Tråden om gröna energikällor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan fortfarande inte grundlöst påstå detta, Tyskland måste följa principer och lagar även om USA och Ukraina vill att de gör annorlunda. Hur ska de annars visa att de är en rättsstat och pålitlig partner?

Vill du bara kasta skit på Tyskland där du kan dra det hur långt som helst ska du nog starta en egen tråd i ett annat forum.

Jag anser inte att det är grundlöst. Men om du vill ha den här nivån på diskussionen ska vi nog lägga ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag anser inte att det är grundlöst. Men om du vill ha den här nivån på diskussionen ska vi nog lägga ner.

Poängen är att du är på nivån där du bara driver med Tyskland och drar till med media som brukar pekas ut som psykologisk krigsföring och är öppna med stöd till diverse figurer som vi i väst brukar kritisera.

Tyskland kommer köra med naturgas även om vi skruvar tillbaka tiden till Tjernobyl och skulle implantera en opinion för kärnkraften. Naturgas används inte bara till elproduktion och viljan att gå bort från kol är lång, från långt bakåt i tiden.

Permalänk
Medlem

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-23/french-nuc...

Det är en vanlig företeelse att klanka ner på Tyskland i den här tråden men det verkar inte gå särskilt mycket bättre för Frankrike just nu. Deras beroende på kärnkraft kan vara en nackdel också, det blir rätt mycket mindre elproduktion när en eller flera reaktorer ligger nere och då får man täcka upp med en fossil källa i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är en vanlig företeelse att klanka ner på Tyskland i den här tråden men det verkar inte gå särskilt mycket bättre för Frankrike just nu. Deras beroende på kärnkraft kan vara en nackdel också, det blir rätt mycket mindre elproduktion när en eller flera reaktorer ligger nere och då får man täcka upp med en fossil källa i alla fall.

Skillnaden är att kärnkraft slutar leverera om det är planerat underhåll eller nåt har gått sönder = undantag , vindkraften har som varierande leverans som normaltillstånd och då är det inte bara ett verk utan större delen som går ner i produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Sist jag kollade hade Frankrike högre elpriser än både oss och Tyskland. Men större andel kärnkraft ska ju lösa den delen!!1

Det har gällt en längre tid, de har inte den typen av tillfälliga problem våra verk har haft under vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sist jag kollade hade Frankrike högre elpriser än både oss och Tyskland. Men större andel kärnkraft ska ju lösa den delen!!1

Det har gällt en längre tid, de har inte den typen av tillfälliga problem våra verk har haft under vintern.

När kollade du sist, och hur definierar du längre tid? Enligt Eurostat så har Sverige och Frankrike haft lägre elpriser än Tyskland de senaste 10 åren. Och det gäller även om man räknar bort att Tyskland tar ut 20 % extra skatt på elen för att finansiera sin "Energiewende".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Skillnaden är att kärnkraft slutar leverera om det är planerat underhåll eller nåt har gått sönder = undantag , vindkraften har som varierande leverans som normaltillstånd och då är det inte bara ett verk utan större delen som går ner i produktion.

Antalet planerade underhåll och antalet undantag verkar gå upp med tiden i Frankrike, elproduktionen har gått ner flera år i rad nu som du kan se i artikeln. Samtidigt som kostnaderna har stigit, deras kärnverksamhet har väl en skuld på 80 miljarder SEK och det ser inte ut som att det kommer sjunka. Snarare tvärtom.
Ett vanligt argument för att hålla nere kostnaderna är att vi ska bygga många likadana reaktorer men om ett oväntat fel hittas i ena reaktorn är det större risk att det finns hos de andra också. Det blir en stor dipp att hantera. Om man istället är tvungen att hantera variationerna för att de är en naturlig del av systemet så kommer man kanske få ett mer robust elsystem i slutändan.

Skrivet av Iskra:

När kollade du sist, och hur definierar du längre tid? Enligt Eurostat så har Sverige och Frankrike haft lägre elpriser än Tyskland de senaste 10 åren. Och det gäller även om man räknar bort att Tyskland tar ut 20 % extra skatt på elen för att finansiera sin "Energiewende".

Frankrike är lite billigare än Tyskland men skillnaden är inom 5%, förutom 2020 då var Frankrike dyrare. Jag kollar utan skatter för att kunna jämföra äpplen med äpplen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Frankrike är lite billigare än Tyskland men skillnaden är inom 5%, förutom 2020 då var Frankrike dyrare. Jag kollar utan skatter för att kunna jämföra äpplen med äpplen.

Enligt Eurostat var kostnaden 2020 utan skatt 8.49 cent i Tyskland och 8.47 cent i Frankrike. Utan skatter.

Men det är ju inte heller riktigt rätt att räkna bort den 20 % extra skatt som Tyskarna har för att finansiera omställningen till sol och vind eftersom den skatten går direkt till att subventionera sol- och vindkraften till skillnad från den vanliga skatten som går in i statskassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Enligt Eurostat var kostnaden 2020 utan skatt 8.49 cent i Tyskland och 8.47 cent i Frankrike. Utan skatter.

Men det är ju inte heller riktigt rätt att räkna bort den 20 % extra skatt som Tyskarna har för att finansiera omställningen till sol och vind eftersom den skatten går direkt till att subventionera sol- och vindkraften till skillnad från den vanliga skatten som går in i statskassan.

Du har rätt. Jag fick inte upp siffrorna i mobilen så jag kollade grafen istället och det såg ut som att det var tvärtom där. Det blir intressant att se priserna för 2021, ett ovanligt dåligt elår för nästan alla länder.

Skatten är egentligen inte på 20% (i praktiken har det ungefär blivit så mycket), det är ett fast belopp per kWh. 65 öre/kWh låg skatten på och från 1 januari 2022 är det 37 öre/kWh (10kr=1 eur) men det stora problemet är att inte alla behöver betala för det. Stora bolag (de som förbrukar mest) är oftast undantagna från skatten, det är framförallt konsumenter och småföretagare som står för kalaset. Jag håller med att det är svårt att göra en rättvis jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För det första så är Frankrikes energi billigare än Tysklands med några procent, men skillnaden är minimal.

Oavsett så kan ju det knappast vara en nyhet att Europas elnät är ihoppkopplat. Uppenbarligen så kommer elpriserna i Europa då följa varandra väldigt tätt eftersom länderna importerar och exporterar till högst bjudande.
Eller tror du att det är en ren slump att elpriserna i exakt hela Europa ligger såpass nära varandra?