Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dagens elsituation - byta, eller is i magen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Bra fråga. Okunskap om att det gör skillnad kan vara en förklaring, lathet en annan.

Om det är 40% eller 80% beror helt på din förbrukning samt avtalsform. Har du rörligt så kan elpriset utgöra 20% en normal sommarmånad men kanske 75% en månad som december 2021.

Nja, för det första var dessa ca 40 procent genomsnittet för 2021. För det andra så är en stor del av nätbolagets avgift knuten till förbrukningen, så den skalar upp i samma takt som den egentliga elkostnaden. Därför är proportionerna i stort sett samma oavsett om det är juli eller januari.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag köper din uträkning, men problemet med den är att du antar att förbrukningen är lika mellan sommar och vinter (billig o dyr säsong). Eftersom vi har luftvärmepump kommer vi dra mer el i dec/jan/feb än jul/aug/sep.
Ex beräknas min årsförbrukning till knappt 18000kWh, men december låg på över 2000. 2000*12 är 24000KWh, så vi drar mindre när det är varmt ute.

Ja precis, i min förenklade uträkning antog jag att förbrukningen var jämt fördelad över hela året. Detta var för att göra det enklare att hänga med i huvudräkningen (1+3)/2. Det stämmer ju inte överens med verkligheten, och det är något som elbolagen med är väl medvetna om. Vilket också kommer att vara reflekterat i de erbjudanden som de tillhandahåller.

Summa summarum är att du kommer inte lyckas lura elbolagen, de har personal som lägger långt mycket mer tid och energi (pun intended ) på att få till dessa uträkningarna så att de kan gå med vinst på att ha dig som kund. Enda chansen att "vinna" för dig som kunde är ifall det dyker upp förändringar som även överrumplar elbolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Bytte från Öresundskraft till Kundkraft i höstas och har Tibber via dem nu.

Har inte fått några fakturor från dem än trots att jag nog är 3 månader sedan bytet skedde, så billigt och bra

(borde nog ta och höra efter ifall det är rimligt dock, finns inga fakturer eller andra ärenden i deras app så vet inte riktigt vad som hänt där ).

Tibber via Kundkraft är ju dyrare än Tibber direkt så jag fattar inte hur Kundkraft tänkte där.

Byggahus forumtråd

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, för det första var dessa ca 40 procent genomsnittet för 2021. För det andra så är en stor del av nätbolagets avgift knuten till förbrukningen, så den skalar upp i samma takt som den egentliga elkostnaden. Därför är proportionerna i stort sett samma oavsett om det är juli eller januari.

Var 40% ditt snitt eller snittet för alla i Sverige?

Med tanke på att det rörliga priset i december för SE3 enligt Nordpool var 175 öre och priset i april var 33 öre så köper jag inte ditt resonemang om att proportionerna mellan kostnaden för nätet och kostnaden för energin är samma för olika månader. Kostnaderna för överföring är samma oavsett elpriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Var 40% ditt snitt eller snittet för alla i Sverige?

Med tanke på att det rörliga priset i december för SE3 enligt Nordpool var 175 öre och priset i april var 33 öre så köper jag inte ditt resonemang om att proportionerna mellan kostnaden för nätet och kostnaden för energin är samma för olika månader. Kostnaderna för överföring är samma oavsett elpriset.

Med fast avtal blir proportionerna desamma. Med rörligt, nej. Vissa timmar under sommaren så har det varit minuspris på elen, då blir nätavgiften över 100% tekniskt sett.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Var 40% ditt snitt eller snittet för alla i Sverige?

Med tanke på att det rörliga priset i december för SE3 enligt Nordpool var 175 öre och priset i april var 33 öre så köper jag inte ditt resonemang om att proportionerna mellan kostnaden för nätet och kostnaden för energin är samma för olika månader. Kostnaderna för överföring är samma oavsett elpriset.

Mitt snitt. Jag bor tyvärr på ett ställe där nätbolaget har extremt höga avgifter. Mer än hälften av min elkostnad går dit. När elen är billig är det förstås en lite högre andel och den blir lägre när elen är dyr, men det är ungefär där.

Sen har den egentliga elen också en elskatt per kWh, som inte varierar med elpriset, som ytterligare sänker det rörliga elprisets påverkan på totalen, förutom då elbolagets fasta avgift.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av iDEOT:

Ja precis, i min förenklade uträkning antog jag att förbrukningen var jämt fördelad över hela året. Detta var för att göra det enklare att hänga med i huvudräkningen (1+3)/2. Det stämmer ju inte överens med verkligheten, och det är något som elbolagen med är väl medvetna om. Vilket också kommer att vara reflekterat i de erbjudanden som de tillhandahåller.

Summa summarum är att du kommer inte lyckas lura elbolagen, de har personal som lägger långt mycket mer tid och energi (pun intended ) på att få till dessa uträkningarna så att de kan gå med vinst på att ha dig som kund. Enda chansen att "vinna" för dig som kunde är ifall det dyker upp förändringar som även överrumplar elbolagen.

Nej, att jag inte kan "vinna" över elbolagen och få typ gratis el är jag med på. Däremot kan ju min förbrukningskurva och spotpriserna vara så ömsesidigt likställda att ett rörligt avtal har potential att fullständigt rumphugga mig, som det alltså nu har gjort i december.
Att jag inte sparar de sista procenten sommartid när min förbrukning ändå är relativt låg är helt okej, så länge jag inte springer iväg flera hundra procent vintertid. Vilket jag nu har gjort; från runt 2000kr i dec ett normalt år till nu 6000kr för senaste december. Hade jag haft ett helt bundet avtal från i somras eller ännu tidigare, så hade jag inte upplevt den spiken i kostnad. Även om de fasta avtalen kommer vara dyrare framåt, så misstänker jag att mitt use case ändå gör att de är i min fördel, om jag vill undvika en december 2021 igen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fast bästa är väl att hoppa avtal. Gå från fast till rörligt till fast beroende på situation. Däremot så bör man inte skaffa långa bindningstider. När jag tittade förra veckan ville elbolgen ha 36-120 månader för fast pris... Då på 120 öre per kwh vilket är helt sinnes. Så då står jag kvar på mitt rörliga tills det finns något bättre.

Jo men nu börjar du komma in på det som day traders försöker uppnå. Att hoppa av ett fast avtal för att köra rörligt tills priset är så lågt och fördelaktigt att hoppa på för att hoppas att priset går upp så att du tjänar på att binda. I och med att ingen kan förutse framtiden så låter det lite som bortkastad tid enl. mig då du lika gärna kan singla slant.

Håller med dig om ditt val av rörligt.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.