Formuler Z10 Pro Max och en Hdmi-switch : kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Formuler Z10 Pro Max och en Hdmi-switch : kan någon hjälpa mig?

Jag har bara alldeles nyligen köpt en Formuler Z10 Pro Max och försöker koppla in den till min
Hdmi-switch (jag har en sådan här Hdmi-switch https://www.kabelbutiken.com/hdmi-switch-4-portar-v1-4-med-s-...
och som output på Hdmi-switchen går en Hdmi-kabel till min 55" LG tv (den klarar ej 4K)

Det som händer är att är TV:n helt svart några sekunder tills jag ser felmeddelandet "Felaktigt Format"

Kan utan problem ha Digitalbox, Xbox one x, apple tv 4 inkopplade till Hdmi-switchen och tv:n visar dem med
perfekt bild men Formuler händer ingenting.

1. har provat koppla ur de andra enheterna så bara Formuler är inkopplad med tv:n som output
2. har provat att starta om & dragit ut strömsladden på tv:n, Hdmi-switchen, Formuler
3. har provat byta och använda annan Hdmi-kabel

Fortfarande samma felmeddelande som visas på tv:n och det gäller endast Formuler

När jag provar att ha en Hdmi-kabel direkt från Formuler till tv:n (utan Hdmi-switchen inkopplad) så får
jag upp Formuler på tv:n

Någon som har något tips eller råd vad detta kan bero på? för jag börjar få slut på idéer.

Permalänk
Medlem

jag börjar misstänka min Hdmi-switch inte klarar läsa informationen som Formuler Z10 Pro Max över Hdmi-kabeln,
för när jag gick in i menyn på Hdmi-switchen och kollar på status över den input-port som Formuler Z10 Pro Max
är ansluten till, så står det NONE på alla rader.

Är det någon här som kan hjälpa mig med detta? för om det är att jag behöver en annan Hdmi-switch så vet jag inte ens
vilken ska ska leta efter/köpa. Så snälla hjälp någon hjälp mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

jag börjar misstänka min Hdmi-switch inte klarar läsa informationen som Formuler Z10 Pro Max över Hdmi-kabeln,
för när jag gick in i menyn på Hdmi-switchen och kollar på status över den input-port som Formuler Z10 Pro Max
är ansluten till, så står det NONE på alla rader.

Är det någon här som kan hjälpa mig med detta? för om det är att jag behöver en annan Hdmi-switch så vet jag inte ens
vilken ska ska leta efter/köpa. Så snälla hjälp någon hjälp mig!

Inte bekant med dina grejer men det låter som att du har nåt EDID eller HDCP handshake error.
Jag har ganska dåliga erfarenheter av billiga Hdmi switchar, de kommer ofta med diverse problem.

Om du inte vill spendera tid på problemlösning (såg att Formuler har ett forum där de tar upp hdcp problem) så skulle jag kika på ex HDFury.

https://www.hdfury.eu

Deras switchar är dyra men funkar. Va ett tag sen jag använde dem. Någon annan kanske kan rekommendera billigare alternativ som fungerar?

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Inte bekant med dina grejer men det låter som att du har nåt EDID eller HDCP handshake error.
Jag har ganska dåliga erfarenheter av billiga Hdmi switchar, de kommer ofta med diverse problem.

Om du inte vill spendera tid på problemlösning (såg att Formuler har ett forum där de tar upp hdcp problem) så skulle jag kika på ex HDFury.

https://www.hdfury.eu

Deras switchar är dyra men funkar. Va ett tag sen jag använde dem. Någon annan kanske kan rekommendera billigare alternativ som fungerar?

jag kollar gärna på lite dyrare switchar, som har bättre kvalité än billiga Hdmi switchar. Jag tar gärna emot tips på bra
tillverkare/märken att kolla efter. För jag är trött på detta strul. Vill ha något Ordentligt!
Vet dock inte vart jag ska börja leta någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

jag kollar gärna på lite dyrare switchar, som har bättre kvalité än billiga Hdmi switchar. Jag tar gärna emot tips på bra
tillverkare/märken att kolla efter. För jag är trött på detta strul. Vill ha något Ordentligt!
Vet dock inte vart jag ska börja leta någonstans?

Du kan kolla HDFury som jag länkade. Jag har själv haft Vertex och den är som en schweizisk armékniv. Tar bort hdcp och kunde ta 2 olika källor med olika upplösning (4k/1080) och skicka ut två signaler till olika bildvisare i olika upplösning.
Nu är det ju inte detta du vill göra så den kanske är lite overkill plus att du behöver väl iaf 3 Hdmi in och 1 ut om jag fattade rätt? HD Fury har några billigare varianter men oklart om du ska ha 3 Hdmi in, då blir det svindyrt.

Jag har ingen erfarenhet av denna:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/videodistrib...

Men den är hdcp 2.2 kompatibel iaf så bör väl funka med din Formuler.
Viktigast när man köper hdmi Switch är att ha öppet köp dock så man kan testa.
Det finns garanterat billigare switchar som fungerar. Det är lite buy and try dock.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Du kan kolla HDFury som jag länkade. Jag har själv haft Vertex och den är som en schweizisk armékniv. Tar bort hdcp och kunde ta 2 olika källor med olika upplösning (4k/1080) och skicka ut två signaler till olika bildvisare i olika upplösning.
Nu är det ju inte detta du vill göra så den kanske är lite overkill plus att du behöver väl iaf 3 Hdmi in och 1 ut om jag fattade rätt? HD Fury har några billigare varianter men oklart om du ska ha 3 Hdmi in, då blir det svindyrt.

Jag har ingen erfarenhet av denna:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/videodistrib...

Men den är hdcp 2.2 kompatibel iaf så bör väl funka med din Formuler.
Viktigast när man köper hdmi Switch är att ha öppet köp dock så man kan testa.
Det finns garanterat billigare switchar som fungerar. Det är lite buy and try dock.

Jag vill Verkligen tacka dig så Otroligt Jättemycket för ditt tips om den där Hdmi-switchen som gick att beställa
från Hembiobutiken. För jag valde köpa den och provade nyss att koppla in min Formuler och det fungerade på en gång!

Jag misstänkte att det var själva Hdmi-switchen som var problemet men jag kände mig väldigt lost när det gällde
att veta vad jag skulle leta efter, där räddade du mig verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

Jag vill Verkligen tacka dig så Otroligt Jättemycket för ditt tips om den där Hdmi-switchen som gick att beställa
från Hembiobutiken. För jag valde köpa den och provade nyss att koppla in min Formuler och det fungerade på en gång!

Jag misstänkte att det var själva Hdmi-switchen som var problemet men jag kände mig väldigt lost när det gällde
att veta vad jag skulle leta efter, där räddade du mig verkligen!

Kul att kunna hjälpa till 😄
Skönt att det fungerar!

Visa signatur