Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan fortfarande inte grundlöst påstå detta, Tyskland måste följa principer och lagar även om USA och Ukraina vill att de gör annorlunda. Hur ska de annars visa att de är en rättsstat och pålitlig partner?

Vill du bara kasta skit på Tyskland där du kan dra det hur långt som helst ska du nog starta en egen tråd i ett annat forum.

Jag anser inte att det är grundlöst. Men om du vill ha den här nivån på diskussionen ska vi nog lägga ner.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag anser inte att det är grundlöst. Men om du vill ha den här nivån på diskussionen ska vi nog lägga ner.

Poängen är att du är på nivån där du bara driver med Tyskland och drar till med media som brukar pekas ut som psykologisk krigsföring och är öppna med stöd till diverse figurer som vi i väst brukar kritisera.

Tyskland kommer köra med naturgas även om vi skruvar tillbaka tiden till Tjernobyl och skulle implantera en opinion för kärnkraften. Naturgas används inte bara till elproduktion och viljan att gå bort från kol är lång, från långt bakåt i tiden.

Permalänk
Medlem

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-23/french-nuc...

Det är en vanlig företeelse att klanka ner på Tyskland i den här tråden men det verkar inte gå särskilt mycket bättre för Frankrike just nu. Deras beroende på kärnkraft kan vara en nackdel också, det blir rätt mycket mindre elproduktion när en eller flera reaktorer ligger nere och då får man täcka upp med en fossil källa i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-23/french-nuc...

Det är en vanlig företeelse att klanka ner på Tyskland i den här tråden men det verkar inte gå särskilt mycket bättre för Frankrike just nu. Deras beroende på kärnkraft kan vara en nackdel också, det blir rätt mycket mindre elproduktion när en eller flera reaktorer ligger nere och då får man täcka upp med en fossil källa i alla fall.

Skillnaden är att kärnkraft slutar leverera om det är planerat underhåll eller nåt har gått sönder = undantag , vindkraften har som varierande leverans som normaltillstånd och då är det inte bara ett verk utan större delen som går ner i produktion.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-23/french-nuc...

Det är en vanlig företeelse att klanka ner på Tyskland i den här tråden men det verkar inte gå särskilt mycket bättre för Frankrike just nu. Deras beroende på kärnkraft kan vara en nackdel också, det blir rätt mycket mindre elproduktion när en eller flera reaktorer ligger nere och då får man täcka upp med en fossil källa i alla fall.

Sist jag kollade hade Frankrike högre elpriser än både oss och Tyskland. Men större andel kärnkraft ska ju lösa den delen!!1

Det har gällt en längre tid, de har inte den typen av tillfälliga problem våra verk har haft under vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sist jag kollade hade Frankrike högre elpriser än både oss och Tyskland. Men större andel kärnkraft ska ju lösa den delen!!1

Det har gällt en längre tid, de har inte den typen av tillfälliga problem våra verk har haft under vintern.

När kollade du sist, och hur definierar du längre tid? Enligt Eurostat så har Sverige och Frankrike haft lägre elpriser än Tyskland de senaste 10 åren. Och det gäller även om man räknar bort att Tyskland tar ut 20 % extra skatt på elen för att finansiera sin "Energiewende".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Skillnaden är att kärnkraft slutar leverera om det är planerat underhåll eller nåt har gått sönder = undantag , vindkraften har som varierande leverans som normaltillstånd och då är det inte bara ett verk utan större delen som går ner i produktion.

Antalet planerade underhåll och antalet undantag verkar gå upp med tiden i Frankrike, elproduktionen har gått ner flera år i rad nu som du kan se i artikeln. Samtidigt som kostnaderna har stigit, deras kärnverksamhet har väl en skuld på 80 miljarder SEK och det ser inte ut som att det kommer sjunka. Snarare tvärtom.
Ett vanligt argument för att hålla nere kostnaderna är att vi ska bygga många likadana reaktorer men om ett oväntat fel hittas i ena reaktorn är det större risk att det finns hos de andra också. Det blir en stor dipp att hantera. Om man istället är tvungen att hantera variationerna för att de är en naturlig del av systemet så kommer man kanske få ett mer robust elsystem i slutändan.

Skrivet av Iskra:

När kollade du sist, och hur definierar du längre tid? Enligt Eurostat så har Sverige och Frankrike haft lägre elpriser än Tyskland de senaste 10 åren. Och det gäller även om man räknar bort att Tyskland tar ut 20 % extra skatt på elen för att finansiera sin "Energiewende".

Frankrike är lite billigare än Tyskland men skillnaden är inom 5%, förutom 2020 då var Frankrike dyrare. Jag kollar utan skatter för att kunna jämföra äpplen med äpplen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Frankrike är lite billigare än Tyskland men skillnaden är inom 5%, förutom 2020 då var Frankrike dyrare. Jag kollar utan skatter för att kunna jämföra äpplen med äpplen.

Enligt Eurostat var kostnaden 2020 utan skatt 8.49 cent i Tyskland och 8.47 cent i Frankrike. Utan skatter.

Men det är ju inte heller riktigt rätt att räkna bort den 20 % extra skatt som Tyskarna har för att finansiera omställningen till sol och vind eftersom den skatten går direkt till att subventionera sol- och vindkraften till skillnad från den vanliga skatten som går in i statskassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Enligt Eurostat var kostnaden 2020 utan skatt 8.49 cent i Tyskland och 8.47 cent i Frankrike. Utan skatter.

Men det är ju inte heller riktigt rätt att räkna bort den 20 % extra skatt som Tyskarna har för att finansiera omställningen till sol och vind eftersom den skatten går direkt till att subventionera sol- och vindkraften till skillnad från den vanliga skatten som går in i statskassan.

Du har rätt. Jag fick inte upp siffrorna i mobilen så jag kollade grafen istället och det såg ut som att det var tvärtom där. Det blir intressant att se priserna för 2021, ett ovanligt dåligt elår för nästan alla länder.

Skatten är egentligen inte på 20% (i praktiken har det ungefär blivit så mycket), det är ett fast belopp per kWh. 65 öre/kWh låg skatten på och från 1 januari 2022 är det 37 öre/kWh (10kr=1 eur) men det stora problemet är att inte alla behöver betala för det. Stora bolag (de som förbrukar mest) är oftast undantagna från skatten, det är framförallt konsumenter och småföretagare som står för kalaset. Jag håller med att det är svårt att göra en rättvis jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sist jag kollade hade Frankrike högre elpriser än både oss och Tyskland. Men större andel kärnkraft ska ju lösa den delen!!1

Det har gällt en längre tid, de har inte den typen av tillfälliga problem våra verk har haft under vintern.

För det första så är Frankrikes energi billigare än Tysklands med några procent, men skillnaden är minimal.

Oavsett så kan ju det knappast vara en nyhet att Europas elnät är ihoppkopplat. Uppenbarligen så kommer elpriserna i Europa då följa varandra väldigt tätt eftersom länderna importerar och exporterar till högst bjudande.
Eller tror du att det är en ren slump att elpriserna i exakt hela Europa ligger såpass nära varandra?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av pine-orange:

det är framförallt konsumenter och småföretagare som står för kalaset.

Undras hur länge vi "mjölkkossor" kommer att finna oss i galenpannornas påhitt. Igår under vissa perioder var elpriset 10 gånger högre i Trödje än fem kilometer norrut i Katrineholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

För det första så är Frankrikes energi billigare än Tysklands med några procent, men skillnaden är minimal.

Oavsett så kan ju det knappast vara en nyhet att Europas elnät är ihoppkopplat. Uppenbarligen så kommer elpriserna i Europa då följa varandra väldigt tätt eftersom länderna importerar och exporterar till högst bjudande.
Eller tror du att det är en ren slump att elpriserna i exakt hela Europa ligger såpass nära varandra?

Det är inte med mig du ska diskutera!111

Har du följt tråden så ser du att jag inser att det är marknaden som styr, men flera ska alltid in med att priset ser ut som det gör p.g.a. att vi har stängt ner kärnkraft och liknande. Någon pratade t.o.m. om att flytta till Polen p.g.a. energipriserna...

Spotpriserna har sett sämre ut i Frankrike än Tyskland i ganska många veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du följt tråden så ser du att jag inser att det är marknaden som styr, men flera ska alltid in med att priset ser ut som det gör p.g.a. att vi har stängt ner kärnkraft och liknande.

Och varför skulle inte nerstängd kärnkraft kunna vara en faktor till Europeiska ökade priser?

Eftersom marknaden styr priset så kommer ju stora förändringar i marknaden, som exempelvis nerstängd kärnkraft och utbyggnad av andra produktioner, förändra priset markant. Det vore rentutav löjligt att påstå annat.

Men om du nu inser att hela Europa tillsammans styr elbörsens priser, varför tar du då upp Frankrikes kontra Tysklands priser som argument mot kärnkraft? Eftersom att du påstår att du förstår att anledningen till ländernas liknande priser inte är pga av Frankrikes kärnkraft så kan man ju anse din argumentation vara oärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Och varför skulle inte nerstängd kärnkraft kunna vara en faktor till Europeiska ökade priser?

Eftersom marknaden styr priset så kommer ju stora förändringar i marknaden, som exempelvis nerstängd kärnkraft och utbyggnad av andra produktioner, förändra priset markant. Det vore rentutav löjligt att påstå annat.

Men om du nu inser att hela Europa tillsammans styr elbörsens priser, varför tar du då upp Frankrikes kontra Tysklands priser som argument mot kärnkraft? Eftersom att du påstår att du förstår att anledningen till ländernas liknande priser inte är pga av Frankrikes kärnkraft så kan man ju anse din argumentation vara oärlig.

Jag har inte argumenterat mot kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag har inte argumenterat mot kärnkraft.

Right. Vi behöver inte låtsas, det är ju uppenbart att du är emot kärnkraft.

Du skriver att det inte är pga nerstängningen av kärnkraft som vi får ökade priser. Fast du erkänner att det är marknaden som styr och därmed också att förändringar i marknaden styr priset. Därmed har du noll belägg för att priset inte skulle påverkas av nerstängningen av kärnkraft och det ökade behovet av främst naturgas som resultat av nerstängingen.

Skrivet av Petterk:

Har du följt tråden så ser du att jag inser att det är marknaden som styr, men flera ska alltid in med att priset ser ut som det gör p.g.a. att vi har stängt ner kärnkraft och liknande.

Du säger även att Frankrikes priser är minsann likadana som Tysklands, trots Frankrikes kärnkraft. Detta är tydliga argument mot kärnkraft.

Skrivet av Petterk:

Sist jag kollade hade Frankrike högre elpriser än både oss och Tyskland. Men större andel kärnkraft ska ju lösa den delen!!1

Det ovanstående skriver du trots att du påstås veta att elbörsens priser i Tyskland/Frankrike är tajt kopplade. Ökningar i ena innebär ökningar i andra.

Skrivet av Petterk:

...jag inser att det är marknaden som styr...

Allt som allt, oärlig argumentation.
Antingen så försöker du låtsas som att kärnkraft minsann trissar upp priserna lika mycket i Frankrike som överallt annars i Europa, trots att du vet att det inte är därför.
Eller så vet du helt enkelt inte att marknaden funkar så, men du påstod göra det ändå.
Välj nåt av ovanstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Right. Vi behöver inte låtsas, det är ju uppenbart att du är emot kärnkraft.

Du skriver att det inte är pga nerstängningen av kärnkraft som vi får ökade priser. Fast du erkänner att det är marknaden som styr och därmed också att förändringar i marknaden styr priset. Därmed har du noll belägg för att priset inte skulle påverkas av nerstängningen av kärnkraft och det ökade behovet av främst naturgas som resultat av nerstängingen.
Du säger även att Frankrikes priser är minsann likadana som Tysklands, trots Frankrikes kärnkraft. Detta är tydliga argument mot kärnkraft.
Det ovanstående skriver du trots att du påstås veta att elbörsens priser i Tyskland/Frankrike är tajt kopplade. Ökningar i ena innebär ökningar i andra.
Allt som allt, oärlig argumentation.
Antingen så försöker du låtsas som att kärnkraft minsann trissar upp priserna lika mycket i Frankrike som överallt annars i Europa, trots att du vet att det inte är därför.
Eller så vet du helt enkelt inte att marknaden funkar så, men du påstod göra det ändå.
Välj nåt av ovanstående.

Larv.

Det enda jag kritiserat är att prata om kraftverkstyper och elpriser. Nya kraftverk är bra, men de kommer inte pressa priserna då allt är mycket dyrare än de äldre verken.

Förstår du inte att man kan driva med något och att man normalt inte skriver !!111 så ja. Du argumenterar mot en väderkvarn i halm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förstår du inte att man kan driva med något och att man normalt inte skriver !!111 så ja. Du argumenterar mot en väderkvarn i halm.

Alltid bra att kunna slippa undan vad man skrivit genom att hänvisa till att man bara "driver".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förstår du inte att man kan driva med något och att man normalt inte skriver !!111 så ja. Du argumenterar mot en väderkvarn i halm.

Nu blev jag nyfiken, har "!!111" någon speciell innebörd som man förväntas känna till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Alltid bra att kunna slippa undan vad man skrivit genom att hänvisa till att man bara "driver".

Alltid bra att slåss mot halmgubbe.

Skrivet av joakim99:

Nu blev jag nyfiken, har "!!111" någon speciell innebörd som man förväntas känna till?

Sarkasm?

Uppenbarligen förstod vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ok, jag visste inte att det betydde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Uppenbarligen förstod vissa.

Lägg gärna till "Edit:" eller liknande när du ändrar i dina inlägg och då det har skrivits inlägg efter ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Lägg gärna till "Edit:" eller liknande när du ändrar i dina inlägg och då det har skrivits inlägg efter ditt inlägg.

Du får svara på vad du vill, så det är irrelevant. Läggs till automatiskt om man gör det efter 5 min.

Faktum är att även det du svarade på hade lagts till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får svara på vad du vill, så det är irrelevant. Läggs till automatiskt om man gör det efter 5 min.

Faktum är att även det du svarade på hade lagts till.

Hur många gånger skall du ändra dina inlägg?

Permalänk
Medlem

@PetterK @joakim99 vill ni att tråden ska låsas, för då är ni på bra väg... släpp detta nu och fortsätt på PM om ni har mer att säga!

Permalänk
Medlem

Tillbaka till ämnet:
https://www.dn.se/sverige/trots-nya-laget-sverige-koper-karnb...

Sverige/Vattenfall köper alltså kärnbränsle från Ryssland trots rådande situation. Inte bara Tysklands gas som står på spel alltså... nu är vi inte låsta till något unikt med just deras bränsle, men lite mysko att agera så i dagens situation helt klart. Framförallt när man vet att just kärnenergi är extremt kopplat till Putin och topparna i Ryssland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tillbaka till ämnet:
https://www.dn.se/sverige/trots-nya-laget-sverige-koper-karnb...

Sverige/Vattenfall köper alltså kärnbränsle från Ryssland trots rådande situation. Inte bara Tysklands gas som står på spel alltså... nu är vi inte låsta till något unikt med just deras bränsle, men lite mysko att agera så i dagens situation helt klart. Framförallt när man vet att just kärnenergi är extremt kopplat till Putin och topparna i Ryssland...

Oljan är inte kopplad till staten? Huvuddelen av oljan till våra raffinaderier kommer från Ryssland, våra raffinaderier är stora exportörer av raffinerade bränslen.

Om det ska vara grönt så exporterar de en hel del skog också.

Kärnkraftssektorn har blivit så mycket mindre så det vore förvånande om de inte var med. Grannländer handlar man med, Baltikum och Finland handlar el från Ryssland. Framatome och Siemens jobbar med system till VVER.

En av Westinghouse Electric Swedens försäljning och marknadsföringspunkter för några år sedan var att Västerås var enda stället utanför Ryssland som kan göra bränsleelement till ryska reaktorer. USA-baserade Westinghouse med japanska ägare har alltså varit en brygga för Ryssland att leverera bränsle till reaktorer i Ukraina. Vore mer förvånande om Ryssland inte hade samarbetat där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Oljan är inte kopplad till staten? Huvuddelen av oljan till våra raffinaderier kommer från Ryssland, våra raffinaderier är stora exportörer av raffinerade bränslen.

Om det ska vara grönt så exporterar de en hel del skog också.

Kärnkraftssektorn har blivit så mycket mindre så det vore förvånande om de inte var med. Grannländer handlar man med, Baltikum och Finland handlar el från Ryssland. Framatome och Siemens jobbar med system till VVER.

En av Westinghouse Electric Swedens försäljning och marknadsföringspunkter för några år sedan var att Västerås var enda stället utanför Ryssland som kan göra bränsleelement till ryska reaktorer. USA-baserade Westinghouse med japanska ägare har alltså varit en brygga för Ryssland att leverera bränsle till reaktorer i Ukraina. Vore mer förvånande om Ryssland inte hade samarbetat där.

Jo det mesta kopplat till Ryssland och export är ju kopplat till toppen... intressant bara att Sverige hoppar på så öppet tänkte jag

Samtidigt typiskt svenskt att vara ’neutrala’/’oberoende’ dock...

Intressant hur välanvända de är globalt, trodde det var lite mer tabu. Dock är väl just kärnbränsle ett bra rätt att montera ned kärnvapen antar jag, kanske är därför det tillåts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo det mesta kopplat till Ryssland och export är ju kopplat till toppen... intressant bara att Sverige hoppar på så öppet tänkte jag

Samtidigt typiskt svenskt att vara ’neutrala’/’oberoende’ dock...

Intressant hur välanvända de är globalt, trodde det var lite mer tabu. Dock är väl just kärnbränsle ett bra rätt att montera ned kärnvapen antar jag, kanske är därför det tillåts?

Är det svenskt att ett USA-baserat företag följer sina tidigare affärsavtal? Vilket företag överlever om de inte följer sina stora affärsavtal? Varför skulle inte den tidigare svenska kärnbränsletillverkaren titta på fler leverantörer?

Alternativet hade varit att bara fortsätta köpa från USA och inte få nya möjligheter som att leverera bränsle till ryska reaktorer. Kärnbränsle har köpts från Ryssland sedan sent 70-tal så det vore snarare konstigt om vi inte utvecklade den relationen.

Varför skulle inte Vattenfall fullfölja sina avtal med Rosatom om kärnbränsle? Vattenfall har tre leverantörer av bränsle. Varför skulle inte ett företag med huvudkontor i USA som är bundna av ingångna avtal precis som kärnkraftverken är bundna att ta emot bränslet.

MOX som är gjort av typ gamla kärnvapen eller snarare bränsle som var tänkt till kärnvapen eller inte dög har du väl främst (om inte enbart) fått från Sellafield som nu är under avveckling, det har jag inte sett något om att det handlar om när det gäller Ryssland. Vi skickade även vårat sista plutonium till Sellafield under regeringen Reinfeldt. Troligen har vi också skickat den del av bränsle vi hade upparbetat själva för att använda i vapen till Sellafield.

Kärnbränsle hanteras inte av ISP, det hanteras av SSM. Ser inte hur annat än säkerhet, alltså transport och sådant skulle ha någon betydelse. Det handlar inte om kontrakt att bygga militärbaser eller Gripen här, de levererar en råvara i form av låganrikat uran eller färdiga bränsleelement.

Skulle Vattenfall bryta sina kontrakt så använder alltså den svenska kärnbränsletillverkaren ändå uran från Ryssland.

Ser inte varför inte våra hamnar skulle vara öppna för den handeln p.g.a. en global vapenkapplöpning som inte bara stormakterna håller på med men också flera mindre stater. Det gick bra under förra kapplöpningen.

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än tusen ord:

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Bildlänk
(Bilden fungerade inte för mig)

Illustrerar skillnaden bra, men man ser inte alls bra när det är låg effekt och/eller hur länge perioderna är. Finns det andra presentationer av samma data?