Spelutvecklare: "Bannlys allt som har med NFT:s att göra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

när biljetten rimligen är värdelös när konserten är slut.

Inte ovanligt att folk har sparat konsertbiljetter i årtionden. Har du det digitalt sparat som en NFT kan du visa att du var på X vid Y tillfälle och du riskerar inte att förlora det beviset. Inget jag själv sätter något direkt värde på, men uppenbarligen finns det många som gör det.

Folk sammlar dessutom på de mest absurda saker. Jag skulle inte bli förvånad om det växte fram en andrahandsmarknad för gamla NFT biljetter från kända evenemang/konserter. Finns redan en marknad för sånt i den fysiska världen, ser inte riktigt vad skillnaden mellan en NFT och en papperbit skulle göra i det sammanhanget. Det viktiga är att du äger något unikt med koppling till va det nu är man värdesätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewrulph:

NFT's löser ett problem som inte finns. Folk som talar positivt om NFT's letar desperat med lampa och lykta för att motivera dom och det är pinsamt uppenbart. Enbart ytterligare ett monetärt instrument för pump and dump som rider på kryptovågen. Svammel!

Om jag äger ett knife skin på CS:GO kan det vara värt 500€, jag har dock ingen möjlighet att extrahera detta värdet till min plånbok, och skulle det visa sig att mitt steamkonto blev avstängt av någon anledning förlorar jag också mitt värde i skins. Jag äger alltså rättigheten att använda skinnet, jag äger inte skinnet själv. Med NTF skulle det lösa problemet, även problemet med digitala spel som har samma problematik, dvs. du äger licensen att spela ett spel trots att du har köpt det. Du vill väl äga spelet som om du hade en fysisk kopia vilket medför möjligheten att sälja spelet till din granne när du spelat färdigt? Det går tyvärr inte med dagens spelplatformar, typ Origin och Steam bl.a.

Tekniken är ung och utvecklarna/platformarna har inte adopterat den än, men någon gång i framtiden kan NTFer lösa dessa problem. Idag har NTF marknaden urholkats och fungerar som du säger som ett instrument för pump and dump och bedrägeri men tekniken möjliggör lösningar på problem som absolut existerar inom gamingvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Om jag äger ett knife skin på CS:GO kan det vara värt 500€, jag har dock ingen möjlighet att extrahera detta värdet till min plånbok, och skulle det visa sig att mitt steamkonto blev avstängt av någon anledning förlorar jag också mitt värde i skins. Jag äger alltså rättigheten att använda skinnet, jag äger inte skinnet själv. Med NTF skulle det lösa problemet, även problemet med digitala spel som har samma problematik, dvs. du äger licensen att spela ett spel trots att du har köpt det. Du vill väl äga spelet som om du hade en fysisk kopia vilket medför möjligheten att sälja spelet till din granne när du spelat färdigt? Det går tyvärr inte med dagens spelplatformar, typ Origin och Steam bl.a.

Tekniken är ung och utvecklarna/platformarna har inte adopterat den än, men någon gång i framtiden kan NTFer lösa dessa problem. Idag har NTF marknaden urholkats och fungerar som du säger som ett instrument för pump and dump och bedrägeri men tekniken möjliggör lösningar på problem som absolut existerar inom gamingvärlden.

Hur ska du kunna äga ett skin i CS frånkopplat från spelet? Om valve kastar spelet på soptippen? Och varför ska de släppa skins fria utanför sin kontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Inte ovanligt att folk har sparat konsertbiljetter i årtionden. Har du det digitalt sparat som en NFT kan du visa att du var på X vid Y tillfälle och du riskerar inte att förlora det beviset. Inget jag själv sätter något direkt värde på, men uppenbarligen finns det många som gör det.

Folk sammlar dessutom på de mest absurda saker. Jag skulle inte bli förvånad om det växte fram en andrahandsmarknad för gamla NFT biljetter från kända evenemang/konserter. Finns redan en marknad för sånt i den fysiska världen, ser inte riktigt vad skillnaden mellan en NFT och en papperbit skulle göra i det sammanhanget. Det viktiga är att du äger något unikt med koppling till va det nu är man värdesätter.

Biljetter som är värda mycket är väll iofs värda mycket för att man kan ta på dem fysiskt och "varit där"
En NFT är bara en JPG bild som bara existerar digitalt.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Inaktiv

Konceptet har jag inget emot. Frågan är om folk förstår vad de köper.

Alla har hört talas om bitcoin men det är typ 1% som förstår vad det är. Lite samma med NFTs. En mognadsprocess där det kommer ta ett tag att hyvla fram vad som har "value" och vad som är uppblåst hype.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Tänk dig en situation där du kan köpa ett skin av din favoritstreamer och nu kan du visa att du är den nuvarande ägaren samt att din favoritstreamer var förra ägaren och att du kan visa det när du spelar. Det är rätt kul. Vissa kommer förstås fortfarande inte se poängen, för att de själva inte bryr sig om sånt. Sen går just det här att implementera utan en blockkedja, det är nog ett större problem

Det behövs ingen NFT för det.. Det går att lagra den informationen i dataspelets databas utan någon blockkedja

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Om jag äger ett knife skin på CS:GO kan det vara värt 500€, jag har dock ingen möjlighet att extrahera detta värdet till min plånbok, och skulle det visa sig att mitt steamkonto blev avstängt av någon anledning förlorar jag också mitt värde i skins. Jag äger alltså rättigheten att använda skinnet, jag äger inte skinnet själv. Med NTF skulle det lösa problemet, även problemet med digitala spel som har samma problematik, dvs. du äger licensen att spela ett spel trots att du har köpt det. Du vill väl äga spelet som om du hade en fysisk kopia vilket medför möjligheten att sälja spelet till din granne när du spelat färdigt? Det går tyvärr inte med dagens spelplatformar, typ Origin och Steam bl.a.

Tekniken är ung och utvecklarna/platformarna har inte adopterat den än, men någon gång i framtiden kan NTFer lösa dessa problem. Idag har NTF marknaden urholkats och fungerar som du säger som ett instrument för pump and dump och bedrägeri men tekniken möjliggör lösningar på problem som absolut existerar inom gamingvärlden.

Jag köpte Valve Index med ett skin från CS som jag sålde för riktiga pengar, samt några tusen extra utöver jag köpte spel för. Hade spelet (CS:GO) däremot gått upp i rök under tiden jag satt på skinnet så hade det likt en NFT inte varit värt ett jädra skit. Oavsett hur mycket bevis jag hade på att jag faktiskt hade det skinnet en gång i tiden.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur ska du kunna äga ett skin i CS frånkopplat från spelet? Om valve kastar spelet på soptippen? Och varför ska de släppa skins fria utanför sin kontroll?

Genom NTFer kan du erhålla bevis på ditt ägarskap utanför plattformens ramar. Sant vid det orealistiska scenariot där Valve stänger ned sitt egna spel skulle skinsen vara värdelösa, vare sig dem använder NTFer eller inte.

Det skulle givetvis ta tid innan Valve låter sina digitala produkter handlas utanför plattformen. Varför kommer de förr eller senare göra det? $$. Det fina med NTFer är att du kan binda dessa till smarta kontrakt och på så sätt definiera automatiska villkor för dess handel. T.ex. skulle Valve kunna säga att de tar 5% från varje köp eller sälj med NTFer, och eftersom dessa nu handlas utanför Steam market kommer värdet på dess produkter stiga kraftigt då det blir spekulationsvara som är direkt kopplat till den globala ekonomin. Det blir mer uppenbart i avseende digitala spel, låt oss säga att dem smarta kontrakten stipulerar att spelutvecklaren får 5% och Valve tar 5% för varje sålt spel i andra hand, ja då blir det inte en engångstransaktion utan en spellicens kommer kunna generera intäkter återkommande och löpande. Alltså ett win-win-win scenario för kund, plattform och utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag köpte Valve Index med ett skin från CS som jag sålde för riktiga pengar, samt några tusen extra utöver jag köpte spel för. Hade spelet (CS:GO) däremot gått upp i rök under tiden jag satt på skinnet så hade det likt en NFT inte varit värt ett jädra skit. Oavsett hur mycket bevis jag hade på att jag faktiskt hade det skinnet en gång i tiden.

Smart, men hade det inte varit trevligare om du kunde köpa vad du vill för pengarna, eller t.o.m växla det till likviditet utanför Steam market/store?

Dessa spel du köpte äger du ju dessutom inte, det är licenser kopplade till ditt konto som försvinner samma sekund som kontot avslutas. Det är alltså inom Valves makt att avsluta ditt konto när som helst och du kommer således förlora flera tusen kronor värt i spellicenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Så kallade Non-Fungible Tokens har äntrat spelvärlden men varken spelare eller utvecklare ser ut att vara förtjusta i konceptet.

Läs hela artikeln här

Det är lustigt hur ni älskar att köpa lootboxes mm men när ni får en nft tillagt på itemet vilket gör att ni faktiskt äger och kan sälja det vidare gråter ni?
Makes sense!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Skins kunde aldrig ligga på en Blockchain. På Ethereum skulle en skin kosta tiotals miljoner kronor att minta.

Det som används för NFT är länkar till objekt (med lite olika alternativ för hur det tekniskt görs). Om destinationen försvinner så finns inget kvar.

Uppenbarligen skulle dom inte använda ETH till det utan någon billigare chain....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Är du verkligen villig att betala priset för det? Att lagra 1 MB på Ethereum kostar 640 miljoner gas, vilket med dagens kostnad borde ligga nånstans runt 3 miljoner kronor per MB. Ett skin kunde då kosta nånstans runt 60 miljoner kronor på blockchainen.

Men snälla... Nu slår du ju slint.
Nej det kostar inga 60m att minta en nft på eth, kanske $30.
Men fortfarande för dyrt, tex FTM då mintar du en under kronan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lubricus:

Det behövs ingen NFT för det.. Det går att lagra den informationen i dataspelets databas utan någon blockkedja

Skrivet av pine-orange:

Tänk dig en situation där du kan köpa ett skin av din favoritstreamer och nu kan du visa att du är den nuvarande ägaren samt att din favoritstreamer var förra ägaren och att du kan visa det när du spelar. Det är rätt kul. Vissa kommer förstås fortfarande inte se poängen, för att de själva inte bryr sig om sånt. Sen går just det här att implementera utan en blockkedja, det är nog ett större problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Jag har läst otaliga nyheter om NFT's men jag förstår fortfarande inte vad det är eller vitsen med det. Det pratas om unika föremål i spel, vad har NFT med föremålet att göra? Varför kan man inte sälja föremålet för vanliga pengar direkt? Är NFT att likna med kryptovaluta? Isåfall, vad gör det om NFT's finns? Är ju ingen nyhet med försäljning av kosmetiska föremål i spel???

Ser mer NFT som äkthetsbevis för konst. Kommer väll till allt i framtiden. Ditt hus, bil, mm kanske kommer verifieras att det är ditt med samma teknik. Men nu gissar jag och är absolut ingen expert på området.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Biljetter som är värda mycket är väll iofs värda mycket för att man kan ta på dem fysiskt och "varit där"
En NFT är bara en JPG bild som bara existerar digitalt.

https://www.youtube.com/watch?v=WinMTDIV5Sw

Nej, en NFT är inte en bild. Det är en plats i en kö bredvid en bild.
NFTn i sig har inget med din bild att göra.

Om företaget som säljer NFTn ger nått slags ytterligare löfte om att du "äger" bilden är en annan femma, och inget som är vanligt (enligt min uppfattning)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Absolut kan alla speltillverkare göra sina egna val, det är det ingen som säger emot. Absolut kan de sätta en procent som de tar på andrahandsmarknaden, eller så kan de välja att inte göra det. På samma sätt som de nu (utan NFTs) kan ta procent om man köper/säljer på Steam community market eller vad det nu heter. Det verkar som att du har väldigt stora problem med giriga företag som bara är ute efter att mjölka sina kunder. Det tror jag nästan vi alla på Sweclockers har.

Men det jag ser är bara kritik mot (de giriga) företagen och hur de väljer att försöka tjäna pengar, och ingen kritik mot NFTs i sig

Det stämmer faktiskt ganska bra...eller iaf i första hand. Ett föremål, oavsett vilket, kan inte göra mycket skada utan en hänsynslös människa. Jag säger precis som du uppmärksammat inte att NFT inte kanske kan ha en fördel, jag har bara ännu inte sett någon, vilket gör att man lätt ifrågarsätter det stora intresset från vissa håll. Istället ser jag alldeles för många tecken på hur det kan användas för rena bedrägerier ifrån allt ifrån enstaka människor till multinationella företag. Då blir det väldigt lätt att ifrågasätta motivet till att överhuvudtaget införa det någonstans.

När visa spelföretag talar om att använda det är det ju väldigt lätt att lägga upp troliga scenarier till hur det skulle användas...något utvecklarna/utgivarna av spelen som har det bestämt skulle försöka slingra sig ur...genom att göra det svårare att upptäcka direkt genom att försöka dölja det med olika mekaniker. Precis som med mikrotransaktioner...se hur mycket många har tjänat på det, och hur lite det gjort för konsumenten vad gäller spelinnehåll och den egna ekonomin.

"Best deal, 10.000 diamonds for ONLY €/$149...limited offer!". Vem fan vill ha mer sådant i spel eller något annat?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Ser mer NFT som äkthetsbevis för konst. Kommer väll till allt i framtiden. Ditt hus, bil, mm kanske kommer verifieras att det är ditt med samma teknik. Men nu gissar jag och är absolut ingen expert på området.

Framtiden ja... Tänk dig att du kan behöva auktionera för en kasse matvaror mot en globalt digital marknad genom massa tredjeparts väggar (scalpers, spekulatörer, investerare, matmäklare etc.) som står mellan dig och maten. På det sättet skulle du ju aldrig behöva betala priset som butiken sätter ut, utan kan betala exakt så mycket du har råd med. Vore det inte underbart?

Viva la teknik och mänsklig "innovationsdrift" och "entreprenörskap".

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det stämmer faktiskt ganska bra...eller iaf i första hand. Ett föremål, oavsett vilket, kan inte göra mycket skada utan en hänsynslös människa. Jag säger precis som du uppmärksammat inte att NFT inte kanske kan ha en fördel, jag har bara ännu inte sett någon, vilket gör att man lätt ifrågarsätter det stora intresset från vissa håll. Istället ser jag alldeles för många tecken på hur det kan användas för rena bedrägerier ifrån allt ifrån enstaka människor till multinationella företag. Då blir det väldigt lätt att ifrågasätta motivet till att överhuvudtaget införa det någonstans.

När visa spelföretag talar om att använda det är det ju väldigt lätt att lägga upp troliga scenarier till hur det skulle användas...något utvecklarna/utgivarna av spelen som har det bestämt skulle försöka slingra sig ur...genom att göra det svårare att upptäcka direkt genom att försöka dölja det med olika mekaniker. Precis som med mikrotransaktioner...se hur mycket många har tjänat på det, och hur lite det gjort för konsumenten vad gäller spelinnehåll och den egna ekonomin.

"Best deal, 10.000 diamonds for ONLY €/$149...limited offer!". Vem fan vill ha mer sådant i spel eller något annat?

Det är inte tydligt för mig vad du faktiskt tycker. Å ena sidan säger du att NFTs är "bluff, båg och förbannat skräp", men å andra sidan har du egentligen inga argument som visar på att NFTs är detta, utan du verkar ogillar (precis som alla andra) när hänsynslösa företag och individer försöker scamma och/mjölka sina kunder. Du verkar inte heller gilla mikrotransaktioner, vilket jag tror väldigt få (förutom spelföretagen) gör.

Det finns ingen som helst motsättning i att både gilla NFTs som koncept och förstå hur mycket tekniken kan tillföra och att samtidigt hata giriga företag som mjölkar sina kunder. Kan vara bra att försöka hålla isär de båda sakerna som egentligen har väldigt lite med varandra att göra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yrfhar:

Ser mer NFT som äkthetsbevis för konst. Kommer väll till allt i framtiden. Ditt hus, bil, mm kanske kommer verifieras att det är ditt med samma teknik. Men nu gissar jag och är absolut ingen expert på området.

I nuläget är väl NFTs inte riktigt ett bevis på att något är äkta.
Kopior kan också görs till NFTs och det är ibget som systemet tar hänsyn till.

Det som avgör är hur pålitlig den är som givit ut respektive NFTdatabas. Har de gicit ut material som de har rätt till - eller inte.
Och här finns allt från högt till lågt. Vilda västern är nog ett bra uttryck i nuläget 😁.

Men grunden är att man behöver lita på utgivaren/säljaren. Lite som det alltid har varit.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

kolla denna videon om NFT

Av Josh strife Hayes. Går in på varför NFTs är en dålig idé och mestadels investeringsgrej. NFTs ger inget värde alls, mer än att blåsa folk på pengar eller känna snabba cash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyall:

Men snälla... Nu slår du ju slint.
Nej det kostar inga 60m att minta en nft på eth, kanske $30.
Men fortfarande för dyrt, tex FTM då mintar du en under kronan.

För 30 dollar får du inte in objektet på blockchainen. Då har du den bara länkad till extern storage, och hela allt blir totalt onödigt.

Edit: 1KB kostar alltså 640k gas. Min beräkning var på 150 gwei per gas, vilket var priset igår. Inatt har det legat så högt som 550 när Ethereum kraschade.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyall:

Uppenbarligen skulle dom inte använda ETH till det utan någon billigare chain....

Om du gör en egen chain för skins i ett spel så tappar det också värdet. Då blir det ändå centraliserat, och hela poängen far.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Okej, ska man vara korrekt är det ju IPFS noderna som faktiskt håller lagringen. Men IPFS själva på sin egen hemsida använder ord som "add a file to IPFS" och "files stored on IPFS are resistant to tampering and censorship". Så jag skulle säga att 99% förstår vad man menar när man säger att IPFS är en decentraliserad lagringslösning

Jag tror att de flesta uppfattar att NFT:n lagras på chainen, eller åtminstone att de lagras decentraliserat nån annanstans. Du använde själv också det ordet. Men IPFS lagrar ju inte datan, utan länkar bara till den. Det ger inte mycket mer skydd än att filen skulle vara tillgänglig via FTP. "Resistant" innebär då bara att man kan ladda ner den till sin egen nod/dator.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyall:

Det är lustigt hur ni älskar att köpa lootboxes mm men när ni får en nft tillagt på itemet vilket gör att ni faktiskt äger och kan sälja det vidare gråter ni?
Makes sense!

Jag tvivlar starkt på att alla som hatar NFT's älskar lootboxes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDreggor:

kolla denna videon om NFT

Av Josh strife Hayes. Går in på varför NFTs är en dålig idé och mestadels investeringsgrej. NFTs ger inget värde alls, mer än att blåsa folk på pengar eller känna snabba cash.

Den länken har länkats tidigare, och om sagt så har han en väldigt begränsad syn på vad NFTs är och vad det faktiskt möjliggör. Ingen video jag skulle rekommendera för någon som vill lära sig vad NFTs faktiskt handlar om

Skrivet av Sando:

Jag tror att de flesta uppfattar att NFT:n lagras på chainen, eller åtminstone att de lagras decentraliserat nån annanstans. Du använde själv också det ordet. Men IPFS lagrar ju inte datan, utan länkar bara till den. Det ger inte mycket mer skydd än att filen skulle vara tillgänglig via FTP. "Resistant" innebär då bara att man kan ladda ner den till sin egen nod/dator.

NFTn lagras on-chain (annars kan man inte skicka den), metadatan och all annan tillhörande data lagras däremot väldigt sällan on-chain och det tror jag de flesta vet om. De allra flesta seriösa projekt kör just decentraliserade lagringslösningar som är resistenta mot censur. Exakt den terminologin använder IPFS själva på sin egen hemsida. Alla andra använder också den terminologin (t.ex. Opensea som skriver "This item's metadata was permanently locked and stored in decentralized file storage (IPFS)").

Men ja, tekniskt korrekt är kanske att skriva att IPFS är protokollet och noderna som använder IPFS är den decentraliserade lagringslösningen. Poängen är fortfarande att metadatan sällan lagras on-chain (vilket de flesta är medvetna om) och att det finns centraliserade lagringslösningar samt decentraliserade lagringslösningar

Permalänk
Skrivet av Sir_Manfred:

Transaktionernas strömförbrukning

Det finns signifikant mindre energiintensiva kryptovalutor. Dessutom har jag svårt att tro att bankernas servrar inte drar energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Smart, men hade det inte varit trevligare om du kunde köpa vad du vill för pengarna, eller t.o.m växla det till likviditet utanför Steam market/store?

Dessa spel du köpte äger du ju dessutom inte, det är licenser kopplade till ditt konto som försvinner samma sekund som kontot avslutas. Det är alltså inom Valves makt att avsluta ditt konto när som helst och du kommer således förlora flera tusen kronor värt i spellicenser.

Jag kunde köpa vad jag ville för pengarna. Jag sålde skinnet för riktiga pengar. Jag köpte för den delen nästan enbart spel på GoG för pengarna som blev över, det är DRM-fria spel. Sen är risken markant låg att Steam skulle släckas ner jämfört ett onlinespel där du vill flasha med NFT's.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Som jag förstått saken så är en NFT ungefär samma som att köpa grannes kvitto från ICA. Jag äger inga av hennes inköpta varor, men jag äger nu kvittot. Fortsätter jag köpa kvitton av grannen så har hon råd att köpa mera fikabröd och jag får en allt större samling papper medans min granne ökar i vikt/värde.

Man lurar folk att detta är framtiden då det är lönsamt att sälja kvitton. Detta genom att säga att kvittot är unikt och det enda av sitt slag, fast jag kan gå in på ICA och köpa exakt samma semlor själv, med fördelen att jag då faktiskt går upp i vikt/värde istället.

Eftersom gamers tidigare lurats att gilla roterande objekt som hoppar ur en köplåda. har kvittorna ackompanjerats med piffiga pixlar i form av animerade gifs eller en läcker jpeg. De piffiga pixlarna äger man inte, men man har en bildlänk till dom i kvittot. De går att beskåda ända tills bildhosten går ner, blir kapad eller flyr landet, men även om länken går sönder så har man ju alltid kvar kvittot.

Imorgon ska hon köpa gurka, kondomer och ett vattenbaserat glidmedel, så det kvittot kommer jag få betala det dubbla för, men berättelsen om kassörens fundersamma min när sakerna rullar på bandet blir ett mervärde bara jag kommer åt. Fatta vilket grymt kvitto att äga ändå!?

Hur skulle du lura i din granne att just ditt kvitto är mera värt?
DET är NFT och framgången beror helt på den lättlurade delen av befolkningen, precis som med lootboxes, sharkcards och vapenskinn. Kan förstå att man betalar för att vinna, men inte för att få ett kvitto med en bildlänk till någon annans tillgångar.

TL:DR:
NFT=CMoM. (Corporate Milking of Morons)

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Imorgon ska hon köpa gurka, kondomer och ett vattenbaserat glidmedel, så det kvittot kommer jag få betala det dubbla för, men berättelsen om kassörens fundersamma min när sakerna rullar på bandet blir ett mervärde bara jag kommer åt. Fatta vilket grymt kvitto att äga ändå!?
TL:DR:
NFT=CMoM. (Corporate Milking of Morons)

Om kassörskans ansiktsuttryck bifogades till detta kvitto så skulle jag kanske kunna tänka mig att köpa den för 5 kronor

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag kunde köpa vad jag ville för pengarna. Jag sålde skinnet för riktiga pengar. Jag köpte för den delen nästan enbart spel på GoG för pengarna som blev över, det är DRM-fria spel. Sen är risken markant låg att Steam skulle släckas ner jämfört ett onlinespel där du vill flasha med NFT's.

Du sålde ett Valve index irl för att växla pengar m.a.o? Poängen är att man vill kunna äga skinnet, likvidera det utan att köpa och sälja Steam index osv. Det är ett faktiskt problem och NTFs är lösningen, speciellt i avseende digitala licenser och förmågan att sälja dessa vidare i andra hand.

Alltså inget Steam spel "släcks" ner eller? Jag kan fortfarande idag spela HL1, cs 1.6 osv.