Dagens elsituation - byta, eller is i magen?

Permalänk
Lego Master

Dagens elsituation - byta, eller is i magen?

Så, för nära två år sen tänkte jag att jag skulle byta från "middle of the road" Öresundskraft till Tibber, för det verkar kul med timbaserat pris och app och smarta grejjor och allt det där. Märkte att jag PRECIS hade blivit låst till 24 månader nytt avtal med Öresundskraft, i nåt "kompispris"-avtal som är nån fast/rörlig hybrid.

Jag sa till Tibber att jag ville byta, så de lovade att lägga en latent uppsägning åt mig hos Öresundskraft och det är snart dags, nån gång i mars tror jag.

Men. Sen hände vintern 21/22, och nu börjar jag få kalla fötter (bokstavligen, man vågar ju knappt ha golvvärmen igång) kring bytet. Är det en bra idé att köra på spotpris i nuvarande situation, eller är det en bättre idé att hitta ett fast avtal med lägre pris?

Jag har kollat elskling.se och priset per år är ju galet skiftande beroende på vilket avtal man väljer.
Vi har en årsförbrukning på ungefär 18000kWh, och om jag tittar på rörligt pris ser det ut som en årskostnad på 42kkr, medan fastavtal från tex Svealands Elbolag hamnar på drygt 24kkr. Samtidigt säger man att rörligt pris är billigare i längden, eftersom man kan få väldigt låg kostnad under vissa perioder.

Hur fan ska man tänka egentligen? Jag vill ha en rimlig elkostnad, men den ska helst vara förutsägbar i nån utsträckning. En del i min närmaste krets hade turen att ha fasta priser (låsta sedan länge) över vintern och har inte fått några direkt hysteriska räkningar.

Vi har en normal familjevilla, och just nu tillbringar man ju större delen av den vakna tiden hemma. Jag jobbar hemifrån och sambon pluggar på distans mesta delen av tiden, samtidigt som ungarna måste vara hemma från dagis/fritids pga hård belastning på deras personal. Så att förlägga mycket av elförbrukningen till nattetid är inte riktigt görbart; saker körs dagtid. Datorer, TV, tvätt o disk, värme...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Så, för nära två år sen tänkte jag att jag skulle byta från "middle of the road" Öresundskraft till Tibber, för det verkar kul med timbaserat pris och app och smarta grejjor och allt det där. Märkte att jag PRECIS hade blivit låst till 24 månader nytt avtal med Öresundskraft, i nåt "kompispris"-avtal som är nån fast/rörlig hybrid.

Jag sa till Tibber att jag ville byta, så de lovade att lägga en latent uppsägning åt mig hos Öresundskraft och det är snart dags, nån gång i mars tror jag.

Men. Sen hände vintern 21/22, och nu börjar jag få kalla fötter (bokstavligen, man vågar ju knappt ha golvvärmen igång) kring bytet. Är det en bra idé att köra på spotpris i nuvarande situation, eller är det en bättre idé att hitta ett fast avtal med lägre pris?

Jag har kollat elskling.se och priset per år är ju galet skiftande beroende på vilket avtal man väljer.
Vi har en årsförbrukning på ungefär 18000kWh, och om jag tittar på rörligt pris ser det ut som en årskostnad på 42kkr, medan fastavtal från tex Svealands Elbolag hamnar på drygt 24kkr. Samtidigt säger man att rörligt pris är billigare i längden, eftersom man kan få väldigt låg kostnad under vissa perioder.

Hur fan ska man tänka egentligen? Jag vill ha en rimlig elkostnad, men den ska helst vara förutsägbar i nån utsträckning. En del i min närmaste krets hade turen att ha fasta priser (låsta sedan länge) över vintern och har inte fått några direkt hysteriska räkningar.

Vi har en normal familjevilla, och just nu tillbringar man ju större delen av den vakna tiden hemma. Jag jobbar hemifrån och sambon pluggar på distans mesta delen av tiden, samtidigt som ungarna måste vara hemma från dagis/fritids pga hård belastning på deras personal. Så att förlägga mycket av elförbrukningen till nattetid är inte riktigt görbart; saker körs dagtid. Datorer, TV, tvätt o disk, värme...

Själv hoppade jag på fast nu i januari månad.
Har haft rörligt avtal så länge jag minns och det har väl historiskt varit billigare men
vettetusan om det kommer fortsätta vara så.

Visst kan det vara billigare med rörligt vissa perioder men vilka perioder är det? Då du behöver el som minst.
Just nu tänket jag såhär:
Hellre betalar jag 76öre/kWh under sommarmånaderna då rörligt kanske ligger på 20öre/kWh.
Det gör att jag betalar kanske 200kr mer i månaden än om jag skulle ha rörligt men däremot under
vintermånaden då jag behöver 4 gånger mer el såsparar 3000kr/mån.

Det ända säkra kortet för framtiden är att elbolagen kommer bli rika.
Och det inte samtidigt som jag blir rik

/S

Permalänk
Medlem

Är glad vi har fast...

Visst är det dyrare i längden, men det kvittar med stort gammalt hus när priserna sticker som de gjort i vinter.

När elen är billig gör vi inte åt så enormt mycket ändå.

Lite som att leasa en ny bil, det är inte för att det är extremt billigt man gör det, men man vet vad det kostar och får inga överraskningar.

Frågan är ju bara vad det fasta priset kommer hamna i framtiden, nu måste ju bolagen ta tak för dessa sjuka pristoppar.

Värst är det för industrierna där dessa dumheter kostar miljontals kronor. Tror vi kommer se fler företag stänga eller gå omkull.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag mest Tibber som ett alternativ om man kör ganska mycket och har elbil.

Utöver elbilen så är väl värmesystemet, varmvattnet, och spisen de största förbrukarna. Visst kan man väl i viss mån styra sin matlagning och dusch till snålare timmar, men man är ändå ganska fast med stora förbrukare under dyra timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

man vågar ju knappt ha golvvärmen igång)

Lyxproblem deluxe?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Lego Master
Skrivet av lossah:

Lyxproblem deluxe?

Tyvärr inte, golvvärme är vår enda värmekälla. Det är vattenburen golvvärme driven av en luft/vattenvärmepump, kombinerad panna med varmvattenberedare. Vi har inga andra element i huset.
Sen har vi en extra llvp i vardagsrummet för att både hjälpa till extra med värmen när det är riktigt kallt, plus att den har AC för sommaren.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Personligen ser jag mest Tibber som ett alternativ om man kör ganska mycket och har elbil.

Utöver elbilen så är väl värmesystemet, varmvattnet, och spisen de största förbrukarna. Visst kan man väl i viss mån styra sin matlagning och dusch till snålare timmar, men man är ändå ganska fast med stora förbrukare under dyra timmar.

Jag körde tibber själv under någon månad.
Det blev väldigt stor omställning till att försöka hålla nere kostnaderna och köra det man kan under natten.
Värmepumpen står för 80% av min elräkning så jag kanske sparade 100kr i mån på resten.
Sen all tid och energi jag fick lägga ner för att spara dessa... ja det får man överväga själv om
man orkar hålla på eller om man helt enkelt bara betalar mer och slappar av.

/S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Superthug:

Själv hoppade jag på fast nu i januari månad.
Har haft rörligt avtal så länge jag minns och det har väl historiskt varit billigare men
vettetusan om det kommer fortsätta vara så.

Visst kan det vara billigare med rörligt vissa perioder men vilka perioder är det? Då du behöver el som minst.
Just nu tänket jag såhär:
Hellre betalar jag 76öre/kWh under sommarmånaderna då rörligt kanske ligger på 20öre/kWh.
Det gör att jag betalar kanske 200kr mer i månaden än om jag skulle ha rörligt men däremot under
vintermånaden då jag behöver 4 gånger mer el såsparar 3000kr/mån.

Det ända säkra kortet för framtiden är att elbolagen kommer bli rika.
Och det inte samtidigt som jag blir rik

/S

Skrivet av Karaff:

Är glad vi har fast...

Visst är det dyrare i längden, men det kvittar med stort gammalt hus när priserna sticker som de gjort i vinter.

När elen är billig gör vi inte åt så enormt mycket ändå.

Lite som att leasa en ny bil, det är inte för att det är extremt billigt man gör det, men man vet vad det kostar och får inga överraskningar.

Frågan är ju bara vad det fasta priset kommer hamna i framtiden, nu måste ju bolagen ta tak för dessa sjuka pristoppar.

Värst är det för industrierna där dessa dumheter kostar miljontals kronor. Tror vi kommer se fler företag stänga eller gå omkull.

Skrivet av Vesh:

Personligen ser jag mest Tibber som ett alternativ om man kör ganska mycket och har elbil.

Utöver elbilen så är väl värmesystemet, varmvattnet, och spisen de största förbrukarna. Visst kan man väl i viss mån styra sin matlagning och dusch till snålare timmar, men man är ändå ganska fast med stora förbrukare under dyra timmar.

Det låter ju helt klart som att fastpris är det minst dåliga alternativet just nu, speciellt när man inte riktigt kan göra som Tibber förespråkar, och använder sin el "smart" på nätter och tidig morgon, när timpriset är lågt.

Jag får helt enkelt maila dem och säga att det blir inget med det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Alla elsäljbolag har väl i princip samma pris, så varför byta? Jag har haft samma sen 2007 eller nåt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om man har månadsavgifter etc så kan man byta för att slippa dessa. När introduktionspriset går ut efter 12 månader så kryper det även på ospecificerade små "påslag" utan närmare förklaring vad dessa är. Så nu byter jag nästan varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Alla elsäljbolag har väl i princip samma pris, så varför byta? Jag har haft samma sen 2007 eller nåt.

Har du jämfört olika bolag någon gång? Min erfaranhet är att det skiljer i pris mellan olika bolag och att man beroende på sin förbrukning kan spara en del (i varje fall tusenlappar per år) på att se över sitt avtal.

Permalänk
Medlem

Jag tänker låta det ticka på som vanligt... Kommer det ett kanonpris att binda vid så kör vi på det kanske.. men det är föga troligt.
Ärligt talat inte kollat så noga vad vi skulle kunna tjäna.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du jämfört olika bolag någon gång? Min erfaranhet är att det skiljer i pris mellan olika bolag och att man beroende på sin förbrukning kan spara en del (i varje fall tusenlappar per år) på att se över sitt avtal.

Ja, vid en 4-5 tillfällen genom åren. Det har aldrig varit nån skillnad som haft betydelse. Några ören per kWh bara. Skillnaden skulle bara bli ett par hundra kr per år som mest. Inte värt besväret.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Detta är väl lite som huslån. Man sover bättre med fast ränta/el men får ofta betala lite mer. Är ju en form av försäkring. Personligen så sover jag nog hellre lite bättre och får möjligtvis betala lite mer då också.

Men att binda nu är väl inget som rekommenderas tror jag, bättre att binda på sommaren väl? När priserna är lägre.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

Om man har månadsavgifter etc så kan man byta för att slippa dessa. När introduktionspriset går ut efter 12 månader så kryper det även på ospecificerade små "påslag" utan närmare förklaring vad dessa är. Så nu byter jag nästan varje år.

+1 trogna kunder uppskattas at elhandlarna men de uppskattar inte trogna kunder. Går in på elskling.se varje år och tar billigaste möjliga, det är ändå samma el i ledningarna, så varför betala mer än man måste?

Gällande rörligt/fast så har man historiskt tjänat på rörlig elpris precis som rörlig boränta, så har man haft marginalerna att hantera svängningarna åt "fel håll" så blir totalen lägre över tid. MEN nu har politikerna i tyskland och sverige förstört det hela, så priserna har och kommer fortsätta vara höga tills orsakerna kan åtgärdas (antingen genom bättre stamnät så man får elen därifrån den produceras till hela landet eller genom att börja producera igen i de delar där man slutat producera). ...så hade man lyckats binda innan denna vinter så har man förstås dragit en vinstlott. Men eftersom alla nu är medvetna om de nya förutsättningarna så kommer det även bli dyrare att binda i vår/sommar. Elhandlarna tänker knappast sitta med svarte petter, de kommer försäkra sig om att de tjänar på fastpris kunderna framöver också genom att ta beräknad kostnad + riskpremie + vinst.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Detta är väl lite som huslån. Man sover bättre med fast ränta/el men får ofta betala lite mer. Är ju en form av försäkring. Personligen så sover jag nog hellre lite bättre och får möjligtvis betala lite mer då också.

Men att binda nu är väl inget som rekommenderas tror jag, bättre att binda på sommaren väl? När priserna är lägre.

Men det där är (som du säger) en inställningsfråga.
Oavsett om det är bolån eller elpris så är det statistiskt sett, i långa loppet, mer fördelaktigt att ha rörligt avtal om du har möjligheten och pannben att klara av en period med högre kostnad.
Sen är det upp till var och en att känna hur lång horisont är okej för mig. Tycker man att det är jobbigt med svängningar så kan man köpa sig ur det också med en försäkring som i det här fallet ett fast avtal.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Men det där är (som du säger) en inställningsfråga.
Oavsett om det är bolån eller elpris så är det statistiskt sett, i långa loppet, mer fördelaktigt att ha rörligt avtal om du har möjligheten och pannben att klara av en period med högre kostnad.
Sen är det upp till var och en att känna hur lång horisont är okej för mig. Tycker man att det är jobbigt med svängningar så kan man köpa sig ur det också med en försäkring som i det här fallet ett fast avtal.

Fast bästa är väl att hoppa avtal. Gå från fast till rörligt till fast beroende på situation. Däremot så bör man inte skaffa långa bindningstider. När jag tittade förra veckan ville elbolgen ha 36-120 månader för fast pris... Då på 120 öre per kwh vilket är helt sinnes. Så då står jag kvar på mitt rörliga tills det finns något bättre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har kollat elskling.se och priset per år är ju galet skiftande beroende på vilket avtal man väljer.
Vi har en årsförbrukning på ungefär 18000kWh, och om jag tittar på rörligt pris ser det ut som en årskostnad på 42kkr, medan fastavtal från tex Svealands Elbolag hamnar på drygt 24kkr. Samtidigt säger man att rörligt pris är billigare i längden, eftersom man kan få väldigt låg kostnad under vissa perioder.

Elskling visar det där lite dumt, det är baserat på senaste månaden och eftersom december var högsta priset nånsin kommer rörligt se svindyrt ut.
Jag är skeptisk till att binda elpriset nu, de bundna priserna är extremt höga om man tittar bakåt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Att binda elavtalet framöver är nog inte någon universal-lösning tyvärr.

Elbolagen vill ju tjäna pengar. Även om du väntar in sommarmånaderna då elpriset är lågt är elbolagen medvetna om att priset skjuter i höjden under vinterhalvåret. Detta innebär att det avtal du kommer erbjudas tar höjd för detta.

Ett förenklat exempel:

Om vi delar in året i 2 delar, en dyr och en billig. Vi förutsätter att all elkonsumtion är jämt fördelad mellan dem bägge.

Billiga delen av året: 1kr/kwh
Dyra delen av året: 3 kr/kwh

Om du (under den billiga delen av året) vänder dig till ditt elbolag och ber om att få binda elavtalet så kommer inget bolag att erbjuda dig ett pris under 2kr/kwh. Vid 2 kr/kwh så går elbolaget precis runt, så det pris du kommer att erbjudas är 2kr/kwh + deras marginal.

Enda gången du vinner på att binda elavtalet är när där sker förändringar på elmarknaden som varit svåra att förutse. Jag kan tänka mig att det var få som förväntade sig att se så här absurt höga elpriser, vilket gör att de som sitter med redan bundna elavtal blev vinnare under den här vintern.

En fruktansvärt tråkig situation det här, som det kommer att ta lång tid att rätta till igen. Det känns som om det här från politiskt håll hanterats på sämsta möjliga sätt. Allt ifrån förvaltningen av vår infrastruktur, till nu det senaste med "kris-stödet" till alla drabbade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du jämfört olika bolag någon gång? Min erfaranhet är att det skiljer i pris mellan olika bolag och att man beroende på sin förbrukning kan spara en del (i varje fall tusenlappar per år) på att se över sitt avtal.

Gjorde en koll nu igen. 150 kr per år skulle jag kunna spara om jag bytte till det billigaste just nu. För lite pengar för att jag ska bry mig. Nästa gång jag kollar kanske skillnaden är ännu mindre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, vid en 4-5 tillfällen genom åren. Det har aldrig varit nån skillnad som haft betydelse. Några ören per kWh bara. Skillnaden skulle bara bli ett par hundra kr per år som mest. Inte värt besväret.

Sitter man på ett bra avtal vilket du verkar göra så är det så klart inte några stora besparingar att göra.

Går jag in på Elskling nu och kollar på 1-års avtal så skiljer det >30 öre mellan olika bolag om jag nöjer mig med att titta på bolag som känns seriösa. Med en förbrukning på 20 000 kWhr per år så blir det en del pengar.

Bor man i lägenhet och har en förbrukning på kanske 3-4000 kWhr per år så är energikostnaden inte så intressant dock utan skatt och avgifter blir en relativt större del av kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Sitter man på ett bra avtal vilket du verkar göra så är det så klart inte några stora besparingar att göra.

Går jag in på Elskling nu och kollar på 1-års avtal så skiljer det >30 öre mellan olika bolag om jag nöjer mig med att titta på bolag som känns seriösa. Med en förbrukning på 20 000 kWhr per år så blir det en del pengar.

Bor man i lägenhet och har en förbrukning på kanske 3-4000 kWhr per år så är energikostnaden inte så intressant dock utan skatt och avgifter blir en relativt större del av kostnaden.

Jag valde bara ett bolag för 14-15 år sen och haft kvar det i alla år. Alltid rörligt. Om nu en del är mycket dyrare, varför byter inte alla till nåt som är mycket billigare?

Jag har drygt 5200 kWh per år. Elavtalet påverkar bara ungefär 40 procent av totalkostnaden för elen, resten är elnäts/överföringsavgifter som inte går att ändra på, och sen är det en del opåverkbara komponenter i elavtalet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Sitter man på ett bra avtal vilket du verkar göra så är det så klart inte några stora besparingar att göra.

Går jag in på Elskling nu och kollar på 1-års avtal så skiljer det >30 öre mellan olika bolag om jag nöjer mig med att titta på bolag som känns seriösa. Med en förbrukning på 20 000 kWhr per år så blir det en del pengar.

Bor man i lägenhet och har en förbrukning på kanske 3-4000 kWhr per år så är energikostnaden inte så intressant dock utan skatt och avgifter blir en relativt större del av kostnaden.

Precis. Bor man i villa som en annan och förbrukar 28k kWh per år så är det mer intressant självklart.

Permalänk
Medlem

Kolla på bolag med bytesrätt. Jag band i december i tre år. Betalade tusen kr i engångsavgift och får då ändra priset en gång under bindningstiden. Detta gjorde det till ett självklart val för mig som spenderar över 4000 kWh under vintermånaderna.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Lego Master
Skrivet av iDEOT:

Att binda elavtalet framöver är nog inte någon universal-lösning tyvärr.

Elbolagen vill ju tjäna pengar. Även om du väntar in sommarmånaderna då elpriset är lågt är elbolagen medvetna om att priset skjuter i höjden under vinterhalvåret. Detta innebär att det avtal du kommer erbjudas tar höjd för detta.

Ett förenklat exempel:

Om vi delar in året i 2 delar, en dyr och en billig. Vi förutsätter att all elkonsumtion är jämt fördelad mellan dem bägge.

Billiga delen av året: 1kr/kwh
Dyra delen av året: 3 kr/kwh

Om du (under den billiga delen av året) vänder dig till ditt elbolag och ber om att få binda elavtalet så kommer inget bolag att erbjuda dig ett pris under 2kr/kwh. Vid 2 kr/kwh så går elbolaget precis runt, så det pris du kommer att erbjudas är 2kr/kwh + deras marginal.

Enda gången du vinner på att binda elavtalet är när där sker förändringar på elmarknaden som varit svåra att förutse. Jag kan tänka mig att det var få som förväntade sig att se så här absurt höga elpriser, vilket gör att de som sitter med redan bundna elavtal blev vinnare under den här vintern.

En fruktansvärt tråkig situation det här, som det kommer att ta lång tid att rätta till igen. Det känns som om det här från politiskt håll hanterats på sämsta möjliga sätt. Allt ifrån förvaltningen av vår infrastruktur, till nu det senaste med "kris-stödet" till alla drabbade.

Jag köper din uträkning, men problemet med den är att du antar att förbrukningen är lika mellan sommar och vinter (billig o dyr säsong). Eftersom vi har luftvärmepump kommer vi dra mer el i dec/jan/feb än jul/aug/sep.
Ex beräknas min årsförbrukning till knappt 18000kWh, men december låg på över 2000. 2000*12 är 24000KWh, så vi drar mindre när det är varmt ute.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag valde bara ett bolag för 14-15 år sen och haft kvar det i alla år. Alltid rörligt. Om nu en del är mycket dyrare, varför byter inte alla till nåt som är mycket billigare?

Bra fråga. Okunskap om att det gör skillnad kan vara en förklaring, lathet en annan.

Skrivet av cyklonen:

Jag har drygt 5200 kWh per år. Elavtalet påverkar bara ungefär 40 procent av totalkostnaden för elen, resten är elnäts/överföringsavgifter som inte går att ändra på, och sen är det en del opåverkbara komponenter i elavtalet.

Om det är 40% eller 80% beror helt på din förbrukning samt avtalsform. Har du rörligt så kan elpriset utgöra 20% en normal sommarmånad men kanske 75% en månad som december 2021.

Man får helt enkelt göra en bedömning utifrån sin situation, lite samma som med eventuell bolån. Historiskt har det varit förmånligt att ha rörligt men det innebär inte att det i varje given situation är det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Så, för nära två år sen tänkte jag att jag skulle byta från "middle of the road" Öresundskraft till Tibber, för det verkar kul med timbaserat pris och app och smarta grejjor och allt det där. Märkte att jag PRECIS hade blivit låst till 24 månader nytt avtal med Öresundskraft, i nåt "kompispris"-avtal som är nån fast/rörlig hybrid.

Jag sa till Tibber att jag ville byta, så de lovade att lägga en latent uppsägning åt mig hos Öresundskraft och det är snart dags, nån gång i mars tror jag.

Men. Sen hände vintern 21/22, och nu börjar jag få kalla fötter (bokstavligen, man vågar ju knappt ha golvvärmen igång) kring bytet. Är det en bra idé att köra på spotpris i nuvarande situation, eller är det en bättre idé att hitta ett fast avtal med lägre pris?

Jag har kollat elskling.se och priset per år är ju galet skiftande beroende på vilket avtal man väljer.
Vi har en årsförbrukning på ungefär 18000kWh, och om jag tittar på rörligt pris ser det ut som en årskostnad på 42kkr, medan fastavtal från tex Svealands Elbolag hamnar på drygt 24kkr. Samtidigt säger man att rörligt pris är billigare i längden, eftersom man kan få väldigt låg kostnad under vissa perioder.

Hur fan ska man tänka egentligen? Jag vill ha en rimlig elkostnad, men den ska helst vara förutsägbar i nån utsträckning. En del i min närmaste krets hade turen att ha fasta priser (låsta sedan länge) över vintern och har inte fått några direkt hysteriska räkningar.

Vi har en normal familjevilla, och just nu tillbringar man ju större delen av den vakna tiden hemma. Jag jobbar hemifrån och sambon pluggar på distans mesta delen av tiden, samtidigt som ungarna måste vara hemma från dagis/fritids pga hård belastning på deras personal. Så att förlägga mycket av elförbrukningen till nattetid är inte riktigt görbart; saker körs dagtid. Datorer, TV, tvätt o disk, värme...

Bytte från Öresundskraft till Kundkraft i höstas och har Tibber via dem nu.

Har inte fått några fakturor från dem än trots att jag nog är 3 månader sedan bytet skedde, så billigt och bra

(borde nog ta och höra efter ifall det är rimligt dock, finns inga fakturer eller andra ärenden i deras app så vet inte riktigt vad som hänt där ).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Lego Master
Skrivet av e1m1:

Bytte från Öresundskraft till Kundkraft i höstas och har Tibber via dem nu.

Har inte fått några fakturor från dem än trots att jag nog är 3 månader sedan bytet skedde, så billigt och bra

(borde nog ta och höra efter ifall det är rimligt dock, finns inga fakturer eller andra ärenden i deras app så vet inte riktigt vad som hänt där ).

Det låter ju inte helt betryggande om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Priset på fasta avtal rusar nu eftersom elbolagen nu tar höjd för att det kan bli samma grej nästa vinter. Ville man spara pengar på att binda avtalet skulle man gjort det förra året, men det visste man ju inte då.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag valde bara ett bolag för 14-15 år sen och haft kvar det i alla år. Alltid rörligt. Om nu en del är mycket dyrare, varför byter inte alla till nåt som är mycket billigare?

Jag har drygt 5200 kWh per år. Elavtalet påverkar bara ungefär 40 procent av totalkostnaden för elen, resten är elnäts/överföringsavgifter som inte går att ändra på, och sen är det en del opåverkbara komponenter i elavtalet.

Elavtal är skittrist, så folk bryr sig inte, men absolut med minimal förbrukning som i ditt fall slår det förstås mindre. Själv gör jag av med 29000+ kWh och det tar mig allvarligt 3-4 minuter per år att byta till billigaste elhandlare då jag skapar konto hos elskling.se och sparat anläggnings informationen som behövs för att byta.

Visa signatur

Amd o Apple