Tråden för 2-kanals stereo med högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låter h och v kanal likadant och hur har du kommit fram till att det är lyssningsavståndet som är fel ?
Om du skaffar aktiva högtalare tänkte du ha ett försteg för att driva dem ?
Utav de modellerna du tog upp är nog Genelec de som funkar på kortast avstånd med tanke på designen.

När jag skiftar med balansreglage så tycker jag att det låter lika i mina öron. Sedan så kan jag ju inte säga med 100% säkerhet att det just är lyssningsavståndet, men det är min gissning med tanke på att det är den uppenbara skillnaden (och därmed även rumsyta/-volym) mellan mina lyssningsrum.
Försteg hade jag nog tänkt ha, där vet jag inte riktigt om man ska ha ett relativt simpelt "hifi"steg (typ Topping PRE90) eller något mer studioinriktat från RME eller SPL.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

När jag skiftar med balansreglage så tycker jag att det låter lika i mina öron. Sedan så kan jag ju inte säga med 100% säkerhet att det just är lyssningsavståndet, men det är min gissning med tanke på att det är den uppenbara skillnaden (och därmed även rumsyta/-volym) mellan mina lyssningsrum.
Försteg hade jag nog tänkt ha, där vet jag inte riktigt om man ska ha ett relativt simpelt "hifi"steg (typ Topping PRE90) eller något mer studioinriktat från RME eller SPL.

Tycker du ska låna nått och prova för det kan ju vara nått akustiskt fenomen pga rumsmåtten snarare än att högtalaren är olämplig för lyssningsavståndet, det är kan ju bli stor skillnad pga avstånden till väggarna och det påverkas ju inte av ett högtalarbyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Marantz PM-64 Mk2

Skrivet av mrqaffe:

Positionering är en bit av det hela men även dämpning och diffraktion är viktigt och att allt sitter fast så att du inte har störande vibrationer i tex element, möbler och dörrar för det är saker man ofta hör oljud från, att lyssna på tonsvep från en tongenerator (så man kan stoppa och styra dem som man vill) kan avslöja saker som låter utöver högtalarna.

Man kan mäta eller temporärt koppla förbi reläerna eller så gör man bara rent dem och provar om det blev bra för oavsett vilket är det inga nya prylar utan de har åldrats och lär inte vara i nyskick, reläerna kan kanske vara kapslade på nått sätt som gör att man inte kan komma in i dem utan att förstöra dem och då byglar man förbi dem och provar och blir det bra byter man ut dem.
Är du osäker så ta den till nån hifihandlare/verkstad (unvik kedjor för de kan oftast inget ) och fråga dem om en rengöring.

Öppnat upp förstärkaren nu, den ser oväntat ren och dammfri ut faktiskt. Lokaliserat reläerna tror jag, dw01 och dw02. De är isåfall inkapslade, så verkar svårt att rengöra. Verkar inte så enkelt att koppla förbi dem heller, svårt att se hur och komma åt tycker jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lajonsson:

Öppnat upp förstärkaren nu, den ser oväntat ren och dammfri ut faktiskt. Lokaliserat reläerna tror jag, dw01 och dw02. De är isåfall inkapslade, så verkar svårt att rengöra. Verkar inte så enkelt att koppla förbi dem heller, svårt att se hur och komma åt tycker jag.

För att testa så är det bara att koppla förbi dem med en kabel mellan rätt punkter på kretskortet, man behöver inte demontera dem för att simulera att de drar men se till att verkligen koppla rätt så du inte kortsluter nått om du byglar över dem. Är man väldigt noga så mäter man också så att det inte komemr dc eller sån självsvängning från sluttrissorna. Åtminstone att kolla om det finns dc går ju enkelt med bara en multimeter och det ska inte vara mer än nån tiondels volt för då är det nått problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dum fråga. Ska lämna in min förstärkare för reparation och vill gärna ha något att lyssna på under tiden. Kan antagligen få låna ett slutsteg men inget försteg. Kan jag koppla på min DAC utan volymkontroll till slutsteget och sedan styra volymen m.h.a. Roon? Tänker att så länge jag aktiverar volymbegränsaren i Roon så bör det vara riskfritt. Eller? Vill helst inte panga högtalarna.

Permalänk
Medlem

Det ska väl gå, i praktiken. Kan du ändra volymen innan du börjar uppspelning?

Jag kör min Topping E30 DAC rakt in i slutstegen för närvarande. Den startar på samma nivå som den stängdes av..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Dum fråga. Ska lämna in min förstärkare för reparation och vill gärna ha något att lyssna på under tiden. Kan antagligen få låna ett slutsteg men inget försteg. Kan jag koppla på min DAC utan volymkontroll till slutsteget och sedan styra volymen m.h.a. Roon? Tänker att så länge jag aktiverar volymbegränsaren i Roon så bör det vara riskfritt. Eller? Vill helst inte panga högtalarna.

Ja så länge du litar på volymen funkar det, du kan också göra en passiv volym väldigt enkelt om det är temporärt, en billig rca kabel som du klipper av och löder in en 10k potentiometer på, 50 kr i delar på kinesiumsiterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det ska väl gå, i praktiken. Kan du ändra volymen innan du börjar uppspelning?

Jag kör min Topping E30 DAC rakt in i slutstegen för närvarande. Den startar på samma nivå som den stängdes av..

Japp. Tänkte att man sätter startvolym som 0 för säkerhets skull och begränsar vid 10/100.

Permalänk
Medlem

Det går fint ja, jag rattar volymen på datorn/shielden som går in i min MiniDSP som agerar DAC som sen går in i min förstärkare som inte har nån som helst volymratt.

Permalänk
Medlem

Fick pappas gamla Thorens TD 150 mk2 som jag har renoverat, sitter en Excel es-1000 uni-pivotarm med Shure pickup, tror ni man kan byta riia från regas instegsmodell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Fick pappas gamla Thorens TD 150 mk2 som jag har renoverat, sitter en Excel es-1000 uni-pivotarm med Shure pickup, tror ni man kan byta riia från regas instegsmodell?

Varför skulle du inte kunna det? Eller vad är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Varför skulle du inte kunna det? Eller vad är frågan?

Skrev väldigt märkligt såg jag.. Frågan var om man skulle vinna något på det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larskrister:

Skrev väldigt märkligt såg jag.. Frågan var om man skulle vinna något på det?

Om du skaffar en "bättre" riaa så bör bättre betyda att du kan anpassa ingångens belastning till pickupen och att den ska stödja mc pickuper utöver att bara vara bättre men sakna justeringar och möjlighet att byta till bättre pickuper.
Du kan optimera bättre med en mer anpassningsbar riaa, men man kan faktisk anpassa nästan alla riaadelar internt med hjälp av lödkolven också om man vill byte resistorer och kondensatorer för att lasta pickupen optimalt för det är det man brukar kunna göra med omkopplare på dyrare riaaor förutom att de klarar mc pickuper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du skaffar en "bättre" riaa så bör bättre betyda att du kan anpassa ingångens belastning till pickupen och att den ska stödja mc pickuper utöver att bara vara bättre men sakna justeringar och möjlighet att byta till bättre pickuper.
Du kan optimera bättre med en mer anpassningsbar riaa, men man kan faktisk anpassa nästan alla riaadelar internt med hjälp av lödkolven också om man vill byte resistorer och kondensatorer för att lasta pickupen optimalt för det är det man brukar kunna göra med omkopplare på dyrare riaaor förutom att de klarar mc pickuper.

Den aspekten hade jag inte tänkt på, tack för input!

Permalänk
Medlem

Tillverkaren påstår gällande mitt moderkort med ALC1200 följande:

"High-End WIMA & Audio Capacitors
The AORUS motherboards boast a combination of Hi-Fi grade WIMA FKP2 capacitors and high-end audio capacitors. While the high-end audio capacitors are suited for high-grade audio equipment, using state of the art technology to provide rich sound in the bass and clearer high frequencies, the WIMA FKP2 capacitors are being used widely in premium grade Hi-Fi systems. The addition of this to the exclusive AOURS AMP-UP Audio technology makes for the ideal onboard sound solution for the most demanding audiophiles.
Audio Noise Guard
AORUS motherboards feature an audio noise guard that essentially separates the board's sensitive analog audio components from potential noise pollution at the PCB level. LED trace path lighting Illuminates to show the separation of the PCB layers.
"

Högtalare är ett par Edifier R1280DB mellandagsrea snorbilligt visningsexemplar.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4146564

Då förstärkardelen i de aktiva högtalarna av okänd orsak inte är deklarerade gällande komponenter i manualer eller på nätet så undrar jag om att köra analog output är bättre än att köra med S/PDIF där högtalarens eventuella DAC sköter jobbet sämre än moderkortets inbyggda?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av svampbob:

Tillverkaren påstår gällande mitt moderkort med ALC1200 följande:

"High-End WIMA & Audio Capacitors
The AORUS motherboards boast a combination of Hi-Fi grade WIMA FKP2 capacitors and high-end audio capacitors. While the high-end audio capacitors are suited for high-grade audio equipment, using state of the art technology to provide rich sound in the bass and clearer high frequencies, the WIMA FKP2 capacitors are being used widely in premium grade Hi-Fi systems. The addition of this to the exclusive AOURS AMP-UP Audio technology makes for the ideal onboard sound solution for the most demanding audiophiles.
Audio Noise Guard
AORUS motherboards feature an audio noise guard that essentially separates the board's sensitive analog audio components from potential noise pollution at the PCB level. LED trace path lighting Illuminates to show the separation of the PCB layers.
"

Högtalare är ett par Edifier R1280DB mellandagsrea snorbilligt visningsexemplar.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4146564

Då förstärkardelen i de aktiva högtalarna av okänd orsak inte är deklarerade gällande komponenter i manualer eller på nätet så undrar jag om att köra analog output är bättre än att köra med S/PDIF där högtalarens eventuella DAC sköter jobbet sämre än moderkortets inbyggda?

Det kan du prova och så skriver du om resultatet. Det är svårt att säga nått om hur bra moderkortets ljuddel är för det förekommer ju en massa överdrifter där men samtidigt så är det knappast nån påkostad elektronik i en billig aktiv datorhögtalare heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svampbob:

Då förstärkardelen i de aktiva högtalarna av okänd orsak inte är deklarerade gällande komponenter i manualer eller på nätet

Vad förväntar du dig i den prisklassen?
Det står ju att det är högtalare och har du tur så stämmer åtminstone det.
Att det låter för det priset är redan det beundransvärt på något sätt.

Att moderkortet skulle innehåll något High-End kan du nog se som fabler.
Inte dåligt för priset men ... inte är det High-End på något sätt.

Permalänk
Medlem

Fast bara för det inte skulle råka vara high-end så betyder det inte att det inte skulle vara bra. Kan såklart vara dåligt, men också väldigt bra då pris på hifi-prylar betyder mindre o mindre då tekniken utvecklas o förfinas långt bortan dimishing returns-området.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Fast bara för det inte skulle råka vara high-end så betyder det inte att det inte skulle vara bra. Kan såklart vara dåligt, men också väldigt bra då pris på hifi-prylar betyder mindre o mindre då tekniken utvecklas o förfinas långt bortan dimishing returns-området.

Delvis sant.
Det som ligger i kretsar, AD-DA osv kan i dag vara mycket bra även om det är billigt.
Högtalare. Det händer inte mycket och material som träfiber till lådan utvecklas inte utan blir dyrare bara.
Fysiken som styr, naturlagar, förändras inte så bra högtalare kommer även fortsättningsvis vara lite större och lite mer påkostade.
Det går helt enklet inte trolla fram bra ljud ur allt för billiga lådor. För min del ligger nog smärtgränsen för (rimligt bra) ljud vid ca 3000 för att högtalar par. Men den nivån är mycket personlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Fast bara för det inte skulle råka vara high-end så betyder det inte att det inte skulle vara bra. Kan såklart vara dåligt, men också väldigt bra då pris på hifi-prylar betyder mindre o mindre då tekniken utvecklas o förfinas långt bortan dimishing returns-området.

Bara för att det är high-end så behöver det inte heller vara bra:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews/

Finns en del skräp som aldrig borde ha släppts

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Bara för att det är high-end så behöver det inte heller vara bra:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews/

Finns en del skräp som aldrig borde ha släppts

https://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.html

Ibland hittar billigare saker ut som överskar. Denna var en grej när den kom. Har själv ett par kraftigare alster av denna och för sitt lilla pris låter de väldigt bra. Inget man tror eftersom det känns som en tom låda av billig plast.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.html

Ibland hittar billigare saker ut som överskar. Denna var en grej när den kom. Har själv ett par kraftigare alster av denna och för sitt lilla pris låter de väldigt bra. Inget man tror eftersom det känns som en tom låda av billig plast.

Japp, har haft en t-amp baserat på ta2020, den lät så pass bra att jag inte använde min dyrare förstärkare alls för Ino Audio piP. Hade varit annat kanske om jag hade behövt högre watt om jag hade haft högtalarna på längre avstånd.
Det var skönt att t o m kunna lämna på förstärkaren utan att oroa sig för elräkningen.

Har även varit med om att billiga Netonnet Centrum dvd-spelare för 400-500kr har bättre bild än Sony för lite över 4000kr.
Ingen garanti alls att det är bra bara för att det är dyrt.

Inte heller så att all distorsion låter likadant, mina högtalare har högre distorsion i basen än hifiman hörlurarna men det är ändå högtalarna som låter renare. Så går inte gå på enbart på mätningar heller..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Japp, har haft en t-amp baserat på ta2020, den lät så pass bra att jag inte använde min dyrare förstärkare alls för Ino Audio piP. Hade varit annat kanske om jag hade behövt högre watt om jag hade haft högtalarna på längre avstånd.
Det var skönt att t o m kunna lämna på förstärkaren utan att oroa sig för elräkningen.

Har även varit med om att billiga Netonnet Centrum dvd-spelare för 400-500kr har bättre bild än Sony för lite över 4000kr.
Ingen garanti alls att det är bra bara för att det är dyrt.

Inte heller så att all distorsion låter likadant, mina högtalare har högre distorsion i basen än hifiman hörlurarna men det är ändå högtalarna som låter renare. Så går inte gå på enbart på mätningar heller..

jag kör generation 2 som är ungefär dubbelt så starka som den där första. mycket nöjd faktiskt.

Mätningar ger en korrekt bild av hur läget ligger till men sen är det väldigt personligt hur man upplever det och vad man har för erfarenheter. Känner musiker som producerar olika album och dom vill ofta ha så platt och neutralt ljud som möjligt även på fritiden. jag själv tycker det kan låta lite tråkigt. T-ampen har en lätt puckel på basen och det tycker jag ger fyllighet och närvaro av ljudet. något som mina musiker polare direkt klagade på.

Bara för att något är billigt behöver det inte vara dåligt. problemet är nog snarare att sålla bort allt skit så man kan hitta guldkornen i lågpris hörnan. tar man ett dyrt och välkänt märke så vet man att det ofta är bra och håller en viss kvalité.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Delvis sant.
Det som ligger i kretsar, AD-DA osv kan i dag vara mycket bra även om det är billigt.
Högtalare. Det händer inte mycket och material som träfiber till lådan utvecklas inte utan blir dyrare bara.
Fysiken som styr, naturlagar, förändras inte så bra högtalare kommer även fortsättningsvis vara lite större och lite mer påkostade.
Det går helt enklet inte trolla fram bra ljud ur allt för billiga lådor. För min del ligger nog smärtgränsen för (rimligt bra) ljud vid ca 3000 för att högtalar par. Men den nivån är mycket personlig.

Ja när det kommer till just elektroniken så har vi ju tagit oss förbi transparens-gränsen o jobbar just nu mer att göra det billigare o mindre. Precis som ett par andra snackar om ovanför så är klass-D ett bra exempel på det hur smått o billigt men fortfarande bra det kan vara. Jag har själv haft ett par små TPA3118-baserade kretsar som jag gav runt 50 spänn styck för, plus en större laptop-strömadapter för en hundring som jag är säker på att dom flesta skulle tycka låta bra vid en blindlyssning

O ja högtalartekniken har inte gått fram så mycket nej, däremot DSP-tekniken har gjort att man kan snygga till ett par inte helt bra högtalare till nåt bättre. Såklart kan man inte rädda en bajskorv, men det är rätt imponerande vad som faktiskt går. Sen är jag en sån som inte alls tror på jättedyra prylar hellre, utan ser det mer som statusprylar som inte nödvändigtvis har nåt med riktig ljudkvalitet att göra. Så jag ser inte alls priset som nån som helst måttstock på ljudkvalitet längre.

Skrivet av Kaleid:

Bara för att det är high-end så behöver det inte heller vara bra:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews/

Finns en del skräp som aldrig borde ha släppts

Jupp, pris o ljudkvalitet har som sagt inte mycket korrelation imo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

jag kör generation 2 som är ungefär dubbelt så starka som den där första. mycket nöjd faktiskt.

Mätningar ger en korrekt bild av hur läget ligger till men sen är det väldigt personligt hur man upplever det och vad man har för erfarenheter. Känner musiker som producerar olika album och dom vill ofta ha så platt och neutralt ljud som möjligt även på fritiden. jag själv tycker det kan låta lite tråkigt. T-ampen har en lätt puckel på basen och det tycker jag ger fyllighet och närvaro av ljudet. något som mina musiker polare direkt klagade på.

Bara för att något är billigt behöver det inte vara dåligt. problemet är nog snarare att sålla bort allt skit så man kan hitta guldkornen i lågpris hörnan. tar man ett dyrt och välkänt märke så vet man att det ofta är bra och håller en viss kvalité.

Fast det blir ju inte platt om musiken i sig har dynamiken preserverad efter mastringen, det är ju där den ofta försvinner, i den s.k. loudnesswars som är där för att få musiken låta högt hela tiden i radio.

Puckeln i sig behöver inte skada i varje rum förstås, kan ju vara att man har en dipp i det registret p.g.a. rummet och hur högtalarna är placerade, så det är inte alltid negativt om neutraliteten inte finns där hela vägen, den kan ändå komma dit i slutändan men kräver ju egentligen att man gör mätningar vilket de flesta av oss förstås inte gör..

Märke och pris däremot brukar jag inte gå efter, har läst för många recensioner på rent av usla produkter som de räknar med att sälja mycket med hjälp av name-recognition och PR.

Med hjälp av audiosciencereview recensioner så har jag nu t.ex. fått veta att även ett märke som Dynaudio, som normalt gör rätt så neutrala saker har börjat höja diskanten lite extra för att det ger första bra intryck när man säljer dem i hifi-shoppar.
Eller att de t o m har rätt så dyra studiomonitorer som låter allt annat än bra.

Sen så finns det ju massa dyr snakeoil som inte förbättrar ljudet överhuvudtaget..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Funderar på anlita en elektriker för att göra ett dedikerat strömuttag till förstärkaren och då undrar jag om nån vet om det är värt det.. och vad kan det kosta?
Just nu har jag inga jordade uttag men gott om vanliga.. vet inte hur dom tänkte där men 13 vanliga uttag i en 2a på ca 50 kvm.. läste om att man måste jorda alla i rummet.. så hallen e nog perfekt för uttaget är närmast stereon och har bara 2 uttag där.. en vid ytterdörren och en bakom skohyllan. Varför lägga ett uttag där? Make no sense😁
Tacksam för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dragonflame:

Funderar på anlita en elektriker för att göra ett dedikerat strömuttag till förstärkaren och då undrar jag om nån vet om det är värt det.. och vad kan det kosta?
Just nu har jag inga jordade uttag men gott om vanliga.. vet inte hur dom tänkte där men 13 vanliga uttag i en 2a på ca 50 kvm.. läste om att man måste jorda alla i rummet.. så hallen e nog perfekt för uttaget är närmast stereon och har bara 2 uttag där.. en vid ytterdörren och en bakom skohyllan. Varför lägga ett uttag där? Make no sense😁
Tacksam för svar

Alla uttag i ett rum ska vara jordade vid nyinstallation och att bygga om hallen och dra in en jordad förlängningssladd i ett "ojordat rum" ökar risken för elchock så det är inget du bör göra. endera gör du det seriöst eller så avstår du.
Har du problem med elen så kan det vara värt det men fungerar det ok idag så är det troligen ingen större ljudmässig vinst, om du har problem med nått kan det också vara effektivare att åtgärda vad det nu är för problem. Det går tex att använda nätfilter, dc fällor och magnetstabilisatorer för att åtgärda olika problem men man bör mäta först så man vet om och i så fall vad som händer.
Vill du däremot dra om elen och göra det bra kan du göra det med samma metoder som om du skulle bygga ett mätrum/"elsanera", dvs använda kablage som är mekaniskt designat för att orsaka minimalt med fält runt kablaget i stället för vanliga installationskablar. Det går ju också att överdimensionera lite tex använda 2,5mm^2 kablage.

Hade jag varit som dig hade jag börjat leta begagnade magnetstabilisatorer i vettig storlek säg minst 800 VA men gärna =>2000VA och köpt nån när de dyker upp för de är dyra nya (typ 10-20 000kr) men väldigt bra på att snygga till elnät på de flesta sätt. Det finns också elektroniska stabilisatorer men de är inte lika trevliga men de blir billigare.

Vill du verkligen ha bra el skaffar du nått sånt här
https://www.elfa.se/sv/stroemfoersoerjning-och-batterier/tran...
och hoppas det också går att höra skillnad, de renar i vilket fall elen väldigt bra.

Sjöström audio gör en del halvfabrikat typ dc fällor likriktare och spänningsregulatorer av bättre kvalitet som kan vara intressanta om man har behov och inte vill designa allt själv.
https://sjostromaudio.net/shop/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fast det blir ju inte platt om musiken i sig har dynamiken preserverad efter mastringen, det är ju där den ofta försvinner, i den s.k. loudnesswars som är där för att få musiken låta högt hela tiden i radio.

Puckeln i sig behöver inte skada i varje rum förstås, kan ju vara att man har en dipp i det registret p.g.a. rummet och hur högtalarna är placerade, så det är inte alltid negativt om neutraliteten inte finns där hela vägen, den kan ändå komma dit i slutändan men kräver ju egentligen att man gör mätningar vilket de flesta av oss förstås inte gör..

Märke och pris däremot brukar jag inte gå efter, har läst för många recensioner på rent av usla produkter som de räknar med att sälja mycket med hjälp av name-recognition och PR.

Med hjälp av audiosciencereview recensioner så har jag nu t.ex. fått veta att även ett märke som Dynaudio, som normalt gör rätt så neutrala saker har börjat höja diskanten lite extra för att det ger första bra intryck när man säljer dem i hifi-shoppar.
Eller att de t o m har rätt så dyra studiomonitorer som låter allt annat än bra.

Sen så finns det ju massa dyr snakeoil som inte förbättrar ljudet överhuvudtaget..

Hifi och studio grejer är olika saker och en helt annan prisklass och helt annat område.hifi = kul. Studio/producent = kundens krav/begäran.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hifi och studio grejer är olika saker och en helt annan prisklass och helt annat område.hifi = kul. Studio/producent = kundens krav/begäran.

Nja, finns bra och dåliga saker inom bägge. T.ex. Alesia högtalare gjorda för studioinspelningar låter skräp.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nja, finns bra och dåliga saker inom bägge. T.ex. Alesia högtalare gjorda för studioinspelningar låter skräp.

Jag tror nog de som arbetar med det vet vad som gäller och vad som är skräp. Man kan mäta till sig det vilet jag räknar med att alla seriösa studior gör.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.