Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tråden för 2-kanals stereo med högtalare

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Bulan75:

Kul med 2kanal, kör endast det även som tv ljud
Elac fs407
Hegel H80
2st Rel S2 sub

Intressant kombo
Kopplar du Rel via högnivå eller hur har du gjort?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Kef XQ40 Svart för 16000kr Beg hos RC Ljud och Bild.
Svenskt RRP vid lansering var väl 40000kr. $4500 i USA.
Bra, fina och välbyggda högtalare tycker jag. Innan allt blev fyrkantigt och fult för att sänka produktionskostnaden.
Dessutom är dom rundade på toppen så gäster inte ställer sina j***a vinglas på högalaren
Motsvaras väl av Kef R-serien idag.
https://rcljudbild.se/butik/fynd/kef-xq-40/

Fick en EISA 2008-2009

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

CC Audio för 400kr. Finns ingen billigare Streamer med digitalutgång.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/chromecast_audio_klipsc...

Går att köra optiskt ut med en Mini Toslink -> Toslink.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=116#rparams=l=s470...

Alla borde äga minst 1, bra att ha!
Om inte annat för att benchmarka mot sin dyrstreamer

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Intressant kombo
Kopplar du Rel via högnivå eller hur har du gjort?

Precis! parallellt med högtalarna, spelar väldigt samspelt och låter som en större högtalare och inte som separata subbar

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Hur funkar Hegel tillsammans med Elac? Tycker personligen att Hegel spelar väldigt rent men tenderar till att bli för ljus för min smak (framförallt med B&W). Kan däremot tänka mig att den låter grymt bra med ett par lite "mörkare" högtalare

//Daniel

Hegel är enligt min uppfattning ganska neutrala och enligt min erfarenhet är B&W ganska ljusa, Elac är lite åt det hållet också med jet diskanten men inte lika mycket men man får mycket luft i ljudbilden och instrument låter fantastisk

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Bulan75:

Precis! parallellt med högtalarna, spelar väldigt samspelt och låter som en större högtalare och inte som separata subbar

Låter vettigt. Enda gången jag fått sub att spela "tillsammans i synk" med högtalarna är när jag kopplade högnivå. Då lät subben som en del av golvhögtalaren. Svårt att beskriva men hördes direkt att det stämde.
Via Sub out lågnivå, not so much. Nuförtiden använder jag bara sub till film iom att min nuvarande SVS inte har högnivå in ändå.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Låter vettigt. Enda gången jag fått sub att spela "tillsammans i synk" med högtalarna är när jag kopplade högnivå. Då lät subben som en del av golvhögtalaren. Svårt att beskriva men hördes direkt att det stämde.
Via Sub out lågnivå, not so much. Nuförtiden använder jag bara sub till film iom att min nuvarande SVS inte har högnivå in ändå.

Kan bara hålla med … var den anledningen jag valde Rel då det är lite utav deras ”specialité” och det funkar kanon. Blir trött på lyssna på en bas som bara dunkar i ett hörn 😅

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Bulan75:

Hegel är enligt min uppfattning ganska neutrala och enligt min erfarenhet är B&W ganska ljusa, Elac är lite åt det hållet också med jet diskanten men inte lika mycket men man får mycket luft i ljudbilden och instrument låter fantastisk

Jo, kan hålla med om att B&W är ganska ljusa också. Kan tänka mig det, Hegel gör fantastiska förstärkare. Fördrar dock den lite mörkare ljudbilden hos Nad

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Fyndjägare

Tänkvärd video när man köper dyra högtalare.

  • Wilson Audio - relativt billiga element, reservdelar till ok pris, går att byta ut själv - $200-300 per högtalare

  • Magico - dyra element, högtalaren måste fraktas till Kalifornien för service av tex en diskant - $5000 per högtalare

Detta gäller USA. Oklart hur detta fungerar i Sverige. Hursomhelst kan vara värt att kolla upp servicebiten innan man köper sina monsterhögtalare
Jag har tex goda erfarenheter av Focal, kunde beställa nytt element till bra pris från Svenska distributören och byta själv.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Dessa är nog mycket lägre klass än de grejerna ni använder men jag har varit nöjd med dem, kört dem med min TV i över ett år nu: https://argonaudio.se/products/tempo-a4

Jag tycker de låter bra iaf De står att de är wireless/bluetooth men jag har bara kört dem via Optical.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Fyndjägare

Reference har fått in en beg Atoll IN30, 2400kr.
50W i 8ohm Class A/B med ringkärna.

https://www.referenceaudio.se/produkt/begagnad-atoll-in30

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Kan bli lite meck i min anläggning. Spelar från Node 2i alt. Zen Stream. Och ingen har EQ på digitaltutgångarna. Dator till stereon var länge sen. Så vi får se hur jag gör om jag vill testa, blir att koppla in en dator helt enkelt. Tvärfullt i stereobänken just nu
Har försig en Celeron SFF med SSD (gammal filmkärra för sovrummet) som bara ligger och skräpar, borde duga som musikplayer med EQ och sen USB till extern DAC? Windows eller någon Linux variant?

Testa med hörlurar ligger nog närmare, andra tråden dock.

Jag streamar via en Node 2, köpte en NUC här på forumet och installerade RoonOs som jag streamar allt genom. Där finns det som jag förstått det en helt ok EQ som jag har använt för att få bort den största rumsnoden. Så det behöver inte vara jättebökigt att testa 🙂

Permalänk
Medlem

Känns som denna tråden täcker in en annars obefintlig del i underforumet ljud, bra initiativ! 🙂

För att försöka dra mitt strå till stacken för en levande tråd så tänkte jag berätta vad som står hemma hos mig:

Förstärkare: Hegel H160
Högtalare: Dynaudio Excite X38
DAC: Denafrips Ares 2
Streaming: Bluesound node 2 med linjär nätdel, via Intel NUC och Roon
Kablar: Supra sword till högtalare, utöver det vanliga standard Supra både digitalt och XLR.

Autocorrect 😅
Permalänk
Medlem

Hur lirar den med Ether C flow... Hittar ut själv!

Har närmast aldrig möjlighet köra högtalare. Jag har xtz 89 baserat system med xtz 10" sub som väl är okay men inte så mycket mer.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Hur lirar den med Ether C flow... Hittar ut själv!

Har närmast aldrig möjlighet köra högtalare. Jag har xtz 89 baserat system med xtz 10" sub som väl är okay men inte så mycket mer.

Hade en större Atoll tidigare. Ljudmässigt låg den närmare Musical Fidelity än Hegel. Atoll lät naturlig, rätt musikalisk, lättlyssnad, inga laserdetaljer i diskanten. Mer bas än Hegel men inte samma dunk som Musical Fidelity. Men detta var med högtalare, hängde aldrig på mina Ether C Flow

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Hej, undrar om någon har nån erfarenhet av Elac WS1665? Vet att vägghängda högtalare är sämre (vill dock kombinera dem med en eller ett par REL Acoustics T-Zero MKIII), men har varit så jäkla sugen på dessa i 3 år snart. Vill få lite "cleanare" look i vardagsrummet.

Idag kör jag på ett par Golvhögtalare från Mordaunt-Short som jag fick med i ett Hembio-paket från Best Sound på Odengatan i början av 2000-talet (butiken finns inte ens kvar vad jag vet). Tycker att de låter riktigt bra fortfarande, så jag vill inte byta ner mig heller. Har provlyssnat några gånger, men svårt att bilda sig en uppfattning. Allt låter ju bra hos den som säljer ljud.

Förstärkarmässigt så kör jag en Marantz PM-8006 och den är jag väldigt nöjd med, så har inga planer på att byta ut den. Tänkte mest bara kolla om någon har erfarenhet av dessa högtalare, eller allmänna råd om vägghängda kan ju också vara av intresse.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Hej, undrar om någon har nån erfarenhet av Elac WS1665? Vet att vägghängda högtalare är sämre (vill dock kombinera dem med en eller ett par REL Acoustics T-Zero MKIII), men har varit så jäkla sugen på dessa i 3 år snart. Vill få lite "cleanare" look i vardagsrummet.

Idag kör jag på ett par Golvhögtalare från Mordaunt-Short som jag fick med i ett Hembio-paket från Best Sound på Odengatan i början av 2000-talet (butiken finns inte ens kvar vad jag vet). Tycker att de låter riktigt bra fortfarande, så jag vill inte byta ner mig heller. Har provlyssnat några gånger, men svårt att bilda sig en uppfattning. Allt låter ju bra hos den som säljer ljud.

Förstärkarmässigt så kör jag en Marantz PM-8006 och den är jag väldigt nöjd med, så har inga planer på att byta ut den. Tänkte mest bara kolla om någon har erfarenhet av dessa högtalare, eller allmänna råd om vägghängda kan ju också vara av intresse.

Magnepan On Wall i vitt kan vara en idé också. Väldigt diskreta och låter bra (speciellt kompletterat med basmodul).

Permalänk
Fyndjägare

Ligger en SMSL SU-9n DAC på torget för 3000kr.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/smsl_su_9n_svart_143413...

Inte min annons.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Förstärkare: Naim 202 + Naim 200 (Icke DR)
Högtalare: Audiovector R3 Arreté
Sub: Rel S3
Streaming: Naim NDX 2
Kablar: Chord Epic

Högtalarna är köpta som ett par Si3 och sedan uppgraderade till SR3 och R3.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pt96hni:

Förstärkare: Naim 202 + Naim 200 (Icke DR)
Högtalare: Audiovector R3 Arreté
Sub: Rel S3
Streaming: Naim NDX 2
Kablar: Chord Epic

Högtalarna är köpta som ett par Si3 och sedan uppgraderade till SR3 och R3.

Juste setup, jag var på lyssningsrunda när Ki och Si fanns. Fastnade för Ki3 Signature, kan ha fel på modellnamnet, som skulle bli nästa löning. Detta var vid jul det året, naturligtvis sänkte Hifi-klubben B&W DM683 till 8500kr i mellandagarna. Så blev aldrig med mina Audiovector

Ojoj Ki3 Super säljs fortfarande!

Permalänk
Medlem

Blir en del av hemmabion genom att slå på stereoläge, men har märkt att jag uppskattar "7ch stereo" bättre om jag ligger i soffan och blir helt omsluten av musiken. Känns lite underligt.

Men för stereo blir det 2st Klipsch rp-280F och "markera sweetspoten".
Använder inte Sub då 4st 8" element i högtalarna sköter det mer än väl för min musiksmak, allt från Aor till extreme Death/Black.

Men att inte behöva sätta sig i en sweetspot och istället omsluta sig själv med musiken är kusligt trevligt, vilket i stort sett alla som fått uppleva det uppskattar och blivit förvånade över

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Juste setup, jag var på lyssningsrunda när Ki och Si fanns. Fastnade för Ki3 Signature, kan ha fel på modellnamnet, som skulle bli nästa löning. Detta var vid jul det året, naturligtvis sänkte Hifi-klubben B&W DM683 till 8500kr i mellandagarna. Så blev aldrig med mina Audiovector

Ojoj Ki3 Super säljs fortfarande!

Det är nog några gamla lager exemplar i så fall för modellerna heter R och QR numera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pt96hni:

Det är nog några gamla lager exemplar i så fall för modellerna heter R och QR numera.

Ja det är väl så, halva priset nästa också.

Hmm kör med stativhögtalare numera. Man borde få något juste för 8k antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Ja det är väl så, halva priset nästa också.

Hmm kör med stativhögtalare numera. Man borde få något juste för 8k antar jag?

Vill du lyssna på Audiovector så är det dessa butiker som säljer dem numera: https://audiovector.com/sweden/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pt96hni:

Vill du lyssna på Audiovector så är det dessa butiker som säljer dem numera: https://audiovector.com/sweden/

Ajdå Ågrens i GBG hade ki3 super, känns konstigt om de inte säljer Audiovector längre.. enligt ågrens hemsida har de flera modeller.

Fast stativ behöver inte vara Audiovector.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Ajdå Ågrens i GBG hade ki3 super, känns konstigt om de inte säljer Audiovector längre.. enligt ågrens hemsida har de flera modeller.

Fast stativ behöver inte vara Audiovector.

Ågrens har lagt ner butiken och säljer ut Ljudtemas lager. Ljudtema var tidigare Audiovector distributör i sverige men nu hanteras det av Audiovector själva från Köpenhamn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pt96hni:

Ågrens har lagt ner butiken och säljer ut Ljudtemas lager. Ljudtema var tidigare Audiovector distributör i sverige men nu hanteras det av Audiovector själva från Köpenhamn.

Ah ja en hel del händer ju med åren. Letade begagnade B&W dm685 förr, hittade fast hade inte finanserna för dem då. Får helt enkelt hålla koll på sidorna.

Permalänk
Medlem

Hett tips:

https://hifitorget.se/visa_annons.php/guru_qm60_143507.htm

Löjligt bra pris.
Högtalaren är i all praktikalitet en Ino Audio pi60s. Det enda som skiljer är egentligen utformningen.
Jag äger ett par QM60 i teak och vit front och kunde inte vara mer nöjd. (Dessutom monterade jag dem faktiskt själv så jag kan intyga att det är samma element som i pi60s/i16s.) Ino piPs, i6 och i16s har passerat innan jag kom över QM60 billigt (då 40 000 kr) och de kommer nog få stanna tills det finns en vettig uppgradering från Ino Audio.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta ut mina Logitech Z623, då jag haft dem i 10 år ungefär och det är ett störande brus och dem sprakar och håller på ibland. Är väldigt nöjd med de högtalarna, mycket bas

Har kollat lite på Edifier R1700BT, är det vettiga grejjer?
Tar gärna förslag då man är ganska oinsatt i det här med ljud, funderar också på att bara köpa ett par nya Logitech, om man inte kan få samma bas utan sub.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sapporun:

Funderar på att byta ut mina Logitech Z623, då jag haft dem i 10 år ungefär och det är ett störande brus och dem sprakar och håller på ibland. Är väldigt nöjd med de högtalarna, mycket bas

Har kollat lite på Edifier R1700BT, är det vettiga grejjer?
Tar gärna förslag då man är ganska oinsatt i det här med ljud, funderar också på att bara köpa ett par nya Logitech, om man inte kan få samma bas utan sub.

Mycket och distad bas får du inte med Edifier för de är mer balanserade i ljudet än så
Logitech har ett eget sound som mest betår av entonig bas och om man vill kan det även bli mycket av den men de låter varken bra eller korrekt.
Jag tycker du ska leta begagnat för om du skaffar en konventionell stereo får du nått som låter bra för mindre pengar än nått nytt som låter mycket sämre, 500 kr ger dig en bra stereo (högtalare och förstärkare)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.