Permalänk
Medlem
Skrivet av MaP:

Sambon säger strikt nej till 80 CM och hon tror det skulle ta över för mycket av vardagsrummet.
Blir nog att leta efter något som är 70 CM djupt, jobbigt dock att standard verkar vara 2020x70 eller 3000x62.
Kommer behöva 2040 CM om jag inte vill ha ett gap på 20 CM

Tack för bra input!

Om du vill utnyttja den bordsyta du har maximalt kan jag rekommendera en monitor-arm. Man kan ha skärmen hängande ovanför tangentbordet så att man ändå har visst stöd från bordet till underarmarna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det beror lite på hur ni sitter vid bordet, vilka stolar ni har, etc. Armbågar, alt underarmar, ska ju vila mot ett underlag (armstöd, skrivbord).

Har man armstöd, kan man sitta längre bak från bordet, och flytta tangentbord när kanten på skrivbordet, vilket ger massor av plats för en att sitta med sträckta ben. Har man inga armstöd, sitter man ju med magen mot kanten på bordet, flyttar in tangentbordet, så att underarmarna kan vila på bordet.

Med armstöd och skärm monterad på arm / vägg, klarar man sig utan problem på 60cm.

Jag har ett 80cm (120x80) djupt skrivbord, och min mus/tangetbord tar upp 29 cm av bordet, skärmen väggmonterad - Resten är bara tom yta och en behaglig distans till min stora skärm. Hade skärmen varit mindre, hade jag lätt kunnat sitta närmare.

Jag nyttjar mig av den ergonomiskt korrekta positionen "soffpotatis", och gör man det, blir det så klart lite trångt för benen vid 70cm eller mindre, men om man sitter upp rak i ryggen som man absolut inte ska, för alla vill ju ha ryggskott, då räcker 60cm (Har 60cm på kontoret, där jag sitter upp, kan se lite slappt ut att halvligga på en arbetsplats)

Permalänk
Medlem

Har 2x27" och ångrar att jag körde ett 60 bord. 80 hade varit perfekt!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Skulle säga minst 80 cm om du har skärmen på fot, och minst 70 cm om du kör med monitorarm eller väggmonterat. Kan verkligen rekommendera arm, känns som bordsytan utnyttjas mycket bättre!

Permalänk
Medlem

Jag har 80 och det känns superstort, men det är egentligen det jag rekommenderar av en uppenbar anledning: skärmar blir större och större!

Jag var nära att köpa en OLED-tv som skärm och det hande aldrig fungerat med mindre djup i min mening. Vill man dessutom göra annat vid samma skrivbord än att sitta vid dator så är det perfekt med lite djup för att skyffla omking prylarna. Jag har kanske lite extremt i att jag datar, löder och 3d-printar på samma skrivbord men som sagt, det hade inte funkat med ett 60-bord direkt. Sedan är detta ett hörnskrivbord med "urskärning" där man ska sitta och jag har alltid suttit med armarna på bänkskivan, fungerar bättre än armstöd för mig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Musikälskare

Har haft 80cm djupt bord i hur många år som helst, det är lite som skärmupplösning eller Hz, när man väl har provat på det är det omöjligt att gå tillbaka till något annat imo

Ska snart köpa en bänkskiva som jag ska fälla in i min nya lägenhet i kontorsrummet, den blir 80cm djup

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta förklarar en del av kommentarerna - ni har ingen ergonomisk arbetsställning. Sitt med fötterna på golvet och vila armbågarna på armstöden, för hvete. Jag är 187 och har på ett ställe ett bord som jag sågat av en del på djupet för att få plats. Bordet är under 50cm djup och jag sitter dessutom mot ett element, så det är ännu grundare. Jag har inga problem att sitta där. Då hänger skärmen på väggen, så jag nämnde inte det som ett exempel här för att man kanske inte kan göra så på den här platsen, men 60 cm skall räcka bra om man sitter upp och inte har skärm på 40"+.

För det mesta sitter vi fint och ergonomiskt på våra lagom tiltade Kinnarps-stolar här, men ibland när man kollar film eller äter vid datorn, är det trevligt med möjligheten att slänga upp fötterna på en pall eller liknande

Sen tycker jag att det är bra med skärmarna lite längre bort. Hade jag haft dem på väggen hade det kanske räckt med 60cm som du säger, men just nu står min datorlåda bakom ena skärmen och lite grendosor bakom den andra. Den tredje sitter snett upp på väggen dock.

Klarar man sig på 60cm ? Absolut.
Är det trevligt med 80cm för plats både på skrivbordet och för benen under? Ja, det tycker vi åtminstone.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaP:

Sambon säger strikt nej till 80 CM och hon tror det skulle ta över för mycket av vardagsrummet.
Blir nog att leta efter något som är 70 CM djupt, jobbigt dock att standard verkar vara 2020x70 eller 3000x62.
Kommer behöva 2040 CM om jag inte vill ha ett gap på 20 CM

Tack för bra input!

När man får skivan kapad på Bauhaus så får man välja Djup med.
Valfritt underrede till det så blir det perfekt!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Kör med 70cm idagsläget, perfekt för mig men då har jag även utrymmesbrist som en bidragande orsak varför 80cm skulle inte riktigt passa här, däremot 60cm skulle jag tycka blir aning på den kortare sidan när jag nu kör 2x 32" skärmar.

Kan tillägga jag har kanske en någorlunda ovanlig positionering så att jag placerar keyboarden längs med bordskivans kant och ställer in höjden på bordskivan och armstöden så att handleden kommer i lagom nivå mot bordskivans kant + tangentbordet, dvs armarna vilandes på armstöden och handleden mot bordskanten där tangentbordet ligger också precis vid kanten så bra med utrymme för fötterna då jag sitter således lite längre bak än de som har armarna vilandes på bordsskivan som är det mera vanliga. Alltid tyckt detta känns betydligt mera naturligt för mig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

60 är standard om man har en normalstor datorskärm. Att de var djupare förr berodde på CRT-skärmarna. Kan tänka mig att man vill ha ännu djupare om man kör med en TV som datorskärm som en del gör.

Skärmfoten tar ju upp 20-30cm av skrivbordet. Då sitter man ju ca 30-40cm från skärmen vilket är på tok för nära.

75-80 är optimalt.

Permalänk
Medlem

90cm

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

70cm räcker gott, datorn ska gömmas undan på golvet, helt uteslutet att den kommer upp på bordet.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag kör 60 cm nu, vilket fungerar bra ihop med monitor-arm. När skärmen stod på sitt vanliga bordsstativ kändes bordet dock för grunt.

Permalänk
Medlem

Jag har 80 cm nu och skulle aldrig kunna tänka mig att ha mindre. Jag utnyttjar mitt skrivbord till fullo och använder i princip skrivbordet som armstöd.

Förstår mig inte på folk som har tangentbord och mus på kanten så fan handlederna knäcks över skrivbordskanten.
Har suttit i säkert 18 timmar om dagen i fan 15 år och aldrig haft problem med musarm och annat skit som kantfolket klagar på.

/s

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Jag har 60 och jag hatar det. Skulle mycket hällre ha 80cm men IKEA har inte 140x80 i serien BEKANT. Jävla IKEA.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Många fina råd i tråden. Jag personligen kör med 100 x 60 cm höj och sänkbart bord. Monitorarm på en 34" och jag använder stolens armstöd för att vila armarna på och luta mig bakåt. Gott om utrymme. Jag är 184 cm.

Ett annat råd när ni velar är att tejpa på golvet för att få en hum om vad som är vad. Annars ta en kartong eller målarpapp eller liknande. Klipp i den storleken ni önskar och lägg på en stol eller något. Så kan ni ser mer praktiskt hur det känns.

Vill ni komma billigt undan åk till IKEA eller valfritt byggvarhus. Köp bordsskiva i de storlekar ni funderar på och ta hem om inte förslaget ovan funkar för er. Lämna tillbaka det ni inte gillade. Köp till valfria ben.

För mig var bredden på bordet mer intressant för mig än djupet med tanke på hur jag sitter, eftersom vad mer vill man få plats med på bordet. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Jag har 60 och jag hatar det. Skulle mycket hällre ha 80cm men IKEA har inte 140x80 i serien BEKANT. Jävla IKEA.

Kan du inte bara köpa en valfri bordsskiva till det bordsstativet? Det borde väl gå. Är ju bara lite skruv om jag även inte sett det bordet i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Kan du inte bara köpa en valfri bordsskiva till det bordsstativet? Det borde väl gå. Är ju bara lite skruv om jag även inte sett det bordet i praktiken.

Jo, det har du helt rätt i. Ska ta och göra det omedelbart.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen till ett 80 cm djupt, så mkt skönare när man har en LG 48" OLED som skärm. Ögonen blir inte lika ansträngda som innan.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kör nu Malm som är 65 djupt men jag tycker att det är för mycket. Speciellt med tanke på att jag kommer köra skärmen på ett stativ man fäster i skrivbordet så hamnar allting så långt bak. Håller på att försöka ordna en ny som ska vara 50cm djup. Kan nämna att detta gäller en 27" skärm också.

Edit: Rackarns, trodde detta handlade om vilket djup man själv föredrog, haha!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

80, lätt.

Permalänk
Avstängd

Men @Jacob, förstår att du hade bråttom i fredags efter du tackat för kaffet men du kunde ju ha småstädat ditt arbetsskrivbord på din sista arbetsdag hos Sweclockers!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Sätt dig på en stol. Sätt en pall framför stolen. Lägg upp benen raklånga på pallen. Fötterna mot väggen.
Det ger en bra bild av djupet.

Permalänk
Medlem

Har använt 60 ett tag när jag hos föräldrarna och det är fruktansvärt, man får inte plats. Har 80 hemma och på jobbet och det är lagom och då har jag kantmonterade skärmstativ som frigör utrymme på bordet också

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaP:

Hej, jag och sambon har tänkt köpa en bänkskiva och använda som datorbord mot en vägg.

Frågan är nu vad som passar bra, allt under 60 cm djup är uteslutet då vi vill ha benutrymme.

Vad rekommenderar ni?

60, 70 eller 80 cm djup?

Jag har byggt ett som är i två våningar med en 60cm utdragsskiva under där tangentbordet är.

Inskjutet är det då 60cm djupt, men med utdragen skiva finns det plats för mycket diverse junk.

Permalänk
Medlem

40cm tycker jag är perfekt när man inte har det mot en vägg, annars vill jag nog ha minst 70cm

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kör med 92 cm djup nu men det är mest för att jag kör med 42" monitor annars hade jag kört på 80 cm minimum!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

60cm IKEA-junk, dock inte de roligaste men de gick in på håret i ett ett litet litet litet utrymme. Vore de inte för bristen på utrymme hade jag haft ett riktigt bord. Kanske dags att custombygga

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Själv kör man 2800x1600mm

Men på smalaste biten där man sitter är det 'bara' 1200mm djupt. Får plats med en skön Ikea Poäng fotpall där precis lagom.

Har en 2000x800 skiva med men ingen sarg/ben till den