EV6 bakhjulsdriven med färgen Glacier.
4595 kr/mån.

Skrivet av Chippen2188:

Grattis, som du velat fram och tillbaka EV6 är verkligen en fantastisk bil, tror du kommer bli svinnöjd

Tack! Vi blir bilbröder 😂

Skrivet av K-D][Aramis:

Tack. Vilken körde du på?

Skrivet av Cove:

känns som vi är ett par stycken nu som väntar
hoppas alla barnsjukdomar är utredda innan våra kommer.

Dissö, vad fick du för ungefärlig leveranstid? och vilken modell tog du ?

Jag har förväntad leverans i juni-juli där nånstans. basmodell, steel gray.

Yes hörde det senaste med problem med kylan.
Förhoppningsvis har våra nån hårdvaru-fix eller om det räcker med mjukvara.

Tog EV6 bakhjulsdriven i Glacier.
Lev tid 7-8 månader så hoppas på augusti.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem

Ni andra som också väntar på bil, vilka tillbehör kommer ni köpa vid sidan om?

Jag tror inte jag får gummimattor till, utan det kostar ~2000:- extra. Trodde det ingick, men hittar inte det i specen. Bilmattor.com verkar sälja både bilmattor och bagagerumsmatta för under tusenlappen, så det går ju att lösa i efterhand. Går säkert att lösa via Kia också.

Vill ha sätesskydd bak och sparkskydd, men det har jag ännu inte hittat något skräddarsytt för EV6. Tar gärna emot tips! Annars får det bli något som sitter halvbra, bara det ger lite skydd mot smutsiga barnskor.

Takräcke vill jag ha och eftersom jag gillar Thule WingBar på min nuvarande bil, lutar det åt samma. WingBar Evo eller Edge, det som blir snyggast. En takbox kanske till vinterns äventyr.

Vinterdäck + fälg blir spännande att köpa. En liten rolig utgift! Ska unna mig däckhotell så jag slipper hantera 20" själv. Hoppas hitta dubbdäck för under 20k.

En extra laddkabel som kan hänga i garaget. Vill gärna ha medföljande kablage liggande i bilen så jag inte glömmer den hemma.

Laddboxen installeras i februari.

Vad har jag glömt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Tog EV6 bakhjulsdriven i Glacier.

Jag är lite avis! Blev smått förälskad i Glacier när jag såg den på bild (nedan), men valde Steel Grey av praktiska skäl. Dessutom var inte resten av familjen lika förtjusta i den gräddvita lacken, så jag gav upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Du klarar dig på 3x16A men tänk då på att du inte kommer kunna driva något annat i förrådet/garaget.

Jag skulle rekommendera att ni drar en 5G6 och säkrar med 20A. Den går sen på sikt att säkra upp till 25A om behov finns.
I framtiden kanske du har en elbil som kan ladda 22kWh, eller kanske två elbilar.

Just nu får 50% av kostnaden som bidrag vilket för mig gjorde valet enkelt.

Jag föreslår 6mm2 kabel också, alltid bra att ta i överkant med dimensionen eftersom det är jäkligt mycket effekt. Däremot så rekommenderar jag inte att säkra upp hushållet och betala en högre avgift. Kör på 16A och med t ex Easee laddbox kan du ställa in effekten via appen, 13A exempelvis för att säkra upp förbrukningen. Eller så köper du till en lastbalansering för att ha hängslen och livrem så stryps effekten till laddboxen om värmepannan, luftvärmepump eller annat går igång. Ingen risk att säkringarna flyger.

Själv har jag en ID4 GTX på ingång och kommer använda Tibber som elleverantör men en pulse kopplad till elmätaren som får agera lastbalansering. Sedan en Easee laddbox installerad på 3-fas 16A och kommer enbart ladda på natten när vi sover. Även om vi sover och inte använder någon effekt i hemmet är det skönt att säkringarna till ex fjärrvärmen inte löser ut om det skulle vara något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Tack. Vilken körde du på?

Jag körde på en vit Rwd basmodellen! Ska komma vecka 14 hoppas jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Ni andra som också väntar på bil, vilka tillbehör kommer ni köpa vid sidan om?

Jag tror inte jag får gummimattor till, utan det kostar ~2000:- extra. Trodde det ingick, men hittar inte det i specen. Bilmattor.com verkar sälja både bilmattor och bagagerumsmatta för under tusenlappen, så det går ju att lösa i efterhand. Går säkert att lösa via Kia också.

Vill ha sätesskydd bak och sparkskydd, men det har jag ännu inte hittat något skräddarsytt för EV6. Tar gärna emot tips! Annars får det bli något som sitter halvbra, bara det ger lite skydd mot smutsiga barnskor.

Takräcke vill jag ha och eftersom jag gillar Thule WingBar på min nuvarande bil, lutar det åt samma. WingBar Evo eller Edge, det som blir snyggast. En takbox kanske till vinterns äventyr.

Vinterdäck + fälg blir spännande att köpa. En liten rolig utgift! Ska unna mig däckhotell så jag slipper hantera 20" själv. Hoppas hitta dubbdäck för under 20k.

En extra laddkabel som kan hänga i garaget. Vill gärna ha medföljande kablage liggande i bilen så jag inte glömmer den hemma.

Laddboxen installeras i februari.

Vad har jag glömt?

Jag måste hitta en shuko till typ 2 laddare som backup som jag har till laddhybriden nu där det ingår en.

Sen blir det ju vinterdäcken. Ska ta de absolut minsta storlekarna så de blir så billiga som möjligt. Däremot ska man ju såklart skaffa premiumdäck när man väl väljer däcken.

Eftersom jag bor runt Karlstad och kommer köra mest på mindre vägar på vintern och inte bara trycka på motorvägen så blir det nog dubbdäck ändå. Men vi får se när det väl blir dags att beställa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag är lite avis! Blev smått förälskad i Glacier när jag såg den på bild (nedan), men valde Steel Grey av praktiska skäl. Dessutom var inte resten av familjen lika förtjusta i den gräddvita lacken, så jag gav upp den.

https://worldwide.kia.com/eu/image/page/ev6/technology-1.jpg

Det var EXAKT det gräddvita jag ville åt. Lite åt guld hållet sådär och inte bara tråkvit haha.

Helst skulle jag vilja ha en som Moon färgen på Polestar 2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag körde på en vit Rwd basmodellen! Ska komma vecka 14 hoppas jag!

Åååh snart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställde en Nissan Leaf e+ Tekna i början av december och förväntad leverans var i mitten på februari.

Kollade med säljaren igår för att se om allt ligger i fas men tydligen gick det covid i fabriken, så de ligger nu ca. fyra veckor back.
Istället ser det ut som slutet av mars som bäst, men mer troligt mitten av april.

Det positiva i det här är att vi får bilen bumpad från MY21 till MY22. Mindre ansiktslyft utvändigt, enligt honom bättre batteri trots att det gått ner till 59 kWh och även lite andra smågrejer som jag inte riktigt minns. Priset är detsamma och justeras inte på något vis.

Tråkigt att behöva vänta, är så taggad. Men snart så

3798;-/mån blir det förresten. 24 månader, 2000 mil om året. Vinterdäck ingår (som om det inte var inbakat i priset redan? )

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MystiX:

Fördelen är väl dock att det är mycket svårare för tjuvarna att ta sig in.

Men ja, generellt får du bort mycket vindljud med laminerade rutor.

Alla vindrutor är laminerade sedan många år. Akustikrutor handlar om en speciell laminering. Sidorutor är ofta inte laminerade men så ovanligt är det inte. Det hjälper mot ljud och mot inbrott, men är kanske mindre bra om man kör ner under vattnet eller så.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dizzö:

Grabbar.

Jag gjorde det precis.

Glöm inte att ta med dig en filt om det är kallt ute!

Grattis. Hoppas du blir nöjd

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Vad är det för problem Ev6an har med kupévärmaren? I mer teknisk detalj? Låter som samma som Tesla har jsut nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Vad är det för problem Ev6an har med kupévärmaren? I mer teknisk detalj? Låter som samma som Tesla har jsut nu?

Enligt bilsäljaren som jag pratade med i veckan hade deras ~30 första bilar problem med en inverter. De bilar som sålts efter dessa har inte haft några problem.

Däremot har alla bilar problem med att fjärrstarta värmaren via app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alla vindrutor är laminerade sedan många år. Akustikrutor handlar om en speciell laminering. Sidorutor är ofta inte laminerade men så ovanligt är det inte. Det hjälper mot ljud och mot inbrott, men är kanske mindre bra om man kör ner under vattnet eller så.

Jag pratade inte om vindrutan, jag nämnde vindljud, trodde det var självklart att jag tänkte på sidorutor. Sen innebär dom en större ja, men i vissa fall kan man inte välja bort det ens(Tesla M3).

Permalänk
Medlem

Var och test-körde E-Niro idag och blev mycket positivt överraskad.

Nu kommer jag från en gammal trött bensin:are (2012:a) så för min del så var det ett lyft + att el-bil är så mycket roligare att köra!

Räcker gott och väl till den rutten jag tar från/till jobbet samt vägarna som vi ofta kör runt sommaren, så det blir nog att beställa en sån nästa vecka. Hamnar på 3350:- / mån för advanced(kände inte att plus-paketet var värt de där 400 kr extra i månaden).

Sneglade lite på EV6:an med, fruktansvärt snygg bil. Kunde dock inte övertala mig själv att punga ut 1200 kr extra i månaden för en sån, tror inte jag hade kunnat ge den rättvisa på de tråkiga vägarna här nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1ppo:

Enligt bilsäljaren som jag pratade med i veckan hade deras ~30 första bilar problem med en inverter. De bilar som sålts efter dessa har inte haft några problem.

Däremot har alla bilar problem med att fjärrstarta värmaren via app.

Samma problem med SEAT appen för mig med min Leon Plug in hybrid.
Haft otaliga buggar med den, en av dem är att starta värmaren.
Intressant är att alla buggar jag haft har varit med tech och elektronik.
Allt manuellt och mekaniskt har funkat perfekt.
Verkar va absolut vanligaste för nya bilar.

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bankai:

Nu kommer jag från en gammal trött bensin:are (2012:a) så för min del så var det ett lyft + att el-bil är så mycket roligare att köra!

Räcker gott och väl till den rutten jag tar från/till jobbet samt vägarna som vi ofta kör runt sommaren, så det blir nog att beställa en sån nästa vecka. Hamnar på 3350:- / mån för advanced(kände inte att plus-paketet var värt de där 400 kr extra i månaden).

Sneglade lite på EV6:an med, fruktansvärt snygg bil. Kunde dock inte övertala mig själv att punga ut 1200 kr extra i månaden för en sån, tror inte jag hade kunnat ge den rättvisa på de tråkiga vägarna här nere.

Skulle nog tänka en vända på just Advance/Advance Plus. Stod själv för samma val, och blev Plus. P-sensor fram är fint, AC i stolarna guld på sommaren och LED-strålkastarna är markant bättre än halogen-varianterna om jag förstår rätt. Sedan uppskattar jag i teorin dödavinkel-varningen med, men den är onekligen lite överkänslig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag har med beställt en E-Niro, galet bra range, och väldig låg förbrukning! Jag hoppas vi kommer bli nöjda!
När har du fått preliminärt lev datum? Min kommer i slutet av Mars

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MystiX:

Jag pratade inte om vindrutan, jag nämnde vindljud, trodde det var självklart att jag tänkte på sidorutor. Sen innebär dom en större ja, men i vissa fall kan man inte välja bort det ens(Tesla M3).

Ja ok, vi pratade ju om akustik-vindruta specifikt.

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljobilsbonusen-redan-slu...

Kan vara bra att tänka på om man räknat med att få den.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok, vi pratade ju om akustik-vindruta specifikt.

Ah, missade att det gällde vindrutan. Frågan är om det gör sån stor skillnad om du bara har det på vindrutan, då den som sagt är väldigt dämpande som den är redan. Det är ju på sidorutorna man kan tjäna mest ljudmässigt. Men får man det "gratis" via HUD så är det väl inget att klaga på.

Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljobilsbonusen-redan-slu...

Kan vara bra att tänka på om man räknat med att få den.

Det är dock valår, så det lär inte vara någon fara för 2022, kanske inte 2023 heller. Tror inte att det kommer försvinna helt, men det lär sänkas rejält framöver. Sen kommer ju taket på max 700000kr för att ta del av bonusen, som säkert lär ändras till en lägre nivå, eller utesluta vissa typer av bilar("sportbilar").

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Ah, missade att det gällde vindrutan. Frågan är om det gör sån stor skillnad om du bara har det på vindrutan, då den som sagt är väldigt dämpande som den är redan. Det är ju på sidorutorna man kan tjäna mest ljudmässigt. Men får man det "gratis" via HUD så är det väl inget att klaga på.

Det är dock valår, så det lär inte vara någon fara för 2022, kanske inte 2023 heller. Tror inte att det kommer försvinna helt, men det lär sänkas rejält framöver. Sen kommer ju taket på max 700000kr för att ta del av bonusen, som säkert lär ändras till en lägre nivå, eller utesluta vissa typer av bilar("sportbilar").

Jag tycker de lät som en bra ide, uteslut 70.000 bonus för "sportbilar" eller bilar över 300 HK
Den premien va till för att svensson skulle kunna köpa elbilar då de kostar 200K mer än vanliga bilar, inte för att finansiera sportbilar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Jobbigt om man räknar med att få så blir det inte så. fattade jag artikeln rätt så är pengarna redan slut. fast o andra sidan är skatterna så höga så dom kommer nog in igen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag tycker de lät som en bra ide, uteslut 70.000 bonus för "sportbilar" eller bilar över 300 HK
Den premien va till för att svensson skulle kunna köpa elbilar då de kostar 200K mer än vanliga bilar, inte för att finansiera sportbilar

Att kolla på hästkrafter tycker jag nog är väldigt vilseledande. Elbilar har ju mer hästar än fossibilar. Min Hyundai Ioniq 5 jag beställt med AWD (och många andra elbilar med AWD) har dubbbla motorer och då kommer man upp i dom siffrorna vare sig man vill eller inte.

Men 700 000 kr-gränsen kan jag absolut köpa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jobbigt om man räknar med att få så blir det inte så. fattade jag artikeln rätt så är pengarna redan slut. fast o andra sidan är skatterna så höga så dom kommer nog in igen.

Pengarna var ju slut i höstas också, men man sköt till mer för året. Men som sagt, det är valår, och som Annika säger kommer dom skjuta till mer pengar. Ingen vill ha rubriker på grund av brustna löften under ett valår. Sen tror jag att man kommer ta igen dessa pengar i form av en ännu högre malus-del framöver, samt införandet av en kilometerskatt som inte är så långt bort i tiden. Pengarna ska in på något sätt, det får man aldrig glömma.

Om bonusdelen sänks kommer priserna på bilarna sjunka också, så för oss blir det nog ingen större skillnad. Däremot kommer många biltillverkare som inte riktigt vill ställa om än(tyskarna, volvo osv), få rejäla problem när kineserna sprutar ut olika bilar inte kostar så mycket, t.ex. MG, samtidigt som det blir för dyrt att köpa en ny fossilbil pga skatter. I min mening har klimathetsen gått lite väl långt på vissa håll, när det finns länder som står för större delen av jordens utsläpp, och kommer fortsätta med det oavsett om du åker elbil eller inte.