Tråden för 2-kanals stereo med högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låter h och v kanal likadant och hur har du kommit fram till att det är lyssningsavståndet som är fel ?
Om du skaffar aktiva högtalare tänkte du ha ett försteg för att driva dem ?
Utav de modellerna du tog upp är nog Genelec de som funkar på kortast avstånd med tanke på designen.

När jag skiftar med balansreglage så tycker jag att det låter lika i mina öron. Sedan så kan jag ju inte säga med 100% säkerhet att det just är lyssningsavståndet, men det är min gissning med tanke på att det är den uppenbara skillnaden (och därmed även rumsyta/-volym) mellan mina lyssningsrum.
Försteg hade jag nog tänkt ha, där vet jag inte riktigt om man ska ha ett relativt simpelt "hifi"steg (typ Topping PRE90) eller något mer studioinriktat från RME eller SPL.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

När jag skiftar med balansreglage så tycker jag att det låter lika i mina öron. Sedan så kan jag ju inte säga med 100% säkerhet att det just är lyssningsavståndet, men det är min gissning med tanke på att det är den uppenbara skillnaden (och därmed även rumsyta/-volym) mellan mina lyssningsrum.
Försteg hade jag nog tänkt ha, där vet jag inte riktigt om man ska ha ett relativt simpelt "hifi"steg (typ Topping PRE90) eller något mer studioinriktat från RME eller SPL.

Tycker du ska låna nått och prova för det kan ju vara nått akustiskt fenomen pga rumsmåtten snarare än att högtalaren är olämplig för lyssningsavståndet, det är kan ju bli stor skillnad pga avstånden till väggarna och det påverkas ju inte av ett högtalarbyte.

Permalänk
Medlem

Marantz PM-64 Mk2

Skrivet av mrqaffe:

Positionering är en bit av det hela men även dämpning och diffraktion är viktigt och att allt sitter fast så att du inte har störande vibrationer i tex element, möbler och dörrar för det är saker man ofta hör oljud från, att lyssna på tonsvep från en tongenerator (så man kan stoppa och styra dem som man vill) kan avslöja saker som låter utöver högtalarna.

Man kan mäta eller temporärt koppla förbi reläerna eller så gör man bara rent dem och provar om det blev bra för oavsett vilket är det inga nya prylar utan de har åldrats och lär inte vara i nyskick, reläerna kan kanske vara kapslade på nått sätt som gör att man inte kan komma in i dem utan att förstöra dem och då byglar man förbi dem och provar och blir det bra byter man ut dem.
Är du osäker så ta den till nån hifihandlare/verkstad (unvik kedjor för de kan oftast inget ) och fråga dem om en rengöring.

Öppnat upp förstärkaren nu, den ser oväntat ren och dammfri ut faktiskt. Lokaliserat reläerna tror jag, dw01 och dw02. De är isåfall inkapslade, så verkar svårt att rengöra. Verkar inte så enkelt att koppla förbi dem heller, svårt att se hur och komma åt tycker jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lajonsson:

Öppnat upp förstärkaren nu, den ser oväntat ren och dammfri ut faktiskt. Lokaliserat reläerna tror jag, dw01 och dw02. De är isåfall inkapslade, så verkar svårt att rengöra. Verkar inte så enkelt att koppla förbi dem heller, svårt att se hur och komma åt tycker jag.

För att testa så är det bara att koppla förbi dem med en kabel mellan rätt punkter på kretskortet, man behöver inte demontera dem för att simulera att de drar men se till att verkligen koppla rätt så du inte kortsluter nått om du byglar över dem. Är man väldigt noga så mäter man också så att det inte komemr dc eller sån självsvängning från sluttrissorna. Åtminstone att kolla om det finns dc går ju enkelt med bara en multimeter och det ska inte vara mer än nån tiondels volt för då är det nått problem.

Permalänk
Medlem

Dum fråga. Ska lämna in min förstärkare för reparation och vill gärna ha något att lyssna på under tiden. Kan antagligen få låna ett slutsteg men inget försteg. Kan jag koppla på min DAC utan volymkontroll till slutsteget och sedan styra volymen m.h.a. Roon? Tänker att så länge jag aktiverar volymbegränsaren i Roon så bör det vara riskfritt. Eller? Vill helst inte panga högtalarna.

Permalänk
Medlem

Det ska väl gå, i praktiken. Kan du ändra volymen innan du börjar uppspelning?

Jag kör min Topping E30 DAC rakt in i slutstegen för närvarande. Den startar på samma nivå som den stängdes av..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Dum fråga. Ska lämna in min förstärkare för reparation och vill gärna ha något att lyssna på under tiden. Kan antagligen få låna ett slutsteg men inget försteg. Kan jag koppla på min DAC utan volymkontroll till slutsteget och sedan styra volymen m.h.a. Roon? Tänker att så länge jag aktiverar volymbegränsaren i Roon så bör det vara riskfritt. Eller? Vill helst inte panga högtalarna.

Ja så länge du litar på volymen funkar det, du kan också göra en passiv volym väldigt enkelt om det är temporärt, en billig rca kabel som du klipper av och löder in en 10k potentiometer på, 50 kr i delar på kinesiumsiterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det ska väl gå, i praktiken. Kan du ändra volymen innan du börjar uppspelning?

Jag kör min Topping E30 DAC rakt in i slutstegen för närvarande. Den startar på samma nivå som den stängdes av..

Japp. Tänkte att man sätter startvolym som 0 för säkerhets skull och begränsar vid 10/100.

Permalänk
Medlem

Det går fint ja, jag rattar volymen på datorn/shielden som går in i min MiniDSP som agerar DAC som sen går in i min förstärkare som inte har nån som helst volymratt.

Permalänk
Medlem

Fick pappas gamla Thorens TD 150 mk2 som jag har renoverat, sitter en Excel es-1000 uni-pivotarm med Shure pickup, tror ni man kan byta riia från regas instegsmodell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Fick pappas gamla Thorens TD 150 mk2 som jag har renoverat, sitter en Excel es-1000 uni-pivotarm med Shure pickup, tror ni man kan byta riia från regas instegsmodell?

Varför skulle du inte kunna det? Eller vad är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Varför skulle du inte kunna det? Eller vad är frågan?

Skrev väldigt märkligt såg jag.. Frågan var om man skulle vinna något på det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larskrister:

Skrev väldigt märkligt såg jag.. Frågan var om man skulle vinna något på det?

Om du skaffar en "bättre" riaa så bör bättre betyda att du kan anpassa ingångens belastning till pickupen och att den ska stödja mc pickuper utöver att bara vara bättre men sakna justeringar och möjlighet att byta till bättre pickuper.
Du kan optimera bättre med en mer anpassningsbar riaa, men man kan faktisk anpassa nästan alla riaadelar internt med hjälp av lödkolven också om man vill byte resistorer och kondensatorer för att lasta pickupen optimalt för det är det man brukar kunna göra med omkopplare på dyrare riaaor förutom att de klarar mc pickuper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du skaffar en "bättre" riaa så bör bättre betyda att du kan anpassa ingångens belastning till pickupen och att den ska stödja mc pickuper utöver att bara vara bättre men sakna justeringar och möjlighet att byta till bättre pickuper.
Du kan optimera bättre med en mer anpassningsbar riaa, men man kan faktisk anpassa nästan alla riaadelar internt med hjälp av lödkolven också om man vill byte resistorer och kondensatorer för att lasta pickupen optimalt för det är det man brukar kunna göra med omkopplare på dyrare riaaor förutom att de klarar mc pickuper.

Den aspekten hade jag inte tänkt på, tack för input!